ARTICLE

Netflix voegt de EOS C500 Mark II toe aan de lijst van goedgekeurde camera's

DoP Patrick Smith with a Canon EOS C500 Mark II cinema camera.
Director of photography (DoP) Patrick Smith heeft drie producties voor Netflix gemaakt met de Canon EOS C500 Mark II, waaronder een vooralsnog naamloze vierdelige wetenschapsserie waarbij de meest vooraanstaande chirurgen ter wereld worden gevolgd.
© Patrick Smith

Netflix heeft de Canon EOS C500 Mark II toegevoegd aan zijn lijst met goedgekeurde camera's, waardoor documentairemakers en filmmakers de betaalbare full-frame Cinema EOS System-body kunnen gebruiken als primaire camera voor Netflix Originals-producties.

De streaming- en productiegigant hanteert strenge kwaliteitscontrolenormen, die veel hoger liggen dan bij veel andere omroepen. Goedgekeurde camera's moeten gedurende minstens 90% van het uiteindelijke eindproduct zijn gebruikt, hoewel er bij non-fictie wat meer flexibiliteit is.

"We maken deel uit van de Netflix Post Technology Alliance, dus we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat producten die we in de toekomst maken compatibel zijn met de technische en leveringsspecificaties van Netflix", aldus Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe. "Netflix geeft ons advies over de vereisten en vervolgens streeft Canon, samen met de andere fabrikanten, ernaar om producten te produceren die aan deze vereisten voldoen."

Maar wat zijn precies de cameravereisten voor Netflix Originals? In dit artikel legt Paul uit waarom de Canon EOS C500 Mark II is goedgekeurd en vertelt DoP Patrick Smith, met credits zoals Tell Me Who I Am (2019) en Captive (2016), waarom hij deze camera gebruikt om de nieuwe Netflix-documentaire te maken.

DoP Patrick Smith with the Canon EOS C500 Mark II on a handheld rig in a hospital corridor.
"We monteerden de Canon EOS C500 Mark II op een gimbal om onze onderwerpen door het ziekenhuis te volgen", legt Patrick uit. "Meestal maakte ik opnamen vanuit de hand, maar deze manier van werken gebruikten we voor de wat meer gestileerde opnamen." © Patrick Smith
Producer Alberto Allica in hospital scrubs behind a Canon EOS C500 Mark II cinema camera.
Alberto Allica, de producer van de Netflix Originals-documentaire over chirurgen. "Het was een productie van HDR-kwaliteit", legt Patrick uit. "Ik heb een aantal tests met de Canon EOS C500 Mark II naar het post-productiebedrijf gestuurd. Als we goede en nauwkeurige opnamen zouden maken, zouden ze HDR-beelden van hoge kwaliteit kunnen maken van de 4:2:2 10-bits XF-AVC-beelden." © Patrick Smith

Veeleisende opnamevereisten

De minimale technische specificatie voor een door Netflix goedgekeurde camera is een echte 4K UHD-sensor, een benchmark waaraan de Canon EOS C500 Mark II meer dan voldoet dankzij de door Canon ontwikkelde 5,9K full-frame CMOS-sensor. Dat zijn echter niet de enige opname- en cameravereisten.

Netflix is een van de toonaangevende leveranciers van HDR-content (High Dynamic Range), dus de mogelijkheid om een bestand te leveren dat geschikt is voor nabewerking in HDR, is belangrijk. Met een dynamisch bereik van meer dan 15 stops met Canon Log 2 en de mogelijkheid om opnamen te maken in Cinema RAW Light of Canon's XF-AVC-indeling, kan de Canon EOS C500 Mark II beelden vastleggen die in een dergelijke workflow kunnen worden verwerkt, of het nou PQ of HLG is.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Canon Log 2 met Cinema Gamut en Neutral Color Matrix levert onovertroffen prestaties bij het vastleggen van dynamisch bereik en kleur", aldus Paul. "Het Cinema Gamut dat we gebruiken, overtreft zelfs de ACES-kleurruimte [een branchestandaard voor het beheren van kleur]. De kleuropnamemogelijkheden van de sensor worden zo goed als volledig benut tijdens het opnemen."

Andere opnamevereisten van Netflix zijn bijvoorbeeld een minimale gegevenssnelheid van 240 Mbps bij 23,98 fps en minimaal 16-bits lineaire of 10-bits Log-verwerking. De Canon EOS C500 Mark II behaalt een snelheid van 810 Mbps (XF-AVC) en 2,1 Gbps (Cinema RAW Light) bij een volledige resolutie van 25p en biedt een 10-bits of 12-bits Log, afhankelijk van of je opnamen maakt bij 25p of 50p.

"We hebben al verschillende camera's die zijn goedgekeurd voor Netflix Originals, waaronder de Canon EOS C300 Mark II, Canon EOS C700, Canon EOS C700 FF en nu de Canon EOS C500 Mark II", zegt Paul. Netflix Originals die op deze camera's zijn opgenomen, zijn onder andere de met een Academy Award bekroonde documentaire Icarus (2019), de speelfilm Our Souls at Night (2017) en de voor een Emmy genomineerde serie Grace and Frankie (2015).

"Dit geeft filmmakers een complete Canon-oplossing, zodat ze verschillende camera's kunnen combineren en toch een consistente beeldkwaliteit behouden. Met de Canon EOS C500 Mark II en de Canon EOS C700 FF heb je een full-frame A-cam en B-cam die materiaal produceren dat gemakkelijk in de nabewerking aan elkaar kan worden aangepast. Beide camera's maken gebruik van dezelfde sensor en hebben hetzelfde basiskleurengamma, dezelfde loginstelling en dezelfde kleurenmatrix. De opnamen in RAW-indelingen zien er iets anders uit, maar het is zelfs nog eenvoudiger om de opnamen aan elkaar aan te passen als je beide camera's instelt op 810 Mbps en XF-AVC."

A Canon EOS C500 Mark II.
Patrick gebruikt Canon al heel lang en de Canon EOS C500 Mark II voelde meteen vertrouwd voor hem. "Je hoeft niet na te denken over waar je bepaalde dingen op deze camera kunt vinden. Je vindt alles op de plek die je verwacht en omdat je de knoppen aan de zijkant eenvoudig kunt toewijzen, kun je de camera aanpassen aan je eigen wensen."
Filmmaker Bryan Fogel lies on a laboratory bed attached to a respirator.

De Canon-camera's achter Icarus van Netflix

Jake Swantko, de DoP van de Oscarwinnende documentaire over sportdoping, laat zien hoe hij de documentaire heeft opgenomen met vier verschillende Canon-camera's.

Opnamen maken in een omgeving met een hoge werkdruk

Patrick heeft drie producties voor Netflix gemaakt met de Canon EOS C500 Mark II, waaronder een vooralsnog naamloze documentaire waarin de meest vooraanstaande chirurgen ter wereld worden gevolgd. Voor de vierdelige wetenschapsserie had hij een camera nodig die beelden van hoge kwaliteit zou leveren in een omgeving waar mensen onder hoge druk werken.

"Mijn aflevering ging over een hersenchirurg, dus we filmden craniotomie-ingrepen waarbij de patiënten nog wakker waren - een buitengewone ervaring", legt Patrick uit. "De Canon EOS C500 Mark II bood zoveel fantastische voordelen ten opzichte van sommige andere beschikbare camera's: de full-frame sensor, het compacte formaat, de compatibiliteit met een reeks kleinere objectieven en de beeldstabilisatie (IS).

"We werden gevraagd geen statieven te gebruiken tijdens het filmen van de operatie, maar dankzij de ingebouwde IS kon ik afstand houden van de chirurg en de patiënt, en het frame volledig stabiel vasthouden."

Patrick maakt ongeveer 50% van zijn opnamen uit de hand en introduceert graag subtiele bewegingen. "Ik beweeg vaak iets van links naar rechts. Dit maakt het beeld wat vloeiender en voorkomt bovendien dat mijn lichaam verstijft. Ik vond het erg fijn dat de elektronische IS niet te agressief was. Zo kon ik laterale beweging enigszins in het frame houden, maar een deel van die hoogfrequente trillingen verliezen."

A Canon EOS C500 Mark II.
Dankzij het modulaire ontwerp van de Canon EOS C500 Mark II kun je de camera op verschillende manieren gebruiken, van volledig gestript voor het run-and-gun-filmen van documentaires…
A Canon EOS C500 Mark II set up for filming in an auto shop in front of a red car.
…tot een volledig uitgerust, maar relatief klein apparaat voor het maken van opnamen van bioscoopkwaliteit. Patrick gebruikte een Canon EOS C500 Mark II tijdens een recent project waarin zijn beide passies samenkwamen: filmen en auto's. © Patrick Smith

Een camera die je kunt aanpassen

Het lichte gewicht van de camera en het compacte, modulaire formaat bleken voordelig te zijn bij het volgen van medisch personeel in het ziekenhuis. "Ik moest in die dynamische, snel bewegende, reactieve omgevingen bij kunnen blijven en de Canon EOS C500 Mark II was daarvoor het juiste hulpmiddel", zegt hij.

"Ook het modulaire ontwerp van de camera bevalt me goed. Ik pas de camera voortdurend aan, voor een specifieke scène of als ik mijn manier van werken aanpas. Ik heb vaak verschillende extra hulpmiddelen nodig: een wireless videoverbinding, follow-focus-bediening, een matte box, een externe monitor, ondersteuning voor radiomicrofoons en geluidsapparatuur. Je bent constant op zoek naar verschillende manieren om ze te gebruiken, verschillende manieren om ze in balans te brengen en dat maakt het filmen met de Canon EOS C500 Mark II zo leuk."

In dit specifieke project gebruikte Patrick voornamelijk Canon's EF-prime-objectieven, maar dankzij de ondersteuning van de Canon EOS C500 Mark II voor de verwisselbare objectiefvatting kon hij ook overschakelen van EF naar PL en gebruikmaken van de Sumire Prime-objectieven van Canon. Zijn uitrusting bestaat standaard uit vier objectieven: een Canon EF 24mm f/1.4L II USM, een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM), een Canon EF 50mm f/1.2L USM en een Canon EF 85mm f/1.2L II USM.

A filmmaker changing the lens on a Canon EOS C500 Mark II cinema camera.
De Canon EOS C500 Mark II biedt ondersteuning voor optionele verwisselbare objectiefvattingen. Naast het enorme assortiment Canon EF-prime-objectieven kun je ook de full-frame Sumire Prime-objectieven van Canon gebruiken.

"De objectieven zijn geweldig: licht, klein en scherp", zegt hij. "Ik gebruik ze nu al tien jaar, dus handmatig scherpstellen is een tweede natuur geworden. Ze hebben een korte projectieafstand, dus de scherpstelling van oneindig naar 1,5 m is slechts ongeveer tien graden, terwijl die rotatie op een filmobjectief veel groter zou zijn. Met filmobjectieven heb ik een follow-focussysteem of hulp nodig om het goed te krijgen, maar met de foto-objectieven kan ik zelf heel snel scherpstellen, en net zo nauwkeurig."

Het gebruik van prime-objectieven in plaats van zoomobjectieven houdt het geheel interessant vanuit een visueel oogpunt. "Ik wilde alles er zo filmisch mogelijk laten uitzien op de full-frame chip", zegt Patrick. "Ik maak nu bijna alles voor Netflix in 2.35:1, wat echt een beeldverhouding voor bioscopen is. Je moet toestemming vragen om iets te maken dat breder is dan 2:1, maar als je het kunt rechtvaardigen, gaan ze ermee akkoord."

"De mogelijkheid om een aangepaste markering voor de beeldverhouding aan het beeld toe te voegen is een van de nuttigste functies van de camera. Het maakt een enorm verschil als je in deze Netflix-wereld werkt, waarbij je met 2:1 als minimale vereiste echt zeker wilt weten dat de beeldverhouding ook echt klopt."

Geschreven door Marcus Hawkins


• Netflix heeft bekendgemaakt dat de Canon EOS C300 Mark III ook is toegevoegd aan de lijst met goedgekeurde camera's.

De uitrusting van Patrick Smith

De essentiële uitrusting voor het maken van professionele films

DoP Patrick Smith with a Canon EOS C500 Mark II cinema camera.

Camera's

Canon EOS C500 Mark II

Een nieuwe generatie Cinema EOS System-camera met een 5.9K full-frame CMOS-sensor in een compacte body. "Je hoeft niet na te denken over waar je bepaalde dingen op deze camera kunt vinden. Je vindt alles op de plek die je verwacht en omdat je de knoppen aan de zijkant eenvoudig kunt toewijzen, kun je de camera aanpassen aan je eigen wensen."

Canon EOS C300 Mark III

De opvolger van de Canon EOS C300 Mark II die Patrick gebruikt als zijn B-cam is een veelzijdige 4K Super 35mm Cinema EOS System-camera. "Ik stap binnenkort over op de Canon EOS C300 Mark III", zegt hij. "Het is de perfecte partner voor de EOS C500 Mark II: dezelfde codec, dezelfde kaart, dezelfde kleurwetenschap."

Objectieven

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

De opvolger van het Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief dat Patrick gebruikt. Een professioneel groothoekobjectief met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan