ARTIKEL

Beginnen met fotojournalistiek: advies van World Press Photo Contest-juryleden

Met zijn serie 'Latidoamerica' won de Spaanse fotograaf Javier Arcenillas de derde prijs in de categorie Long-Term Projects Series. Op deze foto wordt Roberto Arturo Adonay Antonio, een vermoedelijk lid van de internationale misdaadorganisatie Mara 18, in voorlopige hechtenis genomen in Usulután, El Salvador. Gemaakt op 28 december 2015 met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Javier Arcenillas, Luz

De juryleden voor de World Press Photo Contest worden geselecteerd op basis van hun ervaring, kennis en vaardigheid om een boeiend verhaal (en talent) meteen te herkennen. Samen hebben ze tientallen jaren ervaring in de fotojournalistiek: pitches van fotografen bekijken, opdrachten toekennen en portfolio's beoordelen... Niemand weet dus beter hoe je vandaag de dag naam kunt maken als fotojournalist.

Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en spannend nieuws over Canon Europe Pro

Hoewel vaak wordt gezegd dat de sector het steeds minder goed doet, is de fotojournalistiek nog steeds een erg aantrekkelijke sector. Maar voor wie geen duidelijke weg naar succes heeft, kan het moeilijk zijn om te ontdekken hoe je aan zo'n carrière als fotojournalist begint. In een markt die bulkt van de gepassioneerde fotografen is het belangrijk dat je een manier vindt om op te vallen in de menigte.

Drie juryleden van de World Press Photo Contest van dit jaar vertellen wat ze precies zoeken, wat hun aandacht trekt, wat hen ergert en hoe je kunt opvallen. Maak kennis met Whitney C. Johnson, voorzitter van de categorieën Nature en Environment en lid van de algemene jury; Jérôme Huffer, voorzitter van de categorie People en lid van de algemene jury; en Laurence Tan, jurylid voor de categorieën News en Documentary.

Headshot of World Press Photo Contest juror Whitney C Johnson on a dark grey background.

Over Whitney C. Johnson

Whitney C. Johnson is Vice President van visuele elementen en immersive experiences bij National Geographic. Voor ze bij National Geographic aan de slag ging, was ze Director of Photography bij The New Yorker, waar ze verschillende prijzen won. Daarnaast is ze actief bij de Alexia Foundation en het W. Eugene Smith Fund.

Whitney C. Johnson

"Tip een: studeer iets anders dan fotografie. Als wij een fotograaf een opdracht geven, bekijken we niet alleen zijn visuele aanpak van het onderwerp, maar ook zijn expertise of de band die hij met het onderwerp heeft. Tip twee: vergeet je onderwerp niet te onderzoeken. Als je aan een project begint, neem dan de tijd om het idee grondig te onderzoeken en bekijk soortgelijke projecten uit het verleden."

"Ik vind het belangrijk dat je een persoonlijk project ontwikkelt. Zo'n project toont de redacteur welke onderwerpen jij fascinerend vindt, hoe je een onderwerp onderzoekt, hoe je een verhaal opbouwt en hoe je je foto's nabewerkt. Een goed samenhangend, toegewijd, toegespitst project blijft hangen. Soms een dag, soms jarenlang. In een wereld waarin iedereen foto's neemt, is het van levensbelang dat een professionele fotograaf opvalt door zijn kenmerkende visie en perspectief."

"Tot slot moet je het tijdschrift waarbij je wilt pitchen onderzoeken. Stem je presentatie, portfolio en vragen af op dat tijdschrift. Een afspraak bij een tijdschrift of een portfoliobeoordeling lijkt vaak op een eerste date, dus moet je het ook zo aanpakken: wees boeiend, stel niet te veel vragen en zorg ervoor dat ze je willen terugzien!"

Headshot of World Press Photo Contest juror Jérôme Huffer leaning against a stone wall.

Over Jérôme Huffer

Jérôme Huffer is het hoofd van de fotografie-afdeling van het Franse wekelijkse nieuwstijdschrift Paris Match. Daar werkt hij al sinds hij in 2001 afstudeerde aan de kunstacademie. Hij heeft al in meerdere jury's voor fotowedstrijden gezeteld, zoals Visa d'Or en het Bayeux Festival.

Jérôme Huffer

"Ironisch genoeg is mijn belangrijkste tip: wees eerst een journalist voordat je fotograaf wordt. Technisch gezien is het tegenwoordig niet moeilijk om een goede fotograaf te zijn. Maar zoals ik vaak zeg: iedereen kan een pen vasthouden, maar slechts weinigen zijn schrijvers. Je moet zo goed zijn dat je het technische aspect vergeet en alleen nog denkt aan de boodschap die je met je foto's overbrengt."

"Zoek een goede fotoredacteur die je kunt vertrouwen. De meeste fotografen zijn niet goed in het nabewerken van foto's. En samenwerken met een goede redacteur kan je carrière een fikse duw in de goede richting geven, want de meeste fotoredacteurs weten ongeveer hoe de sector werkt."

"Vaak komen pitches niet ter zake en is de boodschap niet duidelijk. Je moet tien minuten lang context aanhoren voor je hoort wat nu eigenlijk het doel van het werk is. Mijn advies is dus: wees kort en bondig! Zet je beste foto aan het begin van je presentatie. Gaat je verhaal over een land, verspil dan geen 20 regels tekst aan wat er de voorbije 20 jaar zoal gebeurd is in dat land. Als je verhaal goed is, volstaan een paar woorden om mijn aandacht te trekken. Zodra we bij de volgende stap belanden, kun je je project verder toelichten."

Headshot of World Press Photo Contest juror Laurence Tan taken up close.

Over Laurence Tan

Laurence Tan is Assignment Editor bij Getty Images in Hongkong. Hij geeft fotografen opdrachten in Zuidoost-Azië, delen van Zuid-Azië, Hongkong en Taiwan. Voor hij bij Getty Images begon, werkte hij in het New York Times-kantoor in Hongkong en in het wereldwijde fotokantoor van Reuters in Singapore.

Laurence Tan

"Je moet erg hard werken en persoonlijke offers maken om door te breken in de sector. Het is belangrijk dat fotojournalisten zich afvragen waarom ze deze carrière hebben gekozen wanneer ze worden overspoeld met commerciële opdrachten om hun rekeningen te kunnen betalen. Er is geen geheim recept: iedereen zoekt gewoon zijn eigen weg op basis van zijn sterke en zwakke punten. Wat voor één fotograaf werkt, werkt niet noodzakelijk voor een andere."

"Fotojournalisten moeten authentiek werk leveren en hun mening subtiel kunnen uitdrukken, vooral wanneer ze belangrijke gebeurtenissen fotograferen. Alleen opdrachten doen is niet genoeg om opvallend werk te produceren. Alle anderen doen immers hetzelfde. Er heerst erg veel concurrentie in de sector. Originele ideeën moeten goed worden uitgevoerd, zodat ze de aandacht trekken."

"Voordat je een portfolio indient om te pitchen, moet je ervoor zorgen dat de foto's goed afgewerkt zijn en de ideeën doordacht zijn. Ik vind het persoonlijk interessant om een mix van persoonlijke projecten en opdrachtfoto's te zien. Iedereen vecht om aandacht, dus is een goede voorbereiding cruciaal. Ik vraag jonge fotojournalisten vaak wat ze willen bereiken met persoonlijke projecten die er niet compleet uitzien. Het is ook belangrijk in te spelen op de behoeften van de sector, vooral de groeiende nood aan fotografen die ook werken met video en multimedia."

Geschreven door David Clark


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven