De toekomst van digitaal printen in de detailhandel

De opkomst van de detailhandel via meerdere kanalen betekent dat nu meer dan ooit de kans aanwezig is voor digitaal printen om de detailhandel te helpen de consument aan te spreken op elk punt van het aankooptraject.

De detailhandel van 2015 valt niet te vergelijken met die van 2005, en al helemaal niet met die van 1995. Niet alleen groeit de markt – de wereldwijde markt van de detailhandel zal naar verwachting de $23,9 biljoen overschrijden in 2015, oftewel een stijging van 6,4% ten opzichte van 20141 – maar deze maakt tevens een periode door van snelle en continue verandering.

Natuurlijk is de opkomst van online detailhandelbedrijven een enorm belangrijke trend. Het is echter niet een kwestie van online of offline. De werkelijkheid is een complexer scenario dat bekend staat als omni-channel, waarbij de detailhandel zich realiseert dat men overal moet zijn waar de klanten zich bevinden.

De kansen binnen de winkel

In 2018 zal volgens prognoses slechts 8,8% van de verkopen online plaatsvinden2. Dit vormt een enorme kans voor PSP's aangezien print in fundamentele mate de algehele ervaring binnen de winkel vormgeeft via traditionele POS, geprinte interieurdecoraties met hoge waarde en promotiematerialen.

De detailhandel is een innovatieve markt. In winkelstraten zijn tijdelijke pop-upwinkels te zien, die merken in staat stellen fraaie, geprinte interieurs te implementeren die niet altijd mogelijk zijn in detailhandelzaken. Wanneer de klant eenmaal binnen is, kunnen geavanceerde technologieën detailhandelaren eveneens helpen de kloof tussen online, mobiel en offline winkelen te overbruggen om de klantervaring te verbeteren of te verrijken, met inbegrip van klikken en ophalen, online afspraken boeken, bakens en QR-codes.

Veel detailhandelaren zijn enthousiast over de mogelijkheden tot personalisatie en variabele printmogelijkheden die worden geboden door digitaal printen. Zij kunnen diverse gegevens gebruiken, variërend van de inkoopgeschiedenis tot demografische gegevens en zelfs locatiegegevens om print te leveren in de vorm van brochures, grote borden, catalogi in kleine oplage enz. die direct relevant zijn voor een specifieke winkel of een specifieke persoon. Zo kan een detailhandelaar in de modesector gemakkelijk marketingmaterialen vervaardigen voor een product dat hij graag wil verkopen. Hij zou 's ochtends een fotosessie kunnen houden, deze naar de PSP sturen (intern of een externe aanbieder) en dezelfde middag nog de campagne hebben opgesteld in de winkel of op plaatselijke billboards. Het maakt onderdeel uit van een bredere verschuiving in hun bedrijfstak richting een digitale workflow waarbij real-time verkoopcijfers worden gebruikt.

Digitaal printen levert ook aanzienlijke kostenvoordelen op. Detailhandelaren hoeven niet langer op grote schaal af te drukken om een oplage rendabel te maken en zij kunnen beelden op grotere schaal gebruiken op een reeks van verschillende materialen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld kwalitatief hoogwaardige redactionele opnamen gebruiken in de etalage van de winkel en vervolgens details van de foto's gebruiken als krachtige verkoopmaterialen.

Het resultaat is dat detailhandelaren de rol ontdekken die digitaal printen kan spelen bij het aantrekken van shoppers en het vormgeven van hun ervaring met de detailhandel.

Wat is de volgende stap?

De eerste stap is dat PSP's snel moeten handelen. Uw concurrenten, en de detailhandel zelf, hebben deze kans gezien en maken al gebruik van digital in-store.

De volgende stap is beslissen welke digitale toepassingen de meest effectieve communicatie voor u kunnen opleveren. Hoe staat het met trans-promo of publicaties met kleine oplage?

Deze belangrijke vragen hoeven niet op stel en sprong te worden beantwoord, maar u moet wel een begin met de reis maken. Lees het Canon Think Retail magazine om meer te weten te komen en geïnspireerd te raken.



1 Global Retail and E-Commerce Sales Forecast, 2013-2018, MarketingCharts.com, 2015

2 Global Retail Market Forecast, E-Marketer, 2014

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!