Een passie voor personalisatie

A Passion for Personalisation

Al sinds de Mesopotamiërs ronde zegels gebruikten om afdrukken in kleitabletten te maken, is het maken van afdrukken al een onderdeel van massaproductie. Maar dankzij de huidige technologie is massaproductie nu een onderdeel van massapersonalisatie geworden. Zoals de laatste jaren is gebleken, is de groei van personaliseren in commerciële prints schijnbaar niet te stuiten.

Massapersonalisatie is een marketing- en productiemiddel, gestimuleerd door de opkomst van digitaal printen en 3D-printtechnologieën. De toenemende complexiteit van deze printtechnologie biedt zowel consumenten als bedrijven veel voordelen, waarbij de flexibiliteit en individualiteit van een 'op maat gemaakt' product worden gecombineerd met de lage kosten van massaproductie.

Waar vroeger het voorbeeld van massaproductie de Ford-Model-T was, kan massapersonalisatie tegenwoordig van alles omvatten, van de met een laser gegraveerde achterkant van een iPod tot de vrolijk bedrukte T-shirts van Cafepress, met afbeeldingen en tekst die de consument zelf heeft gekozen. Andere voorbeelden zijn telefoonhoesjes in elk denkbaar design, gepersonaliseerde verfklussen voor alles, van auto's tot keukenkastjes, en creditcards met afbeeldingen van uw gezin. Deze verschuiving is niet toevallig, maar een logisch gevolg van wat consumenten wensen. Gepersonaliseerde marketing is meer dan generiek marketingmateriaal en levert 31% meer winst1 en brengt klantentrouw naar ruim 40%2.

Waarom zorgen deze trends ervoor dat investeren in digitale printtechnologieën zo cruciaal is voor ieder bedrijf?

In de eerste plaats profiteert elk bedrijf door de tijdsbesparing. Massapersonalisatie leidt tot kleinere productieseries. Het voor de hand liggende voordeel van digitaal printen is dat PSP's alleen het platform leeg hoeven te maken om aan het volgende item te kunnen beginnen. Met het enorme assortiment aan substraten waarop kan worden geprint, is personalisatie nu veel groter en beter dan gewone direct-mailcampagnes.

Ten tweede maakt digitaal printen schaalbaarheid mogelijk. Naarmate de grootte van productieruns omlaag gaat, hebben PSP's machines nodig die kosteneffectief zijn. Veel massapersonalisatieruns kunnen bijvoorbeeld slechts enkele honderden of duizenden eenheden per batch bevatten en er is steeds vaker sprake van eenmalige producties. Dit is uiteraard ook een zegen voor kleinere printbedrijven, die zonder enorme kosten vooraf kunnen concurreren met grotere concurrenten.

Ten slotte vraagt personalisatie om efficiëntie. Voor PSP's met een passie voor personaliseren zijn zowel de workflow als de apparatuur van essentieel belang. De juiste workflow - van ontwerp tot productieplanning - en de juiste apparatuur maken een soepele personalisatie mogelijk en zorgen ervoor dat er noch aan kwaliteit noch aan snelheid wordt ingeboet. . De hedendaagse technologie is niet alleen gunstig voor de consument, maar biedt ook enorme kansen voor printbedrijven. Het is belangrijk dat PSP's hiervan profiteren door hun toekomstige behoeften te beoordelen en oplossingen te installeren die hen nu dienen en die dat blijven doen als hun bedrijf groeit.

Ongeacht of het digitaal of fysiek gebeurt, bedrijven die hun producten of inhoud personaliseren, hebben hogere omzetsnelheden en meer klantbetrokkenheid3. Terwijl marketing en print steeds meer raakvlakken vinden, zullen PSP's meer moeten doen dan eenvoudige printproductie bieden. Ze moeten nieuwe gebieden aanboren en specifiekere en meer gerichte dienstverlening aanbieden. Doordat de essentiële rol van print als drijfveer achter de respons meer en meer wordt erkend, is de tijd om te investeren in de nieuwe trend van personalisatie nu.

1 From innovation to implementation: emerging print for packaging technologies and how to apply them, Smithers Pira, 2016-2020
2 From innovation to implementation: emerging print for packaging technologies and how to apply them, Smithers Pira, 2016-2020
3 https://crimtan.com/uncategorized/personalisation-drives-engagement-and-conversions/ September 2015

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!

    Volgende stappen

    A Passion for Personalisation

    Download het Think Personal-magazine voor meer inzichten en inspiratie