Neemt u de juiste route?

Een verbazingwekkend aantal printbedrijven en centrale repro's voeren een gewijzigde strategie of zakelijke ontwikkeling door zonder eerst hun businessplan te raadplegen. Dat kan een kostbare vergissing zijn. Het vergt de nodige tijd, maar het maken van plannen is altijd een nuttige tijdsbesteding omdat het u dwingt een stap terug te nemen en objectief naar uw bedrijf te kijken. In de snel veranderende grafische industrie, waar de concurrentie steeds heviger wordt, zijn effectieve planning en continue bijstelling belangrijker dan ooit.

Doordat het businessplan u helpt om te bepalen of datgene wat u hoopt te bereiken ook haalbaar, realistisch en duurzaam is, is het een cruciaal instrument voor besluitvorming. Om geloofwaardig te zijn, dient een businessplan regelmatig bekeken en bijgesteld te worden. Dit helpt u om te bepalen welke apparatuur en middelen u nodig hebt en indien nodig financiering te regelen.

Elk businessplan is anders, omdat ieder printbedrijf en centrale repro anders is. Ook de structuur van een businessplan varieert afhankelijk van het doel ervan. Er zijn echter een aantal stappen te benoemen die elke organisatie zal moeten nemen om een solide businessplan op te zetten:

1. Uitzoeken waar u zich bevindt
Alvorens een doelstelling voor uw bedrijf of printcentrum te formuleren, is het van belang dat u begrijpt welke trends er in uw markt spelen en voor welke uitdagingen u staat. Bij het zoeken naar inzichten vinden veel grafische bedrijven en interne printafdelingen in Canon een sterke bondgenoot. Klanten profiteren van de ervaring van het werken met een wereldwijd klantenbestand en toegang tot Canon's diepgaande onderzoeken naar trends in de professionele printmarkt en heersende opvattingen onder drukwerkinkopers. De onafhankelijke Essential Business Builder Program-consultants en -mentoren voegen hier vervolgens hun kennis van de markt en praktijkervaring aan toe.

2. Bepalen waar u naartoe wilt
Een van de vele manieren waarop Canon klanten helpt om van dit inzicht te profiteren, is de Business & Innovation Scan. Canon heeft deze tool voor businessanalyse ontwikkeld om zowel grafisch ondernemers als interne printafdelingen te helpen hun bedrijfsstrategieën te evalueren en deze aan te passen aan de veranderende markt. Deze tool beoordeelt de mogelijkheden van de printactiviteiten en helpt kansen te herkennen waarvan men mogelijk niet eens wist dat ze bestonden. Het eindresultaat is een rapport waarin een passende strategische koers en actieplan wordt voorgesteld voor elk segment waarin de drukwerkleverancier actief is.

3. Plan hoe u uw doelstelling wilt bereiken
U dient acht belangrijke gebieden te overwegen bij het ontwikkelen van uw plan:
A. Managementsamenvatting
B. Historische evaluatie
C. SWOT-analyse
D. Financiën
E. Verkoop en marketing
F. Personeel
G. Apparatuur
H. Eigendom

Het verdient aanbeveling uw businessplan niet door één persoon te laten opstellen. U doet er goed aan ook medewerkers, klanten en professionele adviseurs om feedback te vragen en concurrenten te evalueren.

Canon beschikt over een nuttige gids voor businessplanning als onderdeel van het Essential Business Builder Program. Neem contact op met Canon voor informatie over het aanvragen van de gids.

4. Vind de juiste partner voor uw plan van aanpak.
Naast tools, gidsen, kennis en inzichten biedt Canon haar klanten ook toegang tot het Essential Business Builder Program met educatieve workshops en business mentoring door onafhankelijke experts uit de branche.

5. Op koers blijven
Hoe druk het ook is, het is belangrijk de marktomstandigheden en de prestaties van uw bedrijf of printcentrum in de gaten te blijven houden, zodat u uw businessplan overeenkomstig kunt aanpassen. De meest succesvolle bedrijven houden de vinger aan de pols als het gaat om wat hun klanten willen. Probeer daarom dagelijks klantenfeedback te verzamelen en open te staan voor nieuwe kansen.