Samo Vidic

Surf mee met Samo Vidic

“Zo'n camera heb je nodig voor zulke klussen.”

De plank op

Om 2 uur 's nachts – zes uur nadat de foto-opnamen waren begonnen – komt Bor aangerend, een potige Sloveense camera-assistent. Hij roept tegen de rest van de crew: “Samo gaat het water op!”

Samo Vidic

Maar laten we bij het begin beginnen. Welke golf? In april staan we op de oever van de Eisbach in München voor Canon’s City Surfers-verhaal. Het idee achter de campagne van reclamebureau J. Walter Thompson is: mensen stimuleren hun eigen 'achtertuin' te verkennen. Met Canon’s nieuwe EOS-1D X Mark II filmt Samo drie van de sensationeelste riviersurfers ter wereld, midden in de stad, op een kunstmatige surfplek.

Beelden vastleggen op de Eisbach in München

Toen we Samo vroegen wat hem hierheen bracht, antwoordde hij:

“Ik hou van deze plek. Het is cool om midden in de stad te zijn. In het voorjaar en de zomer moet het fantastisch zijn. Je kunt surfen, relaxen, je kinderen meenemen naar het park, picknicken en naar de surfers kijken”.

Zo klinkt het idyllisch, en dat is het misschien ook op een zondagmiddag. Maar 's nachts, tijdens professionele opnamen terwijl de tijd verstrijkt, is het niet makkelijk. De hectiek is groot. Maar Samo is in zijn element. De Eisbach is een open set. Andere surfers en het publiek lopen overal rond. Er wordt ook een digitale filmimpressie opgenomen voor de campagne. Om alles vast te leggen, moet hij ook buiten de toegewezen tijd werken. Er zit niks anders op. Hij legt uit:

“Ik fotografeer actiesporten, maar ook portretten en lifestyle. Voor het actiegedeelte was ik niet bang. Minder gerust was ik op de lifestyle-foto's die we nodig hadden. De omgeving was niet afgezet voor het publiek. Als we 20 seconden vrij baan hadden, moest ik in die 20 seconden de foto zien te maken.”

Spontaan kansen grijpen

Samo is overal, om alle opnamen van de lijst te maken, en kansen te grijpen. Hij is gemakkelijk te herkennen aan zijn witte laarzen, als die tenminste niet in de ijskoude rivier staan. Samo is pragmatisch. Als een aanpak werkt, doet hij het op die manier. Zo niet, dan probeert hij iets anders. Hij zegt:

“Voor twee, drie opnamen heb ik iets anders geprobeerd dan op de lijst stond. Ik wil het graag met eigen ogen zien. Wanneer ik de juiste hoeken of moves zie, werkt het meestal goed. Soms is het moeilijk te fotograferen wat de creatieve jongens voor ogen hadden. Je moet overleggen en hen geruststellen. Dan zijn ze ontspannender. Als ik de vrijheid krijg, kan ik mooie dingen maken.”

Die aanpak was de moeite waard, legt hij uit:

“Eerst zou ik gaan werken met de EF 300mm f/2.8L IS II USM-lens vanaf de rechterkant van de rivier. Maar toen besloot ik een paar proeffoto's te maken vanaf de linkeroever. En ik besloot daar te blijven, omdat Tao, een van de surfers, prachtige sprongen maakt aan de linkerkant.”

R6

Daar maakte Samo uiteindelijk ook zijn topfoto. Die open houding heeft hij ook tegenover zijn onderwerpen, terwijl hij toch vasthoudt aan het verhaal dat hij wil vastleggen:

“Aan het begin van de opnamen heb ik met de surfers gepraat. Ze lieten me foto's zien die eerder waren gemaakt. Ik zei dat we goede moves wilden vastleggen, maar dat het geen opnamen waren voor een hardcore surftijdschrift. Dus dat we een beetje anders te werk gingen. Het belangrijkste was dat je kon zien dat er werd gesurfd in de stad, niet op zee.”

Uithoudingsvermogen en houding

Iedereen stond versteld van het uithoudingsvermogen en de houding van de sporters. Vooral Tao liet zich van zijn beste kant zien:

“Hij is geweldig. Ik zou graag voor elke fotoshoot sporters als hij hebben. Niets was hem te gek. Hij was tot alles bereid. We hadden een goede klik volgens mij. Na een minuutje kletsen wist hij precies wat ik wilde. Echt een coole gast.”
Karina, een andere surfer, maakte ook indruk op de fotograaf:

“Ze haalde fantastische toeren uit. Vanaf de brug zag het er zo makkelijk uit. Het zag er zo soepel uit tijdens het schieten en wachten. Je had het gevoel dat ze uren door kon gaan.”

Het water op

Maar terug naar Bor, de camera-assistent die "Samo gaat de plank op!" riep.

Voor de saamhorigheid wilde de fotograaf zijn onderwerpen niets vragen waartoe hij zelf ook niet bereid was. Samo zegt lachend:

“Het was vooral om de anderen in mijn team te stimuleren. We kennen elkaar al jaren. Een paar dagen voor de opnamen probeerde ik hen te motiveren. Ik wist dat het een zware klus zou worden. We moesten veel doen in vijf, zes uur. Dus ik beloofde hen: als we het echt goed doen, ga ik surfen in mijn jeans en rubberlaarzen.”

Hij vervolgt: “Ik was echt opgelucht dat alles zo goed is gegaan. Je kunt aan mijn gezicht zien dat ik blij was met alles.”

In de video zie je dat Samo woord heeft gehouden. Glimlachend zei hij: “Het was grappig. Tao zei “Ga hier staan” en begon te duwen. Ik zei: "Wacht even, de jongens moeten klaar zijn om de video te maken. Nog even wachten. Maar het is wel de beste manier: als je iets wilt doen, moet je het gewoon doen.”

Actie vastleggen met de EOS-1D X Mark II

Maar het gaat niet alleen om Samo's kunsten op een surfboard. Met het oog op het veranderende licht van schemering naar donker had Samo goede apparatuur nodig om de gewenste opnamen te maken. Hierbij kwam de Canon EOS-1D X Mark II goed van pas. Samo legt uit:

“Zo'n camera heb je nodig voor zulke klussen. Je kunt er een reeks van 14 beelden per seconden mee vastleggen, de automatische scherpstelling werkt altijd en de bestanden zijn fantastisch. Ik zou geen andere camera willen.”

Voor de opnamen gebruikte Samo een 35 mm-lens bij f/1.4. Met een zo open diafragma kreeg hij een mooie vage achtergrond, terwijl het onderwerp perfect scherp was. Zo ontstond een soort 3D-effect. In zijn uitrusting zat ook een 70-200mm f/2.8-lens. Daarmee kon hij genoeg afstand houden om haarscherpe close-ups te maken. Ook had hij een vertrouwde 24-70mm f/2.8-zoom bij zich om flexibel te werken in een omgeving als de Eisbach waar je moeilijk grip op krijgt.

Gevraagd naar zijn favoriete foto, hoefde hij niet na te denken.

“Tao, gefotografeerd met de EF 300mm f/2.8L IS II USM-lens, met de brug vlak erachter. Je ziet een beetje water spetteren. En hij lijkt in de lucht te hangen terwijl hij springt, met een grab. Toen ik die zag, wist ik: dat is hem.”

Bekijk de interactieve City Surfer-video van Canon hier.

Meer over de fotograaf

Volledig profiel weergeven