De personal touch: crossmedia biedt nieuwe kansen

Case studies article cross media
Case studies cross media

  • Bedrijf: Matthias Bernhard AG
  • Opgericht: 1972
  • Website: http://bernhard.ch
  • Plaats: Baden, Zwitserland
  • Services: geïntegreerde communicatie, inclusief ontwerp, digitaal printen, het ontwikkelen van crossmediacampagnes en multichannel campagnes, vertalingen, het ontwikkelen en hosten van websites en het event management

De klant

Matthias Bernhard ontwerpt en produceert mediacampagnes die klanten in elk facet van hun corporate identity en communicatie ondersteunen, van het eerste oriënterende gesprek tot en met de implementatie van de campagne.

‘Communicatie creëert identiteit’ is het devies van het bedrijf sinds de oprichting in 1972. Dit was de drijvende kracht voor het bedrijf om de grenzen van traditionele communicatie te overstijgen en de mogelijkheden van moderne technologie en softwareoplossingen te omarmen.

De uitdagingen

“Inzicht hebben in de behoeften van klanten en je diensten hierop afstemmen is de enige manier waarop je als bedrijf succesvol kan zijn”, zegt Matthias Bernhard, oprichter en eigenaar van het bedrijf. “Technologie is geëvolueerd en de mogelijkheden met digitale media zijn toegenomen. Klanten kijken onvermijdelijk naar wat hun concurrenten doen en komen naar ons met nieuwe uitdagingen, want ze willen niet achterblijven.”

“We zijn deze uitdagingen aangegaan door ons dienstenpakket uit te breiden en trouw te blijven aan onze roots met oplossingen waarin kwaliteit centraal staat. We hoopten op deze manier bestaande klanten aan ons te binden en ook nieuwe en winstgevende opdrachten binnen te halen om ons bedrijf te laten groeien.”

Matthias Bernhard is sinds 1988 klant van Canon en vertrouwt op de aanpak van de fabrikant, die zich als adviseur opstelt door nieuwe ideeën te bespreken en te kijken hoe het dienstenaanbod van het bedrijf door innovatie kan worden gediversifieerd. Het was dan ook logisch dat Canon het aangewezen aanspreekpunt was voor crossmedia.

De oplossing

“Canon nam de tijd om uit te leggen hoe de wereld van communicatie veranderd is door de komst van crossmedia en toonde hoe we onze klanten kunnen helpen om hun boodschap op een nieuwe en geweldige manier over te brengen”,

aldus Matthias.

In 2012 begon het bedrijf de DirectSmile® Cross Media-software te gebruiken voor het aanbieden van een uitgebreide multichannel-oplossing. Op deze manier kunnen de klanten hun boodschap op een zeer persoonlijke en doelgerichte manier overbrengen door middel van een combinatie van drukwerk, websites, e-mail en mobiele media.

Matthias legt uit: “We hadden crossmedia al eerder overwogen, maar het is pas na onze gesprekken met Canon en dankzij hun hulp dat we de knoop doorgehakt hebben en geïnvesteerd hebben in DirectSmile-software. Deze investering heeft ons nieuwe kansen geboden.”

“Personalisatie is een geweldige manier om écht de aandacht te trekken van mensen. Het feit dat we dit via meerdere kanalen tegelijk kunnen doen is een krachtig instrument voor onze klanten. Variabele data spreekt veel van onze klanten tot de verbeelding. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan klanten die evenementen zoals seminars en workshops organiseren maar ook aan onderwijsinstellingen.”

De successen

“We zitten niet meer aan het einde van de keten”, zegt Matthias. “We worden betrokken bij de campagnes van klanten – van concept tot implementatie, en bij elke stap ertussenin.”

“We krijgen extra opdrachten van bestaande klanten en we werven voortdurend nieuwe klanten. Het kost wat tijd om hen te overtuigen van de voordelen van crossmedia, maar dit is eigen aan elk relatief nieuw concept. De resultaten zijn fantastisch. We hebben tijd en geld geïnvesteerd in crossmedia omdat we geloven dat het de toekomst is van communicatie. Belangrijk is ook dat we kunnen blijven rekenen op Canon als vertrouwde partner in ons groeitraject.”

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!