Transactioneel drukwerk transformeren

De markt voor transactioneel drukwerk past zich aan een veranderende omgeving aan waar de vraag afneemt naarmate organisaties overstappen op communicatie via internet. Nu organisaties onnodige kosten verlagen en elimineren en de efficiëntie van hun processen verbeteren, kan de productie van grote hoeveelheden geprinte correspondentie met klanten soms als duur en gecompliceerd worden ervaren wanneer deze rechtstreeks met elektronische vormen wordt vergeleken.

Voor grafische bedrijven in de markt van transactiedrukwerk wordt het dan ook steeds belangrijker om hun dienstenaanbod te heroverwegen. Ze moeten nadenken over hoe hun workflows kunnen integreren met deze van hun klanten, zodat ze een effectieve schakel kunnen worden in de waardeketen. Daarom wordt gegevensverwerking steeds meer een kernactiviteit voor drukwerkleveranciers, aangezien werken met gegevens bij transactioneel drukwerk even belangrijk wordt als het drukwerk zelf.

Met de juiste software kan een grafisch bedrijf de gegevens zelf helemaal verwerken en het volledige communicatietraject van de klant coördineren. Ondersteund door digitale printtechnologie, vormt hun verbeterde dienstenaanbod een kans om verandering te brengen in de manier waarop hun rol gepercipieerd wordt door deze markt. Wat telt, is meer klanten waardevoller, persoonlijk gericht drukwerk aanbieden, in plaats van te focussen op het verkopen van meer drukwerk.

Om verandering te kunnen brengen in de manier waarop hun klanten tegen drukwerk aankijken, moeten grafische bedrijven de aandacht vestigen op de meerwaarde die drukwerk kan geven aan communicatie. Om drukwerk meerwaarde te kunnen geven, moeten de gebruikte data nauwkeurig zijn. Door gegevens intern te verwerken en klanten te laten zien hoe ze gegevens kunnen bijwerken en beter kunnen benutten, kunnen grafische bedrijven de kwaliteit en effectiviteit van de correspondentie van hun klanten verbeteren.

Grafische bedrijven moeten zichzelf niet alleen positioneren als deskundige gegevensverwerkers, maar ook de capaciteiten van digitale drukwerktechnologie inzetten en onder de aandacht brengen om de problemen op het gebied van kosten en efficiëntie aan te pakken die ertoe hebben geleid dat transactionele communicatie zich naar internet heeft verplaatst.

Veel bestaande transactionele drukwerktoepassingen, zoals bankafschriften, verzekeringsdocumenten en rekeningen van nutsbedrijven, worden geproduceerd door het digitaal in zwart-wit printen van variabele gegevens op voorgedrukte formulieren. Maar met behulp van de juiste digitale technologie kunnen grafisch ondernemers een ‘white paper’-oplossing aanbieden: ze kunnen elk document – zowel de sjabloon als de grafische uitingen en variabele gegevens – op afroep op blanco papier printen en versturen naar de ontvanger. Hierdoor is niet alleen meer personalisatie mogelijk, maar omdat dit praktisch tegelijkertijd voor verschillende klanten mogelijk is, is het niet langer nodig af te wisselen tussen verschillende voorbedrukte media. Hierdoor worden de bijbehorende voorbereidingstijd en opslagkosten weer verlaagd.

Een belangrijk verkoopargument voor drukwerk van grafische bedrijven is dat er sommige sectoren zijn waarin consumenten liever drukwerkcommunicatie ontvangen, zodat bedrijven goede klantrelaties kunnen onderhouden door met hen te corresponderen in de vorm waaraan de klanten de voorkeur geven.

Daarnaast zijn er sectoren die elektronische communicatie als een risico zien. Reputatieschade kan het gevolg zijn als gegevens van een klant niet veilig zijn verwerkt en regelgeving van de overheid en voor de branche kan tot hoge boetes leiden voor organisaties die hun persoonlijke gegevens niet beveiligen. Met de juiste procedures, systemen en software kunnen grafische bedrijven hun klanten helpen om aan te tonen dat ze beveiliging hoog in het vaandel dragen.

Grafici kunnen transactioneel drukwerk toegevoegde waarde geven door transpromotionele toepassingen aan te bieden. Deze verrijken het document met marketing-, reclame- of serviceboodschappen die op het contactmoment relevant zijn voor de ontvanger.

Het serviceniveau dat grafici kunnen aanbieden staat of valt met hun ervaring met het werken van data. Naast het opzetten van de juiste end-to-endworkflow en het ontwikkelen van interne gegevensverwerkingscapaciteiten is het van belang het juiste bedrijfsmodel en de juiste strategie te ontwikkelen. Alleen zo kunnen ze bepalen welke investeringen ze moeten doen qua software, hardware, training en ondersteuning.

Bent u klaar om deze kans te grijpen?

Case studies

News The Art of Evolution

Verhalen van klanten laten zien hoe zij dankzij samenwerking met Canon hun commerciële uitdagingen konden oplossen en hun bedrijf naar een hoger niveau konden tillen.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!

    Neemt u de juiste route?

    Een verbazingwekkend aantal printbedrijven en centrale repro’s voeren een gewijzigde strategie of zakelijke ontwikkeling door zonder eerst hun businessplan te raadplegen. Dat kan een kostbare vergissing zijn. Het vergt de nodige tijd, maar het maken van plannen is altijd een nuttige tijdsbesteding omdat het u dwingt een stap terug te nemen en objectief naar uw bedrijf te kijken. In de snel veranderende grafische industrie, waar de concurrentie steeds heviger wordt, zijn effectieve planning en continue bijstelling belangrijker dan ooit.

    Doordat het businessplan u helpt om te bepalen of datgene wat u hoopt te bereiken ook haalbaar, realistisch en duurzaam is, is het een cruciaal instrument voor besluitvorming. Om geloofwaardig te zijn, dient een businessplan regelmatig bekeken en bijgesteld te worden. Dit helpt u om te bepalen welke apparatuur en middelen u nodig hebt en indien nodig financiering te regelen.

    Elk businessplan is anders, omdat ieder printbedrijf en centrale repro anders is. Ook de structuur van een businessplan varieert afhankelijk van het doel ervan. Er zijn echter een aantal stappen te benoemen die elke organisatie zal moeten nemen om een solide businessplan op te zetten:

    1. Uitzoeken waar u zich bevindt
    Alvorens een doelstelling voor uw bedrijf of reproafdeling te formuleren, is het van belang dat u begrijpt welke trends er in uw markt spelen en voor welke uitdagingen u staat. Bij het zoeken naar inzichten vinden veel grafische bedrijven en centrale reproafdelingen in Canon een sterke bondgenoot. Klanten profiteren van de ervaring van het werken met een wereldwijd klantenbestand en toegang tot Canon's diepgaande onderzoeken naar trends in de professionele printmarkt en heersende opvattingen onder drukwerkinkopers. De onafhankelijke Essential Business Builder Program-consultants en -mentoren voegen hier vervolgens hun kennis van de markt en praktijkervaring aan toe.

    2. Bepalen waar u naartoe wilt
    Een van de vele manieren waarop Canon klanten helpt om van dit inzicht te profiteren, is de Business & Innovation Scan. Canon heeft deze tool voor businessanalyse ontwikkeld om zowel grafisch ondernemers als centrale reproafdeling te helpen hun bedrijfsstrategieën te evalueren en deze aan te passen aan de veranderende markt. Deze tool beoordeelt de mogelijkheden van de printactiviteiten en helpt kansen te herkennen waarvan men mogelijk niet eens wist dat ze bestonden. Het eindresultaat is een rapport waarin een passende strategische koers en actieplan wordt voorgesteld voor elk segment waarin de drukwerkleverancier actief is.

    3. Plan hoe u uw doelstelling zult bereiken
    Er zijn acht belangrijke gebieden die u dient te overwegen bij het ontwikkelen van uw plan:
    A. Managementsamenvatting
    B. Historische evaluatie
    C SWOT-analyse
    D. Financiën
    E. Verkoop en marketing
    F. Personeel
    G. Apparatuur
    H. Eigenschap

    Het verdient aanbeveling uw businessplan niet door één persoon te laten opstellen. U doet er goed aan ook medewerkers, klanten en professionele adviseurs om feedback te vragen en concurrenten te evalueren.

    Canon beschikt over een nuttige gids voor businessplanning als onderdeel van het Essential Business Builder Program. Neem contact op met Canon voor informatie over het aanvragen van de gids.

    4. Vind de juiste partner voor uw plan van aanpak.
    Naast tools, gidsen, kennis en inzichten biedt Canon haar klanten ook toegang tot het Essential Business Builder Program met educatieve workshops en business mentoring door onafhankelijke experts uit de branche.

    5. Op koers blijven
    Hoe druk het ook is, het is belangrijk de marktomstandigheden en de prestaties van uw bedrijf of centrale repro in de gaten te blijven houden, zodat u uw businessplan overeenkomstig kunt aanpassen. De meest succesvolle bedrijven houden de vinger aan de pols als het gaat om wat hun klanten willen. Probeer daarom dagelijks klantenfeedback te verzamelen en open te staan voor nieuwe kansen.

    Case studies

    News The Art of Evolution

    Verhalen van klanten laten zien hoe zij dankzij samenwerking met Canon hun commerciële uitdagingen konden oplossen en hun bedrijf naar een hoger niveau konden tillen.

    Ontvang uw eigen exemplaar!

    Vraag direct uw eigen exemplaar aan!

      Kruisbestuiving

      Het medialandschap is de laatste tien jaar drastisch veranderd. De groei van social media en de opmars van smartphones en tablets transformeren de manier waarop mensen communiceren en informatie tot zich nemen. Maar terwijl doemdenkers dit zien als een bedreiging voor de grafische industrie, zijn toekomstgerichte grafisch ondernemers op zoek naar manieren om aansluiting te vinden bij deze nieuwe wereld en voordeel te halen uit dit informatie-intensieve tijdperk.

      Voor de innovatieve grafici die altijd gezocht hebben naar manieren om drukwerk effectiever te maken en meerwaarde te bieden, is crossmedia iets geweldigs. Hiermee kunnen ze de wereld van drukwerk koppelen aan alle mogelijkheden van online media en tegelijkertijd de meetbaarheid van het succes van drukwerk verbeteren.

      Vast staat dat crossmedia kansen biedt. Met crossmediamarketingdiensten kunnen grafici hun printvolumes verhogen en zich onderscheiden in de branche om zo te ontsnappen aan de steeds hardere concurrentie en prijzenslag voor standaard drukwerk.

      Wat is crossmedia?
      Een crossmediacampagne bestaat uit geïntegreerde multichannel-communicatie waarin digitale media (internet, e-mail, sms, social media sites) worden gecombineerd met drukwerk – vaak gepersonaliseerd drukwerk – om de gewenste reactie uit te lokken bij de ontvangers in b2b- en b2c-omgevingen. Onafhankelijk onderzoek wijst er sterk op dat de combinatie van drukwerk en digitale media de respons verhoogt en dus ook het rendement uit investering van marketingcampagnes.

      Uit onderzoek van InfoTrends blijkt zelfs dat bij de meeste grafisch ondernemers die crossmediamarketingdiensten opgenomen hebben in hun aanbod, digitale printvolumes gemiddeld 14 procent gegroeid zijn[1]. Hierdoor zullen de crossmediaprintvolumes voor 2014 naar verwachting goed zijn voor 9,5 procent van het totale printvolume[2].

      Grafisch ondernemers die al geruime tijd gebruikmaken van digitale printtechnologie, weten ongetwijfeld al hoe variabele data printing (VDP) gebruikt kan worden om de effectiviteit van drukwerk te verbeteren door het voor iedere ontvanger relevant te maken en te personaliseren. Bij gebruik van nauwkeurig en gericht drukwerk als onderdeel van een multichannel-campagne verbetert niet alleen de effectiviteit van het drukwerk maar ook van de campagne in haar geheel.

      Onderzoek van InfoTrends[2] toont aan dat de respons met tot wel 34 procent verbeterd kan worden bij gebruik van meerdere mediakanalen (drukwerk, internet, direct mail, e-mail, sms, PURL’s, QR-codes, mobiel, video en sociale media) in vergelijking met het gebruik van alleen maar drukwerk.

      Zeker is dat slimme marketeers dit onderkennen. Uit Canon’s recentste Insight Report, The Bigger Picture: Your customers’ view on the value of print, bleek dat 58% van de organisaties gebruikmaakt van multichannel-campagnes in hun communicatiemix.

      Maar hoewel marketeers duidelijk het belang erkennen van multichannel-communicatie, is de integratie van deze kanalen nog steeds een uitdaging. Een recent onderzoek van het Chartered Institute of Marketing (CIM) in samenwerking met Canon[3] onderzocht wat marketeers als de belangrijkste prioriteiten beschouwen voor hun organisatie.

      Uit de resultaten bleek dat 82 procent het integreren van campagnes als prioriteit nummer één beschouwt. Toch toonde hetzelfde onderzoek aan dat minder dan een op de vijf organisaties momenteel een hoge mate van campagne-integratie realiseert.

      Veel drukwerkinkopers zetten hun eerste stappen in de wereld van crossmedia met een multichannel-campagne waarin drukwerk de lezer leidt naar een website met meer informatie[4].

      Maar deze eerste stappen zijn niet voldoende voor de meeste drukwerkinkopers. Uit The Bigger Picture bleek dat crossmedia een van de gebieden is waarvan drukwerkinkopers het gevoel hebben dat ze daarmee in de toekomst hun communicatiedoelen effectiever zullen kunnen realiseren[4]. De drukwerkinkopers die deze feedback gaven, beogen crossmediacampagnes die drukwerk combineren met online media en waarbij de kanalen naar elkaar verwijzen om zo de effectiviteit en respons te kunnen meten.

      Dit is een belangrijke factor in de groeiende vraag naar crossmediadiensten. Met de interactiviteit die crossmedia mogelijk maakt, wordt de campagne niet alleen effectiever maar ook beter meetbaar.

      Een van de prioriteiten voor marketeers die naar voren kwam in het CIM-rapport, was de noodzaak om de meetbaarheid en evaluatie te verbeteren. Slechts 11 procent van de organisaties meet op consistente wijze het effect van verschillende communicatiekanalen in een campagne[3].

      Deze bevinding werd bevestigd in Canon's onderzoek naar de opvattingen van drukwerkinkopers, waaruit bleek dat zij niet wisten hoe ze de waarde van hun drukwerk kunnen meten en behoefte hebben aan hulp van hun drukwerkleverancier om de effectiviteit en waarde van drukwerk aan te tonen[4].

      Crossmedia biedt grafisch ondernemers een manier om de campagnerespons te analyseren. En met behulp van Canon’s onlangs ontwikkelde return-on-investment tool kunnen ze hun klanten helpen om campagnes te creëren die meetbare resultaten opleveren. Marketeers staan onder druk om de resultaten te meten en aan te tonen van al hun uitgaven. Een zeer sterk verkoopargument voor grafisch ondernemers is dan ook dat zij marketeers kunnen helpen om aan te tonen wat het rendement is op hun investering in print- en drukwerk.

      Kansen benutten

      Voor veel drukwerkleveranciers is het nog niet duidelijk op welke manier zij optimaal kunnen profiteren van crossmedia. Canon heeft door haar ervaring met drukwerkleveranciers op diverse punten in het spectrum van crossmedia enkele hoofdpunten kunnen aangeven die u in overweging kunt nemen voordat u de volgende stap in de wereld van crossmedia zet:

      1) Geef het goede voorbeeld

      Bij crossmediacampagnes voor uw bedrijf krijgt u de gelegenheid om te leren welke tools u nodig hebt en mogelijke problemen te herkennen en kunt u laten zien of u beloften aan de klant waar kunt maken.

      2) Informeer uw medewerkers en klanten

      De huidige marketing professionals willen adviseurs met inzicht in hun bedrijf, die advies geven en informeren in plaats van te focussen op drukwerkverkoop. Uw medewerkers informeren en trainen over de kansen die crossmedia biedt, zal een enorm verschil maken voor het succes van uw bedrijf.

      Uw klanten voorlichten en geloofwaardig overkomen zijn belangrijke factoren om uw crossmediadiensten met succes aan de man te brengen. In veel gevallen vragen klanten niet naar VDP of crossmediadiensten omdat ze niet weten wat dit inhoudt of dat hun drukwerkleverancier dit aanbiedt.

      3) Gebruik de middelen die u hebt

      Eenvoudige op VDP gebaseerde sjablonen met gebruikmaking van software, zoals Adobe® InDesign® en Creative Suite®, kunnen heel gemakkelijk worden gecombineerd met klantgegevens, afbeeldingen en barcodes, waardoor aanzienlijke waarde voor de klant kan worden toegevoegd zonder concessies te hoeven doen aan productiekosten en doorlooptijden.

      4) Ga samenwerking aan

      De overgang naar full-service crossmediadienstverlening gebeurt doorgaans het beste stapsgewijs. Als uw bedrijf momenteel niet de juiste expertise in huis heeft om de gewenste dienstverlening te leveren, kunt u strategische samenwerking aangaan met externe specialisten die beschikken over complementaire expertise. Zo kunt u uw aanbod uitbreiden zonder extra personeel aan te nemen.

      5) Analyseer resultaten

      Met crossmedia kunt u tools integreren in een campagne die het mogelijk maken om de respons of het gebrek aan respons van de ontvangers te meten, evenals de voorkeuren van de respondenten. Dit verhoogt de meetbaarheid van campagnes voor de grafisch ondernemer en biedt de marketeer nuttige data die inzicht bieden en gebruikt kunnen worden om toekomstige campagnes gerichter te maken.

      Meer informatie over de crossmedia-aanbiedingen van Canon en hoe de consultant van het Essential Business Builder Program u kan helpen bij het plannen van uw volgende stappen in crossmedia vindt u op www.canon-europe.com/crossmedia/.

      [1] The Evolution of the Cross-Media Marketing Services Provider, InfoTrends, juli 2011
      [2] Multi-Channel Communications Measurement & Benchmarking, InfoTrends, 2012
      [3] Unlock the value of creative: Getting more from marketing assets and campaigns, CIM, 2011
      [4] The Bigger Picture: Your customers’ view on the value of print, Canon, mei 2012

      Case studies

      News The Art of Evolution

      Verhalen van klanten laten zien hoe zij dankzij samenwerking met Canon hun commerciële uitdagingen konden oplossen en hun bedrijf naar een hoger niveau konden tillen.

      Ontvang uw eigen exemplaar!

      Vraag direct uw eigen exemplaar aan!

        Het sterkste verkoopargument voor ieder grafisch bedrijf dat aan drukwerkinkopers de waarde van print- en drukwerk wil uitleggen, is door het belang ervan binnen de communicatiemix te benadrukken. En toch heeft slechts één op de tien drukwerkinkopers een formeel proces voor de evaluatie van de effectiviteit van het drukwerk dat men laat maken. Nadat Canon deze uitdaging had geïdentificeerd in gesprekken met klanten, drukwerkinkopers en de British Printing Industries Federation (BPIF), is de Professional Print ROI-tool ontwikkeld om grafici te helpen hun klanten de waarde van hun diensten te laten zien.

        Op de vraag waarom zij het effect van hun drukwerk niet meten, gaven drukwerkinkopers vooral als reden dat ze het te moeilijk vonden om de waarde van drukwerk te kwantificeren of niet wisten hoe ze dit goed kunnen doen. Slechts een enkeling gaf aan dat ze het rendement op hun investering in drukwerk niet berekenden, omdat ze dit niet belangrijk vonden.

        Eén van de drukwerkinkopers met wie Canon onlangs sprak zei zelfs dat zij grafisch ondernemers met open armen zou ontvangen, mochten ze haar aanspreken over de return-on-investment (ROI) van drukwerk. Momenteel blijkt geen van haar drukwerkleveranciers deze moeite te doen voor haar bedrijf.

        Andy Harris, European & UK Graphic Arts Customer Marketing, Professional Print Solutions, Canon Europe: "Op basis van ons Insight-onderzoek zijn we het gesprek aangegaan met onze klanten over de vraag van hun klanten naar een meetmethode van het rendement. Daaruit bleek duidelijk dat we hen een tool moesten bieden om hen te ondersteunen bij deze vraag. Deze tool is het ideale aanknopingspunt om een gesprek te beginnen. We hebben met veel klanten gesproken voordat we begonnen met de ontwikkeling van de tool. In een focusgroep met klanten, de British Printing Industries Federation (BPIF) en drukwerkinkopers hebben we getoetst hoe de ROI van drukwerk gemeten moest worden.”

        De gebruiksvriendelijke tool stelt drukkers in staat om de ROI van een printtoepassing in te schatten. Zo kunnen ze klanten helpen de resultaten en de kostenefficiëntie van drukwerk te verbeteren. De tool is ook handig om aan klanten de resultaten en voorbeelden van eerdere succesvolle campagnes te tonen, dankzij de mogelijkheid om kosten, resultaten en een meer gedetailleerde ROI te vermelden.

        Met deze tool kunnen grafici een profiel maken van de klant en zijn geplande campagne. Ze kunnen duidelijke doelstellingen beschrijven voor de campagne en vervolgens bepalen welke toepassing of combinatie van toepassingen de klant zal helpen om deze doelstellingen te realiseren. Daarna kunnen ze voor hun klant berekenen wat de potentiële ROI zou zijn van de geprinte onderdelen van de campagne.

        Harris besluit:

        Deze tool is nog maar de eerste stap, zowel voor onze klanten als voor de markt in het algemeen. Handig voor onze klanten is dat de tool hen in staat stelt om in gesprek te gaan met hún klanten over de waarde van print- en drukwerk. Voor de rest van de markt hopen we dat het een begin zal zijn van een breder debat over het meten van de waarde van drukwerk. We geloven dat dit de enige tool in zijn soort is en we hopen de tool verder te ontwikkelen naarmate het debat over het rendement zich uitbreidt. Met de huidige versie bieden we onze klanten een aanknopingspunt voor een gesprek met drukwerkinkopers over de effectiviteit van drukwerk. We zijn echter van plan om de tool te verfijnen en aan te passen op basis van feedback van drukwerkleveranciers, hun specifieke behoeften en de behoeften van hun klanten.

        Canon wil de tool graag verder ontwikkelen op basis van uw feedback. Laat Canon weten wat u vindt van de tool. Kan er iets beter in de manier waarop deze werkt? Aarzel niet om contact met Canon op te nemen. Als u meer informatie wilt of een exemplaar van de tool wilt ontvangen, neemt u dan contact op met uw Canon Professional Print Accountmanager.

        Case studies

        News The Art of Evolution

        Verhalen van klanten laten zien hoe zij dankzij samenwerking met Canon hun commerciële uitdagingen konden oplossen en hun bedrijf naar een hoger niveau konden tillen.

        Ontvang uw eigen exemplaar!

        Vraag direct uw eigen exemplaar aan!

          The Bigger Picture – Your customers’ view on the value of print, Canon’s latest Insight Report, shows that print buyers want Print Service Providers (PSPs) to highlight how printing innovations can help them to achieve their communications objectives.

          According to Mark Lawn, Canon’s European & UK marketing director for professional print solutions, “We wanted to support our customers by finding out how today’s media buyers view print in the communications mix and how they want their PSPs to work with them. Buyers certainly value print – some 90% of respondents said that print is important to their organisations. What was most interesting was how many responses showed that PSPs could benefit from changing their approach to dealing with customers.”

          The research highlights a communication gap in some relationships between media buyers and their PSPs. For instance, 26% of survey respondents said that their PSPs don’t meet their need to be made aware of new developments and alternatives or their need for proactive advice and guidance.

          Some respondents complained their PSPs use too much technical terminology and sometimes even focus on features of printing equipment rather than on the benefits and outcomes that would result for the customer. Some media buyers surveyed also said their PSPs are not telling them about all their offerings or new print innovations in a way that helps them to understand the potential benefits or explain them to others in their organisations. In fact, some media buyers in communications and advertising roles went so far as to say they prefer their creative agencies to broker print services on their behalf because agencies are more likely to ‘talk their language’.

          As a result, many PSPs are missing opportunities to highlight the services they offer that could enhance their customers’ communications. These missed opportunities equate to missed revenues, because customers can’t buy services they either don’t understand or aren’t aware of.

          This is something that was reflected in many media buyers’ responses when they were asked to what extent they are aware of, and are considering or using, the latest digital print services and technologies.

          The data shows that many PSPs could benefit from improving how they communicate with their customers about print innovations. For example, 59% of respondents said they are unaware of transpromotional print, 36% are unaware of print-on-demand and 24% are unaware of customised direct mail.

          Lawn continues: “The responses have yielded some interesting food for thought, and from speaking to our customers it seems many of them are taking the research on board and using the insights to improve their approach to buyers, strengthen their relationships with their customers and grow their businesses.”

          U kunt écht succesvol worden als u verder kijkt dan alleen printtaken. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan welke diensten u kunt bieden zodat deze beter aansluiten op de wensen van uw klanten. Door op deze manier te denken, kunt u voor uw bedrijf nieuwe kansen creëren bij bestaande klanten. En belangrijker nog: u toont uw klant dat u inzicht hebt in zijn bedrijf. Dit plaatst u in een ideale positie om advies te geven hoe communicatiedoelstellingen kunnen worden gerealiseerd.

          Case studies

          News The Art of Evolution

          Verhalen van klanten laten zien hoe zij dankzij samenwerking met Canon hun commerciële uitdagingen konden oplossen en hun bedrijf naar een hoger niveau konden tillen.

          Ontvang uw eigen exemplaar!

          Vraag direct uw eigen exemplaar aan!