Richard Walch - EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II Lifestyle Richard Walch Video

Maak kennis met de actiehelden

Richard Walch

Video bekijken

Ga op de creatieve toer met de EOS-1D X Mark II

De EOS-1D X Mark II verfijnt veel van de eigenschappen van zijn baanbrekende voorganger en voegt nieuwe technologie aan de mix toe. Maar hoe vertaalt zich dit nou naar betere foto's? Richard Walch, een van de eerste professionele fotograferen die de camera in de praktijk mocht gebruiken, vertelt over zijn ervaringen.

Richard Walch

Er zijn op dit moment niet veel fotografen die zo veel over de nieuwe EOS-1D X Mark II weten als Richard Walch. Walch is geboren in Duitsland en is specialist in sneeuw- en motorsportfotografie. Hij werkt al vier jaar als ambassadeur samen met Canon en heeft zelfs bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van de nieuwe camera.

"Bij Visa pour l'Image in Perpignan hebben we de Canon rondetafelgesprekken gehad", herinnert Richard zich terwijl hij terugdenkt aan 2013. "Ik gaf een demonstratie van hoe je foto's uit 4K-opnamen haalt op de EOS-1D C en we waren het erover eens dat dit iets moest zijn dat de nieuwe EOS-1D X camera ook moest kunnen, maar dan eenvoudiger. Ik vertelde dat ik wanneer ik video-opnamen maak, vergelijkbare AF-tracking wil kunnen gebruiken als op de EOS 70D. En dat het bedienbaar moet zijn vanaf je smartphone of tablet. En dat zit allemaal in de EOS-1D X Mark II, en nog veel meer natuurlijk.

"De wetenschap dat de technici bij Canon luisteren naar de wensen van eindgebruikers, doet goed. Het is nooit maar één persoon die met een idee komt, maar als ze hetzelfde van verschillende mensen in Europa, Japan en de VS horen, dan doen ze er wel wat mee. Ze willen weten welke richting ze op moeten: bijvoorbeeld meer pixels of een dynamischer bereik? Ze geven aan dat ze niet overal tegelijk kunnen zijn, maar vragen welke richting de gebruikers denken dat ze op moeten. En dat is een heel open en eerlijke werkwijze waar veel vertrouwen uit spreekt."

Eerste indrukken

Richard zegt dat iedereen die al eens met de EOS-1D X of EOS-1D C heeft gewerkt, de nieuwe Mark II-camera zo kan oppakken en aan de slag kan gaan. Maar als je dat doet, mis je misschien wel een beetje de kern. "Alles wat je al kent, is er nog en zit min of meer op dezelfde plek. Maar als dat de enige functies zijn die je gebruikt, mis je een hoop fantastische nieuwe dingen die deze camera kan", grinnikt hij. "Ik denk dat je de EOS-1D X Mark II kort kunt omschrijven door te zeggen dat het een camera is waarmee je kunt fotograferen wat je eerder niet kon fotograferen. Om tegen je eigen persoonlijke grenzen creatief te werk te gaan.

"Bijvoorbeeld: deze camera is echt geweldig als je de snelste autofocus en continue opnamesnelheden wilt gebruiken die op dit moment beschikbaar zijn om een nieuw creatief niveau te bereiken. Of als je de grenzen wilt opzoeken van wat mogelijk is met hoge ISO-waarden en met een groter belichtingsbereik. Het is een compleet pakket. Ik geloof dat elk aspect van de prestaties van de oorspronkelijke EOS-1D X op de een of andere manier zijn bijgeschaafd.

"Voor mij is de responsiviteit altijd al het grootste verschil geweest tussen EOS-1D X-camera's en andere spiegelreflexcamera’s. De camera voelt dynamisch en dat past bij de manier waarop ik werk. Het is een soort verlengstuk geworden van mijn aanpak. Erg instinctief in het gebruik."

Werken met uitersten

Wanneer Richard over creatieve uitersten praat, beschrijft hij de manier waarop de 'snellere, hogere, betere' specificatie van de camera zich vertaalt in creatievere fotografie. "Een voorbeeld is dat we nu heel erg snel kunnen werken, met 14fps. Dit is 2fps sneller dan voorheen", zegt hij en voegt hieraan toe dat dit hem een praktisch voordeel geeft in veel situaties waarin hij sport fotografeert.

"Ik zal je een voorbeeld geven. Als ik skiën of snowboarden fotografeer, werk ik meestal buiten de piste, waar een hoop poedersneeuw opwaait. Ik probeer het moment te pakken waarop de hoeveelheid poeder het grootst is, maar waarop ik de ski's en stokken nog kan zien. Anders zien je alleen maar een vliegend hoofd in de sneeuw. Dat is dus een situatie waarin 14fps echt verschil kan maken. Ik geloof dat wanneer er naast actie ook nog sprake is van een ander element, zoals water of sneeuw, deze hoge framerates echt helpen."

Richard voegt daar wel aan toe dat hoge framerates alleen niet genoeg zijn als de andere eigenschappen van de camera niet snel genoeg zijn, vooral de autofocus: "De EOS-1D X Mark II is niet alleen maar 14fps, het is een combinatie van 14fps met een verbeterde autofocus die sneller scherpstelt en onderwerpen nauwkeuriger volgt. Die combinatie van eigenschappen is belangrijk: als je met 14fps kunt werken, maar slechts 10 van de 14 beelden zijn scherp, heb je eigenlijk maar een framerate van 10fps. Maar met de nieuwe camera is elk beeld scherp en dat is cruciaal."

Zelfs de bestandsopslag is vergroot: "Je maakt nog meer beelden en je vraagt je dus af hoe je dat allemaal op je harde schijf gaat krijgen. Nou, er zijn nu CFast [2.0™]-geheugenkaarten waarmee je dit twee keer zo snel kunt doen als voorheen. Als je een kaart van 128 GB vol beelden hebt en je uploadt ze naar een snelle schijf, merk je dit pas echt. Ook dit is weer iets waarmee je je voordeel kunt doen."

Richard Walch

Blijf scherp

Net als bij andere EOS-camera's zoals de EOS-1D X en EOS 7D mark II, kan het autofocussysteem van de EOS-1D X Mark II worden aangepast aan het type actie dat wordt gefotografeerd. Richard geeft aan dat het essentieel is om dit te doen voor de beste scherpstelling. "Je moet de AF-voorinstellingen gebruiken om het gedrag van de camera fijn af te stellen," zo zegt hij. "De voorinstellingen veranderen de gevoeligheid van de scherpstelling en vertellen de camera of deze constante versnelling of plotselinge beweging kan verwachten.

"De camera werkt alleen zo nauwkeurig omdat de camera kan voorspellen wat er gaat gebeuren op basis van de beweging van het onderwerp tot dan toe en de geselecteerde AF-voorinstelling. De camera kijkt bijvoorbeeld naar beeld 1, beeld 2 en beeld 3, en berekent dat iets beweegt met een snelheid van 100 km/u en daarom binnen een halve seconde op een bepaalde positie zal zijn. Wat er anders is aan de EOS-1D X Mark II, is hoe goed de camera op deze manier kan anticiperen."

Richard vertelt over hoe hij een paar snowboarders fotografeerde met een van de eerste preproductiebody's van de EOS-1D X Mark II. "Er zijn vier jongens die hoog in de blauwe lucht hun moves maken. Ze komen uit het niets. Dat is een heel moeilijke situatie voor de camera, maar zelfs de eerste body wist elk beeld scherp te krijgen. Er zijn meer 'cross-type'-sensoren bij f/8 en de verwerkingskracht is beter. De scherpstelling wordt vergrendeld op het onderwerp en je weet dat het scherp is.

"Dat betekent dat je meer creatieve risico's kunt nemen tijdens het fotograferen. Je kunt lager op de helling gaan staan zodat het net lijkt of de skiër of snowboarder nog hoger springt, al houdt dat wel in dat je hem later ziet en minder tijd hebt om scherp te stellen. Je kunt dit nog iets pushen omdat je weet dat de camera het beeld zal leveren. Je kunt meer hoeken uitproberen en je fotografische grenzen verleggen omdat de camera dit toelaat."

Wat betreft verbeteringen aan de beeldkwaliteit in de EOS-1D X Mark II, legt Richard uit dat er een beslissing is genomen of de focus moest liggen op het aantal pixels of het dynamische bereik op basis van gesprekken met veel EOS-1D X-gebruikers. "Ik kan me herinneren dat we het tijdens de rondetafelgesprekken hadden over de richting die moest worden genomen. Mijn collega's en ik waren heel stellig dat de keuze moest vallen op verbeteren van het dynamische bereik. Voor mij is 20 Megapixel voor 90 procent van mijn werk voldoende en voor de rest zijn er camera's zoals de EOS 5DS en EOS 5DS R. Die ik gebruik als ik de kwaliteit van medium-formaat wil benaderen", zegt Richard.

"De verbetering van het dynamische bereik is direct merkbaar. Doordat er meer details in de lichte delen en schaduwen zitten, ontstaat er een zichtbaar verschil in beeldkwaliteit. Ik denk wel dat dit meer iets is waar mensen die in JPEG werken meer aan hebben dan mensen die in RAW fotograferen: als je JPEG's maakt, doe je dat over het algemeen voor de snelheid en heb je tijdens de nabewerking meestal geen tijd om te spelen met lichte delen en schaduwen. Dus ik denk dat de sportjongens zeker blij zullen zijn met de verbeteringen van de beeldkwaliteit van de Mark II."

Veelzijdig met video

Iets waar Richard bekend om staat, is de manier waarop hij 4K-video gebruikt om foto's te produceren en 8 Megapixel-beelden te extraheren uit de video-opnamen. Dit is een truc waar hij eerder de EOS-1D C voor gebruikte, maar nu kan hij het met de EOS-1D X Mark II. "Het is nu veel eenvoudiger", zegt hij. "Eerst importeerde ik de videobeelden in Apple Aperture-software en exporteerde ik een beeld daaruit. Maar nu kan ik dat allemaal in de camera doen. Je speelt de beelden af, gaat vooruit en achteruit om het juiste beeld te vinden en drukt op een knop om een JPEG naar de geheugenkaart te schrijven."

Houdt dit in dat we nu foto's kunnen maken met 60 fps? "Ja inderdaad, maar daar zit wel een voorwaarde aan. Het is niet zo dat je perfecte videobeelden kunt maken en maar kunt hopen dat je dan ook de perfecte foto's krijgt", legt Richard uit. "Wanneer we video-opnamen maken, gebruiken we meestal een sluitertijd van circa 1/90 sec voor een framerate van 60p. Dat houdt in dat alles wat beweegt, enigszins onscherp is. Dat is perfect voor video's omdat je ogen begrijpen wat er gebeurt, maar als je een beeld uit die video haalt als foto, denk je wellicht dat het beter was geweest met 1/2000 sec.

"Als je niet van plan bent om de video ook te gebruiken, dan kun je inderdaad beelden opnemen met een sluitertijd van 1/2000 sec en 60 fps, en vervolgens een bepaald beeld daaruit extraheren. Als je bijvoorbeeld een vogel fotografeert die in het water duikt, is dit een fantastische manier om dat perfecte moment te selecteren."

Ook meer conventioneel gebruik van de videocapaciteiten van de EOS-1D X Mark II heeft Richard prachtige resultaten opgeleverd. Hij kreeg een van de eerste preproductiecamera's in handen en werd gevraagd een promotiefilm te maken waarin de videocapaciteiten te zien zijn. Iets wat hij erg leuk vond om te doen. "Ik kreeg carte blanche om alles te filmen wat ik maar wilde en dat was geweldig", zo onthult hij. "We besloten naar het circus te gaan!"

Richard Walch

Richard laat in zijn film een live performance zien. Dat betekende dat hij niet zomaar maar de artiesten kon lopen om te vragen even te stoppen of iets nog eens te doen als hij het had gemist. Het was een situatie die optimaal profiteerde van wat Richard beschrijft als de 'revolutionaire' videofunctie van de EOS-1D X Mark II: AF-tracking.

"Normaal gesproken zou ik voor een klus als deze een focus-puller hebben gebruikt, iemand die afzonderlijk werkt van degene die de camera bedient en die zich alleen maar hoeft te richten op scherpstellen, zodat het onderwerp scherp in beeld blijft wanneer het verplaatst. Maar bij deze shoot hadden we niet zo iemand en gelukkig had ik hem ook niet nodig want de taak werd verricht door de camera", zegt Richard.

"Zodra de camera een gezicht detecteert of zodra je op het touchscreen op een gezicht tikt, begint de camera het te volgen en wordt de scherpstelling continu aangepast. Je kunt zelfs scherpstellen als er geen gezichten in beeld zijn door op andere objecten in het kader te tikken. Wat nog indrukwekkender is, is dat als je met Wi-Fi werkt, je dit vanaf het scherm van je telefoon of tablet kunt doen. Dus toen we de circusfilm maakten, kon ik met mijn iPad naast de camerabediener lopen, ik was de regisseur en focus-puller in één!"

Een goed voorbeeld hiervan is te zien in een bepaalde opname: "Er is een moment dat we even stilstaan bij de wimpers van een meisje dat haar mascara opdoet. Het is een speelse opname die prachtig is geworden.

"Nogmaals, met deze technologie van de EOS-1D X Mark II kan ik creatiever werken: ik kan dichterbij komen en langere lenzen gebruiken dan ooit. Ik kan veel vrijer werken en gaan en staan waar ik wil. Je kunt dingen proberen die je anders misschien niet had geprobeerd. Bij een productie met een laag budget kun je je een focus-puller misschien niet veroorloven en dan probeer je dat soort opnamen niet eens. Maar nu kan dat wel. Het werkt fantastisch met STM-lenzen omdat ze stil zijn, maar AF-tracking werkt ook met gewone lenzen."

Doe meer

Na het gesprek met Richard over zijn ervaringen met de EOS-1D X Mark II, is de beste samenvatting van wat er anders is aan deze camera misschien wel dat je er meer mee kunt doen. "In het verleden denk ik dat fotografen misschien zouden hebben gezegd "ik fotografeer alleen sport" of "ik fotografeer alleen mensen", maar al die beperkingen maken het alleen maar moeilijker om werk te vinden. Fotografen willen hun horizon verbreden en meer onderwerpen aanpakken, en daarnaast op nieuwe en interessante manieren werken. En dat is waarom de toevoegingen van eigenschappen zoals die in de EOS-1D X Mark II zo belangrijk zijn.

"We hebben de mogelijkheid om nog snellere momenten vast te leggen en de grenzen te verleggen van onze creativiteit in sport-, reportage- en wildlifefotografie. We kunnen foto's van betere kwaliteit direct uit de camera halen en prachtige 4K-beelden maken met 60 fps, en dat allemaal eenvoudiger dan ooit. Dat schept heel veel nieuwe mogelijkheden. Mijn beste advies is om de camera uit te proberen: huur er eentje voor een weekend en zie wat je er allemaal mee kunt doen. Het is echt een compleet pakket en zo moet je deze camera ook zien."

Meer over de fotograaf

Volledig profiel weergeven