ARTIKEL

Hoogtepunt van de dag: één wedstrijd, drie keer een andere kijk op de Rugby World Cup 2019™

Japanese rugby players celebrate after being awarded a penalty against South Africa in their Rugby World Cup 2019™ quarter-final.
Sportfotografen hopen allerlei momenten vast te leggen gedurende een wedstrijd. Getty Images-fotograaf Hannah Peters legde de reactie van de Japanse Jiwon Koo (midden) vast toen hij een penalty kreeg toegewezen tijdens de kwartfinale van Japan tegen Zuid-Afrika in de Rugby World Cup 2019™. "De blijdschap bij de Japanse prop was overduidelijk, net als bij het hele team, een mooi moment in de wedstrijd om vast te leggen", zegt Hannah. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2700 sec, f/2.8 en ISO2500. © Hannah Peters/Getty Images

Rugby World Cup 2019™ was een spannend internationaal evenement waarmee Japan de belangstelling trok van sportfans van over de hele wereld. Het enthousiasme voor rugby in het gastland bereikte een ongekend hoogtepunt bij de kwartfinale van Japan tegen Zuid-Afrika. Fotografen kwamen van heinde en verre om het beste van de wedstrijden te fotograferen.

Hoeveel van de actie de fotografen vastleggen, wordt bepaald door een aantal factoren, met name de positie van waaruit ze fotograferen en hoe ze snel ze kunnen reageren. Drie fotografen van het team van Getty Images - Hannah Peters, Cameron Spencer en Richard Heathcote - geven ieder hun mening over de wedstrijd van Japan tegen Zuid-Afrika. Ze beschrijven de uitdagingen, mooie momenten en hun frustraties van die dag, onthullen welke Canon-apparatuur ze hebben gebruikt en vertellen het verhaal achter twee van hun beste foto's van de wedstrijd.

Japan break through the South African defence in the Japan v South Africa Rugby World Cup 2019™ quarter-final.
"Japan speelde veel in de aanval nadat Zuid-Afrika een gele kaart had gekregen", zegt Hannah. "Hier zie je een kleine uitbraak door de centre, waarbij de Zuid-Afrikaanse verdediging wordt opengescheurd." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2700 sec, f/2.8 en ISO2500. © Hannah Peters/Getty Images
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Hannah Peters - aan het uiteinde van de tunnel

Hannah, woonachtig in Nieuw-Zeeland, werkt sinds 2010 als fulltime sportfotograaf voor Getty Images. Ze fotografeerde op internationale evenementen waaronder de Olympische Zomerspelen en de Commonwealth Games.

"De sfeer tijdens de wedstrijd van Japan tegen Zuid-Afrika was geweldig", zegt ze. "De Japanse fans hadden hun team echt in hun hart gesloten en allemaal hoopten ze op iets speciaals. Elke keer dat de thuisploeg een penalty of een uitbraak wist te forceren, ging het publiek los.

"Ik stond voor deze wedstrijd op een vaste plek - voorafgaand aan de wedstrijd worden alle vaste plekken via tickets toegewezen - in een hoek aan het uiteinde van de tunnel.

"Ik maakte opnamen met drie Canon EOS-1D X Mark II-camera's, met op elk een ander hoofdobjectief. Ik heb het grootste gedeelte van de wedstrijd gefotografeerd met een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM. De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM [nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM] werkte heel goed voor de try's en line-outs en alles wat in mijn hoek gebeurde binnen vijf meter vanaf de tryline. De Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM is handig voor de momenten vóór en na de wedstrijd, zoals het moment waarop de Japanse spelers de toeschouwers na de wedstrijd bedankten en poseerden voor een teamfoto. Het is fijn om dat objectief altijd bij de hand te hebben.

"Tijdens de wedstrijd zelf was de gele kaart voor de Zuid-Afrikaanse Tendai Mtawarira in de eerste helft een nogal cruciaal moment. Helaas kon ik daarvan vanuit mijn positie niets zien. Daarom is het zo fijn om in zo'n geweldig team te werken: we kunnen het talent over het veld verspreiden zodat we alle hoeken in beeld kunnen brengen.

"Het merendeel van de wedstrijd speelde zich niet aan mijn kant af, maar dat kan gebeuren en je maakt er dan het beste van. Het hoogtepunt was misschien wel het publiek en de manier waarop de fans de teams aanmoedigden. Voordat de wedstrijd begon, verliet ik het stadion en ging naar het plein. Daar zongen Japanners het Zuid-Afrikaanse volkslied mee met een groep Zuid-Afrikaanse fans. Dat was een speciaal moment om mee te maken."

South Africa score their first try of the match against Japan during their Rugby World Cup 2019™ quarter-final.
Alle rugbyfotografen hopen op try's met spectaculaire duikvluchten en Cameron Spencer stond op de juiste plek toen Makazole Mapimpi van Zuid-Afrika de eerste try voor zijn team scoorde tijdens de kwartfinale Japan versus Zuid-Afrika in de Rugby World Cup 2019™. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief bij 1/2000 sec, f/3.5 en ISO2500. © Cameron Spencer/Getty Images

Cameron Spencer - achter de reclameborden

De in Australië wonende fotograaf Cameron heeft tijdens zijn 15-jarige samenwerking met Getty Images veel grote internationale sportevenementen in beeld gebracht. Voorbeelden zijn de Rugby World Cup™, het FIFA WK voetbal en de Olympische Zomerspelen.

England win a lineout against Tonga, by Getty Images photographer Dave Rogers.

Een dag uit het leven van een Rugby World Cup™ fotograaf

Getty Images-fotograaf Dave Rogers werk al 40 jaar als sportfotograaf en beschrijft een doorsnee dag tijdens de Rugby World Cup 2019™. Hij vertelt over zijn voorbereiding, de apparatuur die hij gebruikt en de foto's die hij maakte.

"Tijdens Japan tegen Zuid-Afrika zat ik achter de reclameborden in de hoek van het veld op een vaste plek aan de kant van de Japanse bank", zegt Cameron. "Ik maakte foto's met Canon EOS-1D X Mark II-body's en mijn meest gebruikte objectieven waren een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM, een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM.

"De sfeer bij alle wedstrijden in Japan was ontzettend goed en dat was nu ook weer zo. Het was een geweldig groot evenement met een uitzinnige menigte, vooral tijdens de eerste 10 minuten.

"Ik stond in een goede positie voor de openingstry. Toen Makazole Mapimpi van Zuid-Afrika naar de hoek sprintte, pakte ik mijn tweede camera met het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. Ik volgde de actie met AI Servo en gebruikte het vierkante centrale AF-punt, bij 14 fps, om op Mapimpi scherp te stellen terwijl hij naar de lijn dook. Het schot in de lucht [hierboven] was het meest dynamische element. Wat ik hier mooi aan vind, is dat je in ditzelfde beeld ziet hoe de andere spelers de scorende try proberen te voorkomen.

"Vanuit mijn positie heb ik ook een paar goede line-outs gefotografeerd en na de wedstrijd waren enkele ontroerende momenten waarin het Japanse team zijn emoties laat zien en het publiek aan mijn kant van het veld bedankt.

South African and Japanese players grapple as tensions come to a head during the Rugby World Cup 2019™ quarter-final.
Cameron heeft dit incident op het veld perfect in beeld gekregen: "De emoties tussen de tegenstanders liepen hoog op en er ontstond wat onenigheid", zegt Cameron. "Ik vind de gezichtsuitdrukkingen van de spelers heel boeiend. Je ziet dat er een enige mate van wrevel is, maar ze lijken er ook wel om te kunnen lachen." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/2.8 en ISO2000. © Cameron Spencer/Getty Images

"Bij de rust stond het 3 voor Japan tegen 5 voor Zuid-Afrika en ik hoopte op een tweede helft waarin de stand nog meer gelijk op zou gaan. Maar Zuid-Afrika liep ineens uit en scoorde talloze try's aan de overkant van het speelveld; waar ik dus niet stond.

"De tweede helft was voor mij waarschijnlijk het meest frustrerende deel van de wedstrijd, want je wilt natuurlijk op de plek van de actie zijn. Vaak draait het bij wedstrijden met weinig puntenverschil om lange acties en momenten waarop de bal over de lijn komt. De verdediging van beide teams was heel sterk en indrukwekkend, wat betekende dat er maar weinig aanvallen waren om te fotograferen. Dus als die er zijn, moet je er meteen bij zijn.

"Bij sommige wedstrijden speelt het zich allemaal recht voor je neus af en bij andere wedstrijden heb je het nakijken. Soms heb je gewoon pech. Dat maakt het fotograferen van sport zo spannend!"

A South African player spear tackles a Japanese player during the Rugby World Cup 2019™ quarter-final.
Richard Heathcote legt een van de cruciale momenten vast van de Rugby World Cup 2019™ kwartfinale Japan tegen Zuid-Afrika. Tijdens deze wedstrijd moest de Japanse Keita Inagaki een spear tackle incasseren van Tendai Mtawarira van Zuid-Afrika, die hiervoor een gele kaart kreeg. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/4 en ISO3200. © Richard Heathcote – World Rugby/World Rugby™ via Getty Images

Richard Heathcote - zwervend langs de zijlijn

Richard is al 13 jaar een sportfotograaf voor Getty Images en fotografeerde op vier FIFA World Cups, vijf Olympische Spelen en vier golfkampioenschappen (majors). Dit was zijn tweede eindronde van de Rugby World Cup™.

Bij deze kwartfinale had ik een 'zwervende' rol, waarbij ik telkens heen en weer liep langs de zijlijn en de bank", zegt hij. "De thuisploeg was van het begin tot het einde fantastisch en de fans stelden niet teleur tijdens deze spannende match. Wat het resultaat ook zou zijn, de spelers zouden altijd de held zijn en ze maakten die rol ook waar voor een groot gedeelte van de wedstrijd.

Players lifted in a lineout battle for the ball during the Japan v South Africa Rugby World Cup 2019™ quarter-final.
"Bij een foto van een line-out wil ik graag de strijd laten zien tussen de spelers die proberen de bal voor hun team te pakken", zegt Richard. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/4 en ISO3200. © Richard Heathcote – World Rugby/World Rugby™ via Getty Images

"De objectieven die ik gebruikte op mijn Canon EOS-1D X Mark II waren de Canon EF 600mm f/4L IS III USM, de Canon 300mm f/2.8L IS II USM, de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Bij internationale rugbywedstrijden komt het nog wel eens voor dat je met je camera lange afstanden moet overbruggen. In grotere stadions met meer uitloopgebieden gebruik ik dan ook het liefste de extra lengte van het 600mm-objectief.

"Een van de belangrijkste momenten van de wedstrijd was de spear tackle van de Zuid-Afrikaanse Tendai Mtawarira op Keita Inagaki van Japan [hierboven]. Ik zat op de 22-meterlijn en volgde de Japanse aanval toen Mtawarira deze doorbrak en Inagaki optilde en omvergooide. De spear tackle vormde een gespannen keerpunt in de wedstrijd. Het puntenverschil bleef na de resulterende gele kaart krap tot aan de rust."

Geschreven door David Clark


• Canon was officieel sponsor van de Rugby World Cup 2019™.

• TM © Rugby World Cup Limited 2015. Alle rechten voorbehouden.

De uitrusting van een sportfotograaf

De essentiële kit waarmee professionals sportfoto's maken

The Canon EOS-1D X Mark II.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

De beste professionele DSLR van Canon heeft een 20,2 Megapixel full-frame sensor, een AF-systeem met 61 punten, een ISO-bereik tot 409600 en kan tot 14 fps vastleggen.

Objectieven

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een werkpaard onder de telefotozoomobjectief ontworpen voor gebruik door professionals. Het objectief heeft een degelijk, robuust ontwerp, 4-stops Image Stabilizer en gespecialiseerde objectiefelementen. "De veelzijdigheid van dit objectief vind ik geweldig. Ik kan er altijd op vertrouwen dat ik geen moment mis als ik hem in mijn tas heb", zegt Hannah Peters.

Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM

Een razendsnel superteleobjectief dat professionele prestaties levert, ideaal voor sport-, nieuws- en wildlife-fotografie. "Voor het fotograferen tijdens rugbywedstrijden met f/2.8 - f/3.5 is dit objectief absoluut het beste", aldus Cameron Spencer.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan