MEER DAN 1.000 COLORADO-PRINTSYSTEMEN MET UVGEL-PRINTTECHNOLOGIE GEÏNSTALLEERD BIJ CANON-KLANTEN

’s-Hertogenbosch, 2 november 2019 - Canon heeft wereldwijd meer dan 1.000 van haar Colorado roll-to-roll grootformaat printsystemen met UVgel-printtechnologie geïnstalleerd. Sinds september 2019 hebben de geïnstalleerde Colorado 1640 en 1650 printers gezamenlijk een maandelijks volume van meer dan een miljoen vierkante meter gerealiseerd. Het aantal installaties van de Colorado-printers neemt snel toe en elke geïnstalleerde printer produceert hogere volumes dan oorspronkelijk werd voorspeld; 16% van de klanten produceert meer dan 25.000 vierkante meter per jaar met een Colorado-printsysteem van Canon.

Dirk Brouns, vice president Large Format Graphics, Océ Technologies

Feedback van gebruikers van de Colorado 1640 onderstreept de uitzonderlijke productiviteit van de printer en de geschiktheid ervan voor toepassingen waar op hele korte termijn geprint materiaal zonder laminering nodig is. Over de doorvoercapaciteit van de Colorado 1640 zegt Bartosz Swiderski, eigenaar van grafisch productiebedrijf Studio Bell (Polen): “De Colorado 1640 is een buitengewoon efficiënte printer: de snelheid van ongeveer 40 m²/uur is meer dan vier keer de snelheid die we onze klanten in het verleden konden bieden. Dit betekent dat ik niet langer vier productiedagen nodig heb voor een wandbekledingsproject, maar dat ik deze opdracht nu binnen één dag kan uitvoeren.”

Tijdens FESPA 2019 eerder dit jaar introduceerde Canon de Colorado 1650 als tweede lid van de Colorado-familie, met nieuwe flexibele inkt voor het produceren van applicaties die gevouwen, ‘gewrapt’ of gebogen moeten worden, zoals ingelijste canvasprints, soft signage, graphics met belichting aan voor- of achterzijde, toepassingen voor flexibele wanddecoratie zoals behang, en buitentoepassingen zoals voertuigbelettering. Het nieuwere model biedt ook de unieke FLX-nabewerkingstechnologie. Dit stelt klanten in staat te kiezen tussen glanzende of matte effecten zonder de noodzaak om inkt of printmedia te vervangen, waardoor een nog breder scala aan mogelijkheden binnen bereik komt.

Een van de gebruikers is grafisch bedrijf De Resolutie in Nederland. Jeffrey Vermaat, mede-eigenaar van De Resolutie: “Wij zoeken naar printers die ons in staat stellen verschillende materialen te combineren, zodat we nieuwe producten en concepten kunnen ontwikkelen – dat is onze kracht. We kunnen nu een glanseffect printen op mat papier, in kleur, en een mat effect aanbrengen op glanzende printmedia. Deze printtoepassingen bieden ons nieuwe zakelijke mogelijkheden op het gebied van interieurontwerp.”

Constantin Serban, directeur grafische technologie bij The Freeman Company (VS), heeft onlangs zijn Colorado-printerpark uitgebreid en beschikt nu over tien Colorado 1640 printers en tien Colorado 1650 printers. Tijdens de PRINTING United 2019 beurs werd The Freeman Company door Canon uitgeroepen tot Leading Customer 2019, met wereldwijd het grootste aantal geïnstalleerde Colorado-printers.

Dirk Brouns, vice president Large Format Graphics bij Océ Technologies, een Canon-onderneming, , licht de belangstelling in de markt voor beide modellen toe: “We bevinden ons in een dynamische markt met voortdurend veranderende eisen aan toepassingen. Onze R&D-filosofie is goed te luisteren en intensief samen te werken met onze klanten en partners om onze innovaties af te stemmen op de werkelijke behoeften van klanten. Na het aanvankelijke succes van de Colorado 1640 zagen we nieuwe groeimogelijkheden voor klanten die kunnen profiteren van een matte nabewerking en een flexibelere inkt. Met zowel de 1640 als 1650 printers in de Colorado-familie zijn we nu in staat te voldoen aan elke roll-to-roll printbehoefte.”

Brouns vervolgt: “Onze klanten plukken de vruchten van ons strategische innovatieprogramma waarin we ons richten op de ontwikkeling van onze eigen grootformaat printengine, onze eigen unieke UVgel-inkt en onze eigen printkoppen. Als een van de weinige producenten van digitale printsystemen die dit zelfstandig kunnen realiseren, hebben we een geoptimaliseerde productietechnologie ontwikkeld die naadloos aansluit op de behoeften van de markt.”