Model poses next to flowers

Lorenzo Agius

Het verschil is dynamisch

Lorenzo Agius
Lorenzo Agius

Ambassador


De EOS 5D Mark IV is een zeer goede camera, maar in de handen van portretfotograaf Lorenzo Agius zijn de prestaties van een ongekend niveau. De combinatie van snelheid, kwaliteit en flexibiliteit maakt compleet nieuwe manieren van werken mogelijk.

Lorenzo Agius is een drukbezet man. Hij doet zowel fashion- als portretshoots voor grote klanten. Toch maakte hij graag tijd vrij in zijn drukke planning toen hij de kans kreeg om een van de allereerste prototypen EOS 5D Mark IV-camera's te proberen.

Tijdens een lang weekend kon hij twee shoots doen: de ene in zijn studio en de ander op locatie. Hierbij heeft hij de camera echt op de proef gesteld en vrijwel alle nieuwe functies geprobeerd. Was hij onder de indruk? "Deze camera heeft eigenlijk geen minpunten", stelt hij. Hij voegt toe dat de combinatie van snelheid en kwaliteit ideaal is. "Ik kan veel sneller opnamen maken dan met mijn EOS 5DS. Dat is een groot voordeel. Bij fashion- en portretfotografie moet je soms meerdere frames per seconden vastleggen om precies dat ene moment te vinden."

De EOS 5D Mark IV registreert 30 Megapixel RAW-frames met een top rate van 7fps. Deze hoeveelheid data is te verwerken dankzij de DIGIC 6+ processor, die ook de beeldkwaliteit verhoogt. "Bij mijn shoot op locatie merkte ik meteen dat beelden een groter dynamisch bereik hadden. Als het licht onverwacht verandert of als het model iets uit het licht beweegt, weet ik dat ik de helderheid weer kan terugbrengen tijdens het nabewerken, zonder kwaliteitsverlies.

"Dit merken we nu we de beelden van deze shoots nabewerken en ze van dichtbij bekijken. Op locatie zijn de omstandigheden vaak onvoorspelbaar. Als het frame met de beste uitdrukking op het gezicht van het model er toevallig eentje is waarbij het licht niet ideaal is, dan moet ik dat kunnen herstellen. Het is voor mij cruciaal om over een groot bereik te beschikken en deze camera biedt dat."

Deze flexibiliteit en de mogelijkheid om te herstellen van onverwachte situaties, is ook terug te vinden in andere aspecten van de EOS 5D Mark IV. "Ik vond de EOS 5D Mark III altijd al best goed in het verwerken van beelden met hoge ISO-waarden. ISO-waarden van 1500-1800 waren prima. Maar bij diezelfde waarden is de EOS 5D Mark IV vele malen beter, en ik denk dat de camera nog veel hogere waarden aankan. Hierdoor kan ik elk diafragma en elke sluitertijd gebruiken die ik wil, wat de situatie ook is", zegt hij.

"En dan de Dual Pixel RAW. Die is geweldig!", roept hij. "Ik vind het erg fijn om met een groot diafragma opnamen te maken met een geringe scherptediepte, maar bij een volledige lensopening bij lenzen als de EF 85mm f/1.2L II USM is de foutmarge klein. Ik vind het enorm frustrerend als een opname mislukt omdat één oog niet is scherpgesteld, alleen omdat het model vlak voor de opname bewoog. Maar als ik een Dual Pixel RAW-opname maak, dan kan ik dat punt van cruciale scherpte gewoon naderhand aanpassen.

"Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ze dit ooit nog kunnen verbeteren. Ik ben blij dat dat niet mijn probleem is.""

"Dat soort opnamen kan ik nu redden. Zo heb ik dus altijd de beste momenten van shoots, ongeacht problemen met scherpstellen, belichting of het licht. Het beste aan deze camera vind ik dat ik vrijer ben en ik meer mogelijkheden heb. Ik heb meer kansen om een goede opname te maken en dat is enorm belangrijk. Als je maar een paar minuten hebt met een beroemdheid, wil je geen kansen missen. Canon heeft me gered van de afgang van onscherpe of slecht belichte foto's en daar ben ik ze zeer dankbaar voor!", zegt hij.

Een ander perspectief

De EOS Mark IV kan, net als andere recente EOS-camera's, mensen volgen in Live View terwijl ze door het frame bewegen. De focus wordt bijgesteld zodat ze scherp in beeld blijven. Hoewel dit duidelijke voordelen biedt voor videografen, kon Lorenzo deze technologie ook toepassen bij het fotograferen.

"Met de camera op een statief en ingesteld op Live View, kan ik de focus vergrendelen op het gezicht van mijn model, zodat dat altijd scherp is. Hierdoor kan ik opnamen maken zonder door de zoeker te kijken of of zelfs in de buurt van de camera te staan, zodat ik veel beter kan communiceren met mijn modellen", legt hij uit. "De camera staat niet meer tussen mij en mijn model in en ik kan op een persoonlijk niveau met mijn modellen praten.

Lorenzo werkte op deze manier met Live View op afstand via een tabletcomputer, die met de Canon Camera Connect-app via Wi-Fi was verbonden met de EOS 5D Mark IV. Hiermee kon hij ook op afstand de camera bedienen en beelden vastleggen. Hij vergelijkt deze manier van werken met opnamen maken met grootformaatcamera's.

"Het is een soort reis terug in de tijd naar fotografen als Richard Avedon. Hij keek ook niet door zijn 10x8-camera, omdat dat niet kon. Hij stond er naast terwijl hij praatte met zijn model. Zo deed ik het ook toen ik de EOS 5D Mark IV gebruikte. Het was geweldig! Ik krijg scherpe resultaten en betere uitdrukkingen. Het voelt alsof ik een focuspuller en een gaffer bij me heb, alleen schiet ik stilstaande beelden."

Lorenzo vertelt dat hem dit doet denken aan een langzamere, meer overwogen manier van opnamen maken, die meer past bij filmfotografie. "Digitaal kan wat geautomatiseerd zijn: je drukt op een knop, en als het nu niet lukt, lukt het bij de volgende poging of die daarna wel. Als je maar genoeg opnamen maakt, krijg je de juiste foto vanzelf. Dat voelt een beetje lui, vind ik. Maar bij opnamen op deze langzamere manier, waarbij ik al mijn aandacht op mijn model kon richten, kreeg ik veel betere resultaten. Ik was me meer bewust van het maken van de foto.

"De camera staat niet meer tussen mij en mijn model in en ik kan op een persoonlijk niveau met mijn modellen praten.""

Lorenzo Agius photographs with EOS 5D Mark IV

Uitstekend alom?

De EOS 5D Mark IV wordt beschreven als een 'all-rounder'. Lorenzo is het daar mee eens, maar hij geeft ook aan dat algehele waardering niet het resultaat is van compromissen. "Ik denk dat, wat je ook fotografeert, deze camera altijd wel iets positiefs te bieden heeft en je in staat stelt om nieuwe dingen te proberen", zegt hij. "Als je een journalist bent en je opnamen maakt bij weinig licht, zul je de mogelijkheden voor hoge ISO-waarden geweldig vinden. Als je een sport- of wildlifefotograaf bent, kun je opnamen maken bij 7fps en een AF-systeem zoals in de EOS-1D X Mark II. En als je een portretfotograaf bent zoals ik, dan kun je alles doen wat je wilt, met één camera."

"Scherpstellen, snelheid en beeldkwaliteit. Mijn assistenten en digitale operators die mij aan de slag zagen met deze camera, waren enorm onder de indruk van de beelden die de camera produceerde. Hun monden stonden wagenwijd open", zegt hij.

Lorenzo heeft ook twee EOS 5DS-camera's. "Ik kan die misschien nog steeds gebruiken wanneer ik de extra resolutie echt nodig heb voor billboardbeelden of iets dergelijks, maar de EOS 5D Mark IV is sneller, heeft een groter dynamisch bereik of stelt beter scherp en heeft ook nog eens alle opties waar we het over hadden – Dual Pixel Raw, enzovoort. Het is misschien wel de eerste camera waarvan ik niet denk dat hij geweldig is, maar er toch nog iets ontbreekt."

"Er is gewoon geen enkele teleurstelling. Dit ding is gewoon baanbrekend. Of je nu een professionele of een hobbyfotograaf bent, je zult betere opnamen maken en je kunt beelden redden waar dat eerst niet kon. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ze dit ooit nog kunnen verbeteren. Ik ben blij dat dat niet mijn probleem is."

Ambassadors en verhalen

Canon Ambassador Lorenzio Agius uses EOS 5D Mark IV

Inspiratie

Ontdek hoe de EOS 5D Mark IV presteert in de handen van professionele fotografen

Ontdek meer