De toekomst van het interieur

The Future of Décor

Het afgelopen decennium heeft de interieurbranche geweldige veranderingen ondergaan. Mensen willen niet langer dat hun huis een kopie van het huis van hun vrienden en familie is; ze willen een omgeving creëren die uniek is. Of het nu gaat om een bepaald patroon op hun gordijnen of een uitdrukkingsvol beeld op de muren.

Op een meer industriële schaal willen merken hun ideeën in hun eigen omgeving tot leven zien komen. Door het interieur op een lijn te brengen met het merkimago, wordt er een sfeer gecreëerd die consumenten kunnen ervaren en waar ze zich verbonden mee kunnen voelen.

Het merk dat we zien, de vloer waar we op lopen, de muren om ons heen en zelfs de gordijnen die we ophangen, zijn steeds vaker tijdens een bepaalde fase in het productieproces in aanraking gekomen met digitaal printen - en dan met name met inkjetprinten.

Inkjetprinten biedt aanzienlijke voordelen voor de interieurbranche, doordat die voor vele verschillende grafische, decoratie- en industriële toepassingen kan worden gebruikt met zeer verschillende soorten apparatuur en materialen. De veelzijdigheid betekent dat deze kan worden gebruikt bij textieldruk, maar ook net zo makkelijk in industriële interieurtoepassingen voor glas, keramiek, vloeren en synthetische bouwmaterialen. Hierdoor speelt digitaal printen een belangrijke rol bij de behoefte aan zelfexpressie en de mogelijkheden voor gepersonaliseerde toepassingen.

Digitaal geprinte, decoratieve houten panelen en individueel ontworpen behang worden al volop aangeboden door high-tech Print Service Providers. Web-to-print digitale storefronts en on-demand printen worden ook steeds populairder.

De kansen voor PSP's

De toegenomen vraag van consumenten naar personalisatie en de mogelijkheid op een breed scala van materialen te printen, betekent dat er eindeloze mogelijkheden voor PSP's zijn. De flexibiliteit en de superieure mogelijkheden die inkjetprinten biedt, betekenen dat PSP's in staat zijn om meer maatwerkdiensten te bieden, flexibiliteit kunnen uitbreiden en beter aan de verwachtingen van de klant kunnen voldoen. Niet zo slecht als men bedenkt dat gepersonaliseerde interieurbranche goed is voor 23,9% van de functionele industriële printmarkt wereldwijd1.

Bovendien behaalt de markt voor geprinte interieurtoepassingen een verwachte globale waarde van $ 20 miljard in 20202; waarmee het belang en de aantrekkingskracht van investeren in deze technologie wordt aangetoond. Zelfs zozeer dat Smithers Pira heeft voorspeld dat de markt van inkjetprinten in 2017 zal toenemen tot $ 67,3 miljard.

Terwijl de commerciële printmarkt zich niet zo snel heeft ontwikkeld, heeft deze de afgelopen jaren enkele spannende nieuwe ontwikkelingen ondergaan. Net zoals Uber de transportbranche heeft ontwricht door consumenten de macht te geven over hun persoonlijke openbaarvervoersbehoeften, stelt inkjetprinten nu ontwerpers in staat hun visies en wensen te realiseren. Een perfect voorbeeld hiervan is hoe eindgebruikers nu in staat zijn om hun eigen 3D-geprinte producten te ontwerpen3.

Hoe PSP's kunnen profiteren

De komende jaren zullen belangrijk zijn voor industrieel inkjet binnen de interieurbranche. De beweging in de richting naar digitaal heeft al een belangrijke impact op de industrie doordat zowel tijd als kosten worden teruggedrongen. Ontwerpers en klanten kunnen zo creatief zijn als ze willen. Door samen te werken met PSP's om de verscheidenheid aan technologie en materialen die beschikbaar zijn te gebruiken, krijgen ze een bijna onbeperkt aantal opties als het gaat om interieurtoepassingen. PSP's hebben de kans om te investeren en een extra dienst binnen hun bedrijf aan te bieden. Het is de verwachting dat web-to-print zich verder zal uitbreiden doordat personalisatie en printen op verschillende materialen steeds populairder wordt voor zowel consumenten- als commerciële toepassingen.

Hoewel vele factoren van invloed zijn op de toekomst van de interieurbranche, kan er geen misverstand over bestaan dat de opkomst van digitaal en inkjet een grote rol in de ontwikkeling ervan speelt.

Download het Think Décor-magazine van Canon om de kansen van print binnen de interieurbranche te ontdekken.

1 The Future of Functional and Industrial Print to 2020, Smithers Pira, 2015
2 The Future of Functional and Industrial Print to 2020, Smithers Pira, 2015
3 Shapeways, n.v.t.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!

    Volgende stappen

    Printed Décor: unlocking the potential

    Download het Think Décor-magazine voor meer inzichten en inspiratie