INTERVIEW

Het leven van Laura Bellingham als vrouwelijke Director of Photography

Director of Photography Laura Bellingham op de set van 'Stump' met de EOS C700 waarmee ze de korte film hebben gemaakt.

Laura Bellingham kwam in de filmwereld terecht via literatuur en taal. Haar passie voor verhalen heeft een grote invloed op haar filmstijl en geeft haar films een intrigerende visuele structuur.

"Ik word gedreven door het verhaal," vertelt Laura terwijl ze gaat zitten om te vertellen over haar rol als Director of Photography voor de door Canon gesteunde korte film 'Stump'. De film debuteerde dit jaar op het festival Camerimage in Polen. "Voor mij betekent een verhaal vertellen dat je de wereld vanuit verschillende hoeken toont."

Volgens Laura is een goed script onmisbaar om dit te kunnen doen. Dat is wat haar zo aantrok bij 'Stump'. Toen ze het script had gelezen, wilde ze absoluut meer weten over de personages. "Zodra ik begon met lezen, ging ik ook nadenken over de hoofdrolspelers. Er flitsten gelijk een aantal mogelijke filmbeelden door m'n hoofd. Je moet uitzoeken hoe zij de wereld beleven. Het heeft geen zin om iets te filmen als je geen verhaal wilt vertellen. Maar niet alle DoP's denken hetzelfde. Anderen willen vaak vooral de juiste beelden vastleggen, maar voor mij moet alles voortvloeien uit een verhaal."

De filmwereld wordt opener, er groeit een bepaald bewustzijn... Dit is het perfecte moment om een vrouwelijke Director of Photography te zijn.

Laura kwam in de filmwereld terecht via de universiteit van York, waar ze Engelse literatuur studeerde. Tijdens haar periode aan de universiteit groeide haar interesse in film zo erg dat ze besloot er een carrière van te maken. "Na York bracht ik een jaar door aan het European Film College in Denemarken. Daar heb ik meer dan twintig korte films gemaakt. Daarna ging ik naar de National Film and Television School in Beaconsfield, Buckinghamshire (Verenigd Koninkrijk). In september vorig jaar filmde ik mijn eerste bioscoopfilm ('Double Date', een horrorkomedie geregisseerd door Benjamin Barfoot), die afgelopen oktober in het hele land in de bioscoop te zien was.

"Het zijn interessante tijden in de filmwereld: het wordt opener, er groeit een bepaald bewustzijn. Er is een soort honger om verschillende soorten mensen aan het werk te zien, die hun verhalen op verschillende manieren vertellen. Vooral vrouwen. Dit is het perfecte moment om een vrouwelijke Director of Photography te zijn."

A still from the film Stump – one of two brothers is pictured, sat on a sofa.
Een beeld uit 'Stump', een film over de gespannen relatie tussen twee broers; de ene heeft een sociale-angststoornis, de andere verloor beide benen.

Werken onder druk

"Voor 'Stump' kregen we slechts drie dagen de tijd om alles te filmen," zegt Laura. "Als je een script schrijft, krijg je het gevoel dat alles mogelijk is. Verander je van gedachte? Dan schrijf je gewoon een stuk opnieuw. Maar zodra je gaat filmen, ligt je focus volledig bij dat proces. Je denkt na of je alles hebt gefilmd wat je nodig hebt om zo veel mogelijk te vertellen over een personage. Het is mijn taak om daarvoor te zorgen."

Het grootste deel van 'Stump' werd gefilmd in een kleine flat in het zuidoostelijke deel van Londen. "De ramen waren piepklein en het weinige licht maakte het ons erg moeilijk, maar we hadden een sterk draaiboek en de regisseur, Tommy Boulding, is ook een geweldige redacteur. En hij is erg visueel ingesteld. Hij wist hoe alles in elkaar moest passen en hij had gevoel voor kadrering. Daar hebben we veel over gepraat. Onze samenwerking werd een organisch proces."

“The C700 is a great piece of kit. The colour rendition was beautiful,” says cinematographer Laura Bellingham.
"De C700 is een geweldige camera. De kleuren worden prachtig weergegeven," zegt Laura.

Gloednieuw materiaal

Voor deze film gebruikte Laura voor het eerst een Cinema EOS C700. Deze camera is ontworpen voor film-, televisie- en documentaireproducties. De EOS C700 is uitgerust met 15 stops dynamisch bereik en een cinematische Super 35mm-sensor. De camera kan opnemen in 4K ProRes, CF-AVC en Codex ongecomprimeerde RAW-indeling, wat de camera ideaal maakte voor de filmploeg. 

"Het was een uitdaging omdat we weinig plaats hadden om te filmen," vertelt Laura. "We wilden in 4K RAW filmen. Daarom hadden we de Codex-recorder gemonteerd, maar die maakte de camera langer. Gelukkig was het de moeite waard: de ongecomprimeerde opnamen zijn verbluffend. De C700 is een geweldige camera. De kleuren worden prachtig weergegeven." Met de Codex CDX-36150 gemonteerd kon de C700 filmen in 10-bit of 12-bit 4K RAW tot 120fps. "Het apparaat werd ook breder. We wilden een assistentiemodule aan de zijkant voor de camera-assistent, dus werkten we met een beest van een camera.

"Ik werk al mijn hele leven met Canon. Ik heb een EOS 7D DSLR om foto's te nemen en heb de EOS C300 Mark II al vaak gebruikt voor commerciële opdrachten. Het menusysteem in het hele Cinema EOS-assortiment is erg vertrouwd. Dat is handig, want als je een model voor het eerst gebruikt, kun je meteen aan de slag."

Laura Bellingham with an EOS C700 camera on her shoulder.
"Het was een uitdaging omdat we weinig plaats hadden om te filmen," vertelt Laura. "We wilden in 4K RAW filmen. Daarom hadden we de Codex-recorder gemonteerd, maar die maakte de camera langer." Gelukkig was het de moeite waard: de ongecomprimeerde opnamen zijn verbluffend.

De creatieve visie

Volgens Laura is het moment wanneer het filmen voorbij is op sommige vlakken het moeilijkste moment in het filmproces. Wanneer het beeldmateriaal naar de nabewerking gaat, heeft ze minder controle over de creatieve aspecten. Of het resultaat overeenkomt met haar visie, hangt af van het werk van anderen. "Tommy heeft prachtig werk geleverd bij de nabewerking. Hij heeft de film een sfeer gegeven waardoor je de personages echt leert kennen."

Wanneer ze niet filmt, draagt Laura haar steentje bij om meer gendergelijkheid in de filmwereld te brengen. Ze is lid van de vrouwelijke filmgroep Illuminatrix, een vereniging die het werk van vrouwelijke DoP's promoot.

"Het is geweldig om deel uit te maken van Illuminatrix," zegt Laura. "Er zijn niet genoeg vrouwen actief in technische functies in de filmwereld. Daar moet verandering in komen. Illuminatrix promoot vrouwelijke DoP's en ik voel me vereerd dat ik hier deel van uitmaak. Maar wat mijn zelfbeeld betreft, is het niet zo dat ik altijd alleen maar denk aan het feit dat ik een vrouw ben. Ik wil een opdracht op basis van mijn capaciteiten.

"Ik ben een teamspeler en heb geleerd hoe ik moet luisteren naar de mensen om me heen. Een film maken is een collectieve inspanning, dus niemand is groter dan het project. Maar je moet ook je eigen buikgevoel volgen. Laat je eigen visie nooit links liggen, want dat is wat je op de benen houdt wanneer het moeilijk wordt." 


Neem een kijkje op de productpagina van de EOS C700 voor meer informatie.

Geschreven door David Corfield


Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services