Het traject van gewoon naar buitengewoon

The journey from ordinary to extraordinary
The journey from ordinary to extraordinary

  • Bedrijf: Digital Print Zone (DPZ)
  • Opgericht: 2011
  • Website: www.digitalprintzone.co.uk/
  • Locatie: Surrey, VK
  • Services: Digitaal drukwerk, grootformaat printen, direct op materiaal printen, grafisch ontwerp, web development, promotionele producten

Overzicht

Visie, ambitie, hard werken en moderne technologie hebben Digital Print Zone (DPZ) doen uitgroeien van een copyshop tot een veelzijdige aanbieder van commerciële print- en marketingdiensten.

Sinds bedrijfsleider en eigenaar Ali Buckman het bedrijf in 2011 overnam, heeft hij de activiteiten gediversifieerd en de grenzen van de sector verlegd. In slechts drie jaar tijd is DPZ uitgegroeid tot een 11-koppig team dat het hele spectrum bestrijkt, van digitaal drukwerk (waaronder commercieel drukwerk) tot grootformaat printen en direct op materialen printen. Het bedrijf verzorgt ook grafisch ontwerp, web development en tv-gidsen, een nieuw concept dat drukwerk combineert met video content. Waar Ali nog het meeste belang aan hecht, is dat DPZ is uitgegroeid tot de 'go to' onderneming voor deskundig advies en ondersteuning. “Het is een uitdaging om klanten aan je te binden als je hetzelfde biedt als ieder ander”, vertelt Ali.

De uitdagingen

Ali: “Van het begin af aan moest ik DPZ neerzetten als meer dan alleen een printbedrijf dat digitale prints van het aangeleverde artwork maakt. Ik wilde laten zien wat drukwerk van hoge kwaliteit werkelijk kan inhouden en wilde nieuwe toepassingen introduceren die klanten nooit voor mogelijk hadden gehouden. De eerste stap was om technologie in huis te halen die me in staat zou stellen om de printkwaliteit te bieden die me zou helpen om het bedrijf te laten groeien.”

De oplossing

Begin 2012 begon DPZ met het vervangen van de bestaande printers door Canon's imagePRESS-technologie, waardoor DPZ 'een aanzienlijk hoger volume drukwerk van hoge kwaliteit kon produceren'. “Ik twijfelde niet op welke fabrikant ik zou vertrouwen om bestaande klanten de vertrouwde kwaliteit te bieden en nieuwe klanten aan te trekken”, zegt Ali. “De beeldkwaliteit en efficiëntie van de Canon-apparatuur zijn uitstekend en de uptime ligt aanzienlijk hoger dan bij de verouderde technologie.”

Volgens Ali groeide de verwachtingen van de klanten van het bedrijf mee met de grootte en deskundigheid van het DPZ-team. “Er was vraag naar nieuwe diensten als grootformaat printen, direct op materiaal printen en multichannel-marketing.”

Ali's besluit om grootformaat printen aan de DPZ-portfolio toe te voegen, leidde opnieuw tot een investering in een Océ Arizona® flatbedprinter, een imagePROGRAF roll-to-roll-printer en drie Morgana afwerkingssystemen van Canon.

Canon heeft ons geholpen om de juiste technologie te vinden voor onze behoeften”, aldus Ali. “Het team van Canon is geïnteresseerd in wat we doen en begrijpt onze doelstellingen – dit is een unieke eigenschap die we bij geen enkele andere fabrikant tegengekomen zijn. Onze contactpersoon bij Canon en de technici die langskomen voor het onderhoud van de apparatuur, beschouwen we hier als teamleden. Deze relatie is van onschatbare waarde.

De successen

De investering heeft volgens Ali de digitale omzet van DPZ verdubbeld, zo niet verdrievoudigd. “In een 40- à 50-urige week printen we gedurende ongeveer 80 procent van de tijd. En we zitten nog niet eens aan 80 procent van de totale capaciteit.”

Gewapend met dit arsenaal aan technologie kunnen we ook nieuwe manieren van samenwerken bespreken met onze klanten. We kunnen printen op een breed scala aan materialen. Zo kunnen we klanten nieuwe ideeën aanreiken en iets origineels introduceren – iets wat ze misschien nooit eerder overwogen hebben of wat ze zelfs niet voor mogelijk achtten. Klanten kunnen bij ons terecht met al hun ideeën, die wij vervolgens in praktijk brengen.

DPZ heeft nu grote creatieve en ontwerpbureaus in haar klantenbestand, waaronder enkele van haar grootste klanten. Het heeft opdrachten geproduceerd voor klinkende namen als Bentley, Ferrari, San Tropez, House of Fraser en Silverstone. Voor DPZ is ‘geen klant te groot of te klein’.

Nieuwe uitdagingen zijn altijd welkom. Dankzij deze mantra is het bedrijf geworden wat het nu is. In principe heeft Canon ons geholpen om van een gewone copyshop uit te groeien tot een marketingdienstverlener die buitengewone oplossingen biedt,

concludeert Ali.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!