VERHALEN

Rosie Hardy: 15 tips voor succes op social media

Rosie Hardy staat bekend om haar sprookjesachtige zelfportretten, die ze op originele manieren gebruikt om haar carrière uit te bouwen. Het heeft haar een enorme en nog steeds groeiende schare fans op verschillende socialmedia-platformen opgeleverd. Deze foto, 'The Dancer', heeft ze genomen voor een 365-dagen-fotochallenge op Flickr. Hiervoor gebruikte ze een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy

Canon Ambassador Rosie Hardy woont in Derbyshire (VK) en heeft het razend druk. Niet alleen online, waar haar foto's de verbeelding van duizenden volgers op social media prikkelen, maar ook in het echte leven. Ze verdient een goede boterham als huwelijks- en portretfotografe en maakt ook foto's voor een aantal wereldwijd bekende merken, zoals Penguin Books en Universal Music Group. Haar werk is gepubliceerd in Elle Magazine, The Telegraph en The Sun. Daarnaast organiseert ze workshops, schrijft ze tutorials en heeft ze haar eigen dvd over fotobewerking uitgebracht.

Wanneer Rosie niet tot over haar oren in het werk zit, kun je haar vinden in het gezelschap van haar verschillende beroemde vrienden, zoals Spice Girl Geri Horner (vroeger Halliwell) en tv-presentator Matt Johnson. En de 27-jarige geeft zonder aarzelen toe dat haar succes geworteld is in de gigantische collectie foto's op haar socialmedia-accounts, waarop zij in de kijker staat. Het zijn niet zomaar selfies, maar foto's die de kijker meenemen naar een andere wereld vol sprookjes en kinderlijke fantasie. Rosies betoverende foto's worden nu bekeken door 150.000 volgers op Instagram. Omdat ze graag teruggeeft aan haar community, deelt de zelfportretkunstenares nu de geheimen achter haar succes op social media.

Rosie Hardy leans back precariously at the edge of a hilltop, with a winding river in the background.
Grenzen opzoeken in haar verbeelding: eerst deelde Rosie haar foto's op websites zoals DeviantArt, daarna stapte ze over naar Facebook en Instagram. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy
Wearing a blue top, white skirt, and a black wig, Rosie stands in front of a misty daytime lake scene, painting a starlit night sky over the top.
Toen Rosie 'The Painter' deelde op haar socialmedia-accounts, zette ze er een passende, inspirerende boodschap over 'mijn eigen wereld creëren' bij. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy

1. Communiceer met anderen

"Hoe meer je communiceert, hoe meer deuren voor je opengaan. Toen ik 19 was, ontdekte Maroon 5 mijn foto's en vroegen ze me om een zelfportret voor de cover van hun album 'Hands All Over' te maken. Dat was volgens mij het begin van mijn professionele carrière, maar in de jaren tussen toen en nu heb ik natuurlijk erg hard gewerkt.

"In mijn laatste jaar op de middelbare school was ik gefascineerd door kunstwebsites, zoals DeviantArt en Flickr. MySpace was toen razend populair en ik voelde me verbonden met de kunst die ik online zag. Ik begon 'kunstige' profielfoto's te maken en hoe dieper ik het internet verkende, hoe meer ik aanvaard en omgeven werd door mensen die mijn interesses deelden.

Ik wilde dat mijn leeftijdgenoten me serieuzer zouden nemen, dus maakte ik een account op Flickr en begon ik aan een 365-dagenproject [waarbij je een jaar lang elke dag een foto moet delen]. Dat was toen een echte trend - ik was een van de wereldwijd duizenden mensen die het probeerden. Bij elke foto schreef ik een korte tekst over mijn dag en omdat niemand op school wist dat dat profiel bestond, was ik erg open en eerlijk over hoe ik me voelde. Dat soort visueel bloggen was toen nieuw en het trok geïnteresseerde mensen aan. Ik was helemaal niet van plan een merk te beginnen, maar voor ik het wist, werden mijn 365-dagenfoto's honderdduizenden keren bekeken en stroomden er honderden reacties binnen. Ik probeerde iedereen online te behandelen als mijn vrienden, gaf terug aan de community en praatte met ongelooflijk veel mensen."

2. Volg trends

"Wees actief op populaire platformen. Dat is belangrijk. In 2012 stapte ik over van DeviantArt naar Facebook om mijn fotowerk consistenter te laten groeien, maar je kunt nooit zeker zijn of je publiek met je mee verhuist. Daarom moeten je werk en je persoonlijkheid ook voor zichzelf spreken."

Rosie appears to be asleep on a cluster of logs that are stacked with their cut sides facing upwards.
'A Place to Rest Your Head' maakte deel uit van Rosies originele 365-dagencollectie op Flickr. Een jaar lang maakte de Canon Ambassador elke dag een zelfportret. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy

3. Doe het uit liefde voor de fotografie

"Ik ben altijd eerlijk en open geweest tegen de mensen die mijn werk volgen en leuk vinden. Ik praat met zo veel mogelijk mensen, maar het belangrijkste is dat je dit alles doet omdat je het oprecht graag doet. Ik heb nooit geprobeerd viral te gaan of populair te worden. Ik was altijd al geïnteresseerd in hoe anderen hun leven ervaren, dus voelde het voor mij erg natuurlijk aan om te netwerken. Als je doel is om veel volgers te verzamelen en elke dag applaus te krijgen, dan is dat nogal narcistisch en oppervlakkig. Dat zullen je volgers ook vroeg of laat beseffen. Als je doel is om kunst te maken en oprechte banden te smeden, dan komen je volgers vanzelf, omdat je cijfers op sociale media er uiteindelijk niet echt toe doen."

4. Ontwikkel een herkenbare stijl

"Mijn stijl beschrijf ik als een glimp van Narnia of Wonderland. Gebruik dingen die je inspireren om een stijl te ontwikkelen die weerspiegelt wie je bent, als persoon en als fotograaf. Als kind was ik helemaal bezeten door boeken. Ik hield van het idee van een verbeelding die eeuwig jong blijft. Ik wilde kunst maken in een wereld zonder fysieke beperkingen, waar ik altijd jong, vrij en levendig kon blijven. Mijn stijl is de werkelijkheid met een vleugje magie... Mooi om naar te kijken, maar jezelf erin verdiepen is pas echt fascinerend!"

5. Speel in op de schermruimte

"Als je een foto maakt voor Instagram, houd er dan rekening mee dat de meeste mensen deze op hun smartphone zullen bekijken. Ik probeer die schermruimte steeds optimaal te benutten door foto's te maken in de portretmodus in plaats van de landschapsmodus."

A woman feeds a giraffe while both stand on a formation of rocks as the sun sets behind them.
'A New Friend' werd gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. Rosie is van nature geïnteresseerd in de ervaringen van anderen, dus netwerken is geen probleem voor haar. © Rosie Hardy
Rosie is seen crying, while ghost-like hands appear to comfort her.
Rosie is niet bang om haar gevoelens en dromen te tonen. Het werk van de fotografe is doordrongen van de sfeer uit de boeken die ze als kind las. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy

6. Gebruik rekwisieten

"Mijn logeerkamer staat propvol rekwisieten! Ik heb prinsessenjurken, een paar vleugels van twee meter groot, een levensgroot harnas en een hele verzameling andere interessante spulletjes. Het is geweldig dat ik zoveel kledingopties heb: ik heb steeds een outfit in het thema dat ik zoek en ik kan rekwisieten gebruiken of ze achteraf digitaal toevoegen om mijn idee nog te versterken. Bijzondere en interessante rekwisieten vind je haast overal: bij mensen die online spullen verkopen, op rommelmarkten in de buurt... Met rekwisieten kun je je foto's een extra dimensie geven."

7. Houd rekening met het licht en de ruimte

"Ik hou van natuurlijk licht en natuurlijke omgevingen. Dat maken mijn foto's wel duidelijk. Ik ben opgegroeid op een boerderij in het hart van het Peak District, maar toen ik een tiener was, verhuisden we naar Buxton, een dorp in de buurt. Toch stond ik erop elke dag naar school te wandelen, of het nu zonnig was of regende. Nu woon ik nog steeds in het Peak District. Leven in het midden van dit prachtige platteland maakt me echt gelukkig. Daarom werk ik altijd met natuurlijk licht: dat is de eenvoudigste en vaak ook de meest flatterende belichting."

Lying in a field of tall grass, with a pillow under her head, Rosie holds both hands to her head in contemplation.
'The Place Between Sleep and Dreaming', gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy

8. Maak het bewerken eenvoudig

"Ik heb voorinstellingen gemaakt, zodat ik de kleuren en tinten in mijn foto's snel en consistent kan bewerken. Zo kun je je stijl en look perfectioneren. Persoonlijk maak ik graag beelden met complementaire tinten en kleuren. Je ziet ook dat elk van mijn foto's een algemene kleurtoon heeft."

9. Maak je niet druk om likes

"Door je likes op social media in het oog te houden, kun je evolueren als fotograaf: het helpt je ontdekken welke thema's en ideeën je volgers aanspreken en populair zijn. Maar als je doel is kunst te maken, maak je dan niet te druk om likes: kunst is subjectief en doet er alleen toe voor de persoon die het maakt. Als je zelf tevreden bent over je werk, dan is dat het belangrijkst. Sommige van mijn foto's die het meest worden geliket, zijn foto's waar ik zelf niet zo dol op ben. Als je werk ervoor zorgt dat je je beter voelt, als je blij bent dat het beeld uit je hoofd op een pagina of een scherm is gevloeid, dan is het een succes."

The back of a woman with long hair is seen reading a giant book, in the setting of a wood.
In haar foto's met een sterker fantasiethema plaatst Rosie soms beelden van voorwerpen over elkaar heen. Die voorwerpen komen allemaal uit haar immense verzameling rekwisieten, die ze al jaren bij elkaar spaart - een verzameling die onder andere een volledig harnas omvat. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy
Pressed up against colourful hydrangeas, Rosie wears a gown with similar colours to the flowers around her.
Rosie bewerkt de kleuren en tinten in haar foto's tot een herkenbare stijl en look. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy

10. Negeer de haters

"De beste reacties die ik heb gekregen, zijn die van mensen bij wie mijn foto's iets losmaken en die hun persoonlijke ervaringen met me delen, of die van mensen die zeggen dat mijn werk hen heeft geholpen of getroost. De slechtste komen van 'trollen', oftewel haters. Vroeger kreeg ik veel meer negatieve feedback. Mijn eerste foto's waren fantasierijk, maar hun kwaliteit was technisch gezien niet bijster goed. Volgens mij waren er veel fotografen die hard werkten om kwaliteitsfoto's te produceren en die gefrustreerd raakten omdat iemand zoals ik meer succes had. Ik begrijp waarom ze zich zo voelden, maar ik vind ook dat we allemaal moeten groeien. Er is geen enkele reden om mensen de grond in te boren als ze gewoon iets willen doen dat ze leuk vinden. Als ik nu negatieve feedback krijg, blijf ik er gewoon niet te lang bij stilstaan."

11. Gebruik je werk om anderen te helpen

"Het geheim van social media zit hem in de verbondenheid, het gevoel dat je niet alleen bent op de wereld. Ik schrijf al mijn succes toe aan mijn openheid, kwetsbaarheid en het smeden van banden met anderen. Die dingen zijn de prijs, het succes is een leuk extraatje. Wees geïnspireerd en geef je inspiratie door. Gebruik kunst om anderen te motiveren, niet om hen neer te halen."

12. Wees jezelf

"Als je een groter publiek wilt bereiken met je foto's, moet je je stijl blijven verfijnen. Kijk regelmatig naar werken die je mooi vindt en blijf je stijl verkennen tot hij helemaal 'jou' is: een weerspiegeling van alles waarvan je ooit hebt gehouden of waarmee je ooit een band hebt gehad. Ik vind schilderijen, tekeningen en literatuur even mooi als fotografie, en hoewel ik alleen mijn foto's toon, zijn mijn verbeelding en fotografiestijl geïnspireerd door al die andere aspecten die ik leuk vind."

Shown from shoulder up, with eyes closed and hair flowing, Rosie sits among tall grass.
Rosie maakt al acht jaar zelfportretten en vindt nog steeds nieuwe situaties en stemmingen om in elke foto te verkennen. Een van de redenen is dat ze niet vooruit denkt, maar liever in het moment leeft. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 35mm f/2 IS USM-objectief. © Rosie Hardy

13. Wees kieskeurig als het om klanten gaat

"Als je goed bent in wat je doet, trek je meer en meer klanten aan. En om goed te zijn in wat je doet, moet je het graag doen! Je werk graag doen betekent dat je werkt volgens je eigen voorwaarden, niet die van iemand anders. Er is ook een verschil tussen meer klanten en goede klanten. Samenwerken met iemand die geen waarde hecht aan mijn stijl, tijd, prijzen of ideeën, dat zou een nachtmerrie zijn. Dat soort klanten wil ik niet! Mijn werk is erg eenvoudig. Ik fotografeer huwelijken, bands en muzikanten en ik maak portretten voor mensen die mijn werk mooi vinden. Ik heb wel met een paar beroemdheden samengewerkt, maar dat is niet de richting die ik uit wil. Ik vind het leuk om 's ochtends op te staan en aan mijn normale werk te beginnen. Zo voel ik me een fotograaf en het biedt me stabiliteit voor het geval dat mijn succes op social media ooit verdwijnt. Ik geef workshops aan mensen die mijn persoonlijke zelfportretten leuk vinden, maar ik verdien erg weinig geld rechtstreeks via social media. Mijn persoonlijke werk op die platformen is niet meer dan dat: persoonlijk werk."

14. Blijf integer

"Mijn mening over geld verdienen op social media is: als een merk dat ik al leuk vind, contact met me opneemt omdat ze me een product willen geven of omdat ze me willen inschakelen voor reclame, goed dan. Zo word ik betaald voor iets dat ik sowieso graag doe. Maar ik wil mezelf niet te veel door bedrijven laten sponsoren omdat ik denk dat dat de reden waarom ik foto's maak, zou afzwakken. Die reden is en blijft zelfexpressie."

15. Leef in het moment

"Wat vooruit denken betreft: doe het niet. Kijk om je heen en geniet zoveel mogelijk van het moment. Gebruik kunst om je verdriet, pijn en woede te kanaliseren. Mijn favoriete citaat is van de filosoof Henry David Thoreau: "De rijkste man is degene wiens genoegens de goedkoopste zijn". Volgens mij is dit de sleutelformule voor succes: dat waar je van houdt + dat waar je goed in bent = succes. Het klinkt als een cliché, maar de reden waarom mijn foto's het goed doen, is omdat ik goede foto's maak."

Neem een kijkje op de productpagina van de Canon EOS 5D Mark IV voor meer informatie.

Geschreven door Natalie Denton


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services