ARTICLE

Hoe het maken van films is veranderd na het coronavirus

Patrick Smith sat on the floor, wearing a protective mask filming in a hospital.
"We kunnen nu weer opnames maken," zegt Patrick Smith, Director of Photography. "Het is geweldig om weer door de lens te kunnen kijken en de beste opnamecompositie te zoeken. Heerlijk om weer terug te zijn." © Patrick Smith

Toen de coronavirus-pandemie de wereld tot stilstand bracht, en vervolgens overal ter wereld lockdowns en reisbeperkingen werden ingevoerd, stopten camera's met opnemen en kwamen producties tot stilstand. "De impact van COVID-19 op ons werk was extreem," zegt Stitch Richardson, executive producer en partner bij creatieve productiestudio Spindle. "We hebben in drie dagen tijd ongeveer zes maanden aan geboekt werk verloren - best eng."

Director of photography Patrick Smith had al aan een aantal Netflix-producties gewerkt voorafgaand aan de lockdown. "Elke opname in mijn agenda werd geannuleerd," zegt hij. "De camera werd in mijn kluis gelegd en werd een tijdje niet meer gezien."

Het was een soortgelijk verhaal voor de Franse regisseur en Canon Ambassador Sébastien Devaud, die naar Australië zou reizen om een adventure-show op te nemen voor Amazon Prime, en voor de Italiaanse onafhankelijke documentairemaker Francesca Tosarelli, die van plan was om naar Irak te gaan om een nieuwe documentaire te maken. "Natuurlijk werd alles geannuleerd, dus ik bevond me in een situatie waarin ik mezelf opnieuw moest uitvinden," zegt ze.

"Het voelt alsof de creatieve industrie als geheel, inclusief de film- en tv-industrie, bijzonder zwaar getroffen is door deze pandemie," aldus Alex Pumfrey, algemeen directeur van The Film and TV Charity. De oproepen naar de 24/7-hulplijn van de Britse liefdadigheidsinstelling bereikten eind maart een hoogtepunt, toen ze binnen drie dagen net zoveel telefoontjes kregen als ze normaal binnen drie maanden zouden verwachten. "Mensen waren natuurlijk enorm bezorgd en veel mensen verloren hun inkomen vrijwel van de ene op de andere dag."

Hier delen deze filmmakers en experts uit de industrie een aantal creatieve aanpassingen die ze hebben gemaakt, hoe het was om weer opnamen te kunnen maken en hoe ze denken dat het coronavirus het filmlandschap zal veranderen.

Overstappen naar nieuwe soorten werk

"De eerste paar dagen richten we ons vooral op uitzoeken wat we als bedrijf konden doen om de storm te doorstaan," zegt Stitch, die een gespecialiseerde bedrijfstak startte, gericht op quarantainevriendelijke productie. Het gaat om animatie, het werken met stock-beelden en het produceren van live-tv voor streaming via sociale kanalen.

"Voorheen konden we face-to-face werken, produceren en delen," zegt Sébastien. "Nu moeten we allemaal screen-to-screen communiceren. Het is de nieuwe werkwijze." Anticiperend dat de virtuele interacties zouden blijven groeien, transformeerde hij zijn camera-opslag in een thuisstudio, waar hij tijdens de lockdown opnamen heeft gemaakt. Patrick was ondertussen druk om zijn kinderen thuis les te geven en zijn nieuwe bedrijfsbusje te renoveren ter voorbereiding op dat hij de komende tijd vaker dichter bij huis zou werken dan in het buitenland.

Francesca was niet in staat om naar Irak te reizen voor haar documentaire. Ze wendde zich daarom tot het nieuws om haar heen, toen Noord-Italië het eerste epicentrum van het virus in Europa werd. Ze liep mee met vrijwilligers van het Rode Kruis en documenteerde zeer zieke mensen in hun huizen en overspoelde ziekenhuizen in de regio. Als een van de eerste en weinige filmmakers in Bergamo, kreeg ze opdrachten van netwerken in heel Europa en het Midden-Oosten, waaronder Channel 4 News, ARTE en Al Jazeera.

DoP Patrick Smith with his Canon kit standing in a garden.
"Als we weer aan het werk gaan, moeten we een hele reeks nieuwe eisen volgen," zegt Patrick Smith, "en ik wilde proberen na te denken over hoe ik zo veilig mogelijk kon filmen." © Patrick Smith
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Ik heb in vijandige omgevingen gewerkt, maar filmen tijdens een pandemie is anders," zegt Francesca. "Je moet je camera's, lenzen, kabels en audio-apparatuur desinfecteren." Ze werkte in volledige beschermende uitrusting en kleedde zich om als ze van locatie veranderde. Ze volgde een strikt veiligheidsprotocol waarin alles als potentiële bron van het virus werd gezien. Na het afronden van opnamen, heeft ze zichzelf twee keer 14 dagen lang geïsoleerd.

Francesca had behoefte aan een compacte filmuitrusting. Aanvankelijk maakte ze opnamen met een Canon EOS C300 met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens, en later een Canon EOS C300 Mark II (beide camera's zijn nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III) met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-lens. "Ik moest heel snel, heel licht en niet te aanwezig zijn," zegt ze. "De Canon EOS C300 [serie] biedt een zeer goede combinatie van lichtheid, kracht en beeldkwaliteit."

Haar zoomlenzen boden ondertussen de flexibiliteit om verschillende scènes veilig en respectvol te fotograferen. "In de intensive cares moesten de videobeelden breed zijn zodat het publiek begreep waar we waren, maar tegelijkertijd kon ik niet te dicht bij de patiënten komen," zegt ze. "Met de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-lens krijg je zeer goede beelden als je een paar meter verderop staat."

Patrick Smith holding his Canon EOS C500 Mark II with Sumire Prime lens.
"We waren ons ervan bewust dat we een behoorlijk aantal weken niet zouden kunnen werken," zegt Patrick. "Je moet proberen vertrouwd te blijven met het werk. Het was een kans om de balans op te maken en ons klaar te maken om weer terug te keren naar het maken van opnamen." © Patrick Smith

Een toegewijde gemeenschap

Hoewel de lockdown grote isolatie met zich meebracht, is er ook een gevoel van een saamhorige industrie geweest," zegt Patrick. "De gemeenschap die we online hebben is zo belangrijk. Je kunt op de hoogte blijven van wat andere mensen doen. We waren ons er ook van bewust dat niemand anders aan het werk was tijdens de piek van de lockdown. Je voelde dat je niet de enige was in deze situatie."

De vele online bronnen die tevoorschijn zijn gekomen, heeft Sébastien onderzocht, door het bekijken van webinars, Instagram Live en Canon Connected-video's, maar waar hij ook aan heeft deelgenomen door lessen te geven over de Canon EOS-1D X Mark III en de Canon XF705 4K-camcorder. "Het is een waar genoegen om mijn ervaring tijdens deze lockdown te delen en om technieken te verbeteren waarvoor ik nooit de tijd heb genomen om ze te bestuderen," zegt hij.

A man lies in bed surrounded by Italian Red Cross volunteers. A painting of the Virgin Mary hangs on the wall. Photo by Fabio Bucciarelli.

Beeldmateriaal van de frontlinie: de coronaviruscrisis in Italië

Zo brachten fotojournalist Fabio Bucciarelli en filmmaker Francesca Tosarelli de Covid-19-crisis in Noord-Italië wereldwijd onder de aandacht.

"Er is veel meer gedeeld," zegt Stitch. "Ik ben elke week in gesprek geweest met 160 productiebedrijven, die allemaal ideeën delen. Ik denk niet dat dit zou zijn gebeurd als we niet zo'n enorme uitdaging hadden gehad."

Toen de productie ophield, bioscopen werden gesloten en festivals werden geannuleerd, zag The Film and TV Charity een enorme behoefte onder grotendeels freelance creatievelingen. "We kregen telefoontjes van mensen die de huur niet zouden kunnen betalen of geen eten meer konden kopen," zegt Alex. De liefdadigheidsinstelling lanceerde het Covid-19 Film and TV Emergency Relief Fund in samenwerking met het British Film Institute, waarmee £ 3M werd opgehaald uit schenkingen van grote namen uit de industrie, zoals Netflix, Sky en WarnerMedia. Bijna 2000 mensen die werkzaam zijn in de film- en omroepindustrie hebben gedurende een periode van twee maanden veel gehad aan subsidies, en de liefdadigheidsinstelling is gericht op het op de agenda zetten van geestelijke gezondheid terwijl producties weer opstarten.

"We zijn een industrie met mensen. Zij zijn de levensader van alles wat we doen," zegt Alex. "Ik denk dat de manieren waarop mensen elkaar hebben geholpen, het meest bemoedigende is dat ik heb gezien. Ik denk dat als we hier kunnen uitkomen als een fijnere, sterkere en positievere plek om te werken, dat een echt positieve erfenis zal zijn van alles wat we gedurende deze periode hebben meegemaakt."

Sébastien Devaud's home office setup, with cameras, monitors, lenses and lighting equipment.
Sébastien Devaud toverde de opslagruimte van zijn camera's om in een volledig functionerende studio, waardoor hij professionele video's vanuit huis kon maken. "Ik realiseerde me dat we in de toekomst veel op afstand moeten werken," zegt hij. "Een deel van mijn huis is nu nog professioneler dan tevoren." © Sébastien Devaud
Sébastien Devaud working on location, positioning his Canon kit on a tripod by the coast.
"Ik weet zeker dat er in de toekomst meer op afstand gewerkt gaat worden," zegt Sébastien. "Het is mogelijk om je aanpassen voor werken op afstand. Ik verstuur bestanden online, zelfs als ze 4K zijn. We moeten ons aanpassen en niet in het verleden blijven hangen." © Sébastien Devaud

De toekomst van films maken

Nu opnamen weer aan het opstarten zijn, "is de situatie drastisch veranderd", zegt Patrick. "Je hebt handschoenen aan, je hebt een mondkapje voor, je blijft weg van mensen. Je moet je apparatuur voor en na elke opname schoonmaken. Het is van groot belang om lichtgewicht, efficiënte apparatuur te hebben na de lockdown. Ik moet nu veel meer op mezelf werken, of in veel kleinere teams."

Patrick's Canon EOS C500 Mark II en Canon EOS C300 Mark II zijn klein genoeg om ze allebei zelf mee te nemen. "Ik ben heel blij dat ik de full-frame Canon EOS C500 Mark II kan gebruiken," voegt hij eraan toe. "Het is een geheel nieuwe optische wereld."

Naast de prioriteit van veiligheid, brengt de nieuwe omgeving ook creatieve uitdagingen met zich mee. "Je verzint bepaalde opnames en die moeten vaker wel dan niet worden aangepast zodat ze binnen de veiligheidsrichtlijnen passen," zegt Patrick. "Social distancing heeft enorme gevolgen voor de manier waarop je drama vastlegt, en voor de manier waarop je mensen vastlegt die met elkaar in contact zijn." Patrick ontwikkelt nieuwe technieken. Zo scheidt hij zichzelf, een regisseur en het onderwerp van een interview bijvoorbeeld van elkaar met een dikke zwarte lap stof bij het opnemen van interviews.

"In de toekomst denk ik dat het onvermijdelijk is dat we weinig reizen zullen zien, dat we kleine, flexibele teams nodig hebben, en dat teamleden meerdere rollen vervullen," zegt Stitch, die hoopt dat dit een kans zou kunnen zijn voor de industrie om milieubewuster te worden. "Filmproductie is historisch gezien nogal een verspillende industrie geweest. Ik hoop dat een grote verandering een lagere CO2-voetafdruk zal zijn."

"Ik denk dat het voor filmmakers nu echt interessant is dat de regels opnieuw worden geschreven," zegt Alex. "Wat ik nu hoor van opdrachtgevers en financierders is dat ze echt openstaan voor nieuwe ideeën. Ik denk dat dit voor ons een geweldige kans is om nieuwe perspectieven aan te nemen, nieuwe stemmen in onze industrie op te nemen en nieuwe verhalen op verschillende manieren te vertellen."

Geschreven door Lucy Fulford


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan