Canon EOS 5D Mark III
Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.
ARTIKEL
Mimi Haddon straalt de warme Californische zon uit, niet alleen in levenden lijve maar ook in haar werk; in haar kleine studio aan huis in Santa Monica speelt ze met het kleurenspectrum, met wonderlijke foto's als resultaat.
Ze nam fotografie voor het eerst serieus toen ze na haar universitaire studie naar Parijs ging. "Ik had een klein appartementje in Parijs en maakte van mijn badkamer een donkere kamer, en werd gewoon helemaal verliefd op fotografie. Ik had Man Ray bestudeerd en wilde min of meer doen wat hij deed – in die zin dat ik weg was van zijn combinatie van fotografie en surrealisme. Ik bracht uren en uren en uren door in die donkere kamer; het was mijn tempel."
Ze combineert haar fascinatie voor textiel, verf en kostuums ook met het printproces. "De transformatie van textiel heeft veel weg van het werken in een donkere kamer. Het is alchemistisch."
Net als zoveel fotografen van haar generatie werkte ze in eerste instantie in zwart-wit, en ze maakte de overstap op kleur pas nadat ze het werk van Sarah Moon ontdekte. "Ik weet nog dat ik een echt ongelooflijke tentoonstelling van haar foto's bezocht in Parijs en zag hoe zij kleuren op een schilderachtige manier kon gebruiken. Ik zag hoe ik de sprong van zwart-wit naar kleur kon maken, en nog steeds artistieke integriteit kon behouden.
"Zwart-wit verandert per definitie direct de realiteit, omdat alle kleur wordt weggelaten. Maar als je probeert je eigen visie van een andere realiteit tot leven te brengen in kleurenfotografie, moet je er je eigen stempel op drukken op een manier die bij zwart-wit niet nodig is."
Transformatie is een constante in Mimi's werk, in het bijzonder haar gewoonte om kostuums en maskers te maken. "Ik houd echt van het contrast tussen kostuum en werkelijkheid. Ik werkte samen met een bedrijf in het westen van Hollywood, Palace Costume, van een fantastische vrouw genaamd Melody. Ze heeft al 50 jaar lang de leiding over haar bedrijf en heeft een enorme collectie kostuums die ze verhuurd voor films, tv-programma's, reclame… Ik heb haar kostuums gefotografeerd met mijn Canon EOS 5D en Canon EOS 5D Mark III, en ga die foto's hopelijk in boekvorm uitgeven."
"De ontdekking van Palace Costume was zo'n cruciaal moment voor mij – het eerste kostuum dat ik huurde was een prachtig danskostuum, en ik maakte er foto's van terwijl het gedragen werd door een model. Het veranderde mijn leven. Het was gewoon een eenvoudig kostuum, maar het liet me zien wat de kracht een kledingstuk kan zijn."
Het eerste kostuum dat ik huurde, was gewoon een eenvoudig kostuum, maar het liet me zien wat de kracht een kledingstuk kan zijn.
De eerste reeks foto's die Mimi maakte met dit weloverwogen gebruik van kostuums heeft de naam Cassia, naar het model met wie Mimi werkte. Het is een delicate en bedachtzame reeks intieme momenten in een tuin en bij een zwembad. "Ik begon zwemkleding te huren en liet Cassia die dragen, en maakte foto's van haar - gewoon achter het huis van haar moeder, waar het heerlijk rustig was."
Mimi gebruikt voor veel van haar foto's een Canon EOS 5D Mark III- en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. "Ik maakte al foto's met Canon-camera's toen alles nog analoog was", vertelt ze. "Ik gebruikte jarenlang een 85mm-objectief, tot ik eindelijk besloot om meer met de foto's te doen, en de afgelopen vijf jaar heb ik 90% van de tijd gewerkt met 50mm-objectieven."
Voor de fotoreeks met Cassia gebruikte Mimi voor het eerst de schilderkunstige stijl die ze zo bewondert: "Ik gebruikte een prachtig snel objectief met een heel geringe scherptediepte, waarmee ik foto's kreeg die eruitzagen alsof ze geschilderd waren. Ik realiseerde me voor het eerst dat ik meer kon zeggen met kleur."
Cassia werd uiteindelijk een kalender, waarmee Mimi erin slaagde Melody van Palace Costume over te halen om haar gratis kostuums te laten lenen en fotograferen, waarna de Palace Costume-reeks tot stand kwam. De foto's uit deze reeks tonen een verzameling gestreepte outfits in alle kleuren van de regenboog, met lovertjes, glanzende laarzen en bizarre vlinderdasjes in combinatie met nog af te maken plastic weerwolfhanden en pruiken.
En dat leidde weer tot Queen, een weelderige en vrolijke reeks karakterportretten in samenwerking met artiest en model Cassandra, waarvan veel van de foto's een gepast koninklijk karakter hebben. "Het maken van de Cassia-kalender was zo goed verlopen. Ik dacht: 'laten we er nog een maken', en toen kreeg ik het idee om een kalender met 'koninginnen' te maken.
"Ik had op dat moment net samen met Cassandra gewerkt aan opnamen voor Getty en ik had gezien hoe waanzinnig creatief ze was. Het was ook nu weer een fantastische ervaring. Ik deed zelf alle styling en heb de concepten ontworpen, en we waren gewoon met zijn tweeën in mijn studio. Cassandra is een fenomenaal artiest en ze bracht deze figuren echt tot leven. Ze acteerde, ze danste, ze deed haar eigen make-up en haar."
Mimi's nieuwste project met een acteur is Casey, een reeks voornamelijk bizarre foto's waarin ze samen vreemde en wonderbaarlijke scenario's samenstelden. "Ik was op zoek naar een model voor een opdracht voor Getty en zag Casey op een modellenwebsite. Hij is een artiest en acteur, maar hij is vooral een maffe komiek. Ik kan hem elke suggestie geven en hij komt altijd weer met iets geweldigs op de proppen; hij brengt het tot leven. Het enige waar ik me tijdens het fotograferen druk om moet maken, is dat ik het niet in mijn broek deed van het lachen! Hij doet gewoon iets geks, kijkt naar me met een raar gezicht en de foto is gemaakt."
Mimi heeft de laatste tijd met haar werk een nieuwe richting ingeslagen en is met haar fotografie teruggekeerd naar de essentie van kleur en licht. "Ik wilde kijken wat verbeelding kan zien buiten de grenzen van het menselijk lichaam, en het menselijk leven – ik was op zoek naar iets van een hogere natuur."
Voor haar huidige werk maakt ze gebruik van een Canon EF 28-70mm f/2.8L USM-objectief, maar "ik ben van plan om een nog grotere hoek te gebruiken, dus ik ga binnenkort een nieuw objectief aanschaffen."
Cursussen in textiel die ze tijdens haar vervolgopleiding deed, hielpen Mimi haar artistieke visie te verwezenlijken. "We leerden over het verven van textiel en keken naar de kleuren van de verf. Als je ze voor het eerst mengt, is er een explosie van water en poeder en heb je letterlijk een mini-vuurwerk onder in de bak. Ik was totaal overdonderd en dacht: 'Ik moet weten hoe ik dat kan fotograferen', en dat was de inspiratie voor de Colour Up Close-serie.
"Ik wilde alleen naar licht kijken, de rest opzij zetten en alleen kijken naar wat licht doet. Ik ben nu ook aan het experimenten met prisma's, om te zien hoe licht kan afbuigen. Voor mij is licht het onderwerp, en alle andere dingen gaan daarbij meespelen in een soort dans. Dat is de alchemie, dat is de magie."
Geschreven door
Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen
Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.
Met zijn maximale diafragma van f/1.2 en ultrasonische autofocus is dit bliksemsnelle objectief perfect als je met weinig licht moet werken.
Dit objectief wordt bevestigd op het EF-, EF-S- of EF-M-objectief van de camera, zodat je prachtige close-ups kunt maken van de kleinste voorwerpen.
ARTIKEL
Getty-fotografe Maja Hitij praat over de wereldwijde verhalen die haar fascineren en over de uitdagingen waarmee ze kampt bij het fotograferen van grote sportevenementen.
ARTIKEL
De laatste aflevering van onze serie over vrouwelijke fotografen gaat over muziekfotograaf Christie Goodwin die weigert zich te laten beperken door de verwachtingen van anderen.
ARTIKEL
De volgende in de reeks van Canon en Getty Images over vrouwen in de fotografie is Jean Chung. Ze vertelt waarom zij als Koreaanse de nasleep van conflicten in Afrika fotografeert.
ARTIKEL
Deze innovatieve Getty-fotograaf mengt in haar foto's elementen van portretfotografie en stillevens. Hier vertelt ze hoe haar werk het resultaat is van haar angst om te vergeten.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro