Crossmedia: de grote gemiste kans voor drukwerk

Hoe grafische bedrijven - door open te staan voor crossmedia - toegang tot een volledig gemiste markt kunnen krijgen, waardoor zij meer klanten kunnen vasthouden.

Cross-Media

Misschien wel een van de meest verrassende statistieken over de hedendaagse printbranche is dat, hoewel twee derde van alle drukwerk- en media-inkopers campagnes via diverse kanalen uitvoert, slechts een kwart van alle Print Service Providers (PSP's) deze diensten aanbiedt.

Door niet in te spelen op deze vraag loopt de printbranche een enorme kans mis. Hoewel een belangrijke mentaliteitsverandering is vereist om de perceptie dat digitaal een bedreiging vormt te overwinnen, is het een feit dat digitaal allesbehalve een bedreiging is. Aangezien print nu in 94% van alle campagnes via meerdere kanalen wordt gebruikt1, is het een trend die niet eenvoudigweg terzijde kan worden geschoven.

Aanzienlijke en groeiende vraag

De vraag naar crossmedia is niet alleen aanzienlijk, maar neemt ook snel toe. In 2012 maakte 58% van alle opdrachtgevers gebruik van communicatie via meerdere kanalen2. In 2014 was dit cijfer gestegen tot 68%3. Nog niet zo lang geleden waren gedrukte of geprinte media alomtegenwoordig en werden zij gemakkelijk over het hoofd gezien. Vandaag de dag behoren e-mail, sms, online reclame en verscheidene andere digitale kanalen tot de routinecommunicatie. Nu is het opnieuw de beurt aan print om de hoofdrol voor zich op te eisen.

Steeds meer opdrachtgevers zien het potentieel dat wordt geboden door een kwalitatief hoogwaardig, visueel aansprekend stuk print te gebruiken om klanten naar een digitaal kanaal te leiden. Bovendien wordt het argument bijna onweerstaanbaar als opdrachtgevers gebruik beginnen te maken van de kracht van digitaal printen om kwalitatief hoogwaardige, gepersonaliseerde communicatie te creëren.

Maar behalve de uitvoering van deze campagnes zijn er voor PSP's nog meer kansen te vinden. De helft van de inkopers treedt in contact met hun leverancier voor advies over het combineren van print met andere vormen van media. In plaats van in zee te gaan met een reeks leveranciers, willen de meeste inkopers het liefst één enkel contactpunt.

Het is duidelijk dat inkopers meer willen weten en begrijpen over crossmedia. Hier ligt een gouden kans voor grafische bedrijven om ondersteuning en advies te bieden, vertrouwde adviseurs te worden en printservices te leveren.

Gemiste kans

Toch suggereren onderzoekers dat Print Service Providers deze marktkans momenteel niet optimaal benutten. Slechts 20% van alle commerciële printbedrijven zegt dat zij coördinatie van campagnes via meerdere kanalen aanbieden en slechts 3% beschrijft het als een specialisme4. Van degenen die geen crossmedia aanbieden, verwacht slechts 20% dit in de toekomst wel te zullen gaan doen5.

Er is een aantal redenen aan te wijzen waarom PSP's zo huiverig zijn met betrekking tot deze kans. Voor sommigen, en dan met name de kleinere PSP's, kan een gebrek aan budget of mankracht een belemmerende factor vormen. Anderen denken dat hun bedrijf sterk genoeg is om te overleven en zelfs te groeien en bloeien zonder tot diversificatie te hoeven overgaan. Daarnaast zijn er bedrijven die geen geschikte partners kunnen vinden of die het gewoon niet prettig vinden om met externe aanbieders te werken.

Grijp uw kans

Leiders in de printbranche moeten een andere visie gaan hanteren en tijd gaan investeren in het verwerven van inzicht in de vorm en omvang van de kans die er ligt. Als een PSP openstaat voor crossmedia, kan deze het niveau van ondersteuning bieden waar klanten tegenwoordig zo'n dringende behoefte aan hebben.



1 Canon Insight Report 2012

2 Canon Insight Report 2012

3 Canon Insight Report 2014

4 Canon Insight Report 2014

5 Canon Insight Report 2014

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!