ARTIKEL

De winnaars van de World Press Photo Contest 2018 zijn bekend

De World Press Photo of the Year 2018, 'Venezuela Crisis' van Ronaldo Schemidt, toont de 28-jarige José Victor Salazar Balza, die brandend wegrent tijdens een gewelddadig conflict met de oproerpolitie. Hij nam deel aan een protest tegen president Nicolás Maduro in Caracas, Venezuela, op 3 mei 2017. © Ronaldo Schemidt, Agence France-Presse

Een gemaskerde betoger vlucht brandend weg nadat de brandstoftank van een motorfiets ontplofte. De schokkende foto werd bekroond met de titel World Press Photo of the Year 2018. De Venezolaanse fotograaf Ronaldo Schemidt maakte deze foto, 'Venezuela Crisis', in Caracas in mei 2017. Het 28-jarige slachtoffer op deze reportagefoto overleefde het ongeval, maar liep eerste- en tweedegraads brandwonden op.

De juryleden waren vol lof over de rauwe emotie die de foto uitstraalt. Met dit beeld won Ronaldo, vast fotograaf bij Agence France-Presse, ook de eerste prijs in de categorie Spot News Singles.

Bullet holes riddle a car window.
De serie 'Latidoamerica' van Javier Arcenillas is bekroond met de derde prijs in de categorie Long-term Projects. Na jaren van maatschappelijke chaos, drugshandel en corruptie komen veel Latijns-Amerikanen in opstand tegen de problemen waarmee hun landen te kampen hebben. Het project beschrijft de angst, woede en onmacht van de slachtoffers door de dagelijkse terreur van straatbendes, moord en diefstal. Ook vestigt hij de aandacht op de recente tendens van het drugstoerisme in landen zoals Colombia. Gefotografeerd in augustus 2017 met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM-objectief. © Javier Arcenillas, Luz
Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en spannend nieuws over Canon Europe Pro

"De foto barst van de energie. De kleuren, de beweging... En hij is prachtig opgebouwd, hij straalt kracht uit", zegt Magdalena Herrera, World Press Photo Contest 2018-juryvoorzitter en Director of Photography bij Geo France.

Jurylid en National Geographic Deputy Director of Photography Whitney C. Johnson noemt de foto "symbolisch" en gaat verder: "Het gezicht van deze man zit verstopt achter een masker. Dit beeld geeft niet alleen deze man weer die in brand staat. Hij staat symbool voor heel Venezuela dat brandt."

De winnaars van de door Canon gesponsorde wedstrijd werden bekendgemaakt in Amsterdam. De grote winnaar kreeg een geldprijs van € 10.000 en een pakket Canon-materiaal, waaronder een Canon EOS 5D Mark IV.

Dit jaar trok de wedstrijd meer dan 73.000 inzendingen van 4548 fotografen uit de hele wereld aan. Van de 307 foto's op de shortlist werden er 42 fotografen bekroond met 45 prijzen, verdeeld over acht categorieën.

An unidentified young boy is carried out of the last ISIS-controlled area of Mosul’s Old City by a man suspected of being a militant.
Ivor Prickett, winnaar in de categorie General News Stories, fotografeerde hoe een onbekend jongetje wordt weggedragen uit het laatste door IS bezette gebied in het oude stadsdeel van Mosoel nadat hij gered is uit handen van een mogelijke militant. De jongen werd gewassen en verzorgd door de elitetroepen van het Iraakse leger. De soldaten vermoedden dat de man de jongen gebruikte als menselijk schild om te ontsnappen, want hij wist niet hoe het kind heette. Gemaakt op 12 juli 2017 met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Ivor Prickett, voor The New York Times

De winnaars van de door Canon gesponsorde wedstrijd werden bekendgemaakt in Amsterdam. De grote winnaar kreeg een geldprijs van € 10.000 en een pakket Canon-materiaal.

De genomineerde foto's tonen een aantal van de meest intrigerende dingen die het voorbije jaar wereldwijd zijn gebeurd, van de vluchtelingencrisis in Europa tot de bevrijding van Mosoel (Irak) tot de stijgende populariteit van gemaksvoedsel in China en het gebruik van makaken in de Japanse entertainmentsector. En bij de winnaars van de eerste, tweede en derde prijs per categorie waren 17 Canon-fotografen, van wie vijf met de eerste prijs werden bekroond.

Civilians – who had remained in west Mosul after the battle to take the city – line up for aid.
Deze foto komt uit de serie waarmee Ivor Prickett won in de categorie General News Stories. Op de foto staan burgers uit de wijk Mamun, in het westen van Mosoel, in de rij voor hulpgoederen. Ze waren in de stad achtergebleven na het gevecht om Mosoel te heroveren. 15 maart 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief in opdracht van The New York Times. © Ivor Prickett

Categorie General News

Stof, vernieling en verweesde gezichten: dat zijn de terugkerende elementen in de aangrijpende serie 'Battle for Mosul' van Canon-fotograaf Ivor Prickett, die door de juryleden werd bekroond met de eerste prijs in de categorie General News Stories. Ivors foto's documenteren de wanhopige situatie van de burgers tijdens het conflict om Mosoel uit handen van ISIS te bevrijden. Tussen november 2016 en juli 2017 vielen er naar schatting van de VN 4194 burgerslachtoffers. De foto 'A Child Rescued by Iraqi Special Forces' (boven), die ook werd genomineerd voor de Photo of the Year Award, toont een jongetje dat werd gebruikt als menselijk schild. Volgens het kantoor van de Hoge Commissaris van de VN voor de rechten van de mens gebeurde dit vaak tijdens het conflict.

Op een andere foto van Ivor die werd genomineerd voor de prestigieuze algemene prijs, is het gezicht van een meisje recht naar de wereld gericht. Ze staat symbool voor alle mensen in het westen van Mosoel, die gebukt gaan onder een ernstige voedsel- en waterschaarste. Wie in de stad bleef nadat de Iraakse overheid verklaarde dat Mosoel bevrijd was, kon eerst overleven dankzij hulpgoederen. Anderen vertrokken naar kampen voor ontheemden.

Een verwoestende foto van de Rohingya-crisis, door Patrick Brown genomen voor UNICEF, won de eerste prijs in de categorie General News Singles. Hij werd ook genomineerd voor Photo of the Year. Dit aangrijpende beeld toont de lichamen van verdronken vluchtelingen, bedekt met een dunne, natte stof. Ze wilden Myanmar ontvluchten, maar van de 100 mensen op deze boot waren er slechts 17 overlevenden.

Makoko, an ancient fishing village, has grown into an enormous informal settlement on the shores of Lagos Lagoon, Nigeria.
Het oude vissersdorpje Makoko is uitgegroeid tot een gigantische informele nederzetting op de oevers van de lagune van Lagos, Nigeria. Er wonen zo'n 150.000 mensen. Maar ze dreigen te worden uitgezet omdat er plannen zijn om vastgoed op dit prachtige stukje kust te bouwen. Deze foto van Jesco Denzel, 'Lagos Waterfront Under Threat', won de eerste prijs in de categorie Contemporary Issues Singles. © Jesco Denzel, LAIF

Categorie Contemporary Issues

De categorie Contemporary Issues Singles werd gedomineerd door Canon-fotografen. De eerste prijs ging naar de Duitse fotograaf Jesco Denzel: zijn foto vestigt de aandacht op de problemen in een Nigeriaans vissersdorp.

Dr Suporn Watanyusakul shows patient Olivia Thomas her new genitals after gender reassignment surgery at a hospital in Chonburi, near Bangkok, Thailand.
'More Than a Woman' van Canon Ambassador Giulio Di Sturco won de tweede prijs in de categorie Contemporary Issues Singles. Dr. Suporn Watanyusakul toont patiënte Olivia Thomas haar nieuwe geslachtsdelen na haar geslachtsveranderingsoperatie in een ziekenhuis in Chonburi, in de buurt van Bangkok, Thailand. 3 februari 2017. © Giulio Di Sturco

'More than a Woman', een foto die werd genomen na een geslachtsoperatie in Thailand, leverde de Italiaanse fotograaf en Canon Ambassador Giulio Di Sturco de tweede prijs in de categorie Contemporary Issues Singles op. Op de foto praat dr. Suporn Watanyusakul met zijn patiënte Olivia Thomas over haar nieuwe lichaam na een operatie om vrouw te worden in een ziekenhuis in Chonburi, in de buurt van Bangkok.

Roger Turessons grimmige foto van het leven in Noord-Korea, waarop een official de uitgang van het Kim Il-Sung-stadion bewaakt bij de start van de Pyongyang Marathon, won de derde prijs in dezelfde categorie.

Workers process meat in the main cutting room of Jinluo Meat, in Shandong, eastern China.
De tweede prijs in de categorie Contemporary Issues Stories werd uitgereikt aan 'Feeding China' van George Steinmetz. Op de foto zie je arbeiders vlees verwerken in de grootste slachtzaal van Jinluo Meat in Shandong, Oost-China. China is de grootste producent en consument van varkensvlees ter wereld en de markt groeit er bliksemsnel. Foto genomen op 20 juni 2016. © George Steinmetz, voor National Geographic

George Steinmetz uit de VS won de tweede prijs en Heba Khamis de eerste prijs in de categorie Contemporary Issues Singles. George maakte de serie 'Feeding China' in opdracht van National Geographic. De foto's gaan over de razendsnel stijgende inkomens in China, waardoor de vraag naar vlees, zuivel en verwerkte voeding groter wordt. Daartegenover staan de oude landbouwgemeenschappen, die moeten overleven op land dat steeds erger wordt verontreinigd door de industrie.

De Noorse fotograaf Espen Rasmussen reisde door Virginia, West Virginia en Maryland en ontmoette er allerlei mensen, van extreemrechtse activisten tot patriotten en mensen die boos waren om de manier waarop de VS werd bestuurd. Met zijn project wilde hij leren waarom de 'witte razernij' er zo woedt. Hij won de derde prijs in de categorie Contemporary Issues Stories voor deze serie, getiteld 'White Rage', die hij voor Panos Pictures maakte.

A young white rhino is drugged and blindfolded, and about to be released in Okavango Delta, Botswana.
'Waiting For Freedom' van Neil Aldridge won de eerste prijs in de categorie Environment Singles. Een jonge witte neushoorn is verdoofd en geblinddoekt. Hij wordt dadelijk vrijgelaten in Okavango Delta, Botswana, waar hij naartoe is verhuisd vanuit Zuid-Afrika om hem uit de handen van stropers te houden. 21 september 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objectief. © Neil Aldridge

Categorie Environment

Wildfotograaf Neil Aldridge won de eerste prijs in de categorie Environment Singles, die nieuw is in 2018. In 'Waiting for Freedom' ligt een witte neushoorn, geblinddoekt met een opvallende rode sjaal, tegen een muur. Kort daarna werd hij vrijgelaten in zijn nieuwe thuis, de Okavango Delta in Botswana. Dit bedreigde dier verhuisde uit Zuid-Afrika in een poging om zijn soort te beschermen tegen stropers.

De andere milieukwesties die dit jaar werden aangekaart, waren onder meer het verbazende fenomeen van muizen die jonge albatrossen aanvallen op Marion Island in het Zuid-Afrikaans Antarctisch Territorium; het dalende aantal pinguïns op Halifax Island, Namibië; en de verschillende afvalbeheerprocessen die wereldwijd worden gebruikt om de 3,5 miljoen ton vast afval die we per dag produceren, te verwerken. Dat is tien keer de hoeveelheid die we een eeuw geleden produceerden.

Women walk past a mural depicting drug lord turned politician Pablo Escobar, in the Barrio de la Milagrosa, Medellín, Colombia.
Vrouwen wandelen voorbij een muurschildering van Pablo Escobar, een drugsbaron die politicus werd, in Barrio de la Milagrosa, Medellín, Colombia. Voordat hij in 1993 werd vermoord, was Escobar in bepaalde delen van de stad populair omdat hij bijdroeg aan het bouwen van woningen in arme wijken. Uit de serie 'Latidoamerica', waarmee Javier Arcenillas de derde prijs in de categorie Long-Term Projects won. Gemaakt op 12 augustus 2017 met een Canon EOS 5D Mark III en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief. © Javier Arcenillas, Luz

Categorie Long-Term Projects

Met zijn verhaal 'Latidoamerica', gemaakt voor Luz, won de Spaanse fotograaf Javier Arcenillas de derde prijs in de categorie Long-Term Projects. In de serie, die werd gemaakt tussen 2010 en januari 2016, vertelt Javier over de gewapende conflicten en socio-economische instorting van veel Latijns-Amerikaanse landen.

Dit project beschrijft de angst, woede en hulpeloosheid van de slachtoffers, die dagelijks moeten leven met de terreur van ongecontroleerd geweld, en onderzoekt ook de maatschappelijke en politieke factoren die dat geweld agressief aanmoedigen.

A Japanese macaque tamed and trained for the entertainment industry wears a Donald Trump mask.
'Sacred No More' van Jasper Doest is bekroond met de tweede prijs in de categorie Nature Stories. De laatste jaren is de Japanse makaak, ook wel het sneeuwaapje genoemd, gewend aan mensen. Omdat de makakenpopulatie op het platteland groeit, moeten de aapjes voedsel van akkers stelen om te overleven. In de steden worden makaken getemd en getraind voor de entertainmentsector. Hij documenteerde het verhaal tussen 15 januari 2016 en 2 oktober 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Jasper Doest
Djeneta (right) and Ibadeta are Roma refugees from Kosovo, now in Horndal, Sweden. They lie bedridden and unresponsive with uppgivenhetssyndrom (resignation syndrome).
Canon Ambassador Magnus Wennmans 'Resignation Syndrome' werd bekroond met de eerste prijs in de categorie People Singles. Djeneta (rechts) en Ibadeta zijn Roma-vluchtelingen uit Kosovo. Ze verblijven in Horndal, Zweden. Djeneta is bedlegerig en reageert nergens op, al 2,5 jaar lang. Haar zus Ibadeta verkeert al meer dan zes maanden in dezelfde toestand. Ze hebben 'uppgivenhetssyndrom' (opgavesyndroom). Patiënten met het opgavesyndroom worden passief, bewegen en spreken niet meer en kunnen niet meer eten of drinken. Ze worden incontinent en reageren niet op fysieke stimulering. Deze aandoening komt alleen voor bij vluchtelingen in Zweden. Horndal, Zweden. 2 maart 2017. Gemaakt op 2 maart 2017 met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon TS-E45mm f/2.8-objectief. © Magnus Wennman, Aftonbladet

De Nederlander Jasper Doest won met 'Sacred No More' de tweede prijs in de categorie Nature Stories. Ooit werden makaken in Japan vereerd als boodschappers tussen goden en mensen, maar nu zijn ze tammer en plunderen ze soms akkers. Jasper vertelt het verhaal van de commerciële entertainmentsector in Japan, die al meer dan 1000 jaar apen inzet.

Zweeds fotograaf en Canon Ambassador Magnus Wennman won de eerste prijs in de categorie People Singles voor zijn foto van twee bedlegerige Roma-zussen die uit Kosovo naar Hordal (Zweden) gevlucht zijn. Ze reageren nergens op. Hun diagnose: 'uppgivenhetssyndrom' of opgavesyndroom.

De tweede prijs in de categorie People Singles ging naar Alessio Mamo voor zijn portret van de elfjarige Manal, die een masker draagt na haar plastische ingreep om ernstige brandwonden van een bomexplosie in Kirkuk (Irak) te behandelen.

A naked woman lies on her sofa facing away from us.
Alena (33) werd geboren in Oekraïne en groeide op in een weeshuis. Na de oorlog in Oekraïne verhuisde ze van Donetsk naar Sint-Petersburg, Rusland. Gemaakt op 22 september 2017 met een Canon EOS 6D en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief. Tatiana Vinogradova won de derde prijs in de categorie People Stories. © Tatiana Vinogradova
Manal (11), a victim of a missile explosion in Kirkuk, Iraq, wears a mask.
Manal (11), een slachtoffer van een bomexplosie in Kirkuk (Irak), draagt elke dag een aantal uur een masker om haar gezicht te beschermen. Ze heeft een plastische ingreep achter de rug via het Médecins Sans Frontières Reconstructive Surgery Program in het ziekenhuis Al-Mowasah, Amman, Jordanië. Gemaakt op 10 juli 2017 met een Canon EOS 5D Mark III. Alessio Mamo won de tweede prijs in de categorie People Singles. © Alessio Mamo, Redux Pictures, voor Artsen Zonder Grenzen

Categorieën Nature Stories en People

Het project 'Girls' van Tatiana Vinogradova won de derde prijs in de categorie People Stories. De serie toont prostituees op een artistieke manier in hun appartementen in Sint-Petersburg, Rusland. Volgens de officiële statistieken zijn er in het hele land een miljoen prostituees, hoewel prostitutie in Rusland illegaal is.

In deze intieme portretten kaart Tatiana de terugval van de Russische economie aan, waardoor steeds meer vrouwen hun baan verliezen en in de prostitutie belanden.

Participants set off on a timed stage of the Marathon des Sables in the Sahara desert.
Deelnemers vertrekken op 3 maart 2017 voor de Marathon des Sables (Marathon van het Zand), een 250 km lange race door de Saharawoestijn in het zuiden van Marokko. Erik Sampers won de derde prijs in de categorie Sports Singles. © Erik Sampers

Categorie Sports

De derde prijs in de categorie Sports Singles ging naar Eric Sampers zijn luchtfoto van de Marathon des Sables, een 250 km lange race in de Saharawoestijn in Zuid-Marokko. Tijdens deze wedstrijd dragen de deelnemers zelf al hun voedsel, slaapspullen en ander materiaal. Op de foto zijn de renners slechts speldenkoppen in de uitgestrekte woestijn.

De tweede plaats in de categorie Sports Stories ging naar Juan D. Arredondo's serie 'Peace Football Club', die hij maakte met een Canon. Deze toont leden van de Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) die na meer dan 50 jaar conflict hun wapens neerleggen en terugkeren naar hun gewone leven... en het voetbalveld. Militairen uit het Colombiaanse leger spelen vriendschappelijke wedstrijdjes met slachtoffers van het conflict.

De tweede en derde plaats na Ronaldo Schemidts World Press Photo Picture of the Year in de categorie Spot News Singles waren Ryan Kelly met 'Car Attack', gefotografeerd voor The Daily Progress, en Goran Tomasevics foto 'Mideast Crisis Iraq Mosul' voor Reuters.

De winnende foto’s worden wereldwijd tentoongesteld tijdens de World Press Photo Exhibition-tour, die op 13 april 2018 van start gaat in De Nieuwe Kerk, Amsterdam.

Geschreven door Emma-Lily Pendleton


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven