Trykkpartner benut zijn volledige digitale potentie

trykkpartner
trykkpartner

  • Bedrijf: Trykkpartner
  • Opgericht: 1992
  • Locatie: Trondheim, Noorwegen
  • Diensten: commerciële printtoepassingen zoals brochures op maat voor de vastgoedsector, reclamemateriaal, briefpapier, grootformaat
  • Website: http://www.trykkpartner.no/

Overzicht

Trykkpartner, een commerciële drukker in het Noorse Trondheim, werd in 1992 opgericht. Het bedrijf begon destijds met de productie van agenda's en andere toepassingen voor persoonlijke administratie. Het bedrijf kent een rijke geschiedenis op het gebied van offsetprinten en was één van de eerste bedrijven die overstapte naar digitale printtechnologie door in 2000 een eigen afdeling, Digital Partner, op te richten.

Desondanks had Trykkpartner in twintig jaar tijd nog altijd geen partner weten te vinden die de juiste combinatie van technologie, ondersteuning en services kon bieden. De omzet van digitaal printen steeg van 2% in 1992 naar 15% in 2011. Het bedrijf wilde daarom flink investeren in zijn digitale tak. 

In 2011 had Trykkpartner in Canon de partner gevonden die het al die jaren had gezocht. De twee bedrijven hebben samengewerkt aan een nieuwe strategie die gericht is op de markt van op maat gemaakte brochures voor onroerend goed uit het hogere segment en andere promotionele kleurtoepassingen. Dit werd mogelijk gemaakt door de eerste investering van het bedrijf in een digitale kleurenprinter van Canon. De uitstekende prestaties van die machine leidden tot de aanschaf van nog eens vier van deze printers en de volledige integratie van de digitale en de offset-productielijn van het bedrijf. 

Mede dankzij het Essential Business Builder Program van Canon en de Selling Digital Print-workshops hebben de investeringen in drie jaar tijd geleid tot een toename van 100% van de digitale omzet, waardoor de totale winst met 5% is gestegen. Trykkpartner genereert een omzet van tussen de € 12 en € 18 miljoen, mede dankzij Canon. Het bedrijf behoort nu tot de belangrijkste grafische ondernemers in de Noorse regio Trøndelag.

De uitdaging

Aanvankelijk kwam het leeuwendeel van de winst van Trykkpartner uit grote oplages van agenda's en toepassingen voor persoonlijke administratie en de transactionele printmarkt. Het grootste gedeelte van het drukwerk werd geproduceerd met de offset-productielijnen van het bedrijf. 

Het bedrijf had al vroeg geïnvesteerd in digitale printtechnologie. Zo had het diverse apparaten gekocht, waaronder twee Océ VarioPrints voor het zwart-witprinten van transactionele documenten. Hoewel de omzet uit digitaal printen gestaag steeg (van 2% van de totale omzet in 1992 naar 10-15% in 2000), waren de oprichters van het bedrijf, Ivar Moe en Stig Pedersen, die respectievelijk in 1997 en 2000 als directeur en voorzitter in dienst kwamen, nog altijd op zoek naar de juiste partner met het uitgebreide dienstenpakket waarmee de potentie van digitaal printen volledig kon worden benut.

"We waren ons ervan bewust dat we met ons bedrijf voor een beslissend moment stonden," aldus Ivar Moe van Trykkpartner. "We drukten steeds minder pagina's, er kwam steeds meer vraag naar kleinere en snellere oplages. Tegelijkertijd moesten we onze dienstverlening uitbouwen met toepassingen waarmee we een toegevoegde waarde konden bieden om nieuwe opdrachten binnen te halen. Alles wees erop dat digitaal kleurenprinten dé oplossing was. We waren al een tijdje bekend met deze vorm van printen, maar er waren enkele aanloopproblemen en daarom hadden we hulp nodig."

Tijdens de eerste kennismaking met deze nieuwe technologie kreeg het bedrijf te maken met een aantal tegenslagen. Moe legt uit: "We hadden in allerlei verschillende technologieën voor digitaal kleurenprinten geïnvesteerd, maar die bleken allemaal tekort te schieten qua kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit. Wil je digitaal printwerk voor commerciële toepassingen verkopen, dan moet de kwaliteit net zo goed zijn als je klanten gewend zijn van de normale, hoogwaardige offsettechnieken. Helaas bleken die apparaten niet te voldoen."

Eén van de grootste technische problemen was de slechte papieruitlijning, waardoor er continu papierstoringen optraden. Moe vertelt verder: "We moesten onze digitale printafdeling kunnen integreren met onze offsetproductielijn, zodat ze optimaal zouden kunnen samenwerken en wij moeiteloos tussen beide konden wisselen, anders was het einde verhaal. Daarvoor moesten we hetzelfde soort papier voor beide lijnen kunnen gebruiken. Maar de apparaten die we hadden gekocht, bleken dat niet te kunnen. De leveranciers boden daarnaast ook niet de ondersteuning die we zo hard nodig hadden."

De oplossing

Trykkpartner werkte al enige tijd samen met Canon - vanwege de investering in Océ-apparatuur - en wendde zich tot Canon. Het bedrijf wilde hulp bij het ontwerpen van een digitale blauwdruk waarmee het de toekomst aankon. "We waren altijd te spreken geweest over de prestaties van de Océ VarioPrint-apparatuur en de bijbehorende ondersteuning en service, waardoor we ons geloof in digitaal printen nog niet hadden verloren. Daarom organiseerden we een bijeenkomst met Canon."

Tijdens deze bijeenkomst met Trykkpartner werd een nieuwe bedrijfsstrategie besproken en schetste Canon een aantal groeikansen. Er was veel vraag naar hoogwaardige digitale kleurenprinttoepassingen, bijvoorbeeld voor kleine oplages van op maat gemaakte brochures voor de vastgoedsector. Daarnaast was er, met de juiste capaciteit en productiebetrouwbaarheid, offsetdrukwerk van in en buiten het bedrijf, dat zou kunnen worden geabsorbeerd. 

"Canon liet ons zien hoe we met de imagePRESS C7010VP het maximale uit deze kansen konden halen. De C7010VP beschikte niet alleen over de nodige hoge beeldkwaliteit en goede printsnelheden, maar kon ook goed overweg met het soort papier dat we voor onze offsetapparatuur gebruikten," legt Moe, duidelijk onder de indruk, uit. "Daarnaast zagen we ook dat we met de mogelijkheden voor nabewerking van het apparaat een luxe eindproduct konden maken dat meteen de aandacht trekt. Dit was een zeer productief en kosteneffectief apparaat met een scherpe kostprijs per pagina dat uiteindelijk de motor achter de groei van onze onderneming werd."

De successen

Nadat Trykkpartner in 2011 in de imagePRESS C7010VP had geïnvesteerd, was het bedrijf zo onder de indruk van de naadloze integratie met de offsetproductielijnen en het feit dat hiermee de doelstellingen van de nieuwe strategie werden behaald, dat het nog eens vier imagePRESS C6010-apparaten aanschafte. Tegenwoordig wordt al het digitale drukwerk van Trykkpartner met de apparaten van Canon gedaan. Gemiddeld rollen er per jaar 10 miljoen pagina's van A4-formaat uit de apparaten. Dat is goed voor een toename van 110%. 

Zoals verwacht verdient het bedrijf goed aan de brochures voor de vastgoedsector en krijgt het extra printopdrachten binnen via de commerciële offsetdrukwerkmarkt. Het bedrijf heeft ook de bestaande Océ VarioPrint-installatie opgewaardeerd naar het 6160-model voor verbeterde prestaties voor transactionele toepassingen voor de banken- en verzekeringssector. Onlangs is er daarnaast geïnvesteerd in de Canon imagePROGRAF iPF9400-grootformaat printer om nog meer promotiemateriaal te kunnen printen.

Moe legt uit:

Digitaal printen heeft ons een nieuwe impuls gegeven. De printkwaliteit is uitstekend: onze klanten zien geen enkel verschil tussen digitaal printen en offsetprinten. Daarnaast hebben we onze zakelijke activiteiten uitgebreid en een aantal nieuwe markten betreden. De investeringen hebben in drie jaar tijd geleid tot een totale winsttoename uit digitale activiteiten van 100%. Digitaal maakt nu 30% van ons bedrijf uit en de kosten per pagina zijn over het algemeen met 10% gedaald. Dankzij Canon’s technologieën ziet de toekomst van ons bedrijf er weer rooskleurig uit. We hebben de arbeidsuren met 25% kunnen verminderen, waardoor we meer mankracht hebben voor andere onderdelen van het bedrijf.


Moe weet ook hoe belangrijk de samenwerking met een leverancier is die tevens een adviserend partner is:

Canon heeft een cruciale rol gespeeld in dit succes. Het bedrijf stond op elk moment van de dag paraat voor advies, inspiratie en uitleg over hoe deze technologieën optimaal konden worden benut. De Selling Digital Prints-workshops waaraan we hebben deelgenomen, waren ontzettend nuttig. We leerden bijvoorbeeld niet alleen van alles over de productie, verkoop en marketing van digitaal drukwerk, maar ook over hoe we die groei konden vasthouden. Voor ons is het duidelijk: met de hulp van Canon kunnen we ons bedrijf blijven ontwikkelen.


Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!