Contentmarketing voor PSP's

Content marketing

Marketing met informatie

De meeste Print Service Providers (PSP's) zijn zich er ongetwijfeld van bewust dat marketing zich bijzonder snel ontwikkelt, ongeacht of er met een eigen printafdeling of bij externe klanten wordt gewerkt. Aangezien veel klanten op het gebied van marketing, communicatie of merkmanagement werkzaam zijn, zullen de nieuwe terminologie en opkomende kanalen u niet zijn ontgaan. Hoewel de meeste PSP's in hun werk met marketing te maken krijgen, weten velen van hen misschien niet wat nieuwe marketingtechnieken voor hen kunnen betekenen.

Ongetwijfeld zullen ze meestal wel vertrouwd zijn met adverteren, public relations en direct marketing, maar marketingtrends ontwikkelen zich zo snel dat zelfs marketeers hun best moeten doen om bij te blijven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel PSP's een belangrijke marketingaanpak, namelijk contentmarketing, wellicht is ontgaan.

Wat is contentmarketing?

Als u in de afgelopen jaren een beetje hebt gevolgd wat er in de media over marketing werd geschreven, hebt u misschien de indruk gekregen dat contentmarketing iets nieuws is. Dat is echter niet het geval, want contentmarketing bestaat al tientallen jaren. Bij contentmarketing gaat het om het creëren en distribueren van content. U kunt hierbij denken aan tekst of een afbeelding, een video, een geluidsopname of zelfs een game – alles wat de aandacht van een bepaalde doelgroep trekt, die aandacht vasthoudt en de klant aanzet tot actie over te gaan.

De Britse Content Marketing Association definieert contentmarketing als volgt: "De discipline waarbij redactionele content van goede kwaliteit wordt gecreëerd voor verschillende mediakanalen en platforms met het oogmerk relaties tot stand te brengen, waarde voor consumenten te leveren en meetbaar succes voor merken te bewerkstelligen"1. Het Amerikaanse Content Marketing Institute formuleert het als volgt: "…een strategische marketingbenadering waarbij men zich richt op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk afgebakende doelgroep te bereiken en vast te houden en uiteindelijk klanten tot winstgevende acties over te halen"2.

Hoe contentmarketing ook wordt gedefinieerd, het belangrijkste doel van contentmarketing is de gewenste doelgroep binnen te halen door iets te bieden waarmee ze wordt geïnformeerd en wat educatief en onderhoudend is, zonder dat er openlijk iets wordt verkocht.

Twee kansen voor PSP's

Dit biedt PSP's twee kansen. Een duidelijke kans is de mogelijkheid om de content die door hun klanten wordt gecreëerd te printen (in de vorm van tijdschriften, handleidingen, boeken, nieuwsbrieven, enzovoort). Daarnaast – minder duidelijk maar veel belangrijker – biedt het de mogelijkheid zowel bestaande als potentiële klanten te informeren over de mogelijkheden van print.

PSP's zijn bij hun eigen marketing vaak geneigd teksten over de printkwaliteit, klantenservice en de nieuwste apparatuur te schrijven. Maar met de toenemende concurrentie in de markt lijken deze teksten waarschijnlijk sterk op wat andere aanbieders schrijven. Hoewel dit ooit misschien voldoende was om de aandacht te trekken van inkopers die al met de printtechnieken vertrouwd waren, spreken deze teksten de tegenwoordige inkopers van geprint materiaal waarschijnlijk minder aan.

Bovendien hebben deze inkopers nu vaak veel uitgebreidere verantwoordelijkheden. Ze opereren misschien ook op het gebied van marketing, communicatie, merkmanagement of media-inkoop, waarbij geprint materiaal slechts een van de kanalen is waaruit ze een keuze maken en die ze beheren. Dit betekent vaak dat ze weinig van printtechnieken weten en dat ze waarschijnlijk niet bekend zijn met de voordelen van de ene benadering ten opzichte van de andere. Bovendien kennen ze misschien niet de mogelijkheden van Variable Data Printing (VDP) of crossmedia, of weten ze niet dat ze met geprint materiaal een prima investeringsrendement op een campagne kunnen behalen.

Deze inkopers hebben de hulp van hun PSP's nodig om te zien hoe ze met geprint materiaal de communicatie met hun klanten kunnen verbeteren. Toch hebben velen het gevoel dat ze hierover onvoldoende worden geïnformeerd3. Contentmarketing is dan een ideaal middel om een doelgroep te informeren. Het is bij uitstek geschikt om inkopers van geprint materiaal iets te leren over de vele mogelijkheden van printen.

Informatie over de mogelijkheden van print geven door middel van contentmarketing

PSP's voor wie contentmarketing nieuw is, doen er goed aan eerst te bedenken wat hun klanten nodig hebben. Het is vooral belangrijk content te creëren die klanten helpt de wereld van printopties te verkennen en die klanten duidelijk maakt hoe geprint materiaal hun succes kan vergroten.

Hier volgen enkele voorbeelden:

• Een infographic – een illustratie die de waarde van printen verduidelijkt met statistische gegevens over impact, investeringsrendement en consumentenvoorkeuren.

• Ontwerpsjablonen – eenvoudige sjablonen die bezoekers van uw website kunnen downloaden om gemakkelijk standaardbrochures en -posters te ontwerpen.

• Instructievideo's – korte video's waarin bijvoorbeeld wordt uitgelegd hoe printbestanden worden gemaakt om de juiste kleuren te garanderen of hoe voor het snijden of binden printmarkeringen kunnen worden toegevoegd.

• Blogs – artikelen over de waarde van geprint materiaal en over de voordelen van personalisatie, direct mail, crossmedia, het gebruik van alternatieve substraten, het creëren van speciale effecten bij de nabewerking en meer.

• Verhalen van klanten – Case Study geschreven tekst of Case Study video's waarin wordt behandeld waarom klanten voor geprint materiaal hebben gekozen, welke rol geprint materiaal bij hun specifieke marketingmix speelt, wat het project inhield en wat het investeringsrendement was.

Door uw kennis als specialist te demonstreren en tegelijk klanten de informatie te bieden die ze nodig hebben, kunt u uzelf en uw bedrijf positioneren als de printexpert die begrijpt wat ze nodig hebben. Als u dit op de juiste manier doet, versterkt u de relatie met bestaande klanten en maakt uw bedrijf meer kans wanneer potentiële klanten een leverancier zoeken.



1 The Content Marketing Association. 2015. http://www.the-cma.com/about-us/why-customer-publishing.

2 The Content Marketing Institute. 2015. http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/.

3 Building your future with print, Canon, 2014

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!