ARTIKEL

De EOS R en familiefotografie vormen een gouden combinatie

A mother playfully dangles her laughing baby by the foot at home.
Helen maakt ontwapenende foto's van kinderen met hun ouders. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM-objectief ingesteld op 1/1000 sec, f/1.8 en ISO1600. © Helen Bartlett

Familiefotograaf Helen Bartlett uit Londen wordt geprezen om haar klassieke zwart-wit portretten. Er is echter niets oubolligs of formeels aan haar manier van fotograferen.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik maak foto's die nu leuk voor de ouders zijn en later voor de kinderen als ze ouder zijn", legt ze uit. "Sommige fotografen maken graag geposeerde portretten, maar ik fotografeer liever tijdens spontane momenten. De gezichtsuitdrukkingen zijn dan altijd veel mooier. En de foto's die je later terugkijkt, zijn niet de foto's waarop je kaarsrecht met een engelachtige blik voor je uit zit te kijken. Het zijn de foto's die zijn gemaakt terwijl je met anderen bezig bent of tijdens een moment van hilariteit."

Afgelopen zomer heeft ze een paar weken de gezinnen van vrienden gefotografeerd met de full-frame Canon EOS R-systeemcamera. Ze was vastbesloten "foto's te maken waarin mensen zich zouden herkennen", aldus Helen. "Ik heb geen speciale ruimtes of sets afgehuurd. We hebben gewoon de plekken bezocht waar we allemaal wel eens naartoe gaan. Ik heb foto's bij mijn vrienden thuis, in het park, het bos en op vakantie gemaakt.

"Ik wilde echte gezinnen fotograferen. Daarom heb ik geen modellen voor de kinderen gebruikt. Ik wilde een normale fotosessie houden, zodat ik kon zeggen: 'Kijk, deze foto's zijn in een kleine flat gemaakt. We kunnen dit soort foto's dus ook makkelijk bij jullie thuis maken'."

Two children in a garden. One has a puzzled expression and is looking up at something out of view, a finger to his chin.
Helen doet haar best om kinderen tijdens onbewaakte momenten te fotograferen en probeert van iedere fotosessie een feestje te maken. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/2.5 en ISO2500. © Helen Bartlett

Familieportretten met de EOS R

Helen is al lange tijd fan van Canon en fotografeert momenteel met de Canon EOS-1D X Mark II. "De stevige constructie van de camera is bestand tegen zandkastelen, badschuim, plakkerige vingertjes en alle andere gevaren die bij het fotograferen van jonge kinderen op de loer liggen", zegt ze. Maar ze heeft ook oog voor de voordelen van de Canon EOS R.


1. Pas je aan iedere ruimte aan

Tijdens het fotograferen moet Helen constant bedenken wat ze met de gegeven ruimte kan doen. En dat is volgens haar nu een stuk eenvoudiger dankzij het variangle scherm van de EOS R. "Soms fotografeer ik in enorme gebouwen met veel ruimte, maar andere keren moet ik mijn werk op heel benauwde plekken doen. Dan is het fijn om een uitklapbaar scherm te hebben waarmee ik de camera ergens kan neerzetten waar ik normaal gesproken niet kan komen. Ik kan de camera zelfs aan mijn zij houden. Al zorgt het scherm maar voor een beetje extra ruimte voor de camera, dan is dat mooi meegenomen."

2. Bekijk de compositie

"De elektronische zoeker (EVF) is bijzonder handig om te zien waar het licht vandaan komt. Je kunt dan vol zelfvertrouwen snel foto's maken bij moeilijke lichtomstandigheden", vertelt Helen. "Kinderen fotograferen is lastig omdat ze voortdurend bewegen. Ik kan dus niet een kamer binnenlopen en zeggen 'OK, hier komt het mooiste licht vandaan, dus daar ga ik fotograferen'. Dat is meestal wel mijn uitgangspunt, maar na twee minuten sta je dan tegen het licht in te fotograferen of hebben de kinderen een nachtlampje in de vorm van een sterrenhemel aangezet. Het is dan ontzettend prettig als je de verlichting snel kunt verplaatsen."

A mother runs, carrying her young child on her shoulders.
Hou je goed vast! Helen gebruikte de autofocus van de Canon EOS R om moeder en kind in beweging tegen een wazige achtergrond te fotograferen. "Met de flexibele EOS R met [5.655] focuspunten kun je het scherpstelgebied uitbreiden buiten de ruimte die camera's normaal gesproken geven. Zo kun je snel bewegende objecten met een volledig geopend diafragma fotograferen", vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/15 sec, f/13 en ISO100. © Helen Bartlett

3. Stilte is goud waard

Omdat Helen vaak foto's van pasgeboren baby's maakt, is ze heel enthousiast over de geruisloze sluiter van de EOS R. "Het is een bekend probleem. Net wanneer je een slapende baby op de gevoelige plaat probeert vast te leggen, klinkt er zo'n hele harde 'KLIK!'. De ogen van de baby vliegen open en dan moet je zo'n kleintje weer in slaap zien te krijgen. En dan hoor je weer 'KLIK!'. Een hele toestand dus. Die geruisloze sluiter is dan fantastisch. En niet alleen voor baby's, maar ook voor kinderen die heel erg moe zijn en die je wat ruimte moet geven. Je kunt dan met ze bezig zijn zonder dat de camera ze afschrikt."

4. Verbeter je focus

Helen weet zeker dat de superieure focus van de EOS R een zegen is voor fotografen die met lastig licht werken. "Het gebeurt wel eens dat de achtergrond verlicht is en voor veel contrast zorgt, zoals in het bos. Dan moet de camera naarstig op zoek gaan naar punten om op scherp te stellen", aldus Helen. “Maar met de flexibele EOS R met [5.655] focuspunten kun je het scherpstelgebied uitbreiden buiten de ruimte die camera's normaal gesproken geven. Zo kun je snel bewegende objecten met een volledig geopend diafragma fotograferen." Meestal moet je het gearceerde gebied gebruiken, maar nu kun je zelf kiezen waarop je scherp stelt. Ik denk dat dit nog wel eens tot heel nieuwe composities kan leiden."

5. Kwaliteit van het objectief

Wat betreft de keuze van het objectief zegt Helen dat ze in 99% van de gevallen voor Prime-lenzen kiest. "Daar ontkom je niet aan als je snel bewegende kinderen in een donker huis moet fotograferen", zegt ze. "Ik wilde graag de Canon RF 50mm f/1.2L USM en de RF 35mm f/1.8 IS Macro STM proberen. Die zijn helemaal fantastisch. De 50mm is verreweg het beste objectief dat ik ken; het is zo scherp en snel. Als je een bewegend kind met f/1.2 fotografeert, dan kun je je geen misstappen permitteren. De kwaliteit van de 35mm is ook uitstekend. Dit objectief heeft een macrofunctie die perfect is voor het fotograferen van baby's of peuters. Je kunt dan heel dichtbij komen om details als wimpers of een lachend mondje te fotograferen zonder dat je van objectief hoeft te wisselen."

A photograph of two children sitting in a field. One child is tapping the other, who is looking to the camera.
"Tikkie, jij bent 'm!" Kinderen spelen de hoofdrol in veel van de familieportretten van de Britse Canon-ambassadeur Helen Bartlett. Gefotografeerd met een full-frame Canon EOS R-systeemcamera met Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/6400 sec, f/1.2 en ISO500. © Helen Bartlett

Jaren ervaring

Helen weet waarover ze praat; ze fotografeert al kinderen sinds haar eigen jeugd. "Mijn vader was een fanatieke amateurfotograaf. We hadden thuis een doka en ik printte op mijn achtste al mijn eigen foto's", vertelt de Canon-ambassadeur. "Mijn moeder had een crèche aan huis waar altijd zo'n 30 kinderen van twee tot vier jaar aan het spelen waren. Toen ik een tiener was, maakte ik foto's van de kinderen, die ik aan hun ouders verkocht. Daarmee verdiende ik zoveel geld dat ik geen vakantiebaantje hoefde te nemen. En het was ook nog eens heel leuk omdat kinderen zo onbevangen en vol energie zijn."

A young girl sits on her father's shoulders. She wears a party dress and he wears a suit.

De tips voor huwelijksfotografie van Lyndsey Goddard

Documentaire-huwelijksfotografe Lyndsey Goddard vertelt hoe ze onzichtbaar blijft om de meest memorabele momenten te fotograferen.

Toen ze van school ging, wist Helen niet of het haar zou lukken om van haar hobby haar beroep te maken. Daarom ging ze Middeleeuwse geschiedenis aan de universiteit studeren. Maar na een uitstapje in televisie-onderzoek begon haar eerste liefde weer te trekken. "Ik dacht altijd dat het niet meer dan een mooie droom zou blijven. Maar digitale fotografie werd steeds beter betaalbaar en zo viel alles op zijn plek", vertelt Helen.

Waarom heb je voor zwart-wit gekozen? "Mijn vader maakte vroeger zwart-wit foto's van mij en mijn broers. Dat waren toen mooie foto's en nu nog steeds", legt ze uit.

Wat is het belangrijkste bij het fotograferen van kinderen? "Gewoon plezier maken", beweert Helen. "Kinderen maken graag plezier. Als ze lol hebben, dan krijg je ook spontane uitdrukkingen. Maak er een spelletje van; tikkertje, haasje over. Als ze maar in dezelfde ruimte zijn, pret hebben en niet met de camera bezig zijn. Je kunt ook jezelf op de foto zetten met de zelfontspanner van de camera. Als jij je vermaakt, dan vermaken de kinderen zich ook.”

A portrait of a baby girl with dark hair and wide eyes looking up and smiling at the camera.
Uiteraard maakt Helen ook veel traditionele portretfoto's. "De Canon RF 50mm f/1.2L USM is verreweg het beste objectief dat ik ken; het is zo scherp en snel", zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/400 sec, f/4.5 en ISO500. © Helen Bartlett

En wat zijn de uitdagingen van het fotograferen van kinderen? Iedereen die wel eens met kinderen heeft gewerkt, weet dat je hier en daar wat trucjes uit de kast moet halen. "Als je met kleuters werkt, dan krijg je te maken met driftbuien. Maar die zijn makkelijk op te lossen met wat chocoladekoekjes", lacht ze. "Kinderen van verschillende leeftijden die verschillende dingen willen doen, tevreden houden, kan soms lastig zijn. Maar daar komt een beetje psychologie bij kijken. Meestal heb je na vijf minuten wel door wie je als eerste moet fotograferen en op welke manier. Ziet een van de kinderen er moe uit? Moet je zo snel mogelijk het huis uit of is het beter om thuis, in een vertrouwde omgeving, te blijven?

"Ik heb één belangrijke tip voor andere familiefotografen: raak vooral niet in paniek. De beste foto's ontstaan vaak wanneer je een beetje de moed hebt opgegeven. Veel van mijn favoriete beelden zijn gemaakt tijdens een activiteit waarvan ik aanvankelijk weinig verwachtingen had."

A mother and child sit together reading a picture book. The child is looking at the camera.
Intimiteit vormt de sleutel tot het succes van Helens foto's. Ze was dan ook gelijk onder de indruk van de volledig geruisloze sluiter van de Canon EOS R. Gefotografeerd met een Canon EOS R met Canon RF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/1250 sec, f/2,2 en ISO1000. © Helen Bartlett

Helen denkt dat de full-frame Canon EOS R-systeemcamera niet alleen voor professionals maar ook voor amateurfotografen verstrekkende gevolgen kan hebben.

"Vóór de digitale fotografie had je filmrolletjes. Je moest eerst de foto's printen en je daarna proberen te herinneren wat je fout had gedaan", zegt ze. "In het digitale tijdperk maakte je eerst een foto en bekeek je hem daarna op de computer om vervolgens uit te vissen wat je fout had gedaan. Nu kun je door de zoeker kijken terwijl je de foto aan het nemen bent en onmiddellijk zien wat er fout gaat. Zo kun je in realtime de instellingen in de camera nog aanpassen.

"Ik denk dat mensen hierdoor minder foto's zullen maken, maar dat die foto's wel van een betere kwaliteit zullen zijn. Mensen kunnen ook sneller bijleren, waardoor de fotografie een grote kwaliteitssprong voorwaarts zal maken. Dit geldt met name voor gemotiveerde amateurs die foto's van hun eigen kinderen maken. Zij kunnen snel uitgroeien tot betere fotografen, wat ze nog enthousiaster zal maken. En daardoor zullen ze nog meer foto's gaan maken en alsmaar beter worden. Een heel spannend vooruitzicht."

Geschreven door Natalie Denton en Gary Evans


De uitrusting van Helen Bartlett

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Two Canon EOS-1D X Mark II camera bodies, a Canon EOS R body, and various lenses, batteries and memory cards, plus a child’s toy train and gingerbread man.

Camera's

Canon EOS R

Een innovatieve full frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet. Helen: “Nu kun je door de zoeker kijken terwijl je de foto aan het nemen bent en onmiddellijk zien wat er fout gaat. Zo kun je in realtime de instellingen in de camera nog aanpassen”.

Canon EOS-1D X Mark II

Zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, uitgebreid 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen. “De stevige constructie van de camera is bestand tegen zandkastelen, badschuim, plakkerige vingertjes en alle andere gevaren die bij het fotograferen van jonge kinderen op de loer liggen", zegt Helen.

Lenzen

Canon RF 50mm f/1.2L USM

Het RF-objectief dat fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau tilt. Het objectief biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht. “De 50mm is verreweg het beste objectief dat ik ken; het is zo scherp en snel", zegt Helen.

Canon RF 35mm F/1.8 IS Macro STM

Een groothoek prime-lens met een snel grootste diafragma van f/1.8 en macrokenmerken. Helen zegt: "De kwaliteit van de 35mm is gewoon uitstekend. Hij heeft een macrofunctie die perfect is voor het fotograferen van baby's en jonge kinderen"

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan