De ontwikkeling van de uitgeversbranche

The evolution of publishing

Over de hele wereld vinden er grote veranderingen plaats binnen de uitgeversbranche, nu gedrukte boeken, tijdschriften en kranten de strijd om de aandacht van de lezer moeten aangaan met e-books, onlinepublicaties en sociale media. Gedrukte media blijven echter relevant voor de uitgeversbranche. 96% van de lezers van gedrukte en digitale tijdschriften geeft aan dat ze gedrukte bladen de komende 12 maanden trouw zullen blijven. 69% van de ondervraagden vindt het relaxter en prettiger om een papieren krant te lezen en 57% vindt dat boeken de beste manier zijn om dingen te leren. Toch moeten uitgevers harder werken dan ooit om op de veranderende voorkeuren van de consument in te spelen door nieuwe formats en modellen te ontwikkelen om hun omzet te vergroten.

Terwijl elk uitgeverssegment wordt geconfronteerd met een unieke reeks uitdagingen, helpen vier bedrijfsmodellen op basis van digitaal printen uitgevers in elk segment zich aan te passen aan de veranderende markt.

Kleine oplagen

Doordat er ieder jaar weer meer nieuwe titels bij komen en de gemiddelde oplage steeds kleiner wordt, neemt de vraag naar kleine oplagen toe. Door productieprocessen te optimaliseren, kunnen met digitaal printen sneller en voordeliger kleine oplagen worden geprint. Zo kunnen uitgevers zich voorbereiden op de toekomst van de productie van geprinte media. Zodra er een productieproces voor kleine digitale oplagen is geïmplementeerd, kan ook de weg worden vrijgemaakt voor gedecentraliseerde printconcepten. Hiermee kan de levertijd worden ingekort en kunnen de kosten worden verlaagd, niet alleen voor boeken, maar ook voor kranten of tijdschriften die in hubs worden geprint.

Levenscyclusbeheer voor geprinte media

Kleine digitale oplagen resulteren in levenscyclusbeheer voor geprinte media, waarbij alles draait om het optimaliseren van de distributieketen voor de uitgever. In dit model bepaalt de daadwerkelijke vraag hoeveel exemplaren er worden geprint, waardoor de opslagkosten dalen en de kans op te grote oplagen wordt verkleind. (Lees het succesverhaal van TJ International voor meer informatie over de voordelen van dit model.)

Print-on-demand

Print-on-demand is niet alleen populair bij uitgevers omdat het de opslagkosten en de oplagerisico's beperkt, maar ook omdat het uitstekend kan worden gekoppeld aan e-commerce. Dit 'eerst verkopen, dan printen'-model is afhankelijk van een workflow die er volledig op is gericht om het haalbaar en betaalbaar te maken dat er losse exemplaren van tijdschriften of boeken worden geprint zodra deze zijn besteld. Zo wordt een strategie zonder voorraad haalbaar voor uitgevers.

Slim publiceren

Gepersonaliseerde of dynamische content ligt aan de basis van 'slim publiceren'. Hiermee worden innovatieve toepassingen, zoals gerichte advertenties in kranten of tijdschriften en maatwerk in boekpublicaties, mogelijk gemaakt. Bij dit model draait alles om het selecteren van content die per gebruikersgroep verschilt, zodat content uit diverse bronnen kan worden opgehaald en vervolgens samengevoegd om een publicatie op maat te creëren. 

Voor Print Service Providers (PSP's) biedt dit concept nieuwe mogelijkheden om op een andere manier dan met printservices de omzet te verhogen en te groeien, terwijl uitgevers hiermee optimaal gebruik kunnen maken van bestaande middelen door ze op individuele behoeften af te stemmen en een nieuwe digitale maatwerkservice te creëren.

Op de markt voor educatieve boeken zijn er bijvoorbeeld in Turkije, Oostenrijk en Zwitserland Canon-klanten te vinden die leraren, privédocenten en coaches de mogelijkheid bieden om schoolboeken of werkboeken af te stemmen op de behoeften van hun leerlingen en klassen door variabele content uit bestaande bronnen te gebruiken die wordt geleverd door een uitgever. In één geval wordt de werkboekcontent geselecteerd op basis van de individuele sterke en zwakke punten van elke leerling, die zijn gebaseerd op de examenresultaten. In een ander geval ontwikkelden de uitgever en de PSP een geautomatiseerde workflow en een onlinewinkel om de levering van maatwerk en het beheer van bestellingen te vereenvoudigen en tegelijkertijd de productie en verzending te stroomlijnen.

Het concept kan eenvoudig worden toegepast op andere publicatie- en printsegmenten, zoals die van reis- en kookboeken en boeken voor het bedrijfsleven. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een reisgids die de beste actuele informatie van uitgevers van reismedia en de nieuwste informatie over consumenten bij elkaar brengt met gidsen, kaarten en kortingsbonnen. Op een vergelijkbare manier maakt het model mogelijk dat advertenties in kranten en tijdschriften op microsegmenten worden gericht op basis van locatie, demografische gegevens en klantvoorkeuren.

Hoewel de uitgeversbranche aan het veranderen is, blijft de relevantie van gedrukte media dus groot. Een recente prognose over publicaties voor consumenten wijst zelfs uit dat consumenten in 2020 naar verwachting nog steeds een voorkeur zullen hebben voor gedrukte media, als het gaat om boeken, tijdschriften en kranten. Gesteund door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de productie van digitaal drukwerk, zijn uitgevers en PSP's nieuwe modellen aan het ontwikkelen om ervoor te zorgen dat het volgende hoofdstuk in het verhaal van de uitgeversbranche een dynamisch hoofdstuk zal zijn.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!