Printafdeling komt helemaal tot bloei dankzij businessanalyse

Business analysis helps print division flourish
Business analysis helps print division flourish

  • Bedrijf: MTB Maastricht
  • Opgericht: 1954
  • Website: www.mtb-maastricht.nl
  • Locatie: Maastricht, Nederland
  • Diensten: Digitale productie van posters, catalogi, flyers en toegangskaarten, boekbinden en fulfilment

Overzicht

MTB Maastricht is een arbeidsintegratiebedrijf zonder winstoogmerk. Het doel is om personen te herintegreren in de samenleving en mensen van alle niveaus kansen te bieden hun plaats in het arbeidslandschap te vinden.

De organisatie verzorgt diensten voor de gemeenschap en lokale bedrijven, van groenvoorzieningen en beveiliging tot verpakkingen en gegevensinvoer. 45 van de 2.100 medewerkers van MTB, onder wie 1.100 geregistreerde mindervaliden, werken op een grafische afdeling die drukwerk, boekbinden en fulfilment verzorgt.

De uitdagingen

Toen het tijd was om te kijken naar nieuwe printapparatuur, wist de grafische afdeling van MTB dat het haar raad van commissarissen zou moeten overtuigen dat ze een belangrijk onderdeel was van het bedrijf die de investering meer dan waard was. Ook was het zaak aan te tonen hoe de behoeften van klanten waren veranderd en hoe hierop kon worden ingespeeld om aan de vraag te voldoen en klanten te blijven binden.

Gezien de duidelijke daling van de vraag naar offsetdrukwerk en de sterke trend naar kleinere en meer gepersonaliseerde printopdrachten had MTB behoefte aan deskundig advies om een aantal cruciale beslissingen te nemen over hoe het haar aanbod kon afstemmen op de klantbehoeften. Minstens even belangrijk voor het aantrekken van nieuwe klanten, behouden van bestaande klanten en terugverdienen van de investeringskosten via de omzet, was het in stand houden van de werkgelegenheid voor het personeel.

De oplossing

“Aangezien we al sinds 2002 werkten met Canon-printers, leek het ons verstandig om advies en begeleiding te vragen aan het bedrijf waar we al vertrouwen in hadden”, zegt Frank Coolen, productiemanager van de grafische divisie van MTB.

Canon begreep de noodzaak om een businesscase te presenteren aan onze raad van commissarissen en stelde ons de Business & Innovation Scan voor. Deze scan leidde ons stapsgewijs door een traject om objectiever te kijken naar ons bedrijf, inzicht te krijgen in onze sterke en zwakke punten, de unieke en onderscheidende kenmerken van ons aanbod te identificeren en te bepalen wat we nodig hadden om onze doelstellingen te bereiken. Belangrijk is dat het de basis heeft gelegd waarop we verder konden groeien zonder de behoeften van onze medewerkers en klanten uit het oog te verliezen.

De Business & Innovation Scan hielp MTB om te bepalen dat haar sterke punten meer in digitaal drukken lagen en dat grootformaat printen een belangrijk potentieel groeigebied was gezien de toenemende vraag bij klanten. Op basis hiervan besloot MTB om haar offsetdrukwerk uit te besteden aan een derde partij en grootformaat werk niet langer uit te besteden.

Aan de hand van het Canon-rapport konden we de economische levensvatbaarheid van de toekomstplannen van onze afdeling aantonen aan de raad van commissarissen. We kregen snel goedkeuring om onze bestaande apparatuur te vervangen. Na de scan investeerde MTB in imagePRESS digitale kleuren-, VarioPrint digitale zwart-wit- en imagePROGRAF iPF 8400 grootformaat printers.

“We zijn onder de indruk van de kennis van Canon’s Professional Services-team en hun goede samenwerking met en begeleiding van onze medewerkers, die afkomstig zijn uit alle lagen van de samenleving en zeer diverse en vaak complexe behoeften hebben”, aldus Frank. “De nieuwe apparatuur wordt als zeer comfortabel ervaren door onze medewerkers en vereiste nauwelijks training.”

De successen

Door haar digitale printcapaciteit voor kleine oplages te verhogen, grootformaat werk in eigen huis te halen en haar dienstenaanbod te standaardiseren om in te spelen op markttrends en klantenbehoeften, is MTB erin geslaagd om haar klantenbestand uit te breiden en haar printdiensten te verbeteren.

Wij zijn nu in staat om meer strategische gesprekken met klanten te voeren over wat hun doelstellingen zijn en hen te helpen de beste kwaliteit en meest kosteneffectieve resultaten te behalen,

aldus Frank. “We werken samen met allerlei bedrijven, die variëren van grote verzekeringsmaatschappijen en advocatenkantoren tot de plaatselijke bakker in Maastricht. Ons aanbod omvat alles, van visitekaartjes tot gepersonaliseerde direct mail. We produceren meer dan 100.000 gepersonaliseerde prints per week en ons kleurenprintvolume is met ongeveer 15 procent toegenomen. We zijn er bovendien in geslaagd om opdrachten bij een groot expositie- en congrescentrum in Maastricht in de wacht te slepen. We produceren nu regelmatig toegangskaarten voor hen.”

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!