De toekomst van print en personalisatie

The future of personalised experiences in print

Print Service Providers (PSP's) en vergelijkbare merken zijn goed op de hoogte van de voordelen van personalisatie. Uit een recent onderzoek blijkt dat 74% van de marketeers erkent dat personalisatie voor een flinke verhoging van de klantbetrokkenheid zorgt1. Op maat gemaakte items doen het zeker goed bij consumenten en bedrijven, waardoor merkentrouw ontstaat en aankoopbeslissingen zelfs worden beïnvloed.

Ontwikkelingen in digitaal printen hebben het gebruik van personalisatie in de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd. Hoewel detailhandelaren meer inzicht in de klant dan ooit tevoren krijgen, stellen de technologische ontwikkelingen PSP's in staat beter gebruik te maken van automatisering om waardevolle klantgegevens te benutten. Dankzij de toegenomen toepassingen die onlangs mogelijk zijn gemaakt, kunnen bedrijven hun creativiteit de vrije loop laten en aangepaste ontwerpen en berichten op een uitgebreid assortiment van zowel onbuigzame als flexibele producten printen.

PSP's kunnen nu bijvoorbeeld een overvloed aan gepersonaliseerde items produceren, van uniek ontworpen draagtassen voor laptops, tablets en mobiele telefoons, tot vinyl wandbekleding en productverpakkingen. Door deze flexibiliteit komen gepersonaliseerde printopdrachten op een echte massamarkt, waarbij het gebruik van gegevenssegmentatie en op maat gemaakte toepassingen worden gecombineerd.

Aangepaste printopdrachten zijn echter nog maar het begin en hoewel merken hun werkzaamheden vaak over meerdere disciplines en afdelingen verdelen, streven zij allemaal naar een klantervaring in alle kanalen. Dit streven naar consistentie, met name in de detailhandel, heeft ervoor gezorgd dat personalisatie het gezicht van de winkelvloer verandert. Tegenwoordig verwachten en eisen klanten een meer gepersonaliseerde winkelbeleving die zowel online als via traditionele middelen naadloos aansluit. Vanwege deze trend introduceren al veel merken personalisatieservices binnen de winkel om klanten de mogelijkheid te bieden om meubilair, kleding en elektronica op maat te creëren.

Aangezien productiesnelheden toenemen en het gebruik van 3D-printen de standaard wordt, kunnen PSP's verwachten dat personalisatie een steeds belangrijkere rol in de detailhandel zal spelen - zowel op de luxe als op de massamarkt. In feite is de detailhandel slechts een van de vele redenen waarom de verwachtingen voor 3D-printen en andere digitale printtechnieken zo hoog zijn. In deze branche kan 'additive manufacturing' elke stap van de supply chain veranderen en volledig gepersonaliseerde retailproducten bieden. Veel 3D-printwebsites zoals Society6 en Shapeways bestaan nu al en door samenwerking met ontwerpers kunnen ze enkele stuks interieurtoepassingen en sieraden op maat printen. Deze technologie is een ware revolutie voor de consument en de impact op de merkervaring is al merkbaar doordat de vraag naar meer gepersonaliseerde producten blijft toenemen.

Terwijl consumenten en B2B's steeds vaker om gepersonaliseerde producten vragen, is het belangrijk dat PSP's met hun klanten samenwerken om te beoordelen hoe aan deze vraag kan worden voldaan en hoe de bekendheid van het merk verbeterd kan worden. Vooral het werken met een vertrouwde partner kan printproviders in staat stellen om het meeste uit hun klantgegevens te halen, waardoor ze print op een werkelijk unieke manier die bij hun publiek past kunnen aanbieden.

1 eConsultancy: Three major benefits of using personalisation in marketing, augustus 2013

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!

    Volgende stappen

    A Passion for Personalisation

    Download het Think Personal-magazine voor meer inzichten en inspiratie