Canon breidt populaire XA-serie uit met drie nieuwe compacte 4K UHD pro-videocamera’s

Amstelveen, 2 april 2019 – Canon Europe heeft vandaag de nieuwste uitbreiding van haar professionele XA-serie aangekondigd – drie nieuwe 4K UHD-videocamera’s: de XA55, XA50 en XA40 – om zo in te spelen op de groeiende vraag in de markt naar 4K UHD-producties. De XA55/ XA50 is een 4K UHD-camcorder met een 1.0-type sensor, Dual Pixel CMOS AF en 15x optische zoom, waarbij het XA55 model beschikt over 3G-SDI. De XA40 is een ultracompacte 4K UHD-videocamera met 1/2.3-type sensor en 20x optische zoom.

XA55

XA50

XA40

De XA55, XA50 en XA40 zijn geschikt voor zowel 4K UHD- als HD-productie. De Oversampling HD-verwerking stelt gebruikers in staat te profiteren van geavanceerde Full HD-beeldregistratie, terwijl de videocamera’s ook een scala aan professionele verwerkingsfuncties bieden. Deze videocamera’s hebben een concurrerende prijsstelling, zijn licht in gewicht en vergroten het marktbereik van de XA-productfamilie. Deze modellen zijn ontworpen voor professionele gebruikers en toepassingen zoals nieuwsreportages, bedrijfsvideo’s en documentaires.

Complete 4K UHD-modellen voor videocamera-gebruikers

De portable en uiterst compacte XA55/ XA50 maakt de XA-productlijn nog aantrekkelijker voor videocamera-gebruikers. Dit is het eerste model in de XA-serie met een 1.0-type CMOS-sensor met snelle en betrouwbare Dual Pixel Autofocus-technologie. Dit model is ook uitgerust met een originele Canon 4K 15x optische zoomlens die in combinatie met Super UD-elementen (Ultra-low Dispersion) een rijke beeldexpressie levert met een schitterend bokeh en een groot brandpuntsbereik van 25,5mm tot 382,5mm. Geavanceerde Full HD-beeldregistratie is mogelijk dankzij de DIGIC DV6-beeldprocessor en de Oversampling HD-verwerking, terwijl de krachtige 5-assige beeldstabilisatie zelfs bij handheld-opnamen helpt om beeldvervorming te voorkomen.

Snel en nauwkeurig automatisch scherpstellen in ongeveer 80 procent (verticaal en horizontaal) van het beeld is mogelijk met Dual Pixel CMOS AF. Gezichtsdetectie AF, Gezichtsprioriteit AF, Face only AF en touch-tracking zorgen voor een vlekkeloze scherpstelling met intuïtieve bediening, terwijl een Dual Pixel Focus Guide een grafische gebruikersinterface biedt om handmatig scherpstellen te vergemakkelijken. Deze innovatieve gids past Dual Pixel CMOS AF-faseverschiltechnologie toe om te helpen bij het bereiken van dezelfde nauwkeurige scherpstelling.

Gebruikers van de XA55/ XA50 profiteren ook van multi-format beeldregistratie – met ondersteuning van XF-AVC-en MP4-registratie tot 4K UHD 25P op SD-kaarten, Slow & Fast Motion met een maximale snelheid van 1.200x in zowel 4K als Full HD, en Dual SD-kaartsleuven die relay- en back-up registratie mogelijk maken. De XA55/ XA50 heeft een laag energieverbruik, waardoor de accu een ononderbroken gebruiksduur van meer dan twee uur biedt.

Een professionele audiokwaliteit is mogelijk met de lineaire 4-kanaals PCM-audioregistratie en twee XLR-aansluitingen, terwijl de 3G-SDI-aansluiting (uitsluitend XA55) uitvoer in Full HD van een 4:2:2 10-bits signaal levert.

Veelzijdige en ultracompacte, professionele 4K UHD-videocamera

Met een gewicht van ongeveer 730 gram (alleen body) is de XA-40 een van de meest draagbare en compacte 4K UHD pro-videocamera’s die op dit moment verkrijgbaar zijn. Dankzij de combinatie van een 4K UHD 1/2.3-inch type CMOS-sensor en DIGIC DV6-beeldprocessor is het eindresultaat perfect en kunnen gebruikers werken zoals zij dat willen. De Oversampling HD-verwerking garandeert schitterende 4K UHD-beelden. Bovendien is er ondersteuning voor beeldregistratie in MP4 UHD 150 Mbps bij 25P en Full HD 35 Mbps/17 Mbps bij 50P/25P, terwijl continue Slow and Fast motion beeldregistratie beschikbaar is bij zowel UHD als Full HD met een maximale snelheid van 1.200x.

De vrijheid van beeldexpressie wordt gegarandeerd met een 20x optische zoom die begint bij een groothoek van 29,3mm. Het 5-assige beeldstabilisatiesysteem zorgt voor een consistente beeldkwaliteit, terwijl de 3D real-time lensgroep tegelijkertijd een snelle, geruisloze zoom ondersteunt om een dynamisch gebruik mogelijk te maken.

Een Infraroodmodus maakt het mogelijk te filmen op locaties met weinig tot geen omgevingslicht en het 3,0-inch lcd-touchscreen voor intuïtieve bediening vormt één de vele kenmerken van deze zeer specifieke videocamera. Tot de andere kenmerken behoren onder andere Dual SD-kaartsleuven voor back-up- en relay-opnamen en ondersteuning voor lineaire 4-kanaals PCM-audio met ingebouwde stereomicrofoon en twee XLR-aansluitingen die standaard beschikbaar zijn.

Prijzen en beschikbaarheid

De XA55 is vanaf juni 2019 verkrijgbaar voor een consumentenadviesprijs van €2749,99. De XA50 is tevens vanaf juni 2019 verkrijgbaar en heeft een consumentenadviesprijs van €2239,99. De XA40 is vanaf april 2019 beschikbaar en heeft een consumentenadviesprijs van €1729,99.

Ga voor meer informatie over deze modellen in Canon’s XA-serie naar www.canon.nl.

XA55/ XA50 – de belangrijkste kenmerken:

• Hoogwaardige 4K UHD-videocamera met 1.0-type CMOS-sensor en groot dynamisch bereik
  • Superieure Full HD-beeldkwaliteit met Over Sampling HD-verwerking
  • 25,5mm groothoek 15x optische zoom met 5-assige beeldstabilisatie
  • Dual Pixel CMOS AF met Gezichtsdetectie en touch-tracking
  • Ondersteuning voor 4K UHD 25P XF-AVC/MP4-beeldregistratie op SD-kaarten plus Slow & Fast modi in zowel 4K als Full HD
  • Andere professionele kenmerken zijn Infraroodmodus, twee XLR-ingangen met lineaire 4-kanaals PCM-audioregistratie en 3G-SDI (uitsluitend XA55).

XA40 – de belangrijkste kenmerken:

• Ultracompact 4K UHD-videocamera met 1/2.3-type CMOS-sensor en superieure Full HD-beelden met Over Sampling HD-verwerking
  • Grote 20x optische zoom met 5-assige beeldstabilisatie
  • Slow & Fast Motion modi bij zowel UHD als Full HD
  • Infraroodmodus voor locaties met weinig of geen omgevingslicht
  • Lichtgewicht model (slechts 730 gram – alleen body) en uitgerust met professionele kenmerken, waaronder twee XLR-ingangen met lineaire 4-kanaals PCM-audio