Digitaal printen in de industrie

Innovaties in digitaal printen leiden tot nieuwe en spannende kansen voor industriële ondernemingen en de bedrijven die hen ondersteunen.

Digitaal printen kan een heel nieuwe wereld aan mogelijkheden openen voor industriële ondernemingen en de bedrijven die hen ondersteunen. Of zij nu fabrikanten of productontwerpers zijn in uiteenlopende sectoren als textiel, luchtvaart, autobranche of farmaceutische industrie, zij ontdekken in toenemende mate een breed scala van toepassingen voor de in opkomst zijnde digitale printtechnologie.

En de industriële sector biedt in gelijke mate een aanzienlijke kans op groei aan de bedrijven die deze digitale printoplossingen leveren. De omstandigheden zijn zwaar voor veel grafische bedrijven. Zij komen in de knel door de tendens richting online communicatie, steeds veeleisendere klanten en een economie die zich maar langzaam herstelt. In deze omgeving kan een dergelijke veelbelovende ontwikkeling niet worden genegeerd.

Het is een echt spannende tijd omdat technologische ontwikkelingen in materialen en printkoppen resulteren in kwalitatief hoogwaardige producten en toenemende efficiëntie in de branche. Print Service Providers zouden als consultant moeten optreden voor industriële bedrijven en hen moeten helpen inzicht te krijgen in hoe digitaal printen kan worden ingepast in hun workflows en hoe hun bedrijfsvoering hier baat bij kan hebben.

Het gesprek op gang brengen

Deze gesprekken moeten beginnen met een uitleg van de potentiële zakelijke voordelen van digitaal printen. Het duidelijkste voordeel van digitaal printen in de industrie is de mogelijkheid om eenmalige prints te maken tegen lage kosten en op hoge snelheid. Wat anders onacceptabel kostbaar zou zijn geweest qua tijd en geld met analoog printen of zeefdruk, is nu mogelijk met digitaal printen.

Gebruiksgemak, voor zowel het grafisch bedrijf als zijn klanten, is eveneens een aansprekende factor. Digitaal printen stelt hen in staat online te bestellen op een tijdstip en locatie van hun keuze, waarbij zij enkele zeer gedetailleerde opties kunnen kiezen en het werk kunnen laten printen, nabewerken en zelfs afleveren, allemaal binnen een tijdsbestek dat onmogelijk zou zijn geweest in de dagen van bestelformulieren en offset opdrachtwachtrijen.

Personalisatie en printen op maat is net zo relevant en aantrekkelijk voor industriële klanten als voor klanten in marketing, detailhandel en andere sectoren. Het leveren van print dat direct relevant is voor een individu, met behulp van een reeks van gegevens variërend van inkoopgeschiedenis tot demografische en zelfs locatiegegevens, is ongelofelijk waardevol.

Bovendien kan deze mate van personalisatie worden gekoppeld aan het type kwalitatief hoogwaardige nabewerking dat ooit alleen mogelijk was bij offset alternatieven. Dit, in combinatie met de reeks interessante papiersoorten waar de meeste geavanceerde grafische bedrijven nu gebruik van maken, betekent dat het eindproduct vaak tot grote tevredenheid bij de klant leidt. Hier is nauwelijks een speld tussen te krijgen.

Hoe kunnen industriële ondernemingen gebruikmaken van digitaal printen?

De voordelen van digitaal printen kunnen verreikend zijn voor innovatieve bedrijven. Sommige gebruiken het voor marketing: bij Canon hebben we bijvoorbeeld autofabrikanten digitaal printen zien gebruiken om potloodbekers in de vorm van hun auto's te vervaardigen.

Screentec, een specialist in Graphic Arts, varieerde het bedrijf met een investering in digitaal. De zet betaalde zich uit met een gestegen omzet en het vermogen om te voorzien in de behoeften van de klant. Het resulteerde tevens in buitengewone flexibiliteit, zoals managing director Darren James aangeeft: "In één ochtend moeten we mogelijk ringbanden, membraanoverlays en Correx-borden vervaardigen om de krappe deadlines van onze klanten te kunnen halen. Met de Océ Arizona is dat geen probleem."

Het Duitse grafische bedrijf Falquon wilde klanten, waarbij het zowel om woningeigenaren als ondernemingen ging, de mogelijkheid bieden om vloeren te maken die waren voorzien van individuele afbeeldingen of logo's, waardoor iets totaal unieks zou ontstaan. Hiermee vond een verschuiving plaats van de vervaardiging van een generiek product in grote aantallen naar de vervulling van kleine, individuele orders met een hoge waarde.

Twee jaar na de installatie van een Océ Arizona, drukt Falquon 2.000 vierkante meter per week op piektijden en het personeelsbestand werd met 20% uitgebreid om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag. Het is een echt succesverhaal met een duidelijk rendement voor de investering in digitaal printen van het bedrijf.

Falquon is een van vele bedrijven in Europa die naar digitaal printen kijken om de kosten te beheersen, de omzet te laten stijgen en, uiteindelijk, de winst op te voeren. De beslissing om voor digitaal te kiezen hielp bij het transformeren van het bedrijf. Maakt deelnemen aan de digitale printrevolutie onderdeel uit van uw bedrijfsstrategie?

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!