Marketingautomatisering: Wat u moet weten

Volgens een recent wereldwijd onderzoek1 heeft 79% van B2B-marketeers geïnvesteerd in een vorm van marketingautomatisering en deze trend beïnvloedt de wijze waarop marketeers communiceren met hun doelgroepen. 

Maar wat is marketingautomatisering nu precies en wat zijn de voordelen voor u als grafische onderneming (PSP)?

Wat is marketingautomatisering?

  • Marketingautomatisering is een term die betrekking heeft op het gebruik van software waarmee marketeers reproduceerbare taken en workflows kunnen automatiseren, stroomlijnen en meten, met het uiteindelijke doel de omzetgroei te stimuleren en de operationele efficiëntie te vergroten
  • Met deze software hebben marketeers toegang tot krachtige analyses en kunnen ze campagnes volgen om leads te veroveren en potentiële leads te voeden. 
  • Het gebruik van marketingautomatisering bevordert vaak de samenwerking tussen marketing- en verkoopactiviteiten, om het traject van de koper te vereenvoudigen en de informatie die de klant ontvangt te integreren
  • Geautomatiseerde communicatie kan marketeers helpen om via de juiste kanalen sterk persoonsgerichte, contextuele content naar de juiste mensen te brengen, wat leidt tot hogere omzetcijfers en een sterkere klantenbinding
  • Met nauwkeurige metingen zorgt marketingautomatisering ervoor dat de betrokkenheid van een klant bij het bedrijf wordt herkend, maar ook dat klanten worden beschermd tegen een overvloed aan irrelevante informatie die een negatieve invloed kan hebben op hun perceptie van het merk. 

Kortom, marketingautomatisering draait om hogere omzet en klantenbinding voor de lange termijn. 

Hoe kunt u hier als Print Service Provider (PSP) van profiteren?

Voor Print Service Providers is marketingautomatisering meer dan alleen een hulpmiddel om het effect van printwerk binnen de marketingcampagne van een klant te vergroten. 

Het is duidelijk dat er commerciële voordelen kleven aan extra printvolumes of aan andere diensten, zoals het overnemen van reproduceerbare marketingtaken van uw klanten om ze op de lange termijn tijd en/of middelen te besparen. Maar een wellicht nog belangrijker voordeel van de levering van marketingautomatiseringsdiensten is dat u investeert in een nog sterkere relatie met uw klanten, door advies te bieden bij hun multi-channel communicatie. Dit kan bijvoorbeeld door hen te helpen om effectiever leads te genereren en inzicht te krijgen in het gedrag van de eindgebruiker, zodat hun toekomstige marketingactiviteiten duidelijker vorm krijgen en ze zich beter kunnen onderscheiden van hun concurrenten. 

Bent u er klaar voor om marketingautomatisering als dienst aan te bieden aan uw klanten?

Stel uzelf de volgende vragen… 

  • Werkt u als partner samen met klanten die openstaan voor nieuwe ideeën of hebben bestaande klanten al geïnformeerd naar diensten op het gebied van marketingautomatisering? 
  • Beschikt u over een goed inzicht in het landschap van digitale media en digitale marketing?
  • Hanteert u een bedrijfsmatige aanpak die verdergaat dan printen?
  • Biedt u al diensten aan op het gebied van web-to-print (W2P) of het printen van variabele data (VDP)?
  • Hebt u toegang tot creatieve hulpbronnen, zoals intern webontwerp of ontwikkeling van webcontent?

Als u 'ja' hebt geantwoord op de bovenstaande vragen, bevindt u zich wellicht in de juiste positie om uw dienstenaanbod uit te breiden met marketingautomatisering. Hoewel iedereen vanaf een ander startpunt begint, kan het de moeite waard zijn om dit gebied te verkennen, op voorwaarde dat u beschikt over de kernvaardigheden en de juiste manier van denken omarmt. 

Waar moet u beginnen?

Zoals met de meeste nieuwe diensten, is het geen kwestie van software kopen en dan onmiddellijk successen boeken. U hebt een strategie nodig om in een bestaand bedrijfsmodel te integreren. 

In wezen zijn er twee investeringslagen: één voor de software en de andere voor training/personeelswerving, om ervoor te zorgen dat de operationele vaardigheden voorhanden zijn om de dienst tot een succes te maken. Voor de eerste laag kunt u een oplossing als DirectSmile overwegen, waarmee u multi-channel marketingcampagnes via verschillende communicatieplatforms kunt uitvoeren en volgen, en u kunt werken met Customer Relationship Management-systemen (CRM) om een beter inzicht in het gedrag van klanten te krijgen. De tweede laag draait meer om de juiste houding en/of ervaring met data services (zoals VDP of W2P) en creatieve geesten (de mensen) die zich vanaf het eerste begin inzetten.

Hoe zijn anderen tot nu toe geslaagd in het verlenen van deze dienst?

Remo Martin, Managing Director van de in Zwitserland gevestigde drukwerkleverancier Rohner:

Voordat u gaat investeren in marketingautomatisering, moet u zichzelf eerst een aantal belangrijke vragen stellen. Wordt hiermee een probleem voor uw klant opgelost? Zo ja, dan moet u een afweging maken of u over de juiste kennis en mensen beschikt om websites te beheren, of u marketingstrategieën kunt ontwikkelen en of u deze services kunt vermarkten. Als het antwoord opnieuw 'ja' is en u begrijpt goed wat u aan het doen bent, dan zit u op de juiste weg.


Dankzij marketingautomatisering kunnen oplossingen worden geboden waarmee de workflows van klanten worden vereenvoudigd en geautomatiseerd met zo min mogelijk menselijke interventie. De projecten van Canon zelf worden uitgevoerd aan de hand van gepersonaliseerde direct mail en webcontent, en de Canon-campagnes voor klanten zijn veel beter meetbaar. Met deze prestatiegegevens kan Canon toekomstige campagnes veel beter verfijnen en optimaliseren, en daarbij zowel terugkerende als nieuwe klanten voor zich winnen.





1 Regalix, Status van B2B-marketingautomatisering, 2015

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!