ARTIKEL

Diepe duisternis: in de nacht onderwater filmen met de Canon ME20F-SH en EOS R5

De onderwaterspecialist en DoP Peter Zuccarini kon in bijna totale duisternis een zeldzame wildlifegebeurtenis filmen met de speciale videocamera voor weinig licht van Canon, de ME20F-SH.
Een onderwaterfoto van een cluster donkergeel koraal.

DoP Peter Zuccarini is een onderwaterspecialist die heeft gewerkt aan een aantal kaskrakers uit Hollywood. Voor een recente nachtshoot voor de Rosenstiel School of Marine and Atmospheric Science van de University of Miami koos hij voor de Canon ME20F-SH-videocamera. "Deze camera is op zijn best wanneer je beperkt bent in hoeveel licht je in een omgeving kunt inbrengen", legt hij uit. In deze foto wist de ME20F-SH de heldere kleuren en structuren van het rif prachtig vast te leggen. Gefotografeerd met een Canon ME20F-SH. © Peter Zuccarini / The University of Miami Rosenstiel School

DoP Peter Zuccarini was nog maar 12 toen hij foto's begon te maken onder water. Hij bracht zijn jeugd in Key Biscayne, Florida door met het verkennen van de stranden van het eiland en hij leerde freediven om kreeft te vangen toen hij 11 was.

"Ik had besloten dat ik niet alleen dingen uit zee wilde halen en dacht dat fotografie een goed alternatief was", legt hij uit. "Ik heb al mijn geld van verschillende baantjes opgespaard en een onderwatercamera, een behuizing en duikuitrusting gekocht en ben op heel jonge leeftijd begonnen met fotograferen."

Het was het begin van een levenslange passie voor het vastleggen van het zeeleven. Nadat Peter aan Brown University was afgestudeerd, werkte hij als vaste videograaf bij een onderzoekslaboratorium voor haaien. Nadat hij zich een aantal jaren had gespecialiseerd in het filmen van haaien en contacten had opgedaan in de wereld van wildlifefilmen, stapte hij over op meer algemeen onderwaterwerk en vervolgens op de filmbranche.

Peter is sindsdien uitgegroeid tot een van 's werelds meest gewilde onderwaterspecialisten met een reeks Hollywood-kaskrakers op zijn naam, waaronder Life of Pi, Jurassic World, Venom, de Pirates of the Caribbean-reeks en de aankomende Avatar-delen.

Toen de COVID-19-pandemie het drukke opnameschema van Peter lamlegde, ging hij terug naar Key Biscayne, waar hij de gelegenheid kreeg om terug te keren naar zijn roots en het zeeleven in de buurt te filmen. Hier vertelt hij hoe hij met de Canon ME20F-SH-videocamera zeldzame koraalvoortplanting in bijna totale duisternis kon vastleggen en hoe het compacte formaat van de Canon EOS R5 onderwatervideografie voor hem radicaal heeft veranderd.

Een koraalrif in het donker dat alleen wordt verlicht door de rode lichtstraal die uit de zaklamp van een duiker schijnt.

De nachtelijke shoot, gecombineerd met de lichtgevoeligheid van het koraal, betekende dat het rif in totale duisternis bleef, met uitzondering van de kleine gedeelten die werden verlicht door zaklampen of glowsticks. "De ME20F-SH komt het meest van pas in situaties zoals deze waarin licht een probleem is," zegt Peter, "waarbij je geen licht kunt krijgen op de plek waar je heengaat of het je belemmert, vanwege het soort observatie waarmee je bezig bent." Gefotografeerd met een Canon ME20F-SH. © Peter Zuccarini / The University of Miami Rosenstiel School

Een Canon ME20F-SH-cinecamera.

Peter gebruikte een Canon ME20F-SH-videocamera (in een onderwaterbehuizing, hier niet afgebeeld) voor zijn onderwatershoot voor de kust van Florida. Met een ongeëvenaarde gevoeligheid van meer dan 4 miljoen ISO en de mogelijkheid om kleuren zelfs bij extreem weinig licht en bij hoge versterkingsinstellingen duidelijk vast te leggen, is dit de ultieme krachtpatser bij weinig licht en de ideale keuze voor omstandigheden in het aardedonker.

Zien in het donker met de Canon ME20F-SH

In de eerste maanden van de pandemie hield Peter zich bezig met tuinieren en het fotograferen van de vele leguanen die het zwembad van zijn gezin bezochten. Toen de universiteit van Miami vroeg of hij kon helpen bij het vastleggen van een tijdgevoelige onderwatergebeurtenis, stemde hij meteen toe.

Het team wilde de zeldzame voortplanting van koraal vastleggen op een rif op een paar kilometer van het eiland waar Peter woont. Wetenschappers aan de universiteit groeiden al een paar jaar koraal in het laboratorium en toen het koraal geslachtsrijp was, introduceerden ze het in het rif. Dit jaar zou de eerste keer zijn dat het koraal zich in het wild zou voortplanten.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"Het was een zeer succesvolle manier om koraal terug te plaatsen in de zee en meer groei op deze riflocaties te stimuleren", zegt Peter. "De uitdaging was dat het koraal zo gevoelig is voor licht dat het team in het donker wilde werken, met heel weinig extra licht."

Peter koos een camera die hij eerder had gebruikt, de Canon ME20F-SH, die is gemaakt voor videografie bij weinig licht. Dankzij een full-frame CMOS-sensor van 35 mm met ultrahoge gevoeligheid kan de ME20F-SH Full HD-video opnemen bij lichtniveaus van minder dan 0,0005 lux bij een maximale versterking van 75 dB. Dat komt overeen met 4,5 miljoen ISO.

Peter maakte 's avonds testbeelden van de leguanen in zijn zwembad met de ME20F-SH in een onderwaterbehuizing. "De gevoeligheid was zo groot dat ik ermee kon werken zonder licht, echt alleen het licht van de lucht", zegt hij. "Ik bracht de superdigitale versterking terug waarbij je in vrijwel totale duisternis kunt zien, om te zien wat er gebeurde als ik slechts één zaklamp of een geschikt filmlicht onder water toevoegde. Ik wilde weten wat ik met de camera kon doen bij verschillende lichtintensiteiten. Dat heb ik allemaal in mijn zwembad uitgetest."

Een koraalrif in het donker dat alleen wordt verlicht door de lichtgele lichtstraal die uit de zaklamp van een duiker schijnt.

"De wetenschappers stonden me wel toe een beetje licht te gebruiken, en er was nog een duiker met een lampje op zijn camera en een in de hand," zegt Peter. "Maar ze hadden veel zorgen over extra licht op de locatie." Het rif werd gefilmd bij lichtniveaus die zo laag waren dat andere camera's moeite zouden hebben gehad om de details vast te leggen, laat staan de kleuren. Gefotografeerd met een Canon ME20F-SH. © Peter Zuccarini / The University of Miami Rosenstiel School

Een onderwaterfoto van een freediver die over de zeebodem zwemt, met een dolfijn dichter bij de camera en een andere dolfijn in de verte.

Naast het maken van onderwaterfilms heeft Peter ook een plek in de freediving-gemeenschap weten te bemachtigen. "Via mijn commerciële werk heb ik een aantal professionele freedivers ontmoet en toen ik zag hoe ze in het water bewegen, herinnerde ik me de dingen die ik wilde doen toen ik begon met freediven", zegt hij. In deze afbeelding is een freediver op het eerste gezicht niet te onderscheiden van de dolfijnen waartussen hij zwemt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D C (opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/250 sec, f/9 en ISO400. © Peter Zuccarini

Opnamen maken met een hoge ISO met weinig ruis

Overdag zetten de wetenschappers die aan het rif werkten onderwaterpaden uit met chemische glowsticks die een zacht, fosforescerend licht uitstralen, zodat ze de weg konden vinden naar de koralen zodra het nacht werd.

"Ik omarmde de parameters die de wetenschappers mij gaven om de koraalvoortplanting niet te verstoren", zegt Peter. "Hierdoor kon ik zeggen dat ik me niet te druk zou maken over de uitdagingen van de belichting, en dat ik in het donker zou zwemmen en beelden van hun werk zou maken met beperkt tot geen licht, waardoor de camera het zware werk moest doen om te kunnen zien wat ze deden."

Een Canon ME20F-SH-cinecamera bevestigd op een statief naast een bergmeer.

De met een Emmy Award bekroonde Canon ME20F-SH

Ontdek waarom de crew die Kursk: The Last Mission heeft opgenomen, heeft gekozen voor de Canon ME20F-SH-cinecamera om de donkere onderwaterscènes te filmen.

Bij het filmen in vrijwel totale duisternis, met slechts de kleinst mogelijke hoeveelheid licht, kwam de ME20F-SH echt tot zijn recht. Dankzij een grotere pixelgrootte optimaliseert de sensor met 2,26 Megapixel de mogelijkheden voor het opvangen van licht en levert zo ultieme opnamen bij weinig licht met weinig ruis.

"We hebben foto's gemaakt op het equivalent van ISO80000, misschien zelfs nog één stop sneller, en het beeldmateriaal was fantastisch", zegt Peter. "Het was zo helder. Wanneer je hoort over een camera die in het donker 'ziet', stel je je van die korrelige monochrome wildlifefilms van leeuwen voor. Maar het beeldmateriaal van de ME20F-SH heeft kleur." Veel mensen die zijn beeldmateriaal bekeken, beseften niet hoe moeilijk de opnameomstandigheden waren, zegt hij. "Je kunt echt zien wat de wetenschappers aan het doen waren. Het ziet eruit als een normale foto, maar hij is gemaakt met ongelooflijk weinig licht."

De beelden die Peter heeft vastgelegd, worden gebruikt om de lokale gemeenschap te betrekken bij het herstel van koraal. "Iedereen die in een omgeving als Zuid-Florida woont, weet hoe waardevol koraal is voor de lokale wilde dieren en het milieu. De universiteit gebruikt dit om te laten zien wat er kan worden gedaan om het koraal te redden."

Een blauwe kunststof handschoen zit vast tussen zeegras op de zeebodem.

Toen Peter een onderzoek naar plastic op de bodem van de oceaan uitvoerde voor een ngo, wendde hij zich tot de Canon EOS R5 met zijn baanbrekende 8K-videofunctionaliteit. "Ze hadden afbeeldingen met een hoge resolutie nodig van het onderzoek, zodat ze letterlijk konden tellen hoe vaak plastic werd aangetroffen en hun wetenschappers konden analyseren wat voor plastic het was", zegt hij. "Ze creëren een database van welke kunststoffen er in welke delen van de wereld voorkomen en met welke frequentie. Dus ik had video met superhoge resolutie nodig voor hun analyse." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 28-70mm f/3.5-4.5-objectief (opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM) ingesteld op 28mm, 1/60 sec, f/13 en ISO800. © Peter Zuccarini

Een freediver laat bubbels achter terwijl hij naar de oppervlakte zwemt, waarbij het silhouet van een dolfijn zichtbaar is in de lichtstralen die van bovenaf schijnen.

Door Peters ervaring met het fotograferen van freedivers heeft hij veel waardering gekregen voor de unieke hoogtepunten van onderwaterfotografie. "Zwemmen met de camera in het water, met de gewichtloosheid waarmee je in één vloeiende beweging van een foto met tegenlicht naar een van voren belichten foto kunt gaan, is iets dat ik geweldig vind als cameramens." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D C (opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/250 sec, f/14 en ISO400. © Peter Zuccarini

Levendige beelden met Canon's kleurwetenschap

Tijdens zijn carrière heeft Peter uiteenlopende Canon-camera's gebruikt, van de EOS 5D Mark II (opgevolgd door de EOS 5D Mark IV) tot de EOS-1D C (opgevolgd door de EOS-1D X Mark III) en de Canon EOS R. "Terwijl ik van Canon-camera op Canon-camera overstapte, heb ik altijd gevonden dat de sensoren een ongelooflijk kleurenbereik hebben", vertelt hij enthousiast. "De sensoren zijn heel kleurgevoelig."

Het meest recent heeft Peter dit in actie gezien op de Canon EOS R5. "Voor mij als filmpersoon voelde de EOS R5 als de volgende versie van de EOS 5D Mark II", zegt hij. "Toen die uitkwam, kwamen de DoP's voor films er echt op af vanwege het compacte formaat. Hij voldeed aan de behoefte aan een kleine camera die je gemakkelijk op iets kon bevestigen of kon gebruiken terwijl hij een lijn afloopt om actie vast te leggen.

"Toen de EOS R5 met RAW-video-opnamen van 8K uitkwam, was het al een tijdje geleden dat ik camera's met een kleine body had gebruikt. Om die hoge resolutie en zo'n groot dynamisch bereik in zo'n klein object te kunnen krijgen, is een ongelooflijk handig hulpmiddel voor mij. Het formaat van een Canon-spiegelreflexcamera in een onderwaterbehuizing is ook ideaal voor het maken van opnamen tijdens het freediven. Duiken zonder duikuitrusting maar met een kleine maar krachtige camera maakt snel naar boven zwemmen en herpositioneren mogelijk om composities van vluchtige momenten met dieren te maken."

Twee grote lamantijnen zwemmen door troebel water. Boven en rondom hen zijn stralen zonlicht zichtbaar.

Tijdens een onderzoek onderwater kwam Peter een aantal lamantijnen tegen. Hij zegt dat hij erg enthousiast was over de mogelijkheden van de EOS R5 die hij gebruikte. "Het was echt ongelooflijk om foto's met 45 Megapixel te kunnen maken met vernieuwde Canon RAW", zegt hij. "Voor mij," voegt hij toe, "is de kleurgevoeligheid van de Canon-sensoren de echte kracht van Canon-camerasystemen. De sensoren hebben een ongelooflijk kleurenbereik, zelfs in vergelijking met de camera's die we gebruiken voor films." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 28-70mm f/3.5-4.5-objectief, ingesteld op 28mm, 1/400 sec, f/13 en ISO800. © Peter Zuccarini

Een grote lamantijn eet zeegras op een zanderige zeebodem. Op de achtergrond is een tweede lamantijn te zien.

De lamantijnen aten zeegras en Peter wilde ze niet storen, "maar als de lamantijnen het gebied in zwommen waar ik mijn onderzoek naar plastic op de zeebodem deed, zwommen ze langs. Dan hield ik mijn adem in, had ik deze compacte camera bij de hand en legde ik me op de bodem van de zee. Zij legden zich vervolgens op mij terwijl ze dooraten – en dat nam ik allemaal op in 8K met deze kleine camera." Gemaakt met een Canon EOS R5 en een Canon EF 28-70mm f/3.5-4.5-lens bij 28mm, 1/160 sec, f/13 en ISO800. © Peter Zuccarini

Tijdens een recente opdracht voor een ngo die onderzoek deed naar plastic op de zeebodem, kwam Peter een familie lamantijnen tegen die zeegras aten. "Ik wilde ze niet storen, ik wilde niet eens dat ze wisten dat ik er was", zegt hij. "Met de EOS R5 kon ik gemakkelijk om ze heen zwemmen en deze kleine camera gebruiken om ongelooflijke 8K-foto's van ze te maken terwijl ze aan het grazen waren. De kleur is gewoon heel mooi."

Voor Peter heeft de onderwaterwereld een bepaalde magie die voortkomt uit het unieke spectrum van kleur en licht. "Als je toen je opgroeide over de wereld hebt geleerd via je relatie met water of veel tijd in het water hebt doorgebracht, is het iets dat onderdeel van je gaat uitmaken en dat heel moeilijk is om te beschrijven", zegt hij. "Het is het kleurenpalet, dat alles sterk verzadigd is met groen en blauw, en de manier waarop het licht uit het donker komt."

Lucy Fulford

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro