Profiel

Alessandra Meniconzi

Greenland from above
"De bevroren wereld heeft onze aandacht nodig", zegt Alessandra Meniconzi. Alessandra is opgegroeid in het zuiden van Zwitserland. De Zwitserse Alpen waren dan ook dichtbij en ze heeft haar jeugd in de bergen doorgebracht. Haar verbondenheid met bevroren landschappen is de reden achter haar besluit om de kwetsbaarheid van de Noordpool en de Alpen en de verwoestende invloed van klimaatverandering te documenteren. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief ingesteld op 1/1600 sec, f/10 en ISO800. © Alessandra Meniconzi

Alessandra wordt al heel lang geïnspireerd door het eeuwenoude erfgoed, de gewoonten en de spiritualiteit van de inheemse bevolking. Hun traditionele manier van leven wordt bedreigd door klimaatverandering en de druk van de moderne wereld.

Tot op heden heeft ze vier boeken gepubliceerd. Haar foto's worden bovendien verkocht als ansichtkaarten, kalenders en artistieke prints, en verschijnen regelmatig in tijdschriften over de hele wereld. Ze is 13 keer bekroond, waaronder twee keer (2011 en 2012) als Wildlife Photographer of the Year, en heeft tentoonstellingen gehouden in zowel Zwitserland als Rusland.

Canon Ambassador Alessandra Meniconzi holds a baby eagle


Locatie: Zwitserland
Specialiteiten: reportage, natuur, reizen, landschap en reclame
Favoriete uitrusting:
Canon EOS 5D Mark IV
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Alessandra werd al vanaf jonge leeftijd geïnspireerd door kunst. Ze wist dan ook altijd dat er een creatieve carrière voor haar in het verschiet lag, en de Canon-camera van haar broer zou uiteindelijk de katalysator zijn. "Toen ik 20 was, ondernam ik mijn eerste verre reis", vertelt ze. "Ik ging naar Kenia en daar ontdekte ik hoe fascinerend ik reizen vond. En net als elke andere reiziger heb ik een camera gebruikt om mijn avontuur te delen met de mensen thuis."

Alessandra's vrienden waren onder de indruk van wat ze zagen en drongen erop aan dat ze haar foto's naar verschillende tijdschriften moest sturen. "Dat heeft gewerkt! Het eerste wat ik besloot te doen als professioneel fotograaf was op zoek gaan naar ongerepte landschappen; als een soort laatste getuige van ons vorige millennium vóór het tijdperk van globalisering.” Die zet pakte goed uit: een Zwitsers tijdschrift was graag bereid om Alessandra's foto's van de inheemse bevolking uit het zuidwesten van China te publiceren. Dat bezegelde haar lot als professional.

A Nenet nomad from Russia
De Nenets zijn het laatste overgebleven nomadische volk in Rusland. Dankzij het onherbergzame karakter van de toendra in het noordelijke district van Siberië kunnen de Nenets vrij rondzwerven. Ze verhuizen twee keer per jaar mee met de migratie van de rendieren en volgen daarbij eeuwenoude routes. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief ingesteld op 1/60 sec, f/6.3 en ISO100. © Alessandra Meniconzi

Alessandra grote doorbraak kwam in 2004 met haar boek 'The Silk Road', met portretten van de mensen en culturen van de 2000 jaar oude handelsroute die Oost en West met elkaar verbindt. Alessandra heeft tien jaar lang af en aan met een mountainbike door Turkije, Georgië, Armenië, Tadzjikistan, Kirgizië, Kazachstan, Oezbekistan, Noord-India, Pakistan, China en Oost-Tibet gereisd. "De charme van het Aziatische continent trok me steeds weer aan; de prachtige landschappen en fascinerende steden, bewoond door een rijke schakering van mensen, waar geschiedenis en legendes samenvloeien."

Alessandra is zich na haar tijd in Azië onlangs actief gaan bezighouden met bedreigde arctische en subarctische gebieden. "Fotografie heeft een krachtige invloed, dus ik wil verhalen vastleggen van mensen die de gevolgen ondervinden van klimaatverandering", zegt ze. "Ik ben altijd op zoek naar minder bekende inheemse volkeren, omdat ze de beste bewakers van onze planeet zijn. Ze zijn nauw verbonden met de natuur om te kunnen overleven en ze doen dingen al sinds mensenheugenis op dezelfde manier. Hoe meer ik in aanraking kom met verschillende culturen en tradities, hoe meer ik me realiseer dat we onze culturele rijkdom verliezen. Onze planeet wordt bewoond door een ongelooflijke caleidoscoop van etnische groepen, elk met hun eigen sociale en culturele tradities die moeten worden beschermd. Door globalisering en uitbuiting van de natuurlijke bronnen van de planeet is de schoonheid van elke hoek van de aarde bedorven. Daarom is het mijn doel om de stukken die nog steeds tot het landschap behoren vast te leggen, voordat het te laat is."

The fishing village of Xiapu in China
Het vissersdorpje Xiapu in de Chinese provincie Fujian is de thuisbasis van vele zeevruchtenkwekerijen die een integraal onderdeel uitmaken van de Chinese voedselindustrie. Hier verzorgt een visser zijn krabbenkwekerij. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/8 en ISO400. © Alessandra Meniconzi

Wat is je motto op het gebied van fotografie?
"Less is more! Ik neem slechts een paar componenten en houd de compositie eenvoudig. Er is geen afleiding op de achtergrond en de aandacht is gericht op het hoofdonderwerp. Leidende lijnen, geometrische vormen of patronen versterken de compositie."

Hoe behoud je de originaliteit in je onderwerpen?
"Ik vermijd alle plaatsen waar toeristen zijn en zelfs voor populaire onderwerpen vind ik wel een ongebruikelijke manier om ze te fotograferen. Mijn favoriet is een combinatie van de wildernis en inheemse mensen die hun culturele en sociale tradities hebben behouden, zoals in de afgelegen streken van Azië."

Is het moeilijk om als vrouw alleen te reizen?
"Soms wel, maar het is niet altijd een nadeel. Zo kreeg ik tijdens mijn project voor Salt Caravans in Dancalia, waar de lokale bevolking islamitisch is, de gelegenheid om vrouwen te fotograferen, wat voor een man zeer moeilijk zou zijn geweest."

Waar kunnen fotografen volgens jou de fout ingaan met dit genre?
"Ik voel me ongemakkelijk over de manier waarop fotografie zich heeft ontwikkeld. Ik heb fotografen gezien die te opdringerig zijn en mensen de camera in het gezicht duwen. Ze willen een scène, een portret direct vastleggen, omdat ze die meteen kunnen delen. Het is net een wedstrijd."

Hoe haal je het beste uit iemand naar voren die het niet gewend is om te worden gefotografeerd?
"Fotografie is een kunst, dus je hebt inspiratie, ideeën en tijd nodig. Investeer meer in kwaliteit dan in kwantiteit. Ik breng tijd door met mensen, ik ontdek hun tradities en ik sluit vriendschappen. Reis en fotografeer met ethiek en respect, dat is mijn filosofie."

Facebook: meniconzialessandra
Twitter: SwissAlexandra
Instagram: alessandra.meniconzi

A Kazakh golden eagle hunter
Sinds haar eerste bezoek aan West-Mongolië zo'n 18 jaar geleden heeft Alessandra het leven van de Kazakken en de eeuwenoude jachtmethode met steenarenden gedocumenteerd. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/4.5 en ISO160. © Alessandra Meniconzi

Wat ik weet
Alessandra Meniconzi

"Gedraag je nooit als paparazzi, wees altijd beleefd en respectvol. Het onderwerp heeft zijn of haar trots en is geen object, maar een persoon zoals jij. Het is belangrijk om een paar woorden te kennen in de taal van de mensen die je bezoekt, en een gesprek aan te gaan met een glimlach. Vraag altijd om toestemming voordat je de foto maakt en leg uit wat je van plan bent. Het succes van een portret is afhankelijk van deze eerste benadering. Met ervaring kun je direct zien wie er wel en niet gefotografeerd wil worden. Neem alle tijd die je nodig hebt. Van je fouten kunt je meer leren dan van je successen."

Alessandra's uitrusting

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Alessandra's kitbag

Camera's

Canon EOS R

Het EOS R System is gebaseerd op drie decennia voortdurende EOS-innovatie en een innovatieve lensvatting voor betere creatieve mogelijkheden en meer dynamische manieren om elk moment vast te leggen.

Objectieven

Accessoires

Make-upborstel

"In zanderige en stoffige omstandigheden is deze erg handig voor het schoonmaken van mijn uitrusting," zegt Alessandra.

Pufblazer

Alessandra zegt: "Dit is geweldig om stof van mijn objectief te blazen."

SD-kaarten (16 GB - 64 GB)

"Ik gebruik liever SD-kaarten met minder capaciteit, want als ik een kaart kwijtraak of er iets mis mee gaat, zou ik in ieder geval niet alles verliezen", zegt Alessandra. "Voor mijn soort foto's heb ik geen opnamesnelheid nodig, dus ik vind het niet erg om SD-kaarten met een lagere snelheid te gebruiken."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Canon Europe
Ambassadeursprogramma

Ontdek hoe het ambassadeursprogramma werkt en maak kennis met de fenomenale fotografen die zijn gekozen om Canon te vertegenwoordigen.

Meer info

Canon Ambassador Jaime de Diego

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending bij onderhoud. Ook kunnen ze regelmatig gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Kom meer te weten en vraag het aan

A CPS member looking pleased with his Canon photography equipment