Een regenboog aan mogelijkheden

Canon EXPO 2015

De 'traditionele' printtechnologie (met name offset) maakt langzaamaan plaats voor de digitale pers. Inmiddels is digitaal kleurenprinten uitgegroeid tot een volwaardige printvariant. In 2012 zijn er wereldwijd meer dan 300 miljard digitale kleurenprints geproduceerd en er wordt verwacht dat dat aantal in 2017¹ naar 720 miljard zal stijgen.

Eén van de grootste factoren achter deze groei is het uitgebreide scala aan nieuwe printtoepassingen die dankzij digitaal printen zijn ontstaan, van gepersonaliseerde direct mail tot crossmedia, print-on-demand en printoplages van slechts één exemplaar. Dankzij deze toepassingen hebben Print Service Providers (PSP's) de mogelijkheid hun printvolumes te verhogen en nieuwe inkomstenbronnen te genereren. Dat blijkt maar al te goed uit de gemiddelde oplagegroei² van 14% van PSP's die crossmedia-services toevoegen aan hun productassortiment. 

De groei van deze mogelijkheden is ontstaan door het unieke voordeel van digitaal printen: de mogelijkheid om variabele gegevens te printen. Personalisatie, segmentatie van de doelgroep en content op maat worden steeds belangrijker in de marketingsector. Dat digitaal printen zo eenvoudig op maat kan worden gemaakt, verklaart de blijvende relevantie van printen. 

Hoewel digitaal kleurenprinten in populariteit stijgt, mede dankzij de betaalbare digitale kleurenproductieapparatuur en de verminderde bedrijfskosten, wordt er over het algemeen minder geprint. Soms wordt content deels geprint en deels online gedeeld. Soms is geprinte content volledig vervangen door digitale content. Ook komt het voor dat de oplages zijn verminderd doordat de content die wel wordt geprint heel specifiek op een bepaald doelpubliek is afgestemd waardoor er minder oplages nodig zijn.

De sector heeft nog altijd voldoende winstpotentieel. PSP's moeten een manier vinden om meer omzet te genereren door hun dienstenpakket uit te breiden. Sommige PSP's beschouwen digitaal printen als een vervanger voor offset-printen. Digitaal printen is inmiddels al de norm geworden. Daarom is dit belangrijker dan ooit. 

Het moge duidelijk zijn dat digitaal kleurenprinten zeer veel commerciële mogelijkheden biedt voor PSP's. Veel PSP's hebben de mogelijkheden voor hun eigen onderneming al in kaart gebracht. Sterker nog, uit onderzoek van InfoTrends in 2014 blijkt dat de drukkers met het meeste succes naar verhouding meer digitale apparaten bezitten, meer variabele gegevens produceren en in kleur printen³. Ze richten zich ook voornamelijk op diensten die waarde toevoegen en bieden de eindgebruiker meer mogelijkheden. Daarnaast is een groter deel van hun winst afkomstig van hun e-commerce- en web-to-printsystemen.

Andere PSP's zijn nog steeds aan het onderzoeken hoe ze de vruchten kunnen plukken van de groei die dankzij digitaal printen mogelijk is, maar weten nog niet helemaal wat er allemaal mogelijk is. Er komen steeds meer kansen en mogelijkheden, waardoor de overstap naar digitaal printen niet langer een kwestie van overleven is; het gaat om ofwel meer omzet en winst genereren door nieuwe kleurentoepassingen te bieden ofwel om kostenverminderingen door te voeren door intern te printen.

Marketing

Steeds meer marketeers herontdekken de waarde van print dankzij de unieke fysieke voordelen vergeleken met digitale media. Ze hebben in de gaten dat ze met het brede scala aan printtoepassingen indruk kunnen maken op interne en externe doelgroepen. Online content heeft natuurlijk het grote voordeel dat marketeers gegevens over hun klanten kunnen verzamelen en hun gedrag kunnen volgen, maar dit soort content kan niet tippen aan de subtiele, langdurige effecten van hoogwaardige prints, met name bij luxe producten waarbij de consument wordt aangemoedigd om de content te lezen wanneer het hem uitkomt. Met moderne digitale persen kan op steeds meer verschillende ondergronden met reliëf worden geprint, zodat media creatiever kunnen worden vormgegeven. Tegenwoordig is digitale reliëfdruk ook mogelijk. Volgens PSP's vragen steeds meer klanten daarnaast om zeefdruk en foliebestempeling. Dankzij de goedkope en eenvoudige thermische lamineermachines kunnen PSP's intern lamineren, zodat ze snel drukwerk met kleine oplages kunnen produceren.

Verpakkingen

Dankzij de combinatie van speciale effecten en kleine oplages zijn er steeds meer mogelijkheden voor PSP's in de verpakkingsindustrie.  Er zit veel groei⁴ in het digitaal printen van verpakkingsmaterialen, omdat dit nu veel meer omvat dan drukproeven en prototyping.  Speciale afwerkingen zijn een belangrijk wapen voor organisaties die willen dat hun product echt opvalt in de schappen. Ook gepersonaliseerde verpakkingen staan hoog op het verlanglijstje. Dankzij printen in kleine oplagen is zo'n doelgerichte benadering mogelijk. Bovendien is het een efficiënt productieproces dankzij de JIT-toeleveringsketen (Just In Time) en kan ermee worden ingespeeld op de behoeften van de consument aan duurzaamheid. 

Boeken uitgeven

In de uitgeverswereld zijn dankzij digitaal printen al nieuwe markten ontstaan, zoals uitgeven in eigen beheer en in zeer kleine oplages. Daarnaast is de toeleveringsketen ingrijpend veranderd dankzij geautomatiseerde voorraadaanvulling en 'Sell & Print'. Digitaal kleurenprinten begon in de boekenwereld met kleurdiagrammen, illustraties en andere afbeeldingen in de wetenschappelijke, technische en medische sector. Tegenwoordig wordt deze vorm van printen ook gebruikt in het hoge marktsegment. Digitaal kleurenprinten zorgt dankzij de gerealiseerde besparingen en verbeterde klanttevredenheid voor meer flexibiliteit. De opkomst van digitaal kleurenprinten wordt bovendien gesteund door innovaties zoals speciale bewerkingen en inkt op waterbasis, waardoor gecoate voorraden niet langer toekomstmuziek zijn.

Grootformaat printen

Een andere veelbelovende sector voor digitaal kleurenprinten is grootformaat printen, dat in relatief korte tijd aanzienlijk is gegroeid. De markt voor grootformaat printen in Europa groeit naar schatting met 3,3% CAGR⁵. Oorspronkelijk ging het hier om een proefdruktechnologie, maar deze technologie werd al snel ingezet voor reclamebanners en PoS-materiaal, maar ook voor het bedrukken van behang, voertuigen, houten laminaatvloeren, glas, textiel en zelfs aardewerk. Grootformaat kleurenprinten wordt met name gebruikt door de detailhandel en horeca, die regelmatig hun interieur willen opfrissen met hoogwaardig geprinte decoraties waarmee ze de aandacht van hun klanten weten vast te houden. Net als in andere sectoren wordt grootformaat printen vooral aangedreven door JIT-toeleveringsketens, de wens voor minder gereedschap, afval en inventaris en de waarde die consumenten hechten aan op maat gemaakte content en creativiteit.

Crossmedia

Een blik op de toekomst van PSP's is niet compleet zonder crossmedia. In een campagne via meerdere kanalen wordt er via verschillende platformen online en offline dezelfde boodschap verspreid. Bij crossmedia zijn de verschillende kanalen met elkaar verbonden en vormen ze samen een geïntegreerd geheel. Hierdoor wordt de relevantie van print in het digitale medialandschap zo duidelijk onderstreept. Daarom bieden veel PSP's al een vorm van crossmedia-services.


____________________________________________________________________
¹ Global Production Printing & Copying Market Forecast 2012-2017, InfoTrends 2013
² The Evolution of the Cross-Media Marketing Services Provider, InfoTrends 2011
³ Production Print Services in North America, InfoTrends 2014
⁴ The Future of Digital Printing to 2014, Smithers Pira 2014
⁵ Infotrends, Wide Format Service, 2014

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!