Verpakkingen en promotie: waarom digitaal printen van cruciaal belang kan zijn voor de marketingmix

De markt voor verpakkingen is steeds in ontwikkeling en hoewel verpakkingen ooit werden gezien als louter praktisch omhulsel, zijn zij nu uitgegroeid tot een belangrijke trigger in het besluitvormingsproces van consumenten.

Packaging and promotion: Why digital print can be crucial to the marketing mix

Tegenwoordig zijn verpakkingen meer dan alleen omhulsel. Zij hebben zich ontwikkeld, met name in de detailhandel voor consumenten, tot een manier om op te vallen in een concurrerende markt en tot een middel om echt contact te maken met klanten. Verpakkingen gelden nu als belangrijke trigger voor het besluitvormingsproces van consumenten en als cruciaal communicatiemiddel voor het overbrengen van de boodschap.

Hierdoor zijn verpakkingen en labels uitgegroeid tot de grootste wereldwijde printmarkt, die naar verwachting nog verder zal groeien. De totale digitale markt voor het printen van verpakkingen en labels zal tot 2024 naar verwachting jaarlijks 20% toenemen1. Dit vormt een fantastische kans voor PSP's om merken te ondersteunen bij de ontwikkeling van aansprekende en prachtig ontworpen productverpakkingen.

Zorg voor impact in een veranderende markt

Radicale veranderingen in de consumentenmarkten zullen grote gevolgen hebben voor productverpakkingen. Tegen 2050 zullen twee miljard mensen 60 jaar en ouder zijn2. Daarnaast zijn huishoudens van alleenstaanden uitgegroeid tot het meest gebruikelijke profiel in zowel Noord-Amerika als West-Europa. Deze veranderingen, en vele anderen, zullen volgens Euromonitor leiden tot een vraag naar producten en diensten voor kleinere huishoudens die zijn gericht op de solo-consument. In deze veranderende markt kan digitaal printen een kosteneffectief en efficiënt pad bieden om een echte impact te maken onder consumenten.

Digitaal printen stelt merken in staat creatief en innovatief te zijn. Verpakkingen kunnen worden aangepast, gepersonaliseerd en milieuvriendelijk, gemakkelijk of zelfs slim en interactief worden gemaakt. Zo zou bijvoorbeeld de farmaceutische industrie digitaal printen kunnen gebruiken om de specifieke doseringsgegevens voor een individu op het medicament te vermelden. Naarmate meer mensen medicijnen ontvangen via postorderbedrijven, en niet via een arts of apotheker, wordt dit steeds belangrijker.

Zakelijke voordelen

De voordelen van kortere productieruns voor verpakkingen gaan verder dan alleen marketing en dragen rechtstreeks bij aan het bedrijfsresultaat. U kunt informatie aanbrengen op de verpakking die helpt om producten te traceren en de supply chain te stroomlijnen. U kunt tevens grote besparingen realiseren met een vermindering van ongebruikte verpakkingen, overtollige voorraden en verspilling.

Naast de voordelen op milieu- en productiegebied, zijn er tevens overtuigende kostenvoordelen. Door gebruik te maken van kleine oplagen kunnen marketeers beelden beter laten werken op een reeks van verschillende materialen. Zo kunnen bijvoorbeeld kwalitatief hoogwaardige redactionele afbeeldingen uit een reclamecampagne op productverpakkingen worden aangebracht of zelfs worden gebruikt als opvallend verkoopmateriaal, waardoor de aanwezigheid en het bereik van het merk sterk toenemen.

Waar te beginnen?

Voordat men begint moeten PSP's begrijpen hoe verpakkingsmaterialen worden gebruikt door bedrijven in meerdere sectoren. Verdiep u in de volumes, materialen, functionaliteit, hoe het werkt met andere POS-producten en ga na of er een printkans ligt.

De eerste stap omvat het beoordelen van huidige capaciteiten en het onderzoeken van de vraag of er kansen in de verpakkingssector liggen. Zijn er nieuwe toepassingen die u zou kunnen aanbieden? En zijn er al klanten met specifieke verpakkingsbehoeften? Kennis, proactiviteit en creativiteit zijn sleutelfactoren in dit proces, samen met een open geest die openstaat voor verandering.

Voor moderne marketeers die deze sprong willen maken en verpakkingen en promotiematerialen willen leveren via digitaal printen, biedt dit een aansprekende combinatie van gebruiksgemak, hogere kwaliteit en een strakke kostenbeheersing. Dit alles opent de mogelijkheid voor PSP's om gewaardeerde partners te worden voor merken tijdens hun zoektocht naar digitaal printen.

Aangezien driekwart van de grafische industrie3 onderzoek doet naar opties voor digitaal printen voor de verpakkingssector, lijkt niet meedoen een riskante optie. Lees het Canon Think Packaging magazine om meer te weten te komen en geïnspireerd te raken.



1 Smithers Pira, The Future of Global Printing 2018; December 2013

2 World Health Organization, Ageing and Life Course, June 2015

3 Packaging World Magazine en Cal Poly, Emerging Technologies for Packaging Innovation, 2014

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!