Managing Director World Press Photo Foundation, Lars Boering
Lars Boering, de Managing Director van World Press Photo, praat met Canon over het allereerste World Press Photo Festival van de stichting en deelt zijn mening over het veranderende landschap van de professionele fotografie.
V: Dit jaar concentreerde het festival zich op presentaties door fotografen in plaats van paneldiscussies met mensen uit de sector. Wat was de reden voor deze verandering?
"We hebben het festival toegankelijker gemaakt voor een groter publiek om er meer mensen bij te betrekken. Het draait meer om het vieren en genieten van interessante en relevante verhalen en het slaan van een brug tussen fotografen en hun publiek. Paneldiscussies zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van het festival, maar ze moeten resultaat- en besluitgericht zijn."
V: U hebt een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd sinds u bent toegetreden tot World Press Photo. Wat zijn uw plannen voor de komende vijf jaar?
"We hebben mijns inziens een conferentie of topbijeenkomst nodig. Dat ontbreekt nu echt in de fotografie en de fotojournalistiek. Mensen komen op verschillende momenten in het jaar wel bijeen, maar in tegenstelling tot andere creatieve sectoren is er geen evenement waarop we met de relevante mensen samenkomen om zaken in kaart te brengen en overeenkomsten te vinden. De World Press Photo Foundation is meer dan alleen een wedstrijd. Het is een platform geworden."
V: Sociale media worden een steeds dominanter communicatiemiddel. Moeten we daarvoor oppassen?
"Daar zit ons jongere publiek. Het Instagram-account van World Press Photo heeft bijvoorbeeld rond de 550.000 volgers en krijgt er elke dag 1000 bij. Dat is heel leuk, maar ik zie ook de negatieve kant. De 'superplatforms’ zoals Facebook bieden ons heel veel, maar vormen ook een bedreiging van onze vrijheid doordat ze ons overmatig kunnen blootstellen aan bepaalde dingen."
V: We zien steeds vaker onafhankelijke fotojournalisten die werken met minimale ondersteuning of financiering. Welke feedback krijg je van deze professionals?
"Als je wilt dat mensen je per foto betalen: succes! Zo eenvoudig werkt het niet meer, tenzij je een grote naam bent. De uitgeverswereld is in crisis en bevindt zich in een overgangsfase. Als je wilt leren over succes, moet je succes bestuderen."