INTERVIEW

Vrouwen in de fotografie: muziekfotograaf Christie Goodwin over moed en creativiteit

Christie Goodwin fotografeerde Randy Blythe van de heavy metal band Lamb of God tijdens een optreden in de Brixton Academy in Londen op 18 januari 2014. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief bij 1/1250 sec, f/2.8 en ISO2500. © Christie Goodwin / Redferns / Getty Images

"Soms moet je de regels overtreden om een opname te kunnen maken", zegt Christie Goodwin. Toen ze een keer aan het werk was als huisfotograaf in de Royal Albert Hall, werd haar gezegd dat de artiest van die avond, een zekere Iggy Pop, geen fotografen wilde zien. Gehoorzaam bleef ze onzichtbaar – dat wil zeggen, totdat Iggy besloot het publiek in te springen.

"Ik ken die plaats als mijn broekzak, ik wist waar ik moest zijn voor de opname die ik wilde maken. Ik nam razendsnel een beslissing”, weet ze nog. "Ik kreeg precies de gewenste opname – Iggy liggend op zijn rug op de handen van het publiek, zijn armen uitgestrekt naar boven."Seconden later stond ze oog-in-oog met de zanger terwijl hij verder werd gedragen, "maar ik had mijn camera achter mijn rug." Die balans tussen discretie en vindingrijkheid is typisch voor Goodwin, een muziekfotograaf die de moed heeft haar lens te richten op andere plekken dan anderen doen.

Iggy Pop crowdsurfing at the Royal Albert Hall on 13 May 2016.
Iggy Pop crowdsurfend tijdens een optreden in de Royal Albert Hall op 13 mei 2016. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM-objectief bij 1/250 sec, f/5.0 en ISO3200. © Christie Goodwin / Redferns / Getty Images

Door de camera kan ik de wereld met meer moed bekijken en ervaren.

"Al vroeg in mijn carrière besloot ik om er niet over na te denken of een foto verkoopbaar is. Ik probeer mijn hersenen uit te schakelen en het ritme van de muziek, de mode, de emoties te voelen”, zegt ze. "Artiesten zijn niet op zoek naar gewone opnamen, ze willen de ervaring die ze het publiek geven, voelen in de foto's. Het zijn creatieve mensen en dat moet je vastleggen in je foto's.”

Goodwin is, verrassend genoeg, verlegen van aard, maar toen ze op haar twaalfde fotografie ontdekte, veranderde alles. "De eerste keer dat ik door de zoeker keek, realiseerde ik me dat ik met de camera de wereld met meer moed dan ik had, kon zien en ervaren”, zegt ze. "Nog steeds voel ik me naakt zonder camera." Ze kocht haar eerste Canon 30 jaar geleden en heeft daar nooit spijt van gehad. En om te zorgen dat ze nooit een kans mist, heeft ze twee Canon EOS 5D Mark III's bij zich, de ene met een 24-70mm-objectief en de andere met een 70-200mm-objectief.

Adam Lambert performs with Queen at HMV Hammersmith Apollo on 11 July 2012.
Adam Lambert treedt op met Queen in HMV Hammersmith Apollo op 11 juli 2012 tijdens hun eerste gezamenlijke minitour. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief bij 1/2500 sec, f/2.8 en ISO2000. © Christie Goodwin / Redferns / Getty Images
Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

In het midden van de jaren 80 schreef Goodwin zich in voor een studie fotografie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. "Dat was een ontnuchterende opleiding – ze breken je af en bouwen je daarna opnieuw op", zegt ze. Ze overhandigde eens haar werk voor een maandopdracht en kreeg vier pagina's met vaak pijnlijk botte feedback terug. Na een jaar overwoog ze om te stoppen, maar een van haar docenten, die haar talent zag, haalde haar over om te blijven. "Daar ben ik nu dankbaar voor, maar de gewoonte om foto's te bekritiseren, is wel blijven hangen – ik ben zelf mijn ergste criticus. Geef me een willekeurige foto die ik heb gemaakt en ik kan je een hele lijst geven met alles wat er fout aan is.”

Na haar afstuderen werkte ze eerst in de mode en daarna als nieuwsfotograaf. Pas in 2005 ging ze zich helemaal op de muziek richten. "Ik had me nooit gerealiseerd dat muziekfotografie een baan zou kunnen zijn. Dat was altijd iets wat ik in mijn vrije tijd deed, als hobby. Ik hield van muziek en ging naar heel veel concerten, naar festivals – altijd met mijn camera omdat ik nooit van huis ging zonder – maar ik legde nooit het verband… ik dacht dat je saaie dingen moest doen om je brood te verdienen.”

Ozzy Osbourne of Black Sabbath performing at the British Summer Time Festival in Hyde Park in July 2014.
Toen Black Sabbath optrad op het British Summer Time Festival in Hyde Park in juli 2014, bewees Ozzy Osbourne dat hij nog steeds de aandacht van een menigte kon vasthouden en legde Christie Goodwin zijn unieke podiumoptreden vast. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met 70-200mm-objectief bij 1/800 sec, f/2.8 en ISO2500. © Christie Goodwin / Redferns / Getty Images

Er zijn meer mannelijke fotografen dan vrouwelijke, maar daardoor laat ik me niet intimideren.

Goodwin's doorbraak kwam toen iemand, zonder dat ze dat wist, haar werk naar Simon Porter, de manager van Status Quo, stuurde. Toen hij haar belde om haar een opdracht aan te bieden, nam Goodwin aan dat het een grap was en hing ze op. Gelukkig begreep hij dat en voordat ze het wist, maakte ze opnamen van de band. "Ik werd in het diepe gegooid, maar ik denk dat dat een goede manier is om te leren. Ik kreeg geen instructies, ik wist niet hoe andere mensen het deden, omdat ik me daar nooit in verdiept had – ik deed het gewoon en was mezelf.”

En dat leverde resultaat op. Tegenwoordig wordt ze veel gevraagd en maakt ze opnamen tijdens tours van Katy Perry, Ed Sheeran, PJ Harvey, Kylie, Taylor Swift en Joe Bonamassa. Elke tour biedt veel creatieve kansen en van elke tour heeft ze iets anders geleerd. "Tijdens de eerste show van een tour loop ik rond als een kip zonder kop en probeer ik alles vast te leggen. De dag daarna ben ik gefocust en maak ik een checklist."

Katy Perry in a spectacular colourful costume performing at Odyssey Arena in Belfast on the opening night of her Prismatic World Tour in 2014.
Wat kun je anders verwachten van Katy Perry in wat ze haar Prismatic World Tour noemde? Christie Goodwin legde de kleur en de glitter vast tijdens de openingsavond in de Odyssey Arena in Belfast op 7 mei 2014. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met 24-70mm-objectief bij 1/400 sec, f/5.6 en ISO2500. © Christie Goodwin / Redferns / Getty Images

Hoewel ze geniet van alle aspecten van haar werk, voelt Goodwin zich het meest thuis in de pit, de ruimte direct voor het podium. "Wanneer de muziek begint, begint mijn adrenaline te stromen. Elke live show heeft een ritme. De eerste drie nummers zijn het ergst: de artiest moet erin komen, de band ook en zelfs het publiek. Als het concert op gang komt, raakt iedereen opgewonden en stroomt er een hoop liefde tussen het publiek, de artiest en de band. Je staat daar tussenin en die energie straalt op je af en helpt je bij het maken van de foto's.”

Net als overal in de beeldindustrie wordt muziekfotografie heel erg gedomineerd door mannen, maar Goodwin heeft geweigerd zich hierdoor te laten tegenhouden. "Er zijn altijd meer mannelijke fotografen dan vrouwelijke, maar daardoor laat ik me niet intimideren", zegt ze. In tegendeel. Ze herinnert zich dat ze eens stond te fotograferen aan de andere kant van de pit dan andere fotografen om iets origineels vast te leggen. Dat gaf veel verwarring onder haar collega's en een van hen kwam naar haar toe om te vragen wat ze in vredesnaam aan het doen was.

"Er zijn enkele mannelijke fotografen, met wie ik samen in de pit heb gestaan, van wie ik weet dat ze op me neerkeken, maar ik heb nooit een klant gehad die zei dat hij me niet wilde inhuren omdat ik een vrouw ben." Succes heeft te maken met talent "en talent is onzijdig", zegt ze. Maar het heeft ook te maken met moed – "de moed om je visie te delen, de moed om bekritiseerd te worden, de moed om te leren, om creativiteit te verkennen voorbij dat wat van je wordt verwacht"– en Goodwin komt geen moed tekort.

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De kit van Christie Goodwin

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Canon EOS 5D Mark III

Camera

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Lenzen

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Deze standaard zoomlens van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.

Canon EF 70-200mm f/4L USM

Een hoogwaardig telezoomobjectief met uitstekende beeldkwaliteit, snelle automatische scherpstelling en een rond diafragma voor een mooie achtergrondwaas. Door het compacte formaat en het lichte gewicht is dit objectief gemakkelijk mee te nemen op reis.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan