ARTIKEL

Het verhaal achter de spontane documentairefoto van Mashid Mohadjerin

Mashid Mohadjerin's spontaneous shot: teenagers mill around a tractor and trailer in a muddy field, one of them smoking.
Dit groepje tienerboeren was samen aan het pauzeren in de Jordaanvallei. De manier waarop ze bij elkaar zaten, sprak fotograaf Mashid Mohadjerin erg aan. Maar toen ze haar camera pakte, sprongen de jongeren op en maakten ze dat ze wegkwamen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Mashid Mohadjerin

Canon ambassadeur Mashid Mohadjerin, afkomstig uit Tehran, reisde door de Jordaanvallei toen ze deze groep jonge boeren tegenkwam die samen een sigaretje zaten te roken. Het leidde tot een spontane foto waar ze erg blij mee is omdat het ongepland was. Het gevoel van verrassing spreekt uit de hele foto.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Het was 2016. Ik trok door de Jordaanvallei voor een project over vrouwen en verzet in het Midden-Oosten. Op die dag was ik samen met de Machsom Watch, een vrouwelijke activistenorganisatie. Deze groep bestaat uit Israëlische vrouwen die de activiteiten van het Israëlische defensieleger bij de checkpoints aan de Westelijke Jordaanoever in de gaten houden en documenteren.

Mashid heeft een achtergrond als beeldend kunstenaar en kaart onderwerpen als ontheemding, culturele identiteit, verzet en protest aan in haar werk. Ze heeft met onderwerpen en publicaties uit de hele wereld gewerkt. Deze trip naar de Jordaanvallei was onderdeel van een kunstresearchproject dat nu een doctoraatopleiding van de kunsten geworden is, een studie die Mashid volgt aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen.

"Deze jongens zijn allemaal boeren. Het zijn jonge tieners van een jaar of 13 tot ongeveer 16. Ze waren samen een sigaretje aan het roken en aan het kletsen toen ik ze zag. Het was net een filmscène. Maar toen ik mijn camera erbij pakte, gingen de meeste jongens ervandoor. Ze wilden niet rokend op de foto gezet worden! Alleen de jongen in het midden van de foto bleef in precies dezelfde positie staan en keek recht in de camera. Hoewel de foto heel anders is dan de oorspronkelijke scene die ik zag, denk ik dat het nog steeds een sterke foto is, omdat je de beweging ziet van de jongens die wegvluchten van de camera."

Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.

An elderly Palestinian shepherd in a yellow coat stands on a rocky hillside with his flock.
Fouad, een schaapsherder uit de Jordaanvallei © Mashid Mohadjerin
A young Rohingya girl holding an umbrella, photographed by Veronique de Viguerie.

Veronique de Viguerie: gedocumenteerd gevaar

De onverschrokken Franse fotojournalist vertelt over haar drijfveren, en de vaardigheden en technieken die je nodig hebt om gevaarlijke groepen mensen te fotograferen.

Mashid gebruikte een objectief waar ze nog niet heel vaak mee gewerkt had om haar foto van de jonge boeren te nemen. "Ik nam maar één foto. Ik gebruikte mijn Canon EOS 5D Mark III samen met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM objectief, een combinatie waar ik nog maar net mee was gaan werken. De nieuwste objectieven uit de L-serie reageren heel erg snel. En dat is cruciaal voor het soort fotografie waarbij je een moment probeert vast te leggen. Als je objectief niet snel genoeg reageert, heb je het moment gemist.

"Ik werk het liefste met vaste objectieven, maar in dit geval geeft de zoom je nog meer mogelijkheden om een moment, een scène of een gezichtsuitdrukking die binnen een paar seconden weg kan zijn vast te leggen. Je moet het vast kunnen leggen voordat het voorbij is."

Deze foto is typerend voor Mashids documentairestijl, waarbij ze openhartige foto's gebruikt om "authentieke menselijke momenten" te onderzoeken, zo zegt ze. "Ik zoek naar dat moment waarin iemand zich niet realiseert dat de camera meekijkt - dat moment voordat het onderwerp onzeker wordt en zijn of haar gezichtsuitdrukking of houding aanpast voor de fotograaf. Ik vind het belangrijk dat mijn foto's dynamisch zijn maar ook dat ze een gevoel van stilte opwekken. Net alsof de tijd even helemaal stil is gezet. Dat is misschien wel hetgeen dat fotografie zo uniek en populair maakt. Mensen proberen zich vast te houden aan hele kleine stukjes van de tijd die voorbij gaat.

"Het is bijna een voorstelling waarbij er wel dingen gebeuren, maar waarbij er niet heel veel actie is. Er is niks dat bijzonder spectaculair is of heel sensationeel is. Ik houd niet van foto's van schreeuwende mensen. Ik laat liever een glimp van het dagelijkse leven zien."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De uitrusting van Mashid Mohadjerin

De essentiële uitrusting voor professionele documentairefotografie

Mashid Mohadjerin holds a Canon camera to her eye as she takes a photograph.

Camera

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Lens

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte. "De nieuwste objectieven uit de L-serie reageren heel erg snel", zegt Mashid. "En dat is cruciaal als je een moment vast wilt leggen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan