ARTIKEL

Goedgekeurd door Netflix: EOS-cinemacamera's van Canon

Nu de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C70 zijn toegevoegd aan de lijst met door Netflix goedgekeurde camera's, spreken we met cinematograaf Patrick Smith over het filmen van originele producties voor het wereldwijde contentplatform.
Cinematograaf Patrick Smith met een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

Cinematograaf Patrick Smith heeft drie producties voor Netflix gemaakt met de Canon EOS C500 Mark II, waaronder een vierdelige wetenschapsserie waarbij de meest vooraanstaande chirurgen ter wereld worden gevolgd. © Patrick Smith

Netflix heeft de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C70 toegevoegd aan zijn lijst met goedgekeurde camera's, waardoor documentairemakers en filmmakers de krachtige full-frame Cinema EOS System-body's van Canon kunnen gebruiken als primaire camera's voor Netflix Originals-producties. De twee krachtige filmcamera's hebben dezelfde DGO-sensortechnologie en voegen zich bij de Canon EOS C500 Mark II, die kort na de release werd goedgekeurd door Netflix.

De streaming- en productiegigant hanteert strenge kwaliteitscontrolenormen, die veel hoger liggen dan bij veel andere omroepen. Goedgekeurde camera's moeten gedurende minstens 90% van het uiteindelijke eindproduct zijn gebruikt, hoewel er bij non-fictie wat meer flexibiliteit is.

"We maken deel uit van de Netflix Post Technology Alliance, dus we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat producten die we in de toekomst maken compatibel zijn met de technische en leveringsspecificaties van Netflix", aldus Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europe. "Netflix geeft ons advies over de vereisten en vervolgens streeft Canon, samen met de andere fabrikanten, ernaar om producten te produceren die aan deze vereisten voldoen."

Maar wat zijn precies de cameravereisten voor Netflix Originals? In dit artikel legt Paul uit waarom de Canon EOS C500 Mark II, Canon EOS C300 Mark III en Canon EOS C70 zijn goedgekeurd en vertelt cinematograaf Patrick Smith, die films op zijn naam heeft als Tell Me Who I Am (2019) en Captive (2016), waarom hij deze camera's gebruikt om verschillende Netflix-documentaires te maken.
Cinematograaf Patrick Smith met de Canon EOS C500 Mark II op een schouderstatief in de gang van een ziekenhuis.

"We monteerden de Canon EOS C500 Mark II op een gimbal om onze onderwerpen door het ziekenhuis te volgen", legt Patrick uit. "Meestal maakte ik opnamen vanuit de hand, maar deze manier van werken gebruikten we voor de wat meer gestileerde opnamen." © Patrick Smith

Producer Alberto Allica in ziekenhuiskleding achter een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

Alberto Allica, de producer van de Netflix Originals-documentaire over chirurgen. "Het was een productie van HDR-kwaliteit", legt Patrick uit. "Ik heb een aantal tests met de Canon EOS C500 Mark II naar het post-productiebedrijf gestuurd. Als we goede en nauwkeurige opnamen zouden maken, zouden ze HDR-beelden van hoge kwaliteit kunnen maken van de 4:2:2 10-bits XF-AVC-beelden." © Patrick Smith

Veeleisende opnamevereisten

De minimale technische specificatie voor een door Netflix goedgekeurde camera is een echte 4K UHD-sensor, een standaard waaraan de Canon EOS C500 Mark II meer dan voldoet dankzij de door Canon ontwikkelde 5,9K full-frame CMOS-sensor. Zowel de Canon EOS C300 Mark III als de Canon EOS C70 kunnen opnamen maken in Full 4K tot een indrukwekkende 120p. Dat zijn echter niet de enige opname- en cameravereisten.

Netflix is een van de toonaangevende leveranciers van HDR-content (High Dynamic Range), dus de mogelijkheid om een bestand te leveren dat geschikt is voor nabewerking in HDR, is belangrijk. Dankzij de baanbrekende Super 35mm DGO-sensor hebben de Canon EOS C300 Mark III en EOS C70 een dynamisch bereik van meer dan 16 stops, terwijl de full-frame EOS C500 Mark II een bereik heeft van meer dan 15 stops. De EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III kunnen bovendien opnemen in Cinema RAW Light of Canon's XF-AVC-formaat. Deze beelden zijn uitermate geschikt voor verwerking in een HDR-workflow, zowel in PQ als HLG.
"Canon Log 2 met Cinema Gamut en Neutral Color Matrix levert onovertroffen prestaties bij het vastleggen van dynamisch bereik en kleur", aldus Paul. "Het Cinema Gamut dat we gebruiken, overtreft zelfs de ACES-kleurruimte [een branchestandaard voor het beheren van kleur]. De kleuropnamemogelijkheden van de sensor worden zo goed als volledig benut tijdens het opnemen."

Andere opnamevereisten van Netflix zijn bijvoorbeeld een minimale gegevenssnelheid van 240 Mbps bij 23,98 fps en minimaal 16-bits lineaire of 10-bits Log-verwerking. De Canon EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III tikken beide 810 Mbps aan bij het opnemen in XF-AVC, terwijl de EOS C70 410 Mbps haalt. Bij het opnemen in Cinema RAW Light halen de EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III respectievelijk 2,1 Gbps en 1 Gbps bij een volledige resolutie en 25p, en beide bieden ook 10- of 12-bits Log, afhankelijk van of je filmt met 25p of 50p.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
"We hebben al verschillende camera's die zijn goedgekeurd voor Netflix Originals, waaronder de Canon EOS C300 Mark II, EOS C700 en EOS C700 FF", zegt Paul. Netflix Originals die op deze camera's zijn opgenomen, zijn onder andere de met een Academy Award bekroonde documentaire Icarus (2019), de speelfilm Our Souls at Night (2017) en de voor een Emmy genomineerde serie Grace and Frankie (2015).

"Dit geeft filmmakers een complete Canon-oplossing, zodat ze verschillende camera's kunnen combineren en toch een consistente beeldkwaliteit behouden. Met de Canon EOS C500 Mark II en de Canon EOS C700 FF heb je een full-frame A-cam en B-cam die materiaal produceren dat gemakkelijk in de nabewerking aan elkaar kan worden aangepast. Beide camera's maken gebruik van dezelfde sensor en hebben hetzelfde basiskleurengamma, dezelfde loginstelling en dezelfde kleurenmatrix. De opnamen in RAW-indelingen zien er iets anders uit, maar het is zelfs nog eenvoudiger om de opnamen aan elkaar aan te passen als je beide camera's instelt op 810 Mbps en XF-AVC."
Filmmaker Jolade Olusanya gebruikt het variangle touchscreen van de Canon EOS C70.

De Canon EOS C70 heeft een kleiner, DSLR-achtig ontwerp en is de compactste en lichtste camera in de Cinema EOS-serie.

Een aantal Canon-cinemacamera's op statieven, met de EOS C70 op de voorgrond.

De Canon EOS C70 is een nieuwe generatie camera uit de Cinema EOS-serie met Canon's baanbrekende RF-vatting en een 4K Super 35mm DGO-sensor.

De eerste BBC Studios-productie voor Netflix

Patrick heeft verschillende producties voor Netflix gemaakt met de Canon EOS C500 Mark II, waaronder The Surgeon's Cut, een documentaire waarin de meest vooraanstaande chirurgen ter wereld worden gevolgd. Voor de vierdelige wetenschapsserie, de eerste productie van BBC Studios voor de toonaangevende streamingdienst, was een camera nodig die hoogwaardige beelden kon leveren in een omgeving waar de druk hoog is.

"Mijn aflevering ging over een hersenchirurg, dus we filmden craniotomie-ingrepen waarbij de patiënten nog wakker waren - een buitengewone ervaring", legt Patrick uit. "De Canon EOS C500 Mark II bood zoveel fantastische voordelen ten opzichte van sommige andere beschikbare camera's: de full-frame sensor, het compacte formaat, de compatibiliteit met een reeks kleinere objectieven en de beeldstabilisatie (IS).
A behind-the-scenes shot of Neville Kidd filming Netflix show Altered Carbon.

Hoe Neville Kidd de populairste cinematograaf in televisieland werd

Het tweede seizoen van The Umbrella Academy was de populairste Netflix Original in 2020. De Schotse filmmaker Neville Kidd vertelt hoe hij zijn weg naar het scherm heeft gevonden.
"We werden gevraagd geen statieven te gebruiken tijdens het filmen van de operatie, maar dankzij de ingebouwde IS kon ik afstand houden van de chirurg en de patiënt, en het frame volledig stabiel vasthouden."

Patrick maakt ongeveer 50% van zijn opnamen uit de hand en introduceert graag subtiele bewegingen. "Ik beweeg vaak iets van links naar rechts. Dit maakt het beeld wat vloeiender en voorkomt bovendien dat mijn lichaam verstijft. Ik vond het erg fijn dat de elektronische IS niet te agressief was. Zo kon ik laterale beweging enigszins in het frame houden, maar een deel van die hoogfrequente trillingen verliezen."
Een Canon EOS C300 Mark III aan een gimbal ligt op de vleugel van een vliegtuig.

De DGO Super 35mm 4K CMOS-sensor en de verbeterde 16+ stops van het dynamische bereik zijn slechts twee van de belangrijkste functies die filmmakers in de Canon EOS C300 Mark III zullen aantreffen.

Patrick Smith rent over een grasveld met een Canon EOS C70 laag bij de grond aan een handheld gimbal en filmt een jongetje dat rent met een voetbal.

De Canon EOS C70 beschikt over verschillende technologieën die werden geïntroduceerd in de Canon EOS C300 Mark III, waaronder de innovatieve 4K Super 35mm DGO-sensor.

Een camera die je kunt aanpassen

Het lichte gewicht van de camera en het compacte, modulaire formaat bleken voordelig te zijn bij het volgen van medisch personeel in het ziekenhuis. "Ik moest in die dynamische, snel bewegende, reactieve omgevingen bij kunnen blijven en de Canon EOS C500 Mark II was daarvoor het juiste hulpmiddel", zegt hij.

"Ook het modulaire ontwerp van de camera bevalt me goed. Ik pas de camera voortdurend aan, voor een specifieke scène of als ik mijn manier van werken aanpas. Ik heb vaak verschillende extra hulpmiddelen nodig: een wireless videoverbinding, follow-focus-bediening, een matte box, een externe monitor, ondersteuning voor radiomicrofoons en geluidsapparatuur. Je bent constant op zoek naar verschillende manieren om ze te gebruiken, verschillende manieren om ze in balans te brengen en dat maakt het filmen met de Canon EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III zo leuk."

In dit specifieke project gebruikte Patrick voornamelijk Canon's EF-prime-objectieven, maar dankzij de ondersteuning van de Canon EOS C500 Mark II voor de verwisselbare objectiefvatting kon hij ook overschakelen van EF naar PL en gebruikmaken van de Sumire Prime-objectieven van Canon. Zijn uitrusting bestaat standaard uit vier objectieven: een Canon EF 24mm f/1.4L II USM, een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM), een Canon EF 50mm f/1.2L USM en een Canon EF 85mm f/1.2L II USM.

"De objectieven zijn geweldig: licht, klein en scherp", zegt hij. "Ik gebruik ze nu al tien jaar, dus handmatig scherpstellen is een tweede natuur geworden. Ze hebben een korte projectieafstand, dus de scherpstelling van oneindig naar 1,5 m is slechts ongeveer tien graden, terwijl die rotatie op een filmobjectief veel groter zou zijn. Met filmobjectieven heb ik een follow-focussysteem of hulp nodig om het goed te krijgen, maar met de foto-objectieven kan ik zelf heel snel scherpstellen, en net zo nauwkeurig."
Een filmmaker verandert het objectief op een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

De Canon EOS C500 Mark II biedt ondersteuning voor optionele verwisselbare EF- of PL-objectiefvattingen. Naast het enorme assortiment Canon EF-prime-objectieven kun je ook de full-frame Sumire Prime-objectieven van Canon gebruiken.

Het gebruik van prime-objectieven in plaats van zoomobjectieven houdt het geheel interessant vanuit een visueel oogpunt. "Ik wilde alles er zo filmisch mogelijk laten uitzien op de full-frame chip", zegt Patrick. "Ik maak nu bijna alles voor Netflix in 2.35:1, wat echt een beeldverhouding voor bioscopen is. Je moet toestemming vragen om iets te maken dat breder is dan 2:1, maar als je het kunt rechtvaardigen, gaan ze ermee akkoord."

"De mogelijkheid om een aangepaste markering voor de beeldverhouding aan het beeld toe te voegen is een van de nuttigste functies van de camera. Het maakt een enorm verschil als je in deze Netflix-wereld werkt, waarbij je met 2:1 als minimale vereiste echt zeker wilt weten dat de beeldverhouding ook echt klopt."

De perfecte A/B-cameraopstelling

Nu Patrick de beschikking heeft over de door Netflix goedgekeurde EOS C300 Mark III, heeft hij de perfecte cameraopstelling gevonden en gebruikt hij voor veel van zijn werk een combinatie van de EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III. "Het is de perfecte combinatie omdat ze beide dezelfde opnamecodec hanteren. Ook de kleurwetenschap is hetzelfde. Ze hebben dezelfde vormfactor. Alle functies van de camera's sluiten gewoon perfect op elkaar aan", zegt hij. "Ik kan eenvoudig van camera wisselen om de sterke punten van elke camera te benutten. De EOS C500 Mark II gebruik ik meestal voor bredere beelden omdat de camera een grotere chip heeft die een geringe scherptediepte voor dat type opname vastlegt. De EOS C300 Mark III gebruik ik meestal voor close-ups. De mogelijkheid om te filmen met 120p in 4K is zeer nuttig. De twee camera's vullen elkaar perfect aan."

Nu de EOS C70 ook door Netflix is goedgekeurd, denkt Patrick dat ook deze camera van pas zal komen bij zijn opnames voor documentaires. "De kleine vormfactor en de veelzijdigheid van de EOS C70 maken het een ideale secundaire camera voor hoogwaardige documentaires", zegt hij. "Ik kan de camera bevestigen aan een auto, ermee rondrennen op een gimbal of zelfs een extra hoek creëren tijdens een interview. Het is een belangrijk onderdeel van mijn apparatuur."

Geschreven door Marcus Hawkins


De uitrusting van Patrick Smith

De essentiële uitrusting voor het maken van professionele films

Cinematograaf Patrick Smith met een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

Camera's

Canon EOS C70

Een baanbrekende Cinema EOS System-camera met RF-vatting en Canon's 4K Super 35mm DGO-sensor. Dankzij 4K 120P Slow Motion, groot dynamisch bereik en Dual Pixel CMOS AF in een compacte body, luidt het RF-systeem een heel nieuw tijdperk in.

Canon EOS C500 Mark II

Een nieuwe generatie Cinema EOS System-camera met een 5.9K full-frame CMOS-sensor in een compacte body. "Je hoeft niet na te denken over waar je bepaalde dingen op deze camera kunt vinden. Je vindt alles op de plek die je verwacht en omdat je de knoppen aan de zijkant eenvoudig kunt toewijzen, kun je de camera aanpassen aan je eigen wensen."

Canon EOS C300 Mark III

De veelzijdige EOS C300 Mark III maakt gebruik van de 4K Super 35mm DGO-sensor van Canon, met 4K 120P Slow Motion, High Dynamic Range en Dual Pixel CMOS AF in dezelfde body als de EOS C500 Mark II. "Het is de perfecte partner voor de EOS C500 Mark II: dezelfde codec, dezelfde kaart, dezelfde kleurwetenschap", zegt Patrick.

Lenzen

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

De opvolger van het Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief dat Patrick gebruikt. Een professionele groothoeklens met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht.

Gerelateerde artikelen

  • Filmmaker Ben Sherlock met de Canon EOS C500 Mark II.

    ARTIKEL

    Vergelijking van twee cinematografische krachtpatsers

    Documentairemaker Ben Sherlock onderzoekt wat de Super 35mm EOS C300 Mark III en de full-frame EOS C500 Mark II te bieden hebben in het veld.

  • The Canon cameras behind Netflix's Icarus

    ARTIKEL

    De Canon-camera's achter Icarus van Netflix

    Jake Swantko, de Director of Photography van de Oscarwinnende documentaire over sportdoping, laat zien hoe hij de documentaire heeft opgenomen met vier verschillende Canon-camera's.

  • Filmmaker Simeon Quarrie filmt met de Canon EOS C70-camera.

    ARTIKEL

    Met een beperkt budget opnamen maken met de Canon EOS R

    Filmmaker Simeon Quarrie vertelt hoe filmmakers met de kleinste Cinema EOS-camera meer kunnen doen met minder.

  • ARTIKEL

    De Canon EOS C500 Mark II in het Noordpoolgebied

    Wetenschapper en documentairemaker Roberto Palozzi trotseerde sneeuwstormen en de vrieskou om de kabeljauwvisserij bij de Lofoten in Noorwegen te filmen.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro