ARTIKEL

Vrouwen in de fotografie: Mimi Haddon over kleur en fantastische kostuums

Casey is een acteur en komiek, en Mimi stak hem met veel plezier in de meest bizarre outfits. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Mimi Haddon

Mimi Haddon straalt de warme Californische zon uit, niet alleen in levenden lijve maar ook in haar werk; in haar kleine studio aan huis in Santa Monica speelt ze met het kleurenspectrum, met wonderlijke foto's als resultaat.

Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en spannend nieuws over Canon Europe Pro

Ze nam fotografie voor het eerst serieus toen ze na haar universitaire studie naar Parijs ging. "Ik had een klein appartementje in Parijs en maakte van mijn badkamer een donkere kamer, en werd gewoon helemaal verliefd op fotografie. Ik had Man Ray bestudeerd en wilde min of meer doen wat hij deed – in die zin dat ik weg was van zijn combinatie van fotografie en surrealisme. Ik bracht uren en uren en uren door in die donkere kamer; het was mijn tempel."

Ze combineert haar fascinatie voor textiel, verf en kostuums ook met het printproces. "De transformatie van textiel heeft veel weg van het werken in een donkere kamer. Het is alchemistisch."

A woman in an emerald-coloured velvet corset trimmed with tassels and beads holds a fern frond across her eyes.
Voor Mimi's Cassia-project resulteerde het gebruik van een snel objectief met een geringe scherptediepte in beelden met een schilderachtige kwaliteit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 50mm f/1L USM-objectief. © Mimi Haddon
A woman in a red-and-white retro-style swimsuit wears an oversized hat on the head, covering her eyes, and stands in front of a red-and-white patterned wall.
Mimi's Cassia-project bestaat uit een etherische en beschouwende reeks intieme tuin- en zwembadfoto's met het model, Cassia, gekleed in badmode in vintagestijl. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 50mm f/1L USM-objectief. © Mimi Haddon

Net als zoveel fotografen van haar generatie werkte ze in eerste instantie in zwart-wit, en ze maakte de overstap op kleur pas nadat ze het werk van Sarah Moon ontdekte. "Ik weet nog dat ik een echt ongelooflijke tentoonstelling van haar foto's bezocht in Parijs en zag hoe zij kleuren op een schilderachtige manier kon gebruiken. Ik zag hoe ik de sprong van zwart-wit naar kleur kon maken, en nog steeds artistieke integriteit kon behouden.

"Zwart-wit verandert per definitie direct de realiteit, omdat alle kleur wordt weggelaten. Maar als je probeert je eigen visie van een andere realiteit tot leven te brengen in kleurenfotografie, moet je er je eigen stempel op drukken op een manier die bij zwart-wit niet nodig is."

Transformatie is een constante in Mimi's werk, in het bijzonder haar gewoonte om kostuums en maskers te maken. "Ik houd echt van het contrast tussen kostuum en werkelijkheid. Ik werkte samen met een bedrijf in het westen van Hollywood, Palace Costume, van een fantastische vrouw genaamd Melody. Ze heeft al 50 jaar lang de leiding over haar bedrijf en heeft een enorme collectie kostuums die ze verhuurd voor films, tv-programma's, reclame… Ik heb haar kostuums gefotografeerd met mijn Canon EOS 5D en Canon EOS 5D Mark III, en ga die foto's hopelijk in boekvorm uitgeven."

A person dressed as a robot stands on the ground outside, with the sun low on the horizon.
De combinatie van fotografie en surrealisme van de Amerikaanse artiest Man Ray was een inspiratie voor Mimi's werk. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Mimi Haddon
Wearing an ornate red and blue satin kimono and red headdress, a woman stands against a background of richly-coloured flowers.
Cassandra, het model voor Mimi’s Queen-project, deed haar eigen haar en make-up, en danste en acteerde voor de opnamen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Mimi Haddon

"De ontdekking van Palace Costume was zo'n cruciaal moment voor mij – het eerste kostuum dat ik huurde was een prachtig danskostuum, en ik maakte er foto's van terwijl het gedragen werd door een model. Het veranderde mijn leven. Het was gewoon een eenvoudig kostuum, maar het liet me zien wat de kracht een kledingstuk kan zijn."

Het eerste kostuum dat ik huurde, was gewoon een eenvoudig kostuum, maar het liet me zien wat de kracht een kledingstuk kan zijn.

De eerste reeks foto's die Mimi maakte met dit weloverwogen gebruik van kostuums heeft de naam Cassia, naar het model met wie Mimi werkte. Het is een delicate en bedachtzame reeks intieme momenten in een tuin en bij een zwembad. "Ik begon zwemkleding te huren en liet Cassia die dragen, en maakte foto's van haar - gewoon achter het huis van haar moeder, waar het heerlijk rustig was."

Mimi gebruikt voor veel van haar foto's een Canon EOS 5D Mark III- en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. "Ik maakte al foto's met Canon-camera's toen alles nog analoog was", vertelt ze. "Ik gebruikte jarenlang een 85mm-objectief, tot ik eindelijk besloot om meer met de foto's te doen, en de afgelopen vijf jaar heb ik 90% van de tijd gewerkt met 50mm-objectieven."

Voor de fotoreeks met Cassia gebruikte Mimi voor het eerst de schilderkunstige stijl die ze zo bewondert: "Ik gebruikte een prachtig snel objectief met een heel geringe scherptediepte, waarmee ik foto's kreeg die eruitzagen alsof ze geschilderd waren. Ik realiseerde me voor het eerst dat ik meer kon zeggen met kleur."

A woman in a rainbow-coloured, stripy, retro-style swimsuit stands against a matching wall, holding a matching sun hat to her head.
De foto's van Cassia zijn gemaakt in de tuin van Cassia’s moeder, door Mimi beschreven als een "prachtige, rustige plek". Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 50mm f/1L USM-objectief. © Mimi Haddon
A model wears a vintage-style red-and-white swimsuit and a white swimming cap. She holds a black blindfold on her face.
Voor veel van de foto's leende Mimi kleding van Palace Costume in Hollywood, een winkel waar de film- en tv-industrie kostuums kan huren. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D. © Mimi Haddon

Cassia werd uiteindelijk een kalender, waarmee Mimi erin slaagde Melody van Palace Costume over te halen om haar gratis kostuums te laten lenen en fotograferen, waarna de Palace Costume-reeks tot stand kwam. De foto's uit deze reeks tonen een verzameling gestreepte outfits in alle kleuren van de regenboog, met lovertjes, glanzende laarzen en bizarre vlinderdasjes in combinatie met nog af te maken plastic weerwolfhanden en pruiken.

En dat leidde weer tot Queen, een weelderige en vrolijke reeks karakterportretten in samenwerking met artiest en model Cassandra, waarvan veel van de foto's een gepast koninklijk karakter hebben. "Het maken van de Cassia-kalender was zo goed verlopen. Ik dacht: 'laten we er nog een maken', en toen kreeg ik het idee om een kalender met 'koninginnen' te maken.

"Ik had op dat moment net samen met Cassandra gewerkt aan opnamen voor Getty en ik had gezien hoe waanzinnig creatief ze was. Het was ook nu weer een fantastische ervaring. Ik deed zelf alle styling en heb de concepten ontworpen, en we waren gewoon met zijn tweeën in mijn studio. Cassandra is een fenomenaal artiest en ze bracht deze figuren echt tot leven. Ze acteerde, ze danste, ze deed haar eigen make-up en haar."

A model is dressed as a Japanese woman in an ornate red-and-white kimono and black headdress, standing before a richly patterned wall, the predominant colours of which are red, gold and black.
Voor haar Queen-project werkte Mimi met een model genaamd Cassandra, en Mimi kleedde haar in weelderig, rijkelijk versierd textiel. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Mimi Haddon
A model is dressed like a matador with ornate satin clothing and hat, standing before a red and gold brocade background.
De foto's die werden gemaakt voor Mimi’s Queen-project werden uiteindelijk gebruikt in een kalender. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Mimi Haddon

Mimi's nieuwste project met een acteur is Casey, een reeks voornamelijk bizarre foto's waarin ze samen vreemde en wonderbaarlijke scenario's samenstelden. "Ik was op zoek naar een model voor een opdracht voor Getty en zag Casey op een modellenwebsite. Hij is een artiest en acteur, maar hij is vooral een maffe komiek. Ik kan hem elke suggestie geven en hij komt altijd weer met iets geweldigs op de proppen; hij brengt het tot leven. Het enige waar ik me tijdens het fotograferen druk om moet maken, is dat ik het niet in mijn broek deed van het lachen! Hij doet gewoon iets geks, kijkt naar me met een raar gezicht en de foto is gemaakt."

Mimi heeft de laatste tijd met haar werk een nieuwe richting ingeslagen en is met haar fotografie teruggekeerd naar de essentie van kleur en licht. "Ik wilde kijken wat verbeelding kan zien buiten de grenzen van het menselijk lichaam, en het menselijk leven – ik was op zoek naar iets van een hogere natuur."

Voor haar huidige werk maakt ze gebruik van een Canon EF 28-70mm f/2.8L USM-objectief, maar "ik ben van plan om een nog grotere hoek te gebruiken, dus ik ga binnenkort een nieuw objectief aanschaffen."

A close-up of a mysterious, brightly-coloured object with circles and sharp edges casting shadows. The colours are mainly rich blue with red and yellow circles.
In haar kleurstudies verkent Mimi het samenspel van licht en kleur. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Mimi Haddon
Against a background a splashes of bright colour, a man, dressed in black, sits on a chair. He wears sunglasses and a handkerchief across his nose and mouth, and holds a light source.
Casey had er geen probleem mee om de clown uit te hangen voor Mimi’s foto's. Over de samenwerking met hem zegt ze: "Hij doet gewoon iets geks, kijkt naar me met een raar gezicht en de foto is gemaakt." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D met een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Mimi Haddon

Cursussen in textiel die ze tijdens haar vervolgopleiding deed, hielpen Mimi haar artistieke visie te verwezenlijken. "We leerden over het verven van textiel en keken naar de kleuren van de verf. Als je ze voor het eerst mengt, is er een explosie van water en poeder en heb je letterlijk een mini-vuurwerk onder in de bak. Ik was totaal overdonderd en dacht: 'Ik moet weten hoe ik dat kan fotograferen', en dat was de inspiratie voor de Colour Up Close-serie.

"Ik wilde alleen naar licht kijken, de rest opzij zetten en alleen kijken naar wat licht doet. Ik ben nu ook aan het experimenten met prisma's, om te zien hoe licht kan afbuigen. Voor mij is licht het onderwerp, en alle andere dingen gaan daarbij meespelen in een soort dans. Dat is de alchemie, dat is de magie."

Geschreven door Lottie Davies


De kit van Mimi Haddon

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Mimi Haddon

Camera

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Lens

Accessoire

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan