Canon brengt baanbrekende grootformaat innovaties naar FESPA 2019

’s-Hertogenbosch, 14 mei 2019 - Canon demonstreert tijdens FESPA 2019 (van 14 tot en met 17 mei 2019, Messe München, Duitsland, stand B5-E30) verschillende baanbrekende innovaties om producenten van signage en graphic arts te helpen bij het creëren van eindproducten met een hoge marge en het verbeteren van hun efficiency om de groei van hun onderneming te stimuleren.

De op FESPA 2019 geïntroduceerde Océ Colorado 1650 64” roll-to-roll printer met nieuwe Canon UVgel-inkt biedt matte en glanzende resultaten onafhankelijk van de nabewerking van het printmedium

De Océ Arizona 1300-serie UV-flatbed printers wordt voor het eerst getoond tijdens een internationaal evenement

Bij de Canon-stand zijn onder meer de volgende innovaties te zien:

• de tijdens FESPA 2019 geïntroduceerde Océ Colorado 1650 64” roll-to-roll printer met Canon’s nieuwe UVgel-inkt en Océ FLXfinish-technologie (zie het afzonderlijke persbericht)
  • de Océ Colorado 1640 met geautomatiseerde inline print-and-cut workflow
  • een eerste blik op de Océ Arizona 1300 UV-flatbed printerserie tijdens een internationaal evenement (zie het afzonderlijke persbericht)
  • de Océ Arizona 6170 met High Flow Vacuüm (HFV) voor nauwkeurige beeldregistratie bij het werken met harde printmedia
  • de imagePROGRAF PRO-2000 24” grootformaatprinter die gebruikmaakt van waterbestendige media

Creëren van nieuwe mogelijkheden

Bezoekers van de Canon-stand treffen hier de nieuwste technologieën aan, opvallende creatieve toepassingen en naadloze end-to-end workflows. Deze oplossingen kunnen hen ondersteunen bij het realiseren van groei dankzij een hogere efficiëntie en een differentiatie van het productaanbod.

Om klanten te helpen nieuwe mogelijkheden te ontsluiten, introduceert Canon de Océ Colorado 1650 roll-to-roll printer tijdens FESPA 2019 (zie het afzonderlijke persbericht). Deze nieuwe printer optimaliseert de productiviteit en prestaties van zelfklevend vinyl, soft signage materialen, front- en backlit graphics en niet-gecoat papier. De printer is uitgerust met Océ FLXfinish-technologie, waardoor klanten de keuze hebben uit matte of glans modi op hetzelfde mediatype, zonder dat de inkt vervangen hoeft te worden. Dit resulteert in een grotere veelzijdigheid bij de toepassing.

Het Océ Arizona 1380 GT - model - onderdeel van de Océ Arizona 1300-printerserie - wordt na de introductie in januari 2019 voor het eerst tijdens een internationaal evenement getoond (zie het afzonderlijke persbericht). Deze UV-flatbed printer print tijdens FESPA 2019 live op zowel harde als flexibele media. De printer is ook in staat op betrouwbare en kosteneffectieve wijze toepassingen met textuur te produceren met behulp van Océ Touchstone. Bezoekers kunnen zien hoe zij verhoogde printelementen kunnen realiseren om zo tastbare aspecten toe te voegen aan printprojecten, waardoor de marges groter worden. De Océ Arizona 1380 GT wordt aangestuurd door Océ Arizona Xpert, een unieke workflow-softwareoplossing die gebruikers in staat stelt voor complexe projecten zowel processen als recepten vast te leggen die kunnen worden herhaald. Hierdoor kunnen zij hun time-to-market verbeteren.

Verbeteren van operationele efficiëntie

In overeenstemming met haar missie klanten te helpen hun operationele efficiëntie te optimaliseren, heeft Canon intensief samengewerkt met nabewerkingspartner Fotoba. Samen hebben zij een nieuwe, geautomatiseerde print-and-cut oplossing ontworpen voor roll-to-roll-toepassingen die zijn geproduceerd met behulp van Canon’s UVgel-printers (Océ Colorado 1640 en 1650). Voortbouwend op het technologisch voorbeeld dat is getoond tijdens FESPA 2018, integreert deze oplossing – die later in 2019 verkrijgbaar zal zijn – de Océ Colorado roll-to-roll printer met de Fotoba XLD serie snijsystemen. Hierdoor is geautomatiseerde nabewerking van de uitvoer mogelijk. Dit resulteert in full-bleed toepassingen zonder handmatige bediening.

Een automatische laadmodule plaatst de geprinte mediarol in het snijsysteem. Het snijden kan op deze wijze automatisch doorgaan zonder handmatige tussenkomst van de operator en elimineert de productiestilstand die bij handmatige invoer plaatsvindt. De snelheid van 18 meter per minuut die haalbaar is met het Fotoba XLD-apparaat, is goed afgestemd op de hoge printsnelheid van de Océ Colorado printers. Hierdoor is een uiterst hoge productiviteit mogelijk bij hoog-volume grafische toepassingen, zoals full-bleed posters.

Voor klanten die de productie willen stroomlijnen van uitdagende media, zoals golfkarton en multiplex, wordt de Océ Arizona 6170 gedemonstreerd met High Flow Vacuum (HFV). Deze houdt substraten tegen het flatbed vlak en verkort tegelijkertijd de voorbereidingstijd voor operators. In combinatie met de Océ ProCut workflow-software laat deze printer bezoekers zien hoe automatisch snijden de noodzaak van handmatige interventie wegneemt en de productie wordt versneld, waardoor expertise en ervaring kunnen worden ingezet bij andere activiteiten binnen de onderneming.

Bezoekers kunnen ook kennismaken met de 24” imagePROGRAF PRO-2000 die op waterbestendige media print om signage, banners, posters, zelfklevende graphics en pop-up displays te produceren. Dankzij de inkt ontvangende laag die uit een bindmiddel met lage wateroplosbaarheid bestaat, is lamineren niet nodig wanneer Canon’s waterbestendige media wordt gebruikt. Met een keuze uit verschillende opties - waaronder mat polypropyleen, zelfklevend en bannervinyl - biedt het assortiment aan waterbestendige media een eenvoudige, snelle en kosteneffectieve keuze om prints voor zowel binnen als buiten te produceren die tot zes maanden meegaan.

Bezoekers kunnen ook grafische producten en voorbeelden van decoratie-elementen binnen de retail zien die zijn gemaakt ter promotie van het salontafelboek ‘Speed’. Hiermee toont Canon hoe drukwerk kan worden gebruikt om consistente en krachtige ervaringen voor eindgebruikers te produceren en nieuwe en terugkerende opdrachten binnen te halen. De voorbeelden voor de ‘Speed’-campagne laten de rol van print zien als onderdeel van een multi-kanaal introductie - van POS om de aankoop te stimuleren tot aan de inrichting van het interieur om de merkbeleving van de klant te verbeteren.

“Printbedrijven die grootformaat prints produceren, zoeken naar manieren om hun activiteiten uit te breiden, een uitgekiende productmix te beheren en groeiende oplagen te verwerken. Met de introductie van de Océ Arizona 1300 en de Océ Colorado 1650 hebben we onze innovaties gericht op het oplossen van deze uitdagingen. Zo willen we klanten helpen winstgevende groei te realiseren”, vertelt Michele Tuscano, vice president Large Format Graphics van Canon EMEA. “Tijdens FESPA kunnen klanten zien hoe ze operational excellence kunnen bereiken met nieuwe innovaties op het gebied van digitale printtechnologie die intensief wordt ondersteund door onze workflowpartners.”