Verhalen

De genomineerden voor de World Press Photo Contest 2018

Deze foto van Ivor Prickett is genomineerd voor de titel World Press Photo of the Year 2018. Op de foto staan burgers uit de wijk Mamun, in het westen van Mosoel, in de rij voor hulpgoederen. Ze waren in de stad achtergebleven na het gevecht om Mosoel te heroveren. 15 maart 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief in opdracht van The New York Times. De serie werd genomineerd in de categorie General News Stories. © Ivor Prickett

De genomineerden voor de World Press Photo Contest 2018 zijn bekendgemaakt. De wedstrijd zet de meest memorabele foto's uit de fotojournalistiek van 2017 in de kijker.

De organisatoren hebben voor het eerst de zes genomineerden voor de World Press Photo of the Year bekendgemaakt. Hun werk gaat over wereldwijde crisissituaties, van de problemen van de Rohingya in Myanmar tot het gevecht om Mosoel, Irak, en de protesten in Caracas, Venezuela.

A World Press Photo of the Year 2018 nominated image by Ivor Prickett shows an unidentified young boy being cared for by Iraqi Special Forces soldiers, having just been carried out of the last ISIS-controlled area in the Old City by a man suspected of being a militant. Shot by Ivor Prickett.
Een foto van Ivor Prickett die genomineerd is voor de World Press Photo of the Year 2018 toont een ongeïdentificeerd jongetje dat wordt verzorgd door Iraakse elitetroepen. Het jongetje wordt weggedragen uit het laatste door IS bezette gebied in het oude stadsdeel nadat hij gered is uit handen van een mogelijke militant. Gefotografeerd op 12 juli 2017 met een Canon EOS 5D Mark III en een EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief voor The New York Times. De serie werd genomineerd in de categorie General News Stories. © Ivor Prickett

Op de shortlist voor de World Press Photo of the Year, die belangrijke beelden uit de journalistiek bekroont, staan ook twee Canon-fotografen. Van de Ierse fotograaf Ivor Prickett zijn twee foto's genomineerd (hierboven) uit zijn serie over de bevrijding van Mosoel in Irak uit de handen van Islamitische Staat (IS). De foto's staan in scherp contrast tegenover elkaar: de ene toont hoe de bevolking dagelijks overleeft, de andere toont hoe vernietigend oorlog is. Maar ze hebben één ding gemeen: ze vestigen de aandacht op de kinderen die het slachtoffer worden van deze tragedie.

Contemporary Issues Singles nominee Roger Turesson’s North Korea shows a crowd awaiting the start of the Pyongyang Marathon at the Kim Il-sung Stadium, while an official guards the exit, in Pyongyang, North Korea on 9 April 2017.
Roger Turesson is genomineerd in de categorie Contemporary Issues Singles. Zijn 'North Korea' toont een menigte die wacht tot de Pyongyang Marathon begint in het Kim Il-Sung-stadion. Een official bewaakt de uitgang. Pyongyang, Noord-Korea. 9 april 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Roger Turesson, Dagens Nyheter

In Ivors eerste foto, die hij nam in maart 2017, valt het oog op een jong meisje in een lange rij mensen die wachten op hulpgoederen in de wijk Mamun in het westen van Mosoel. De tweede foto van Ivor op de shortlist heeft hij vier maanden later gemaakt. Op de foto wordt een jongetje uit de laatste door IS bezette buurt in het oude deel van de stad gedragen door Iraakse elitetroepen. Ze vermoeden dat een militant het kind als menselijk schild had gebruikt.

A man walks through a door with a gun. Espen Rasmussen’s story White Rage – USA was nominated in the Contemporary Issues Stories category. The series communicates the degree of anger in three US states: this was a journey made in the weeks after the Unite the Right rally in Charlottesville, Virginia.
Espen Rasmussens verhaal 'White Rage – USA' is genomineerd in de categorie Contemporary Issues Stories. De serie, die hij maakte tussen 23 september en 1 oktober 2017, documenteert de witte razernij in drie staten van de VS. Hij reisde door deze staten in de weken na de 'Unite the Right'-mars in Charlottesville, Virginia. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. © Espen Rasmussen

De Australiër Patrick Brown is genomineerd voor de World Press Photo of the Year met zijn confronterende catalogus van verlies. Zijn foto's tonen de lichamen van Rohingya-vluchtelingen die verdronken toen de boot waarin ze Myanmar wilden ontvluchten, kapseisde voor de kust van Bangladesh. Van de 100 opvarenden overleefden slechts 17 het ongeluk.

De andere genomineerden voor de prestigieuze World Press Photo of the Year zijn de Australische fotograaf Adam Ferguson, voor zijn foto in The New York Times van een veertienjarige overlevende van een Boko Haram-zelfmoordaanslag; de Brit Toby Melville van Reuters met zijn verslaggeving over de nasleep van de terreuraanslag in Westminster; en Ronaldo Schemidt uit Venezuela, die de straatgevechten in zijn land documenteerde voor Agence France-Presse.

Dr Suporn Watanyusakul shows patient Olivia Thomas her new vagina after gender reassignment surgery at a hospital in Chonburi, near Bangkok, Thailand. Photo by Giulio Di Sturco.
'More Than a Woman' van Canon-ambassadeur Giulio Di Sturco werd genomineerd in de categorie Contemporary Issues Singles. Dr. Suporn Watanyusakul toont patiënte Olivia Thomas haar nieuwe geslachtsdelen na haar geslachtsveranderingsoperatie in een ziekenhuis in Chonburi, in de buurt van Bangkok, Thailand. 3 februari 2017. © Giulio Di Sturco

Dit jaar trok de gerenommeerde World Press Photo Contest meer dan 73.000 inzendingen van 4548 fotografen uit de hele wereld aan. De jury stelde een shortlist op van 307 fotografen in acht categorieën. Hun werk gaat over belangrijke nieuwsberichten, zoals de Europese vluchtelingencrisis en de bevrijding van Mosoel, maar ook over globale onderwerpen zoals de opkomst van kant-en-klare voeding in China, sport in Pyongyang (Noord-Korea) en het gebruik van Japanse makaken in de entertainmentsector.

In de gerelateerde Digital Storytelling Contest, die de beste visuele journalistiek van digitale vertellers en filmmakers bekroont, waren er 308 inzendingen in de categorieën Short Form, Long Form, Immersive Storytelling en Innovative Storytelling. Een van de genomineerden is The New York Times met zijn 360° VR-video waarin je onder het Atlantische oceaanijs duikt, een fascinerend verhaal op de website van TIME over het eerste jaar van een Syriër als vluchteling en een video over de 'war on drugs' van president Rodrigo Duterte op de Filipijnen.

De fantastische foto's in deze wedstrijd helpen ons ons doel te bereiken: de wereld verhalen tonen die belangrijk zijn.

Lars Boering, directeur van de World Press Photo Foundation, zegt dat de wedstrijd de aandacht vestigt op belangrijke verhalen. "De beste visuele journalistiek toont niet alleen het beeld, maar ook het verhaal erachter", vertelt hij. "Het beeld moet mensen aanspreken, ze moeten het belangrijk vinden. De fantastische foto's in onze wedstrijd van 2018 helpen ons dit doel te bereiken: de wereld verhalen tonen die belangrijk zijn."

A girl pictured right, Djeneta, had been bedridden and unresponsive for two-and-a-half years, and her sister Ibadeta who also suffered from the same condition for six months, lies next to her. Both have uppgivenhetssyndrom (resignation syndrome), in Horndal, Sweden. It is a condition believed to exist only amongst refugees in Sweden. Photo by Magnus Wennman.
Canon-ambassadeur Magnus Wennmans 'Resignation Syndrome' werd genomineerd in de categorie People Singles. Djeneta (rechts) is bedlegerig en reageert nergens op, al 2,5 jaar lang. Haar zus Ibadeta verkeert al meer dan zes maanden in dezelfde toestand. Ze hebben 'uppgivenhetssyndrom' (opgavesyndroom). Deze aandoening komt alleen voor bij vluchtelingen in Zweden. Horndal, Zweden. 2 maart 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D Mark II en een TS-E 45mm f/2.8-tilt-shiftobjectief. © Magnus Wennman, Aftonbladet

Canon-ambassadeurs Magnus Wennman en Giulio Di Sturco zijn bij de 42 genomineerde fotografen uit 22 landen. 15 van deze genomineerden, onder wie Magnus en Giulio, hebben eerder al een World Press Photo-onderscheiding gekregen. Magnus is een Zweeds fotojournalist die werkt voor de krant Aftonbladet. Hij is genomineerd in de categorie People Singles met zijn foto 'Resignation Syndrome', die twee zussen in Hordal (Zweden) toont die al 2,5 jaar bedlegerig zijn en op niets reageren. 'Uppgivenhetssyndrom' of opgavesyndroom is een aandoening die alleen voorkomt bij vluchtelingen in Zweden.

De Italiaanse fotograaf Giulio staat op de shortlist voor de categorie Contemporary Issues Singles. Zijn foto documenteert een geslachtsveranderingsoperatie in Thailand. Op de foto praat dr. Suporn Watanyusakul met zijn patiënte Olivia Thomas over haar nieuwe lichaam na een operatie om vrouw te worden in een ziekenhuis in Chonburi, in de buurt van Bangkok.

Neil Aldridge’s Waiting For Freedom has been nominated in the Environment Singles category. On 21 September 2017, a young white rhino is drugged and blindfolded, and about to be released in Okavango Delta, Botswana, after its relocation from South Africa for protection from poachers.
'Waiting For Freedom' van Neil Aldridge is genomineerd in de categorie Environment Singles. Een jonge witte neushoorn is verdoofd en geblinddoekt. Hij wordt dadelijk vrijgelaten in Okavango Delta, Botswana, waar hij naartoe is verhuisd vanuit Zuid-Afrika om hem uit de handen van stropers te houden. 21 september 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief. © Neil Aldridge

In 2018 is er ook een nieuwe categorie: Environment. De inzendingen voor deze categorie beelden de vele bedreigingen tegen de natuur af. Reservaatfotograaf Neil Aldridge legde een jonge witte neushoorn vast vlak voor zijn vrijlating in de Okavango Delta in Botswana, na een lange reis vanuit Zuid-Afrika. Hoewel hij verdoofd en geblinddoekt is met een opvallende rode sjaal, ziet zijn toekomst er rooskleurig uit: hier zal hij worden beschermd tegen stropers.

Javier Arcenillas’ series Latidoamerica has been nominated in the Long-term Projects category. This artful picture shows the reflection of a soldier in a car window punctured with bullet holes. After years of social chaos, drug trafficking and corruption, many Latin Americans are determined to revolt against the problems afflicting their countries.
De reeks 'Latidoamerica' van Javier Arcenillas is genomineerd in de categorie Long-term Projects. Na jaren van maatschappelijke chaos, drugshandel en corruptie komen veel Latijns-Amerikanen in opstand tegen de problemen waarmee hun landen te kampen hebben. Het project beschrijft de angst, woede en onmacht van de slachtoffers door de dagelijkse terreur van straatbendes, moord en diefstal. Ook vestigt hij de aandacht op de recente tendens van het drugstoerisme in landen zoals Colombia. Gefotografeerd in augustus 2017 met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief. © Javier Arcenillas, Luz

Het beoordelingsproces

Het beoordelen van de inzendingen om de winnaars te kiezen, is een complex proces dat drie weken duurt en in twee rondes verloopt. Gespecialiseerde juryleden selecteren de inzendingen die de eerste ronde overleven. Daarna krijgt elke jury er drie nieuwe leden bij. Samen vormen ze de algemene jury. De voorzitter van die algemene jury is Magdalena Herrera, Director of Photography bij Geo France en voorzitter van de Photo Contest-jury 2018. Zij selecteren de winnaars, die op 12 april 2018 worden bekendgemaakt tijdens de Awards Show in Amsterdam. De grootste prijs, de World Press Photo of the Year, omvat een geldprijs van € 10.000 en een selectie cameramateriaal van Canon, partner van World Press Photo sinds 1992.

Jasper Doest’s Sacred No More has been nominated in the Nature Stories category. This picture shows Japanese macaques, best known as the snow monkey, habituated to humans and in fancy dress. An increasing macaque population in the countryside means the monkeys raid crops to survive; in cities, macaques are tamed and trained for the entertainment industry.
'Sacred No More' van Jasper Doest is genomineerd in de categorie Nature Stories. De laatste jaren is de Japanse makaak, ook wel het sneeuwaapje genoemd, gewend aan mensen. Omdat de makakenpopulatie op het platteland groeit, moeten de aapjes voedsel van akkers stelen om te overleven. In de steden worden makaken getemd en getraind voor de entertainmentsector. Hij documenteerde het verhaal tussen 15 januari 2016 en 2 oktober 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Jasper Doest

De winnende foto's worden over de hele wereld tentoongesteld in de World Press Photo-tentoonstelling. Alle foto's worden geprint op Canon-grootformaat- en Arizona-flatbedprinters. De eerste tentoonstelling gaat van start in De Nieuwe Kerk in Amsterdam op dezelfde dag als de prijsuitreikingsceremonie.

Neem een kijkje op de productpagina van de Canon EOS 5D Mark IV voor meer informatie.

Ga naar onze World Press Photo-hub om meer interessante verhalen over de World Press Photo Contest te lezen.

Geschreven door Lucy Fulford


Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS-ondersteuning, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle reparatieservice en mogen gratis materiaal lenen (afhankelijk van het niveau van je lidmaatschap).

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services