Canon EOS-1D X Mark II
De beste professionele DSLR van Canon heeft een 20,2 Megapixel full-frame sensor, een AF-systeem met 61 punten, een ISO-bereik tot 409600 en kan tot 14 fps vastleggen.
ARTIKEL
Rugby World Cup 2019™ was een spannend internationaal evenement waarmee Japan de belangstelling trok van sportfans van over de hele wereld. Het enthousiasme voor rugby in het gastland bereikte een ongekend hoogtepunt bij de kwartfinale van Japan tegen Zuid-Afrika. Fotografen kwamen van heinde en verre om het beste van de wedstrijden te fotograferen.
Hoeveel van de actie de fotografen vastleggen, wordt bepaald door een aantal factoren, met name de positie van waaruit ze fotograferen en hoe ze snel ze kunnen reageren. Drie fotografen van het team van Getty Images - Hannah Peters, Cameron Spencer en Richard Heathcote - geven ieder hun mening over de wedstrijd van Japan tegen Zuid-Afrika. Ze beschrijven de uitdagingen, mooie momenten en hun frustraties van die dag, onthullen welke Canon-apparatuur ze hebben gebruikt en vertellen het verhaal achter twee van hun beste foto's van de wedstrijd.
Hannah, woonachtig in Nieuw-Zeeland, werkt sinds 2010 als fulltime sportfotograaf voor Getty Images. Ze fotografeerde op internationale evenementen waaronder de Olympische Zomerspelen en de Commonwealth Games.
"De sfeer tijdens de wedstrijd van Japan tegen Zuid-Afrika was geweldig", zegt ze. "De Japanse fans hadden hun team echt in hun hart gesloten en allemaal hoopten ze op iets speciaals. Elke keer dat de thuisploeg een penalty of een uitbraak wist te forceren, ging het publiek los.
"Ik stond voor deze wedstrijd op een vaste plek - voorafgaand aan de wedstrijd worden alle vaste plekken via tickets toegewezen - in een hoek aan het uiteinde van de tunnel.
"Ik maakte opnamen met drie Canon EOS-1D X Mark II-camera's, met op elk een ander hoofdobjectief. Ik heb het grootste gedeelte van de wedstrijd gefotografeerd met een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM. De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM [nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM] werkte heel goed voor de try's en line-outs en alles wat in mijn hoek gebeurde binnen vijf meter vanaf de tryline. De Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM is handig voor de momenten vóór en na de wedstrijd, zoals het moment waarop de Japanse spelers de toeschouwers na de wedstrijd bedankten en poseerden voor een teamfoto. Het is fijn om dat objectief altijd bij de hand te hebben.
"Tijdens de wedstrijd zelf was de gele kaart voor de Zuid-Afrikaanse Tendai Mtawarira in de eerste helft een nogal cruciaal moment. Helaas kon ik daarvan vanuit mijn positie niets zien. Daarom is het zo fijn om in zo'n geweldig team te werken: we kunnen het talent over het veld verspreiden zodat we alle hoeken in beeld kunnen brengen.
"Het merendeel van de wedstrijd speelde zich niet aan mijn kant af, maar dat kan gebeuren en je maakt er dan het beste van. Het hoogtepunt was misschien wel het publiek en de manier waarop de fans de teams aanmoedigden. Voordat de wedstrijd begon, verliet ik het stadion en ging naar het plein. Daar zongen Japanners het Zuid-Afrikaanse volkslied mee met een groep Zuid-Afrikaanse fans. Dat was een speciaal moment om mee te maken."
De in Australië wonende fotograaf Cameron heeft tijdens zijn 15-jarige samenwerking met Getty Images veel grote internationale sportevenementen in beeld gebracht. Voorbeelden zijn de Rugby World Cup™, het FIFA WK voetbal en de Olympische Zomerspelen.
"Tijdens Japan tegen Zuid-Afrika zat ik achter de reclameborden in de hoek van het veld op een vaste plek aan de kant van de Japanse bank", zegt Cameron. "Ik maakte foto's met Canon EOS-1D X Mark II-body's en mijn meest gebruikte objectieven waren een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM, een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en een Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM.
"De sfeer bij alle wedstrijden in Japan was ontzettend goed en dat was nu ook weer zo. Het was een geweldig groot evenement met een uitzinnige menigte, vooral tijdens de eerste 10 minuten.
"Ik stond in een goede positie voor de openingstry. Toen Makazole Mapimpi van Zuid-Afrika naar de hoek sprintte, pakte ik mijn tweede camera met het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. Ik volgde de actie met AI Servo en gebruikte het vierkante centrale AF-punt, bij 14 fps, om op Mapimpi scherp te stellen terwijl hij naar de lijn dook. Het schot in de lucht [hierboven] was het meest dynamische element. Wat ik hier mooi aan vind, is dat je in ditzelfde beeld ziet hoe de andere spelers de scorende try proberen te voorkomen.
"Vanuit mijn positie heb ik ook een paar goede line-outs gefotografeerd en na de wedstrijd waren enkele ontroerende momenten waarin het Japanse team zijn emoties laat zien en het publiek aan mijn kant van het veld bedankt.
"Bij de rust stond het 3 voor Japan tegen 5 voor Zuid-Afrika en ik hoopte op een tweede helft waarin de stand nog meer gelijk op zou gaan. Maar Zuid-Afrika liep ineens uit en scoorde talloze try's aan de overkant van het speelveld; waar ik dus niet stond.
"De tweede helft was voor mij waarschijnlijk het meest frustrerende deel van de wedstrijd, want je wilt natuurlijk op de plek van de actie zijn. Vaak draait het bij wedstrijden met weinig puntenverschil om lange acties en momenten waarop de bal over de lijn komt. De verdediging van beide teams was heel sterk en indrukwekkend, wat betekende dat er maar weinig aanvallen waren om te fotograferen. Dus als die er zijn, moet je er meteen bij zijn.
"Bij sommige wedstrijden speelt het zich allemaal recht voor je neus af en bij andere wedstrijden heb je het nakijken. Soms heb je gewoon pech. Dat maakt het fotograferen van sport zo spannend!"
Richard is al 13 jaar een sportfotograaf voor Getty Images en fotografeerde op vier FIFA World Cups, vijf Olympische Spelen en vier golfkampioenschappen (majors). Dit was zijn tweede eindronde van de Rugby World Cup™.
Bij deze kwartfinale had ik een 'zwervende' rol, waarbij ik telkens heen en weer liep langs de zijlijn en de bank", zegt hij. "De thuisploeg was van het begin tot het einde fantastisch en de fans stelden niet teleur tijdens deze spannende match. Wat het resultaat ook zou zijn, de spelers zouden altijd de held zijn en ze maakten die rol ook waar voor een groot gedeelte van de wedstrijd.
"De objectieven die ik gebruikte op mijn Canon EOS-1D X Mark II waren de Canon EF 600mm f/4L IS III USM, de Canon 300mm f/2.8L IS II USM, de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Bij internationale rugbywedstrijden komt het nog wel eens voor dat je met je camera lange afstanden moet overbruggen. In grotere stadions met meer uitloopgebieden gebruik ik dan ook het liefste de extra lengte van het 600mm-objectief.
"Een van de belangrijkste momenten van de wedstrijd was de spear tackle van de Zuid-Afrikaanse Tendai Mtawarira op Keita Inagaki van Japan [hierboven]. Ik zat op de 22-meterlijn en volgde de Japanse aanval toen Mtawarira deze doorbrak en Inagaki optilde en omvergooide. De spear tackle vormde een gespannen keerpunt in de wedstrijd. Het puntenverschil bleef na de resulterende gele kaart krap tot aan de rust."
Geschreven door
• Canon was officieel sponsor van de Rugby World Cup 2019™.
• TM © Rugby World Cup Limited 2015. Alle rechten voorbehouden.
De essentiële kit waarmee professionals sportfoto's maken
De beste professionele DSLR van Canon heeft een 20,2 Megapixel full-frame sensor, een AF-systeem met 61 punten, een ISO-bereik tot 409600 en kan tot 14 fps vastleggen.
Een hoogwaardig ultragroothoekobjectief met een constant grootste diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht.
Een werkpaard onder de telefotozoomobjectief ontworpen voor gebruik door professionals. Het objectief heeft een degelijk, robuust ontwerp, 4-stops Image Stabilizer en gespecialiseerde objectiefelementen. "De veelzijdigheid van dit objectief vind ik geweldig. Ik kan er altijd op vertrouwen dat ik geen moment mis als ik hem in mijn tas heb", zegt Hannah Peters.
Een razendsnel superteleobjectief dat professionele prestaties levert, ideaal voor sport-, nieuws- en wildlife-fotografie. "Voor het fotograferen tijdens rugbywedstrijden met f/2.8 - f/3.5 is dit objectief absoluut het beste", aldus Cameron Spencer.
Een superlicht 600mm f/4-objectief, perfect voor professionele wildlife-, sport- en nieuwsfotografen.
ARTIKEL
Hoe het innovatieve Free Viewpoint-videosysteem van Canon het publiek dichter bij de actie brengt, met hoogtepunten van de Rugby World Cup™ vanuit elke hoek.
Artikel
Getty-fotograaf Hannah Peters vertelt over haar carrière als sportfotograaf, en over haar ervaringen als vrouw langs de lijn.
ARTIKEL
Warren Little van Getty Images vertelt over zijn favoriete Canon-camera en de objectieven en accessoires die hij gebruikt om de actie tijdens het wereldkampioenschap rugby vast te leggen.
ARTIKEL
Sportfotografie is meer dan alleen de actie vastleggen. Hier lees je het verhaal achter vijf creatieve foto's van de Rugby World Cup™ die met een alternatieve aanpak zijn gemaakt.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro