ARTIKEL
Olivier Sarbil vertelt over de uitdagingen bij het filmen aan de frontlinie
Op pad gaan met de Iraakse strijdkrachten voor speciale operaties was geen nieuwe ervaring voor de bekroonde filmmaker Olivier Sarbil.
ARTIKEL
Na de eeuwwisseling keerde de Britse fotograaf Giles Duley de glitter en glamour van de muziek en mode de rug toe. Hij wilde boeiendere verhalen vertellen die meer betekenis hadden. Na deze plotselinge wending in zijn loopbaan reisde hij als fotojournalist de wereld rond. Hij documenteerde tientallen landen in staat van beroering, en de mensen die leden onder conflicten en humanitaire crises.
In 2011 werd Giles slachtoffer van een bermbom toen hij op patrouille was met een Amerikaans regiment in Afghanistan. De arts kon zijn leven redden, maar hij verloor beide benen en zijn linkerarm in de explosie.
Door zijn ongeluk meent hij zelfs meer inzicht te hebben in het lijden van de mensen, waardoor hij hun verhaal beter kan vertellen.
"Als ik iemand fotografeer in een oorlogsgebied of een burger die gewond is geraakt, dan voel ik een zware verantwoordelijkheid. Volgens mij heeft mijn fotografie iets unieks te bieden, doordat ik hetzelfde heb doorstaan als de mensen in mijn foto's. Ik ben beperkt, maar ik kan het geschenk van dit ongeluk – mijn empathie, mijn verbondenheid met de mensen – gebruiken."
Ik heb nog een hand, ik kan nog zien. Ik kan hoe dan ook nog fotograferen.
Nu Giles zelfstandig werkt, fotografeert hij alleen verhalen die hem na aan het hart liggen. "Als je een verhaal belangrijk genoeg vindt, moet je een manier vinden om het te vertellen," zegt hij in de documentaire. "Sommige mensen zeggen dat je als fotograaf de wereld niet kunt veranderen. Daar ben ik het mee eens. Maar wat we ook doen, we brengen allemaal wel iets teweeg waarvan we de gevolgen misschien nooit zien. Ik heb nooit gedacht dat ik de wereld kon veranderen met mijn foto's. Maar als het lukt om iemand te inspireren die dat wel kan, heb ik mijn taak vervuld."
De minidocumentaire 'Giles Duley' is bekroond met de Royal Television Society East-award voor Best Short Film en de Diversity-award van dezelfde organisatie. Ook werd de documentaire opgenomen in de officiële selectie voor het Maui Film Festival van 2017 en werd deze vertoond op Transform, het jaarlijkse documentairefestival van Short Sighted Cinema bij Rich Mix Shoreditch. "Ik kon het niet geloven," zegt Tom enthousiast. "Toen we Giles ontmoetten, wist ik dat we iets bijzonders konden maken, maar ik had niet verwacht dat we een prijs zouden winnen. Het is heerlijk om die bevestiging te krijgen."
De film van Wex is in twee dagen opgenomen. "We gingen op een mooie dag naar Hastings, de woonplaats van Giles. We keken naar het strand en zijn huis. Het viel ons op dat zijn huis een afspiegeling was van zijn persoonlijkheid," vertelt Tom. "Hij staat zo vastberaden in het leven. Dus besloten we vooral in zijn huis te filmen, aangevuld met opnamen aan het strand."
Ik had al eerder gewerkt met deze camera. Ik wist dat de kleuren fantastisch zouden worden in deze omstandigheden.
De beslissing vooral binnenshuis te filmen, maakte de belichting er niet gemakkelijker op. Daarom koos de Creative Director voor de Canon EOS C300 Mark II. "Ik had al eerder gewerkt met deze camera. Ik wist dat de kleuren fantastisch zouden worden bij dergelijke lichtomstandigheden. Met camera's van andere merken krijg ik in dergelijke omstandigheden met andere apparaten dan een Canon Cinema EOS nooit zulke fraaie huidtinten als met de EOS C300 Mark II.
"De C300 Mark II is licht. Ik kon de camera in mijn handen houden voor close-ups in kleine ruimten. Dat zou lastig zijn geweest met minder compacte camera's. Een van de grootste voordelen van 4K-opnamen is de fraaie dichte textuur. Zo krijg je een boeiend beeld. Films die zijn opgenomen in 4K zien er altijd fantastisch uit, of je ze nu bekijkt op een 4K-tv of een HD-scherm. Zelfs in 1080p is de weergave beter, omdat de beelden zijn opgenomen en gemonteerd in 4K."
Qua creatieve aanpak mikte Tom op een combinatie van een reclame en een documentaire – een echt kunstwerk dat tegelijkertijd ook bekendheid zou genereren.
"Ik wilde het authentieke gevoel van een documentaire, maar met een stijlvolle enscenering en een commercieel tintje. Veel materiaal is vanuit de hand opgenomen met een easyrig vanwege het naturalistische effect. Andere delen zijn gefilmd met statieven en sliders. Ook met de belichting, het filmen en de kleurcorrectie ben ik uitgegaan van daglicht en is de actie zo geënsceneerd dat we daar gebruik van konden maken."
"Meerdere scènes hebben we opgezet voor die prachtige grote ramen in de voorgevel van zijn huis," vertelt Tom. "Zo hadden we een belangrijke lichtbron die we aanvulden met onze eigen belichting."
De video was misschien commercieel opgezet, maar is wel viraal gegaan. Meer dan een miljoen mensen hebben het verhaal van Giles Duley gedeeld, net als een groot aantal gerenommeerde fotografie-organisaties en -blogs. "Dit is niet zomaar marketingmateriaal, maar iets waarover mensen willen praten," aldus Tom. "Het maakt niet uit of je van fotografie houdt, weet wie Giles is of welke saillante onderwerpen hij fotografeert. Het is sowieso een inspirerend verhaal."
Geschreven door
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro