ARTIKEL

"Je moet dit werk echt met hart en ziel doen": fotojournalist Ilvy Njiokiktjien over het vertellen van verhalen via multimedia

In Ilvy Njiokiktjiens multimediaproject 'Afrikaner Blood' worden Zuid-Afrikaanse jongens gevolgd die geboren zijn na het einde van de apartheid in 1994, en naar het rechtse Kommandokorps-kamp gingen. Daar vertelde een oud-majoor uit het apartheidsregime, kolonel Franz Jooste, hen dat de 'regenboognatie' van multi-etnische eenheid niet bestaat. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II. © Ilvy Njiokiktjien

Fotojournalist Ilvy Njiokiktjien reisde in een oude auto door Afrika, bracht een week door in een bootcamp van gewelddadige blanke nationalisten, en is een pionier in het gebruik van virtual reality in de Nederlandse media. De Canon Ambassador is vastbesloten haar passie voor langlopende projecten en dynamische vormen te blijven volgen, ook in een tijd van krimpende redactiebudgetten.


Als je Ilvy's multimediaproject Afrikaner Blood bekijkt, wordt duidelijk dat foto's nog steeds belangrijk voor haar zijn. In de schokkende videobeelden van het geheime Kommandokorps-bootcamp is een man te zien in een Zuid-Afrikaans legeruniform uit de tijd van het apartheidsregime, die gemakkelijk beïnvloedbare jongens leert hoe ze moeten vechten, terwijl tegelijkertijd geluidsopnamen van diezelfde man hoorbaar zijn waarin hij zijn blanke, nationalistische visies aan hen verkondigd. Ilvy's beslissing om de foto's te gebruiken in de video dwingt de kijkers ertoe stil te staan en de beelden echt tot zich te laten doordringen. In 2012 wisten niet veel mensen dat dergelijke trainingskampen nog steeds bestonden in Zuid-Afrika. Zonder de slimme combinaties van foto's, audio en video door Ilvy en haar partner Elles van Gelder, hadden mensen het misschien niet geloofd.


Het verhaal werd in verschillende internationale kranten gepubliceerd en leverde Ilvy en Elles twee World Press Photo-onderscheidingen op voor hun werk. De man achter de Kommandokorps-kampen werd gearresteerd en het verhaal leidde tot een debat in het Zuid-Afrikaanse parlement. Afrikaner Blood is een typisch voorbeeld van het soort projecten waardoor Ilvy gedreven wordt.

Ilvy: "Ik denk dat als je deze verschillende elementen – fotografie, audio en video – combineert, elk element de andere elementen sterker kan maken. Als je audio hoort terwijl je naar foto's kijkt, dan zorgt dat voor meer diepte en inzicht. Je kunt de persoon op de foto's daadwerkelijk horen, maar het is niet hetzelfde als video omdat je bij een foto de mogelijkheid hebt om echt in te zoomen en naar bepaalde aspecten van de foto te kijken terwijl je naar de audio luistert."


Multimedia- en VR-fotojournalistiek

Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en spannend nieuws over Canon Europe Pro

Sinds Afrikaner Blood hebben Ilvy en Elles (die samen de productiestudio Frog in a Tent hebben opgericht ) een langlopend multimediaproject gemaakt over middelbare scholieren die naar school gingen in een wijk vol bendeleden in de buurt van Kaapstad. Het duo legde leden van een Zuid-Afrikaanse randgroep vast die probeerden hun leven in criminele bendes achter zich te laten door hun middelbare-schooldiploma te halen. Ondanks haar veelvuldige gebruik van verschillende digitale vormen, benadrukt Ilvy dat het hoofddoel altijd het verhaal zelf moet zijn, en niet de multimediatechnologie.

"Er zijn tegenwoordig zoveel technologieën, maar soms zijn foto's de beste manier om een verhaal over te brengen", aldus Ilvy. "Het is belangrijk dat de technologie die je gebruikt goed aansluit bij het verhaal zelf." Een voorbeeld hiervan is een VR-project (virtual reality) waar ze onlangs aan werkte in een vluchtelingenkamp in Katsikas, Griekenland. "Ik wilde mensen een gevoel geven van hoe groot het vluchtelingenkamp was en hoe dicht de tenten naast elkaar stonden – in eindeloze rijen. Ik dacht dat VR echt zou helpen om de kijkers te laten begrijpen hoe opeengepakt de mensen in het kamp waren. Dat was een voorbeeld van een project waarbij VR nuttig was, maar je moet echt per geval beoordelen waar het werkt en waar niet."

Het project werd online gepubliceerd door het NRC als een interactief artikel dat eveneens foto's en video's bevatte. "Het was op dat moment iets heel nieuws in Nederland en ik merkte dat veel mensen niet echt wisten wat ze ermee aan moesten, en dat is een van de moeilijkheden met nieuwe journalistiek", gaat ze verder. "Je moet jezelf steeds vragen voor wie je het maakt. Doe je het gewoon om je collega's te laten zien hoe goed je bent? Ik leg verhalen vast omdat ik zoveel mogelijk mensen wil vertellen over een bepaald onderwerp, en jammer genoeg wisten veel mensen niet echt hoe ze VR moeten gebruiken. Sommige technologie is nu misschien een beetje geavanceerd voor de gebruikers ervan en ik kijk ernaar uit dat die achterstand wordt ingehaald."

A still image from a 360-degree VR camera shows the inside of a tent with a turquoise floral rug, teenagers and a young child.
Een foto uit Ilvy's VR-project toont de binnenkant van een tent in een vluchtelingenkamp in Katsikas, Griekenland. Het gezin dat in deze tent woont, Rahim Ahmadi (34), Amir Husein (15), Amin Agha Heidari (14) en Amir Said (22), is een van de weinige Afghaanse gezinnen in het kamp, waar het aantal Syrische vluchtelingengezinnen veel groter is. Ze brengen het grootste deel van hun tijd in de tent door met slapen, eten, spelletjes spelen op hun mobiele telefoon, kaarten, praten en bij elkaar zitten. © Ilvy Njiokiktjien
Around 8 relatives sit inside a tent, playing, texting and talking.
Gaze Alzaleh (42) werkte als brandweerman in Damascus. Hij heeft zes kinderen tussen 1 en 13 jaar oud, en ze wonen allemaal samen in deze tent. Een neef van Gaze woont met zijn zwangere vrouw in de tent naast hem en Gazes zus woont met haar man en vier kinderen in de derde tent in de rij. Toen Ilvy hen ontmoette, woonden ze al acht maanden in het kamp, zonder school voor de kinderen. © Ilvy Njiokiktjien

Sinds haar World Press Photo-onderscheidingen is Ilvy benaderd door kranten en ngo's uit de hele wereld. Haar bureau in Utrecht ligt vol harde schijven en ze vertelt al snel dat de gedachte haar werk te verliezen haar beangstigt.

En met goede reden. Zo'n tien jaar geleden, kort nadat Ilvy als fotojournalist met haar werk was begonnen, werden bijna alle foto's voor haar eerste grote project gestolen. Ze had net haar stage in Zuid-Afrika afgesloten en samen met haar vriend een oude terreinwagen gekocht en was daarmee helemaal van Zuid-Afrika naar Nederland gereden, waarbij ze vaak 100-200 kilometer per dag aflegden. Onderweg leende ze haar camera aan lokale mensen en vroeg hen foto's te maken van hun dagelijkse leven. Ze had al een naam bedacht voor dit nieuwe project: Picture Your Life. Maar in Boedapest ging het mis: terwijl Ilvy en haar vriend 's nachts lagen te slapen, lieten dieven gas in hun tent lopen en werden al hun waardevolle spullen gestolen, waaronder hun camera's en bijna al hun foto's.

A woman, Lauren-Lee Scheepers, holds her young daughter in Manenberg in Cape Town.
Lauren-Lee (Lolla) Scheepers luistert naar een predikant van de City of Refuge Ministries die praat over religie en 'georganiseerde misdaad achter je laten'. De foto werd gemaakt tijdens een nachtelijke bijeenkomst in Joyce Court, in de beruchte wijk Manenberg in Kaapstad, Zuid-Afrika. Ilvy gebruikte voor de foto een Canon EOS-1D X en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Ilvy Njiokiktjien

"We waren bijna thuis en ze hadden echt alles gestolen, ook een Canon-camera. We hadden een back-up van ongeveer de helft van de foto's, maar de andere helft was verdwenen, waaronder foto's van de inmiddels vernietigde stad Aleppo", herinnert Ilvy zich. Bij haar pogingen om haar foto's terug te vinden, nam ze contact op met televisiezenders en ze loofde een beloning uit, maar zonder resultaat.

Hoewel Ilvy's eerste project een teleurstellend einde had, bleek al snel dat haar harde werk zich op een andere manier had geloond. Kort na de diefstal won ze namelijk een onderscheiding en de prijs was een Canon-camera. Op weg naar huis bleek dat ze met een foto die ze tijdens haar reis in Mozambique met haar Canon EOS 20D had gemaakt de Canon Prize for Young Talent had gewonnen. De prijs was een reis naar Kaapstad en dat betekende dat Ilvy weer op pad was en deze keer met nog meer vastberadenheid om haar werk voort te zetten. "Ik dacht altijd al 'Ik ga nog harder werken, nog meer mijn best doen, en ik ga het halen en het maakt me niet uit hoe'", vertelt ze.

Zoeken naar uiteenlopende inkomstenbronnen

An African grandmother stands with her three grandsons in front of a dark background.
Elena Jacob Bilal (65) bevindt zich met haar drie kleinkinderen Fikri (8), Bernardo (6) en Kilnga (3) in het VN-vluchtelingenkamp in Wau, in het westen van Bahr el Ghazal, Zuid-Soedan. "Toen gewapende mannen ons dorp aanvielen, rende iedereen weg, alle kanten op", vertelde ze Ilvy. "We hebben elkaar toen uit het oog verloren. We hebben geen idee waar [de ouders van haar kleinkinderen] zijn. Hier in het kamp is het beter dan thuis. We zijn veilig en de kinderen zijn gezond. Er is hier ook een school en een kleuterschool waar mijn kleinkinderen gratis naar toe kunnen. Maar wat als ik later schoolgeld moet betalen?" Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Ilvy Njiokiktjien
South African fashion blogger Ofentse Lewis wears a red blazer and jeans and stands in front of a painted mural showing a smart street scene.
In Zuid-Afrika maakt Pretoria's fashion-goeroe Ofentse Lewis deel uit van een stijlvol en populair blogtrio met de naam The Troublesome Kids. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Ilvy Njiokiktjien

Deze vechtersmentaliteit komt ook naar voren als Ilvy praat over de financiering van langlopende projecten. In tegenstelling tot minder optimistische fotojournalisten, bestrijdt Ilvy de gedachte dat fotojournalistiek is doodgebloed: "Wat er in de industrie is veranderd, is dat de opdrachten anders zijn geworden. Je krijgt nu vrijwel nooit meer een opdracht waar je een jaar aan werkt. Je ziet meer dat mensen op eigen initiatief aan langlopende projecten werken, en die projecten dan verkopen aan tijdschriften en kranten die ze willen publiceren. Dat is in elk geval hoe ik het doe."

Ilvy heeft ook met succes crowdfunding gebruikt om haar projecten te financieren, maar ze denkt niet dat deze tactiek ook in de toekomst zal blijven werken. "Serieuze fotojournalistiek kost veel geld en ik denk dat we nieuwe manieren moeten zoeken om dat geld te vinden", zegt ze. "Ik heb twee crowdfundingcampagnes opgezet en daarmee zo'n € 60.000 binnengesleept, maar de mensen die me in de tweede campagne geld toezegden, hadden me in de eerste ook al geld hadden gegeven. Ik vraag me af of ze een volgende keer niet denken: 'Het is wel genoeg zo!'."

An Arabic couple dance together in a small room, with colourful disco lights.
Nasoh en Mohammed dansen op Arabische muziek tijdens hun verlovingsfeest in het vluchtelingenkamp van Konitsa in Griekenland. Mohammed was eerder verloofd met een andere vrouw die van Syrië naar Zweden vluchtte. Omdat Mohammed strandde in Griekenland, waren ze maandenlang van elkaar gescheiden, totdat zij op een gegeven moment zei dat ze niet langer op hem wilde wachten. Hij probeerde haar terug te winnen met lieve sms'jes en foto's van prachtige bloemen, maar zijn pogingen liepen op niets uit. Daarna ontmoette hij de gescheiden Nasoh in het vluchtelingenkamp. Ze werden verliefd op elkaar en verloofden zich in het kamp. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Ilvy Njiokiktjien

In plaats daarvan hoopt Ilvy dat nauwere samenwerking met andere fotojournalisten voordelen zal opleveren en ze heeft zich daarom onlangs aangesloten bij het fotoagentschap VII. "Ik heb gemerkt dat het lidmaatschap van VII helpt omdat je opdrachten deelt en gezamenlijke exposities opzet die geld kunnen opbrengen. Deel uitmaken van een groep is volgens mij een van die dingen waarmee je kans op succes als fotojournalist kan toenemen", vertelt ze.

Ilvy heeft onlangs een Canon EOS 5D Mark IV aangeschaft, die ze tijdens haar laatste trip voor het eerst heeft kunnen gebruiken. "De foto's waren zo scherp en de camera is zo'n stuk lichter dan mijn vorige", vertelt ze enthousiast. "Ik heb ook video's opgenomen en was zo onder de indruk van de kwaliteit ervan." Het objectief dat Ilvy het meest gebruikt, is de nieuwe Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. "Toen ik de nieuwe versie van het objectief eenmaal had, bleven mijn andere twee objectieven in mijn tas. Ik heb ze echt lang helemaal niet gebruikt. Het is zo gemakkelijk om alleen de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM te gebruiken omdat hij heel scherp is en alle andere objectieven combineert in één objectief", aldus Ilvy. Ze voegt hier echter aan toe dat ze denkt "dat het er bij fotografie om gaat dicht bij het onderwerp te durven komen, dus ik wil mijn Canon EF 50mm f/1.2L USM en Canon EF 35mm f/1.4L II USM graag wat meer gebruiken."

Net als geldt voor multimediaplatforms, is de apparatuur in haar tas voor Ilvy een middel om een bepaald doel te bereiken. Ze vindt dat de apparatuur robuust moet zijn en feilloos moet werken, maar uiteindelijk moet worden gebruikt door iemand die goed verhalen kan vertellen. "Als fotograaf moet je slim te werk gaan, een band met mensen vormen en je inleven in je onderwerpen", zegt ze. "Het gaat om samenwerken, en niet om gewoon ergens heen gaan voor een verhaal, snel foto's maken en daarna weer vertrekken. Je moet dit werk echt met hart en ziel doen."

Geschreven door Kathrine Anker


De uitrusting van Ilvy Njiokiktjien

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Ilvy Njiokiktjien stands in front of a harbour holding a Canon DSLR.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Door de continue 7fps-opnamen wordt het perfecte moment gegarandeerd vastgelegd, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert volgens de DCI-norm (4096x2160).

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Objectief

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan