ARTIKEL

De making-of van Icarus van Netflix: de Canon-camera's achter de Oscarwinnende documentaire over sportdoping

Filmmaker Bryan Fogel lies on a laboratory bed attached to a respirator.
Met zijn Netflix-documentaire Icarus wilde regisseur Bryan Fogel de ineffectiviteit aantonen van het dopingcontroleprogramma voor wielrenners. Director of Photography Jake Swantko filmde alles met camera's en objectieven van Canon. © Netflix

De droom van de meeste documentairemakers is om een visueel verbluffende en boeiende film te maken die de ogen van mensen opent of de perceptie van een kwestie verandert die niet de aandacht krijgt die het verdient. Voor de film zou het een droom zijn die werkelijkheid wordt als deze erin zou slagen een enorme wereldwijde samenzwering te onthullen, de voorpagina's te halen en vervolgens de katalysator voor echte verandering te vormen. En als die film dan ook nog een Oscar zou winnen... Dat gebeurt alleen in een Hollywood-film.

Maar dat is precies wat er gebeurde bij regisseur Bryan Fogel en Director of Photography Jake Swantko met Icarus, hun Netflix-documentaire over doping in de sport. Het plan was om een film te maken in de stijl van Super Size Me van Morgan Spurlock, maar dan met prestatiebevorderende middelen in plaats van fastfood. Bryan, een enthousiaste wielrenner, wilde de ineffectiviteit van het antidopingprogramma voor wielrenners aantonen door zelf doping te gebruiken, zonder gepakt te worden en te eindigen in de top 10 van de Haute Route, een slopende zevendaagse wielerwedstrijd voor amateurs door de Alpen. In plaats daarvan ontdekte hij een wereldwijde samenzwering die leidde tot inmenging van de politie en het Internationaal Olympisch Comité, waardoor Rusland werd uitgesloten van de Olympische Winterspelen van 2018.

Toen hij in 2014 aan de documentaire begon, wist Jake dat hij zowel snelle wielerwedstrijden als opnamen bij weinig licht zou filmen. De Canon EOS C300 en later een Canon EOS C300 Mark II werden gekozen als hoofdcamera's, aangevuld met een Canon EOS 5D Mark II (die opgevolgd is door de Canon EOS 5D Mark IV), vanwege de geringe scherptediepte en voor breedbeeldopnamen tijdens interviews. Een Canon LEGRIA HF G30-videocamera werd voor het geval dat toegevoegd als tweede of derde camera.

DOP Jake Swantko pointing a videocamera at Bryan Fogel while both sit at a table.
Director of Photography Jake Swantko filmt Bryan Fogel, de regisseur van de Netflix-documentaire Icarus. Jake gebruikte de Canon EOS C300 en later de Canon EOS C300 Mark II voor alles, van actieopnamen tot interviews, en zegt dat het de enige camera is die hij voor zo'n verscheidenheid aan taken vertrouwde. © Jake Swantko
Bryan Fogel and Grigory Rodchenkov sit opposite each other at a long wooden table.
De Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) werd gebruikt voor breedbeeldopnamen van de interviews. © Jake Swantko

Verrassende bekentenissen

Bryan riep de hulp in van de Russische arts Grigory Rodchenkov om hem te helpen met de toediening van de doping. Halverwege de opname onthulde de arts dat hij vroeger, als hoofd van het nationale anti-dopinglaboratorium van Rusland, hetzelfde deed voor Russische atleten die deelnamen aan grote internationale sportevenementen. Hij beweerde niet alleen dat hij aan een programma had meegewerkt dat speciaal was ontworpen om atleten doping te geven en hen hiermee weg te laten komen, maar bood ook aan om Bryan en Jake mee te nemen naar het laboratorium in Rusland, zodat zij het konden vastleggen. Dit gooide alle plannen van het team overhoop en gaf het project een onverwachte wending.

De compacte Canon LEGRIA HF G30-videocamera - zonder accessoires om hem zo klein en onopvallend mogelijk te houden - werd aangezet voor het maken van verborgen opnamen. "De Canon LEGRIA HF G30 was de beste in zijn klasse wat betreft draagbaarheid en precies het type consumentencamera wat we zochten", aldus Jake. "Het heeft de juiste beeldverhouding, de juiste definitie en automatische belichting en scherpstelling. Het geeft je dat echte vlieg-op-de-muur-gevoel, wat we wilden voor bepaalde delen van de film.”

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Bryan en Jake vlogen naar het beruchtste antidopinglaboratorium van Moskou, zonder echt een idee te hebben wat ze zichzelf precies op de hals haalden. "Grigory heeft een innemende persoonlijkheid", zegt Jake, "die soms maskeert met wat voor risico je te maken hebt. Hij deed er op dat moment erg luchtig over. Toen we de toegangspoort van het lab binnenreden, zei hij gewoon: 'Het is waarschijnlijk het beste om je camera uit te zetten'. Hij trok een vuilniszak uit zijn dashboard waar we de camera ingooiden. De metaaldetector piepte toen we door de beveiliging gingen, maar vanwege de positie van Grigory hielden ze ons niet tegen. En toen begonnen we te filmen. We hadden helemaal niet door welk risico we liepen."

Daar in het lab sprak Grigory heel openhartig over de schaal van de doping. "Op dat moment dacht ik zoiets van 'Ho even, wat zegt deze man nou allemaal?' We dachten wel dat hij de waarheid sprak, maar we wisten het niet zeker. Later, toen ik het eerste onafhankelijke onderzoek verfilmde [The McLaren Report in 2016, in opdracht van het Wereld Anti-Doping Agentschap], waarin zijn beweringen al buiten redelijke twijfel bevestigd werden, was het moment waarop ik wist dat deze zaak echt enorm was."

De openbaringen resulteerden in een uiteenzetting op de voorpagina van The New York Times, de Amerikaanse federale overheid die Grigory dagvaardde om te getuigen voor een Grand Jury en de inmenging van toonaangevende Russische politieke figuren. Grigory houdt zich nu schuil en geniet bescherming van de Amerikaanse overheid.

Grigory Rodchenkov next to a machine in a laboratory.
Grigory Rodchenkov nodigde Bryan en Jake uit bij zijn antidopinglaboratorium in Moskou. Om zo heimelijk mogelijk te filmen koos Jake voor de Canon LEGRIA HF G30 vanwege de “allerbeste” draagbaarheid in zijn klasse en het “vlieg-op-de-muur-gevoel, want dat was wat we wilden.” © Netflix

Een filmische documentaire maken

Met zo'n geweldig verhaal zou het heel makkelijk zijn geweest om je puur op het verhaal te richten, maar de opdracht van Jake was om de film er goed uit te laten zien. Hij combineerde de uit de losse hand geschoten beelden van de videocamera met de meer cinematografische beelden van de Canon EOS C300 en de Canon EOS C300 Mark II, en de B-camera, de Canon EOS 5D Mark II.

"We wilden de mensen laten zien dat deze film op sommige momenten echt zelfgemaakt was en op andere momenten heel filmisch", zegt hij.

De Canon HD CMOS PRO-sensor in de Canon LEGRIA HF G30 en de nauwkeurige automatische scherpstelling hebben Jake geholpen de opnamen te maken die hij nodig had wanneer hij maar één kans had om ze vast te leggen. "We hadden veel mensen die de LEGRIA HF G30 gebruikten en die niet wisten hoe ze een professionele camera moesten hanteren. Het was dus belangrijk dat alles scherp was", zegt hij.

Hij was ook blij met de karakteristieke look van de beelden van de LEGRIA HF G30. "De eerste scène die ik ooit heb gemaakt, van Bryan die uit zijn SUV stapte toen hij voor het eerst naar Colorado trok, was met de Canon LEGRIA HF G30. Veel editors zeiden dat ze het eerst niks vonden, maar tegen het einde van de film zochten ze naar meer scènes die met de LEGRIA HF G30 waren gefilmd, omdat die een bepaald gevoel in zich hadden."

Een EF-objectief voor elke situatie

Het team gebruikte een reeks Canon-EF-objectieven: de zoomobjectieven van de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, de Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (die opgevolgd is door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM in Canon's assortiment) en de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, en een hoogwaardig objectief van een Canon EF 24mm f/2.8 IS USM. Jake's eigen Canon EF 35mm f/1.4L USM (succesvol opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM) en de hoogwaardige objectieven van de Canon EF 135mm f/2L USM bleken ook goed van pas te komen.

Bryan Fogel wearing an oxygen mask riding a bike.
Jake heeft een reeks Canon EF-objectieven gebruikt om Bryan in actie te filmen. © Netflix
A camera operator with a Canon EOS C700 FF filming in a boxing gym.

4K-video: 3 dingen om je werk toekomstbestendig te maken

Moet je altijd in 4K opnemen om je werk toekomstbestendig te maken? Een videospecialist van Canon deelt zijn toptips.

"Het fijne van de EF-objectieven is dat ze licht en compact zijn en echt goede beelden produceren. Ik hou van de manier waarop de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM een beetje ademt als je scherp stelt; het heeft iets moois. De grotere objectieven hebben niet echt zo'n ademhaling."

Jake is eveneens lovend over de optische eigenschappen vanwege de consistente kleurweergave en hij hield ook van de overstraling van de objectieven. "We hadden een geweldige colorist die ongeveer een maand met mij heeft samengewerkt en elk beeld dat we in die film schoten, kon hij ook daadwerkelijk in een opname inpassen. Alle beelden en alle opnamen van de EOS-camera's konden makkelijk ingevoegd worden.

"De enige keer dat we veel overstraling zagen, was met het Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, maar dat konden we zelf in de hand houden", zegt hij. "Bij actieopnamen, vooral tijdens de wielerwedstrijden, kregen we een mooie overstraling op het moment dat de camera zich in een positie bevond waarin de lens reflecteerde. Het was nooit alsof er een sluier over het objectief hing. Het gaf altijd een mooie regenboogachtige kleur in het objectief, die vervolgens naar de zijkant bewoog en er vanaf leek te vallen."

De filmcamera die groot en klein kan zijn

De Canon EOS C300 werd voor alles gebruikt, van interviews tot actieopnamen. Jake zegt dat het de enige camera is die hij voor zo'n verscheidenheid aan taken vertrouwde. "De camera ging letterlijk van racen in de Franse Alpen naar een vuilniszak en door de beveiliging in Moskou", zegt hij. "Hij was licht genoeg om al die dingen te doen. Hij kan groot en klein zijn, afhankelijk van de configuratie, maar het is voornamelijk een camera die in je handen beweegt, wat echt cool is. Het is zo'n camera die enorm veel in zijn mars heeft."

De Canon EOS C300 was met name handig bij het filmen van Bryan wanneer hij aan het racen was. Jake filmde dit van achter op een motor. "Het was gewoon de enige [cine]camera die op een motor paste. Ik heb hem op een Glidecam 2000-stabilizer bevestigd die eigenlijk niet zoveel gewicht mocht dragen, maar het werkte prima."

Jake koos voor de volledig mechanische Glidecam in plaats van een gemotoriseerd systeem vanwege de kans dat de elektronica niet zou werken in de regenachtige omstandigheden. Hoewel het natte weer totaal geen probleem vormde voor de Canon-camera's, legde Jake soms een tas over de camera wanneer deze op de Glidecam stond. Er zijn geen externe monitors gebruikt voor dit deel van de opname en er was geen opnameapparatuur nodig, omdat de camera opnames van hoge kwaliteit maakt op de interne kaarten.

Grigory Rodchenkov and Bryan Fogel sit at a table in front of a row of specimen jars.
Terwijl Grigory Bryan hielp om de dopingcontroleurs te ontlopen, bekende hij dat hij dat ook voor Russische atleten had gedaan. De film mixte uit de losse hand geschoten beelden van een videocamera met meer filmische scènes gemaakt met de Cinema EOS-camera’s die gebruikmaken van Canon Log voor een maximaal dynamisch bereik. © Netflix

Voor de eerste fietsopname maakte Jake gebruik van een cine-objectief met handmatige scherpstelling. "Ik filmde met f/16 of f/22, draaide het LCD-scherm naar me toe en maakte vervolgens opnamen van de rechter- of linkerkant van de fiets, afhankelijk van waar de actie plaatsvond. Er was geen mogelijkheid om scherp te stellen, dus ik keek maar gewoon. Het ging met vallen en opstaan, maar uiteindelijk kreeg ik het aardig onder de knie."

Terwijl de opnamen vorderden, upgrade Jake de Canon EOS C300 Mark II met Dual Pixel Auto Focus (DPAF). Hij gebruikte autofocusobjectieven om met een groter diafragma te kunnen filmen voor een stijlvoller beeld. "Ik richtte de camera in de juiste richting, filmde met f/5.6 en kreeg een veel beter beeld. Veel mensen schrikken af van automatisch scherpstellen op belangrijke momenten, maar je kunt dit handmatig aan- en uitzetten op het objectief en dat reageert heel snel. Canon is de toonaangevende stem geworden op het gebied van automatische scherpstelling.”

Stap binnen in het 4K-tijdperk

De filmploeg gebruikte hun derde camera, de Canon EOS 5D Mark II, om fraaie beelden van de Alpen te maken. Omdat de menu's van de drie Canon-camera's relatief consistent zijn en veel instellingen hetzelfde, ging het omschakelen van de ene camera naar de andere redelijk vlekkeloos.

Icarus is gefilmd in 2K, met de Canon EOS C300 en de Canon EOS C300 Mark II waarbij we met Canon Log hebben geschoten voor een maximaal dynamisch bereik, en dat beeldmateriaal is doorgezet naar een externe monitor om de belichting te meten. Canon Log is ook beschikbaar op de Canon EOS 5D Mark IV via een firmware-upgrade, waardoor het beeldmateriaal eenvoudig te combineren is met beeldmateriaal van Cinema EOS-camera's. Op alle camera's is een basis-ISO van 800 gebruikt om ruis te voorkomen.

De mogelijkheid van de Canon EOS C300 Mark II om opnamen te maken met 60 fps in HDS was ideaal voor de fietsopnamen in slow motion. "Opnamen maken in slow motion met de EOS C300 Mark II is vele malen beter wat betreft beeldkwaliteit en het ontbreken van artefacten. Het is een veel handiger camera voor slow motion geworden", aldus Jake.

“Er zijn veel dingen geweldig aan de camera, zoals de kleurweergave en de mogelijkheid om slow motion- en 4K-opnamen te maken, helemaal nu er zo veel platforms zijn die om die hoeveelheid scherpte vragen", zegt hij. "De camera is nog steeds heel betaalbaar en je kunt hem vastzetten of in je hand houden, wat enorm handig is. Voor het maken van documentaires geldt vaak dat hoe minder je van de camera kunt zien, hoe bruikbaarder het is."

Jake's keuze voor camera's en objectieven van Canon heeft hem en Bryan geholpen om een film te maken die niet alleen een enorme impact had qua boodschap, maar er ook nog eens fantastisch uitziet. De wereld zag dit en de rest is geschiedenis.

Geschreven door Adam Duckworth and Kathrine Anker


De kit bag van Jake Swantko

De essentiële kit waarmee professionals documentaires vastleggen

A Canon EOS C300 Mark II cine camera with a Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lens.

Camera's

Canon EOS C300 Mark II

De EOS C300 Mark II betekent een doorbraak voor de creatieve filmindustrie. De camera legt prachtige 4K/Full HD-video vast met een ongelooflijk dynamisch bereik van 15 stops, externe opslag van RAW-bestanden en Canon Log2 om je creatieve visie te verwezenlijken. "Er zijn veel dingen geweldig aan de camera, zoals de kleurweergave en de mogelijkheid om slow motion- en 4K-opnamen te maken", zegt Jake.

Canon LEGRIA HF G30

De toonaangevende LEGRIA HF G30-camcorder heeft optische eigenschappen van hoge kwaliteit, een sensor en stabilizer plus Wi-Fi-connectiviteit in een compacte behuizing. "De beste in zijn klasse wat betreft draagbaarheid en precies het type consumentencamera wat we zochten", aldus Jake.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Ik vind de manier waarop het een beetje ademt als je scherp stelt prettig", zegt Jake. "Dat is een mooi aspect.”

Objectieven

Canon EF 24mm f/2.8 IS USM

Een eersteklas 24 mm objectief met een snel maximaal diafragma van f/2.8 - ideaal voor landschappen, reisreportages en documentaires. Beeldstabilisatie helpt bij weinig licht en met USM AF stel je snel en geruisloos scherp.

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een echte moderne klassieker: een standaard groothoekobjectief dat onder fotojournalisten geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief, het krachtige vermogen bij weinig licht en de fenomenale optische prestaties.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan