Artikel
VR brengt de verhalen van de World Press Photo-winnaars tot leven
Een nieuwe VR-samenwerking brengt een complete tentoonstellingsruimte en de beroemdste beelden van de World Press Photo 2017 naar je huiskamer
Je kunt nu een galerie bezoeken met een VR-headset (virtual reality), dankzij Canon's VR-ervaring, waardoor je via de World Press Photo-app een complete fototentoonstelling kunt verkennen vanuit het comfort van je huiskamer.
De innovatieve VR-app brengt je naar een enorme tentoonstellingsruimte, waar je aan alle kanten wordt omringd door beelden uit de 60ste World Press Photo. De app is ontwikkeld door het team van irista, het platform voor fotografiemanagement van Canon, en brengt de 45 winnende opnamen van de World Press Photo-wedstrijd (waarvan meer dan de helft zijn gemaakt met een Canon-camera), via VR tot leven.
Foto's die de beste visuele verhalen vertellen, worden getoond in een virtuele galerij die zich ontwikkelt op basis van de interactie met elke gebruiker. Door op een opname scherp te stellen, glijd je langzaam voorwaarts totdat je opkijkt naar een imposante foto in hoge resolutie. Wanneer je rondkijkt of achter je kijkt, ga je naar de afbeeldingen van andere winnaars, terwijl het verhaal achter de foto's wordt verteld door Stuart Franklin, fotograaf van Magnum en voorzitter van de jury van World Press Photo 2017.
Je kunt op je gemak rondkijken, want de app is erop gericht om in een rustig tempo te genieten van de nieuwe ervaring om een galerie compleet voor jezelf te hebben.
Canon biedt de mogelijkheid om de tentoonstelling te bezoeken zonder op reis te gaan.
"We bieden mensen de kans om de tentoonstelling te bezoeken zonder dat ze op reis hoeven naar de grootste steden in de wereld en ik denk dat dit veel waarde toevoegt," zegt ontwikkelaar João Gil, Lead User Experience voor VR. "Ik denk ook dat de ruimte die we hebben gemaakt, heel anders is dan veel andere actuele VR-ervaringen.
"We hebben dit project zo ontwikkeld dat een rustgevende omgeving wordt gecreëerd, waar de gebruiker door niets wordt afgeleid en zich kan concentreren op de foto, waarbij de interactie zeer beperkt is en alleen bestaat uit het spanningsveld tussen de kijker en de opname."
João's achtergrond in industrieel ontwerp heeft hem geholpen om "te ontrafelen wat een galerie kan betekenen in een virtuele ruimte." Verdwenen zijn de enorme witte muren, die verblindend zouden werken in een VR-headset, en in hun plaats is een donkere, catacombe-achtige achtergrond gekomen, waarbij doorschijnende muren worden weergegeven als een sluier, die een veelbelovende glimp bieden van de scherpe foto's erachter.
Deze VR-tentoonstelling van de World Press Photo maakt onderdeel uit van Canon's continue verkenning van hoe nieuwe technologieën traditionele fotografische verhalen kunnen versterken. Fotojournalistiek biedt een fantastisch uitgangspunt voor de ontwikkelaars, een schat aan rijke verhalen en visueel materiaal van hoge kwaliteit om mee te werken, samen met de uitdaging om 2D-beelden te presenteren in VR.
"Op dit moment gebruiken de meeste mensen die aan fotografie-VR doen, foto's en video van 360 graden, omdat die zich op een natuurlijke manier lenen voor de technologie," zegt David Haynes, Canon’s VR Tech Lead. "Maar Canon is al decennialang bezig met de verfijning van de 2D-beeldkwaliteit en wanneer je dat in een 3D-omgeving plaatst, ben je echt grensverleggend bezig."
Deze nieuwe aanpak, uitgebracht op het moment dat Canon en World Press Photo hun partnerschap van 25 jaar vieren, laat zien dat hoewel de inhoud niet nieuw is, de presentatie uniek is.
"De foto's zijn al online te zien en als je er snel doorheen wilt scrollen in de bus op weg naar huis, dan kan dat - maar dat was niet wat we wilden," legt João uit. "VR kan je naar elke realiteit brengen. We hebben een reflectieve omgeving gecreëerd waarin mensen op een dieper en intiemer niveau de foto's kunnen beleven. We wilden ook iets maken waarnaar mensen terug kunnen gaan en bij elk bezoek iets nieuws kunnen ervaren."
Volgens directeur Lars Boering van de World Press Photo Foundation maakt deze virtuele omgeving het "mogelijk om 's werelds beste fotojournalistiek op een nieuwe manier te presenteren, waarbij we naar de verhalen achter deze geweldige foto's worden gebracht."
Met een alsmaar toenemende vraag naar visueel beeldmateriaal en wereldnieuws, kan dit model voor het vastleggen van krachtige documentairebeelden het begin vormen van een nieuwe vorm van nieuwsoverdracht waarbij de gebruiker het gevoel heeft er echt bij te zijn.
De World Press Photo-app is gratis te downloaden vanuit de Oculus Store, waaronder op GearVR, terwijl een Daydream-versie gepland staat. Zoek een lokale World Press Photo-tentoonstelling of volg de tour op Twitter via #CanonVRtour
Geschreven door