Eddie Keogh - EOS-1D X Mark II

eddie_keogh.jpg

Maak kennis met de actiehelden

Eddie Keogh

Video bekijken

"Ik kon de camera meteen gebruiken. Zo goed is hij"

Eddie Keogh is een top-sportfotograaf die regelmatig freelancewerk doet voor het fotobureau Reuters. Hij is ook lid van het Canon Ambassador-programma, heeft uitgebreide kennis van het EOS System en was een van de eersten die met de EOS-1D X Mark II fotografeerde. Hij vertelt iets over de voordelen van deze camera bij het fotograferen van dynamische beeld bij weinig licht.

Eddie Keogh

Eddie kreeg de uitdaging om de EOS-1D X Mark II het vuur aan de schenen te leggen in het Lee Valley VeloPark in Londen, de iconische wielerbaan die voor de Olympische Spelen werd gebouwd en waar de teams van Groot-Brittannië, onder leiding van Sir Chris Hoy en Victoria Pendleton, in de zomer van 2012 hun grote overwinningen boekten. 2012 was toevallig ook het jaar dat Eddie zijn originele EOS-1D X in handen kreeg. Het was dus een toepasselijke locatie voor het testen van diens opvolger. Maar zou het een succes worden? Eddie vertelt...

"Vanaf het moment dat ik de camera oppakte, wist ik dat het goed zat," merkt hij op. "De bediening geeft je zelfvertrouwen en de camera ligt beter in hand dan andere camera's. Iedere keer dat Canon een nieuwe camera uitbrengt denk ik: 'hoe kan die nou beter zijn dan de vorige?' Maar deze camera is echt een game changer."

"Het idee was om naar de wielerbaan te gaan en om foto's te maken van het baanwielrennen". "Ik ben al eerder op die locatie geweest voor het WK en de Paralympics, dus ik kende de plek. Bestaat er een betere plek om deze camera te testen? Het licht was tricky, dus het was een echte test voor de camera: een snel bewegend voorwerp fotograferen, binnen, bij weinig licht met een snelle sluitertijd. Op beide vlakken moest ik het uiterste uit de camera zien te halen. Maar met de indrukwekkende ISO-mogelijkheden van de sensor, merkte ik dat ik met ISO 3200 dezelfde kwaliteit foto's kreeg als met ISO 1600 op de EOS-1D X."

Eddie Keogh

"Ik voelde me zeer op m'n gemak met de camera," geeft hij aan. "Het is de continuïteit tussen deze camera en mijn oude EOS-1D X die ik het fijnst vind. Je kunt deze camera nu aan me geven en ik kan er morgen mee werken, geen enkel probleem."

Eddie was in het bijzonder geïnteresseerd in de vooruitgang op het gebied van AF-snelheid en AF-tracking. "Ik kreeg de mogelijkheid om de focus tracking uit te proberen. Ik volgde de wielrenners die op me af kwamen, waar ik ze in eerste instantie helemaal in beeld had en daarna alleen het bovenste deel van hun lichaam," weet hij zich te herinneren. "Met een opnamereeks bij 14 fps was elke foto haarscherp. En ook nog eens consequent scherp. Ik bekeek de frames op de achterkant van de camera en ze waren allemaal scherp. Er zat geen slecht frame tussen. Het heeft geen zin om over een topsnelheid van 14 fps te beschikken [met AF/AE] als er tien niet scherp zijn..."

Hij vertelt verder: "Hij vergrendelt zich ook net iets sneller op het onderwerp. Dan hebben we het wel over nanoseconden, maar laten we eerlijk wezen: een nanoseconde kan het verschil betekenen tussen een bal aan het eind van iemands voet of 15 cm er vanaf. Dat moment duurt letterlijk 1/1000ste van een seconde en dan is het voorbij; dat is de marge waarmee we werken. Dit is waarom de EOS-1D X Mark II een grote stap voorwaarts is. De camera heeft een geweldige buffer en de Dual DIGIC 6+ processoren leveren echt een ongelooflijke prestatie bij het verwerken van al die gegevens."

"Nieuwe apparatuur die beter, sneller en handiger is, maakt het werk voor mij eenvoudiger," lacht hij. "Ik herinner me de dagen van 64 Mb CompactFlash-kaarten nog en de extreem trage schrijfsnelheden. Als ik vandaag met zo'n kaartje een opnamereeks van 14 fps zou schieten, zat ik de rest van de dag te wachten! En CFast-kaart gebruiken is dus echt een bonus. De EOS-1D X Mark II geeft je een buffer van 170 RAW-bestanden, wat ongelooflijk is. Het laatste wat je als fotograaf wilt overkomen is een shot missen door iets waar je zelf niets aan kunt doen, zoals een volle buffer of een trage processor. De camera moet presteren en de EOS-1D X Mark II, met zijn supersnelle processoren en grote buffer, zal zeker goed worden ontvangen."

Een duidelijk en scherp voordeel

Eddie's goede ervaringen tijdens het fotograferen werden ook weerspiegeld op de achterkant van de camera, toen het tijd was om de foto's te bekijken. "Het scherm op de achterkant met 1,6 miljoen pixels is fantastisch," zegt hij. "Dat is een belangrijke verbetering ten opzichte van de EOS-1D X. Omdat ik vandaag de dag zoveel meer van achter de camera werk is het echt een voordeel om een scherper beeld te zien. Ik moet heel vaak tijdens een wedstrijd even snel de scherpte controleren. En met dit nieuwe scherm kan dat."

"En de EOS-1D X Mark II heeft nog een functie die echt iets toevoegt," legt hij uit. "De functie bijsnijden en verzenden. Die is geweldig voor sportfotografen, zoals ik. Je kunt een foto die je hebt gemaakt selecteren en al op de camera bijsnijden. Het nieuwe beeld kun je dan weer als een JPEG opslaan. In de sportfotografie wordt 95% van de foto's bijgesneden. Het komt zeer zelden voor dat ik een foto naar een klant stuur die niet is bijgesneden. Dit is dus een zeer waardevolle functie die je veel tijd bespaart."

Hij vertelt verder: "soms ben je als fotograaf bezorgd over hoe je foto's worden gebruikt als je ze uit handen hebt gegeven. Het bijsnijden kan groot effect hebben op de impact van een foto. De mogelijkheid voor een fotograaf om foto's vóór verzending bij te snijden als ze nog op de camera staan is zeer welkom."

Dat geldt ook voor het ingebouwde GPS, dat voor het eerst op een DSLR uit de EOS-1D serie is te zien. Eddie legt uit: "Dit is eigenlijk heel belangrijk. Bijvoorbeeld als er veel fotografen zijn die een reeks foto's van een doelpunt insturen. Met de EOS-1D X Mark II weten we dan dat het tijdstip van de actie precies overeenkomt met het tijdstip waarop de foto werd gemaakt. Er kan dus nooit onduidelijkheid ontstaan over de echtheid of nauwkeurigheid van de foto. Je hoeft dus ook nooit meer zelf de klok van de camera gelijk te zetten. Met de EOS-1D X Mark II weet ik dat wat er op het veld gebeurd is en wat ik met mijn lens heb geregistreerd één en hetzelfde zijn."

Bewegende stilstaande beelden

Eddie gebruikte vijf van zijn favoriete lenzen bij de shoot op de wielerbaan: de EF11-24mm f/4L USM, EF14mm f/2.8L II USM, EF24-70mm f/2.8L II USM, EF70-200mm f/2.8L IS II USM en EF400 f/2.8L IS II USM. "De EOS-1D X Mark II deed het briljant met al deze lenzen," bevestigt hij. "Het scherpstellen ging snel en zeer nauwkeurig, veel beter dan met de EOS-1D X, maar dankzij de mogelijkheid om 4K-video's met de camera op te nemen zou ik, als men me dat zou vragen, hiermee films kunnen maken met de Live View-modus, en op een soepele manier kunnen scherpstellen dankzij de touchscreenbediening en de Dual Pixel CMOS AF. Fotografen worden vandaag de dag steeds vaker gevraagd om films te maken, zeker bij Reuters waar we altijd wat verder proberen te gaan en onze klanten meer willen kunnen bieden. Ook dit is dus een uitstekende functie.

"Mijn eindconclusie over de EOS-1D X Mark II is dat ik meer foto's kan maken, van hogere kwaliteit en dat ik ze sneller kan versturen dankzij de nieuwe WiFi-zender," somt Eddie op. "Naar mijn mening is de camera een significante stap voorwaarts ten opzichte van de originele EOS-1D X en door die nieuwe briljante bijsnijden en verzenden-functie, is hij echt gemaakt voor fotografen zoals ik. Wanneer kan ik mijn bestelling plaatsen?"

Meer over de fotograaf

Volledig profiel weergeven