Een nieuwe generatie dienstverleners op het gebied van crossmedia

Case studies article team
Case studies team

  • Bedrijf: AffinityCom
  • Opgericht: 2008
  • Website: http://www.affinitycom
  • Plaats: Caen, Frankrijk
  • Services: Crossmediamarketing, digitale datamanagement en printing

De klant

AffinityCom is in september 2008 ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Jean-Christophe Beauvais, een ervaren specialist op het gebied van digitaal printen, en Thierry Dethan, een specialist op het digitaal datamanagement. “We hebben AffinityCom opgezet door onze vaardigheden op het gebied van marketing, digitaal datamanagement en printen te combineren,” verduidelijkt Jean-Christophe Beauvais, Graphic Production Specialist bij AffintyCom. “Wij wilden ons positioneren als een nieuwe generatie drukker.”

Vijf jaar later is het jonge bedrijf in staat om de volledige productieketen voor gepersonaliseerde documenten te verzorgen. AffinityCom heeft haar thuisbasis in Caen. Het 14-koppige team bestaat uit grafisch ontwerpers, specialisten in digitaal drukwerk, projectmanagers, clean room data hosting-, verkoop- en marketingmedewerkers.

De uitdagingen

Bij het uitwerken van een crossmedia-aanpak maakt AffinityCom een campagnescenario met een geïntegreerde database. Zo kan het de mogelijke reacties van de doelgroepen van haar klanten in kaart brengen, tot op het niveau van de afzonderlijke ontvangers. Daarna wordt de zeer gepersonaliseerde boodschap aangepast aan het door de klant gewenste medium. Klanten kunnen kiezen uit e-mail, drukwerk, sms, mms, gepersonaliseerde URL’s, statische websites, video’s of een combinatie.

Het uiteindelijke doel van AffinityCom was om een volledige service voor crossmediacampagnes op te zetten, inclusief uitgebreide analyses en rapporten over de doorloop na de campagne, zoals klanten van grote dienstverleners verwachten. De opgave waar het bedrijf zich voor gesteld zag, was om haar printactiviteiten te continueren en tegelijk de data-infrastructuur te beheren en creativiteit, beheer en printing te combineren.

De oplossing

“We wilden onze oplossing kunnen integreren met alle digitale productiesystemen en printers. Ze bieden allemaal vergelijkbare mogelijkheden maar het is de ermee gepaard gaande marketing- en promotiecampagne die het verschil maakt”, benadrukt Jean-Christophe.

“Canon’s senior managers kwamen ons bezoeken en ook DirectSmile’s executives uit Berlijn”, zegt Thierry Dethan. Daarna onderzocht AffinityCom het potentieel van de oplossing om opdrachten binnen te halen in nieuwe markten door optimaal gebruik te maken van variabele data printing (VDP) en zo de gevraagde toegevoegde waarde te kunnen bieden.

Het bedrijf hakte de knoop door en koos voor DirectSmile® Cross Media. De software werd geïmplementeerd in maart 2010 en DirectSmile-experts gaven een week lang training.

AffinintyCom maakte geen gebruik van de beschikbare standaard afbeeldingstemplates, maar trok een webdesigner en -ontwikkelaar aan die voor hen de processen voor het automatiseren van campagnes in DirectSmile® ging opzetten.

De voordelen

Sinds de investering in deze software heeft AffinityCom proactief nieuwe crossmediamarketingoplossingen ontwikkeld en aangeboden aan bestaande klanten en nieuwe prospects.

“Oorspronkelijk wilden we met DirectSmile vooral ons aanbod van uiterst effectieve, gerichte campagnes versterken, die een veel hoger Return On Investment bieden dan traditionele direct mail campagnes”, vertelt Jean-Christophe. “Maar intussen hebben we ons aanbod nog verder uitgebreid, zodat we nu ook diensten zoals gepersonaliseerde video aanbieden.”

Thierry voegt daar het volgende aan toe: “Bij het vertalen van de marketingbehoeften van onze klanten naar oplossingen hebben we ontdekt dat we veel grotere markten kunnen aanboren dan aanvankelijk gedacht en dat we dezelfde marketingstrategieën kunnen toepassen als grote organisaties.”

Sinds de lancering van haar nieuwe crossmediadienstenaanbod ziet AffinityCom zichzelf als een business generator. Het bedrijf werkt als partner samen met andere digitale printbedrijven om ze producten met toegevoegde waarde te bieden die hun productaanbod aanvullen. Het is ook van plan om met marketingbureaus samen te werken aan projecten.

De toekomst heeft onbeperkte mogelijkheden voor ons”, aldus Jean-Christophe. “Het enige wat we nodig hebben, is de juiste combinatie van digitale apparatuur, softwareoplossingen, goed opgeleide medewerkers en een beetje verbeeldingskracht.

Ontvang uw eigen exemplaar!

Vraag direct uw eigen exemplaar aan!