De toekomst van televisie – door insiders op de IBC 2017

Canon staff overlooking IBC through a broadcast camera’s lens on the Canon stand at the 2017 International Broadcasting Convention (IBC).
Medewerkers van Canon bekijken de International Broadcasting Convention (IBC) door teleobjectieven van bovenaf op de stand van Canon. Gemaakt met de Canon EOS 6D Mk II. © Joby Sessions

Van volledige IP-levering tot output van hogere kwaliteit in 4K en Ultra HD, alles verandert voor de tv-industrie. Door veranderende kijkgewoonten en nieuwe digitale platforms komen traditionele strategieën onder vuur te liggen en wordt experimenteren op online gebieden gestimuleerd.

Kijkers zijn niet langer gebonden aan hun huiskamer.

"Kijkers zijn niet langer gebonden aan hun huiskamer", zei Justin Gupta, hoofd van UK Broadcast and Entertainment bij Google, dit jaar op de International Broadcasting Convention (IBC) in Amsterdam. "Video heeft radio uiteindelijk ook niet verdrongen, dus ik denk dat televisie niet in gevaar komt door internet, maar zich wel ontwikkelt."

"Op dit moment proberen televisiemakers met één zadel op twee paarden te rijden", zegt Liz Ross, CEO van Freeview Australia, die gratis kanalen samenbrengt in één digitaal televisieplatform. "Ze hebben zowel de televisiekant als de digitale kant, maar daarvoor hebben ze maar één budget en één structuur."

Door de vraag naar beelden van steeds hogere kwaliteit en snellere doorlooptijden voor productie, biedt nieuwe technologie, zoals de 4K UHD-functionaliteit in de compacte, professionele handheld camcorder XF405 van Canon, aantrekkelijke kansen voor de industrie in deze veranderende omgeving.

Veranderende kijkgewoonten

De manier waarop mensen televisie kijken, is de afgelopen jaren drastisch veranderd, doordat on-demand services en streaming-grootheden, zoals Netflix en YouTube, een steeds groter aandeel van de markt veroveren. Digitale platforms vragen om snellere levering en hebben geleid tot meer globale strategieën om de vraag van de kijker naar directe content te kunnen bijhouden.

The new Canon XF405 compact camcorder films 4K UHD at frame rates of up to 60p, and features a 15x optical zoom with a full-frame equivalent range of 25.5-382.5mm.
De nieuwe, compacte XF405 4K-camcorder biedt televisiemakers de flexibiliteit om alleen te werken en daarbij 4K UHD-beelden op te nemen met framerates tot 60p. © Joby Sessions

Snel veranderende patronen in de videoconsumptie laten zien dat millennials minder tijd besteden aan traditionele televisiekanalen en meer op sociale en mobiele platforms. Sociale netwerken zijn ook steeds meer gericht op video. Vijftig procent van al het mobiele gegevensverkeer van Facebook bestaat uit video, vertelde Product Director Daniel Danker van Facebook op de IBC.

Er is steeds meer content beschikbaar. Iedereen kan nu zelf iets publiceren op sociale kanalen en kleinere, beter draagbare camera's hebben bijgedragen aan de opkomst van de zelfstandige filmer. De EOS C200 levert 4K in Cinema RAW Light vanuit een body die ongeveer 1430 gram weegt zodat die ideaal is voor een 'run and gun'-fotograaf die beeldmateriaal wil maken in een indeling die steeds meer klanten vragen.

"Het is belangrijk om te onthouden dat er veel concurrenten bij komen, dus neem geen afwachtende houding aan", zegt Kim Poder, CEO van Modern Times Group in Denemarken. "Wijzig je bedrijfsmodellen en richt je op nieuwe doelgroepen."

"Alles wat Facebook of YouTube ontwikkelt, of dat nu een lineaire service is of een investering in video, is absoluut concurrentie", zegt Ross. "We zien ook platformsynergieën ontstaan uit dit alles. Facebook is een bijzonder krachtig platform geworden voor cross-promotie, het opbouwen van verwachtingen, het tonen van je promotievideo's en om interesse te genereren zodat jouw boodschap het gesprek van de dag wordt. Sociale netwerken spelen een grote, betaalbare rol in marketing, vooral als het gaat om dat moeilijker te bereiken, jongere publiek."

Kwaliteitsbeheer

Wat het platform ook is, er is een constante vraag naar betere kwaliteit, waarbij filmmakers steeds vaker kiezen voor opnamen in 4K, en digitale kanalen, waaronder Netflix en Amazon, eisen dat materiaal bij hen ook in deze resolutie wordt aangeleverd.

De hele tv-industrie stapt over op 4K.

"Output van hogere kwaliteit, vooral 4K en UHD op tv, wordt bijzonder belangrijk", zegt Ross. "Ik vraag me altijd af hoe vergevingsgezind consumenten zijn als het gaat om de resolutie op een kleiner scherm. Maar de verwachting is dat consumenten het verschil gaan zien, vooral als ze van lineaire HD overschakelen naar het bekijken van een programma in een app.”

"De hele tv-industrie stapt over op 4K" zegt Paul Atkinson, Pro Video Product Specialist bij Canon Europa. "Het geeft een helderder beeld met meer kleuren, meer diepte en meer contrast. Mensen vragen om deze hogere beeldkwaliteit en grotere tv's om deze beelden te bekijken."

Broadcasting is increasingly mechanised, as robotic arms and arrays move cameras into new positions to capture the best action.
Televisiemaken wordt steeds verder gemechaniseerd, met robotarmen en array's die camera's naar andere posities verplaatsen om de beste actie vast te leggen. © Joby Sessions

"Er is ook meer vraag naar output met een hoog dynamische bereik en Canon kan daar voor zorgen", voegt hij daaraan toe. "We filmen in een breed dynamisch bereik met een brede kleurruimte. Wat we doen, is dat we de maximale hoeveelheid beeld- en kleurinformatie leveren, zodat je kunt werken in een workflow met hoog dynamisch bereik."

Deze hogere specificaties worden nu ondergebracht in steeds kleinere producten. De onlangs uitgebrachte professionele handheld camcorder XF405 is compact genoeg om televisiemakers de flexibiliteit te bieden om alleen te werken en 4K UHD-beelden op te nemen met framerates tot 60p.

Met 15x optische zoom en een full-frame equivalent bereik van 25,5-382,5 mm, is de camcorder ideaal voor snelle nieuwsberichten en documentaires – met een lichtgewicht body vanaf 5,3 inch x 3,8 inch x 8,4 inch en een gewicht van iets meer dan 1130 g.

"De nieuwe XF405 is een kleine handheld camera met 4K-ondersteuning die opneemt in een bijzonder webvriendelijke bestandstype", zegt Atkinson. "Hierdoor is het relatief eenvoudig om de beelden die je ermee opneemt, te bewerken." Ondanks de verandering in kijkgewoonten, schept de vraag naar bewegend beeld mogelijkheden voor televisiemakers, terwijl de technologie de industrie toegankelijker dan ooit maakt.


Je vindt de IBC-stand van Canon (D60) van 15 tot en met 19 september in hal 12 in het RAI beurs- en congrescentrum in Amsterdam.

Geschreven door Lucy Fulford