Vraag het de deskundigen

Uitdagingen op het gebied van kleurbeheer het hoofd bieden

Ask-the-experts-colour-management-banner

Think Digital praat met Tom Lloyd, een Canon-bedrijfsconsultant die is gespecialiseerd in kleurbeheer, over een aantal uitdagingen waarvoor drukwerkleveranciers (PSP's, Print Service Providers) en hun klanten staan in een tijdperk van multichannel-communicatie.

Tom maakt deel uit van een Canon-team dat werkt met bedrijven, brand managers, agentschappen en PSP's om eenvoudige kleurbeheerworkflows te ontwikkelen voor print-, web-, mobiele en andere publicatiedoeleinden. De aangeboden oplossingen omvatten het gebruik van kleurbeheerworkflows om prepressactiviteiten te verbeteren en drukklare bestanden te maken volgens erkende standaarden. Daarnaast wordt samengewerkt met PSP's om hun klanten en personeel indien nodig trainingen aan te bieden.

Wat is vandaag de dag de grootste uitdaging op het gebied van kleurbeheer?
We leven in een multimediale wereld met een steeds groter wordend aantal kanalen waarop kan worden gepubliceerd. Dit kan van alles omvatten, van lithografie en digitaal drukwerk tot desktop-pc's en tablets, sociale media, mobiele telefoons en meer. Maar als u tegenwoordig naar een bedrijf gaat en vraagt om een kopie van hun merkrichtlijnen, is de kans groot dat u een document uit de 20e eeuw krijgt waarbij geen rekening is gehouden met multichannel-publicatiemogelijkheden. Deze richtlijnen zijn waarschijnlijk gebaseerd op het Pantone® Matching System, dat 13 primaire kleuren gebruikt en daardoor een breder kleurenbereik heeft dan CMYK (het vierkleurenmodel dat voor sommige drukpersen wordt gebruikt). Het is belangrijk om de bestandsvoorbereiding af te stemmen op de eindbestemming en dit kan het beste worden bereikt door het proces te automatiseren met op maat gemaakte PDF-exportworkflows. De oplossing is communiceren, voorlichten en automatiseren.

Waarom is dit een probleem?
Als uw grafische toepassingen op de ene manier zijn ingesteld en de printworkflow op een andere, moet u op een gegeven moment bestanden gaan converteren. Hoe vaker een bestand dit proces ondergaat, hoe meer verloren gaat en hoe groter de kans dat de uitvoer niet meer overeenkomt met de bedoelde kleur uit de ontwerpfase.  Veel gebruikers zijn niet op de hoogte van de verschillende 'verborgen' kleurinstellingen in Adobe CS en Acrobat en hanteren de standaardinstellingen die zijn geoptimaliseerd voor weergave op schermen en niet voor drukwerk. Door kleurstandaarden juist in te stellen, te werken met gekalibreerde monitors en te begrijpen hoe soft-proofing werkt, kunt u tijd en geld besparen en nauwkeurige, voorspelbare resultaten krijgen.

Wat betekent dit voor merken en bedrijven?
Veel organisaties hebben niet genoeg nagedacht over het behoud van hun merkidentiteit bij het publiceren via verschillende kanalen. Dit brengt niet alleen uitdagingen op het gebied van controle over branding en consistentie met zich mee, maar zorgt ook voor problemen op het gebied van kostenefficiëntie en verspilling aangezien extra tijd nodig is om bestanden te corrigeren of kleurfouten te verbeteren in bestanden die voor drukwerk zijn uitgestuurd. Bedrijven besteden ontzettend veel geld aan het ontwerpen, onderhouden en beschermen van een merk, maar kijken niet naar de productiefase, wat ervoor kan zorgen dat het hele proces in het allerlaatste stadium mislukt: het resultaat van drukwerk dat de klant krijgt te zien.

En wat betekent dit voor PSP's?
Het grootste probleem voor PSP's op het gebied van kleurbeheer is zonder twijfel dat de bestanden niet geschikt zijn voor hun bestemming. Slecht gecreëerde bestanden zijn moeilijk te printen, dus als iemand een ongeschikt bestand indient en de PSP dit vooraf opmerkt en problemen vindt, kan hij/zij twee dingen doen. Hij/zij kan ofwel het bestand afwijzen en de klant vragen het bestand te corrigeren of proberen zelf het probleem op te lossen. De eerste mogelijkheid zorgt mogelijk voor vertraging en bij de tweede loopt de PSP het risico dat de klant ontevreden is over het eindresultaat. Het is van cruciaal belang dat PSP's begrijpen hoe het maken van goede bestanden in zijn werk gaat en dat zij hun klanten voorlichten over het belang van het correct aanleveren van bestanden en misschien zelfs consultancy hierover aanbieden.

Hoe kunnen merken en PSP's samenwerken om deze uitdaging het hoofd te bieden?
Vanuit het oogpunt van merkbeheer vinden de meeste problemen hun oorsprong in de ontwerpfase van documenten. Door de juiste workflows op te zetten, kunnen veel problemen worden voorkomen. Dit houdt in dat de gehele workflow van begin tot eind moet worden geanalyseerd en dat er verschillende kleurenworkflows moeten worden opgezet om de keuze te vereenvoudigen, van de juiste kleurinstellingen voor de eindbestemming van het document, of dat nu online is of als printwerk. Door ervoor te zorgen dat documenten de juiste kleurinstellingen bevatten, kunnen merkeigenaren garanderen dat hun merk via alle verschillende mediakanalen consistent wordt weergegeven.

Voor PSP's is het belangrijk dat de productieworkflow klopt. Hierbij is kleurkalibratie van alle apparaten in de workflow van groot belang. Er heersen echter veel misverstanden over kleurbeheer; men denkt dat dit alleen op printerniveau speelt. Hoewel dat inderdaad erg belangrijk is, is het zo dat als bestanden slecht zijn voorbereid, geen enkel printerprofiel dit kan oplossen.

De drie belangrijkste elementen zijn in wezen communicatie, voorlichting en automatisering. Praat met uw klanten om hun printvereisten te begrijpen, licht ze in op het gebied van bestandsvoorbereiding en biedt aan Acrobat PDF-workflows op maat te creëren die zij kunnen delen om consistentie te garanderen.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!