Achter de schermen – tijd voor grafische bedrijven om zich verder te ontwikkelen?

Print providers (leveranciers van print) hebben zich altijd al gericht op waar ze goed in zijn: geprinte communicatie. Dit wordt onderbouwd door het Canon Insight Report, Een succesvolle toekomst van de grafische industrie. Volgens de resultaten voldoen print providers op dit gebied aan de wensen van hun klanten. Is voor print providers wellicht de tijd aangebroken om dieper na te denken over meer dan alleen drukwerk, en om iets nieuws aan te bieden om zo de concurrentie voor te blijven?

Onderzoek toont aan dat, zelfs als print providers voordelig zijn en op tijd leveren, veel van hun klanten meer creativiteit en innovatie willen. Eén van de manieren om dit bereiken is door geprinte en niet-geprinte media te integreren, om zo waardevollere en effectievere communicatie te realiseren. Het probleem is echter dat minder dan de helft van de opdrachtgevers het gevoel heeft dat hun leveranciers voldoen aan wensen die niet gerelateerd zijn aan printen. Slechts 56%[1] heeft het idee dat zij op de hoogte worden gesteld van nieuwe ontwikkelingen en alternatieve communicatiemiddelen.

Gelukkig erkennen print providers dat er verandering nodig is. 80%[2] van de print providers weet dat ze bepaalde dingen niet kunnen blijven doen zoals ze die altijd hebben gedaan. Een belangrijk aspect hiervan is de manier waarop ze zich profileren als leverancier van prints en hoe ze worden gezien door hun klanten. Voor print providers kan dit een onoverkomelijk probleem lijken. De meeste print providers geven aan dat zij het lastig vinden om hun bedrijf te profileren op de markt. Om op te vallen vertrouwen ze vaak op de kwaliteit van de dienstverlening, ervaring, levertijd en slimmere oplossingen in bijvoorbeeld logistiek.

Gelukkig is er hulp op komst van fabrikanten, met bijvoorbeeld Canon’s Essential Business Builder-programma. Dit programma biedt print providers inzicht en inspiratie om te kunnen voldoen aan de hedendaagse wensen van opdrachtgevers. Het Insight Report uit 2014, Een succesvolle toekomst van de grafische industrie, stelde vast dat 42% [3] van de opdrachtgevers graag zien dat hun leveranciers de nieuwste technologieën en toepassingen gebruiken. Daarnaast liet 34%[4] weten dat ze op zoek zijn naar een breder aanbod van diensten, zoals webdesign, e-mailmarketing en campagnecoördinatie over meerdere kanalen.

Print providers kunnen met behulp van trainingen, workshops en regelmatige adviezen van Canon hun bedrijf en aanbod opnieuw evalueren om zo precies vast te stellen wat hun klanten willen en hoe ze daaraan kunnen voldoen.

Het landschap voor communicatie verandert snel – bent u klaar om mee te veranderen?



Referenties:

[1]    Insight Report 2014 pagina 22; Buyers satisfaction in print providers (Tevredenheid van opdrachtgevers met print providers).  Q: Stelt u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en alternatieven.
[2]    Insight Report 2014 pagina 8; Providers are under pressure to change (Providers staan onder druk om te veranderen).  Q: U kunt niet langer dingen doen zoals u ze altijd deed, en u dient te veranderen.
[3][4]    Insight Report 2014 pagina 23; What print buyers want (Behoeften van opdrachtgevers).  Q: Welke veranderingen zou u graag zien bij uw print provider, afgezien van lagere prijzen?