Canon breidt UVgel-printerlijn uit met nieuwe Océ Colorado 1650

’s-Hertogenbosch 14 mei 2019 - Canon Europe introduceert de nieuwe Océ Colorado 1650 printer en vergroot hiermee de keuze voor klanten met belangstelling voor de productlijn van roll-to-roll grootformaat printers met Canon UVgel-printtechnologie. De Océ Colorado 1650 werkt met nieuwe, flexibele inkt en Océ FLXfinish. Daarmee voldoet deze printer aan de behoeften van klanten die een grotere mediadiversiteit wensen om de groei van hun onderneming te stimuleren.

Canon introduceert de nieuwe Océ Colorado 1650 64” roll-to-roll printer

De Océ Colorado 1650 is voorzien van Océ FLXfinish-technologie voor matte of glanzende prints ongeacht het type afwerking van de printmedia

Deze nieuwe 64” productieprinter bouwt voort op de buitengewoon hoge productiviteit, printkwaliteit en veelzijdigheid van de Océ Colorado 1640. De printer waarborgt hoogwaardige prestaties voor printbedrijven die omvangrijke aantallen toepassingen produceren - zoals zelfklevend vinyl, wandbekleding, canvasprints, flexibele signage en graphics met belichting aan voor- en achterzijde - en een hoge mate van flexibiliteit vereisen voor de montage en het inlijsten.

De Océ Colorado 1650 werkt met een nieuwe versie van Canon UVgel-inkt die is ontworpen voor maximale flexibiliteit door de ‘rekbaarheid’ van elke uitgeharde inktdruppel te vergroten. De printresultaten kunnen worden gebogen en gevouwen voor ‘soft’ signage-toepassingen zonder het risico van scheuren van de inktlaag. Daarnaast beschikt de Océ Colorado 1650 over Océ FLXfinish, een nieuwe benadering van led-uitharding. Hierbij kan de gebruiker bij elke afzonderlijke print kiezen tussen matte of glanzende modi om verschillende esthetische afwerkingen te realiseren zonder dat van inkt of media hoeft te worden gewisseld. Een glanzende afwerking geeft toepassingen meer visuele impact, bijvoorbeeld bij banners en posters. Een matte uitstraling is vooral aantrekkelijk bij hoogwaardige toepassingen voor binnenshuis en bij kunstlicht, zoals wandbekleding of hoogwaardige POS-materialen.

De Océ FLXfinish-technologie maakt het ook mogelijk om op poreuze media te printen, waaronder papier zonder coating, evenals op ‘soft’ signage materialen, zoals textiel en graphics met een kunststof rand. Dit is mogelijk omdat elke inktdruppel direct wordt gefixeerd tijdens het contact met het materiaal, waardoor absorptie wordt voorkomen. De Colorado serie kent een exacte positionering van de inkt en dit maakt een bijna perfecte registratie mogelijk voor dubbelzijdig printen en ‘binnenste buiten’ printen van media die zijn opgerold met het geprinte oppervlak naar binnen gericht. Dit verhoogt niet alleen de productiviteit, maar ook de veelzijdigheid.

“Toen we tijdens FESPA 2017 de Océ Colorado 1640 introduceerden, waren we ervan overtuigd dat onze Canon UVgel-printtechnologie een platform moest worden voor een uitgebreide productfamilie. We hebben deze oplossing ontworpen om klanten de optimale combinatie van een hoge productiviteit, een breed kleurenspectrum, ruime toepassingen en een lage TCO te bieden”, vertelt Michele Tuscano, Vice President Large Format Graphics van Canon EMEA. “Op basis van de feedback van klanten en partners hebben we onze R&D-inspanningen gericht op het introduceren van een tweede 64” printer, die de voordelen van geltechnologie maximaliseert, terwijl de prestaties voor media en toepassingen als zelfklevende vinyls worden verbeterd. Dat we nu ook met één druk op de knop de extra keuze aan matte of glanzende prints kunnen aanbieden, stelt producenten van graphics in staat nieuwe mogelijkheden te verkennen voor hoogwaardige woondecoratie en POS-materialen in de retail – met één printer en zonder te wisselen van media of inkt.”

De Océ Colorado 1650 is getest door bestaande gebruikers van Canon UVgel in EMEA. Ze waren zeer positief over de resultaten bij verschillende toepassingen, zoals wandbekleding, etiketten en promotionele graphics. Canon introduceert deze nieuwe oplossing tijdens de FESPA Global Print Expo 2019 in München, Duitsland (stand B5-E30) en demonstreert live toepassingen, zoals wandbekleding en zelfklevende vinylproducten. Het Océ Colorado 1640 model wordt eveneens getoond en produceert POS-materialen, zoals posters met automatisch inline snijden. Dit gebeurt met behulp van technologie van Fotoba, een Canon-partner voor nabewerkingstechnologie (zie het afzonderlijke persbericht Canon tijdens FESPA 2019 overzicht).

De Océ Colorado 1640 printer is zeer geschikt voor printbedrijven waar het portfolio bestaat uit floor graphics, posters en signage en voertuigbelettering die een zeer robuuste prestatie vereisen. Klanten profiteren van een kortere time-to-market, omdat Canon’s UVgel-prints direct droog zijn. Ook staat hen een bredere keuze aan media ter beschikking om hoogwaardige, opvallende binnentoepassingen te produceren met behulp van machinaal gecoat offsetpapier. De originele inkt is zeer goed bestand tegen krassen, scheuren, wassen en schrobben, evenals tegen chemicaliën en oplosmiddelen zonder dat extra laminering nodig is. Op dit moment zijn wereldwijd meer dan 800 Océ Colorado 1640-printers geïnstalleerd, waarvan 500 in de EMEA en bij 25 ondernemingen zelfs meerdere printsystemen. Elke Colorado-printer print gemiddeld meer dan 14.600 m² per jaar en 12 procent van het printerpark produceert zelfs meer dan 25.000 m² per jaar. Hieruit blijkt de uiterst hoge productiviteit, dankzij de combinatie van zeer hoge printsnelheden, geautomatiseerd onderhoud van de spuitopeningen en het gemak van het plaatsen van de printmedia.