Online Reprographics werkt samen met Canon aan een kleurrijke toekomst

onlinereprographics

  • Bedrijf: Online Reprographics
  • Opgericht: 2004
  • Locatie: Londen, VK
  • Diensten: digitaal printen in kleur en zwart-wit, groot- en kleinformaat printen, scannen en nabewerking
  • Website: http://www.onlinerepro.co.uk

De uitdaging

Het verhaal van Online Reprographics kan tot dusver in twee woorden worden samengevat: visie en moed. In 2004 maakte de ambitieuze Britse startup Online Reprographics zich los van een groot reprografisch bedrijf om zelf een grote naam in de architectuur en de bouw te worden.

Oprichter John Foy en zijn partners, die al hun hele leven in de branche hadden gewerkt, waren ervan overtuigd dat hun droom haalbaar was. Online Reprographics heeft de opgedane ervaring in de sector benut om een loyaal internationaal klantenbestand op te bouwen vanuit hun twee locaties in Londen. Het bedrijf staat inmiddels bekend om zijn snelle en efficiënte service, die wordt ondersteund door digitale technologie en aangevuld door een diepgaand begrip van de behoeften van zijn klanten.

Het vooruitstrevende digitale reprografische bedrijf wil niet op zijn lauweren rusten en weet dat ontwikkeling de sleutel tot succes is. Online Reprographics is actief op de markt voor CAD-kleurenproducties en onderscheidt zich door zijn snelheid en productiepotentie. Zo blijft het bedrijf de concurrentie een stap voor. "Het ging er allemaal om dat we grotere hoeveelheden CAD-kleurenprints snel en efficiënt konden verwerken," legt Foy uit. "We moesten krachtig kunnen optreden om de markt te veroveren."

De oplossing 

Online Reprographics sprak met Canon over zijn bedrijfsdoelen. "We hadden altijd al een geweldige relatie gehad met Canon, in het begin via Océ," vertelt Foy. "Mijn partners en ik werkten tijdens onze stages al met Canon. Toen we in 2004 tot de oprichting van Online Reprographics besloten, bood Canon veel steun. Het bedrijf zag ons niet als een riskante investering omdat het onze ervaring kende en in ons geloofde. En wij wisten precies waar we aan toe waren: een leverancier van uitstekende grootformaattechnologie en een expert op het gebied van onder andere CAD. Het was dan ook heel logisch dat we samen met Canon ons nieuwe bedrijfsplan hebben ontwikkeld."

Maar voor het zover was, hadden John en zijn partners met allerlei leveranciers overlegd. Ze wilden namelijk zeker weten dat ze de juiste technologie en ondersteuning voor hun nieuwe strategie in huis haalden. Op de twee productielocaties van het bedrijf, in het Londense Angel en Tower Bridge, staat allerlei digitale technologie van verschillende leveranciers. Het bedrijf beschikte dus over voldoende partners die het kon benaderen.

"We hebben niet blind voor Canon gekozen," legt Foy uit. "We hebben alle huidige en nieuwe technologie doorgenomen waarmee we een voorsprong konden behalen op het gebied van grote oplages. We konden gewoonweg niet om de superproductieve Océ ColorWave-technologie van Canon heen. We wisten dat we de juiste beslissing hadden genomen vanwege onze eerdere ervaring met Canon en de aantrekkingskracht van het merk. De service en ondersteuning na de aankoop waren voor ons ook van cruciaal belang. Je wilt kunnen vertrouwen op je leverancier en zeker weten dat die over de infrastructuur en expertise beschikt om het maximale uit je investering te halen."

Na de investering in de Océ ColorWave-technologie wist het bedrijf flinke verbeteringen door te voeren op het gebied van productiekosten en -snelheid. Maar Foy wilde nóg meer snelheid en veelzijdigheid. In 2012 besloot hij opnieuw een vergelijkend marktonderzoek uit te voeren en Canon kwam weer als winnaar uit de bus met een nieuw voorstel dat aan de eisen van Online Reprographics voldeed. Canon liet het bedrijf kennismaken met zijn nieuwste digitale kleurenconceptproduct van de nieuwste generatie, de ultra-high-speed Océ ColorWave 900-grootformaat printer.

"We wilden er een zien zodra de serie verkrijgbaar werd," legt Foy uit. "We waren nieuwsgierig. Kon het model worden geïntegreerd met een vouwmachine? Canon verzorgde daarom een demonstratie in zijn internationale R&D- en productiecentrum in Nederland. Ze legden ons zorgvuldig uit hoe we niet alleen beter in kleur konden plotten, maar ook hoe ze ons konden helpen bij de realisatie van onze droom: voet aan de grond krijgen in de reclameprintmarkt."

Voordelen

Online Reprographics werd het eerste Britse bedrijf dat in het nieuwe Océ ColorWave-model investeerde. Dankzij de toonaangevende snelheid van het apparaat en de pioniersvisie van Online Reprographics werd de investering een groot succes. Online Reprographics kan nu niet alleen veel meer printen, maar heeft zijn klanten een heel andere blik op kleurenprintapplicaties gegeven.

"De technologie van Canon is niet alleen heel goed en precies, maar ook gewoon bliksemsnel," licht Foy toe. "Dat is zo ontzettend belangrijk voor de architectuur- en bouwsector van vandaag de dag. Het tempo ligt altijd hoog en wie snel is, maakt veel meer kans op een opdracht. Een grote CAD-bestelling nam tot voorheen tot wel twaalf uur in beslag. Nu kan het vijf keer zo snel, dus in slechts anderhalf uur. Met die betrouwbaarheid en efficiëntie onderscheiden we ons van de concurrentie. Als we vóór 15.00 uur een bestelling binnenkrijgen, kunnen we die meestal dezelfde dag nog verzenden."

Online Reprographics heeft met zijn snelle kleurenservices meer dan 150 klanten weten te overtuigen, terwijl velen van hen aanvankelijk nogal sceptisch waren. "Vroeger zagen onze klanten in kleur geen meerwaarde," verklaart Foy. "Maar dankzij de huidige prijzen en productiesnelheden wordt een derde van onze kleurenopdrachten door ons gloednieuwe Océ ColorWave-model geproduceerd."

Eén van de klanten die hun voordeel hebben gedaan met de nieuwe hardware van Online Reprographics, is HTA Architects. "We hebben onlangs een zeer grote planningsaanvraag afgerond en de deadline was erg strak," legt bedrijfspartner Lucy Smith uit. "Daarvoor hadden we meer dan 600 kleurentekeningen nodig, maar vanwege die strakke deadline dachten we dat zwart-wit de enige mogelijkheid was. Online Reprographics heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we binnen een paar uur onze tekeningen terugkregen. En dat helemaal in kleur! De tijd die we zo bij de drukker hebben bespaard, was goud waard, aangezien we daardoor die dag nog extra tijd hadden voor het ontwerpen!"

In 2012 gaf nog geen 20% van de klanten van Online Reprographics geld uit aan CAD-kleurenprints, ondanks verwoede pogingen van het bedrijf om deze technologie te promoten. Nu bedraagt dat percentage 50% en zit er zelfs een stijgende lijn in. In totaal levert dat per jaar een groei op van meer dan 22% in de vorm van extra omzet.

Het is natuurlijk nog een beetje vroeg, maar met Canon, dat ons continu aanmoedigt en met ons samenwerkt aan nieuwe ideeën, en onze productiecapaciteiten hebben we een plan opgesteld waarmee we het bedrijf de komende 12 maanden nog eens 12 procent kunnen laten groeien. We hopen dat promotionele printopdrachten in kleine oplages voor de detailhandel deel uitmaakt van die groei.


Foys conclusie is duidelijk; hij onderstreept het belang van zakelijke relaties en geeft daarmee aan dat hechte samenwerkingsverbanden met partners de fundering vormen voor ieder bedrijf.

Canon geloofde vanaf het begin al in ons. We proberen die benadering ook te gebruiken bij het contact met onze eigen klanten. Een klein maar belangrijk deel van onze klanten zijn studenten bouwkunde en design. We bieden hun dezelfde kwaliteit als onze grote klanten. Hopelijk denken ze dan weer aan ons als ze eenmaal een baan hebben gevonden. Een deel van onze klanten bestaat uit voormalig studenten die we tijdens hun studie hebben geholpen. Daaruit blijkt dat onze benadering werkt.


Bekijk het interview

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!