Canon helpt de productie van hoogwaardige boeken te optimaliseren met de ProStream 1000

Canon Europe kondigt vandaag nieuwe verbeteringen aan bij de ProStream 1000 continuous feed inkjet-productieprinter en maakt twee op handen zijnde installaties bekend bij klanten in EMEA op het gebied van boekproductie en promotioneel drukwerk.

Canon maakt twee nieuwe installaties van de ProStream 1000 in EMEA bekend

De ProStream 1000 is ontworpen om klanten in staat te stellen hoogwaardige printproducties van offset naar inkjet te migreren en zo het gehele potentieel van printen van variabele gegevens binnen multichannel promotiecampagnes te benutten.

Nu, een jaar na de introductie, hebben klanten deze technologie omarmd vanwege de superieure inkjet-productiviteit en zijn binnen EMEA zeven systemen geïnstalleerd. De feedback van klanten naar aanleiding van deze eerste installaties in Europa heeft Canon’s continue innovatieprogramma voor de ProStream 1000 gestimuleerd en tijdens de Hunkeler Innovationdays 2019 in Luzern, Zwitserland (25-28 februari 2019) worden dan ook nieuwe verbeteringen getoond.

Canon introduceert een nieuwe automatiseringstool om zowel de efficiëntie tijdens de productie als de kwaliteitscontrole te verbeteren. Het optionele Inline Quality Control systeem maakt het mogelijk de activiteiten van de nozzles te bewaken en de uniformiteit van kleuren te controleren. Andere nieuwe functies van de ProStream die werden ontworpen om klanten te helpen de inzetbaarheid van dit printsysteem te vergroten, zijn onder meer een verbeterde scherpte van vectoren – lineair, geïnverteerd of microtekst en randen – plus een uitgebreid media-assortiment dat papier tot 300 g/m2 ondersteunt (meer informatie hierover in het persbericht Hunkeler Innovationdays overzicht).

Eerste klant in Scandinavië
Otava Bookprinting Ltd, onderdeel van de Otava Group, is de eerste klant voor de ProStream 1000 in Scandinavië en de achtste nieuwe eigenaar van deze productieprinter in EMEA. De Otava Group is al meer dan 125 jaar actief en is een belangrijk Fins mediabedrijf dat in Finland de derde plaats inneemt onder de uitgevers van grafische communicatie. De omzet van de onderneming bedraagt meer dan 300 miljoen euro per jaar. Het is een van de grote uitgeverijen in Finland met jaarlijks meer dan 600 nieuwe titels.

“Van oudsher produceerden we boeken alleen met offset, maar door de veranderende wensen van onze klanten waren we niet langer in staat boekoplagen te voorspellen en hadden we moeite snel in te spelen op de veranderende vraag van klanten. Daarom hebben we besloten om samen met een aantal aanbieders van digitale printtechnologie de mogelijkheden te onderzoeken,” zegt Marko Silventoinen, managing director van Otava Bookprinting.

Bij het zoeken naar een digitale inkjet-oplossing wilde Otava een productieprinter die exact dezelfde papiersoorten kon verwerken als bij haar offset-traject. De onderneming bezocht enkele locaties waar Canon-productieprinters zijn geïnstalleerd en besloot, overtuigd door de betrouwbaarheid en superieure printkwaliteit van de ProStream, dat deze productieprinter de juiste oplossing voor hun activiteiten was.

Silventoinen: “We waren zeer onder de indruk van de offset-achtige kwaliteit van de ProStream en hoe die de bestaande media kan verwerken die wij gebruiken voor offset-productie. Als onderneming die al meer dan 125 jaar bestaat, waren we op zoek naar een oplossing die ons kon helpen om het uitgeefmodel te moderniseren en over te stappen op on-demand productie. Op dit moment duurt het bij onze soft-cover boeken 10 dagen van bestelling tot levering en bij harde kaften 15 dagen. Ons streven is om met de ProStream boeken binnen 48 uur te leveren. Maar dergelijke korte levertijden kunnen gepaard gaan met heel andere uitdagingen en we willen niet veel boeken op voorraad hebben. Op dit moment hebben we rechtstreeks toegang tot gegevens van een aantal boekwinkels en kunnen we deze gegevens gebruiken om toekomstige boekoplagen beter te voorspellen. Onze ideale toekomst is er een waarin elk boek dat we produceren al verkocht is.”

De ProStream 1000 wordt in maart 2019 bij Otava geïnstalleerd en de productie start in april 2019.

Silventoinen tot slot: “We weten dat we niet in één keer onze hele productielijn kunnen veranderen, maar dit is de eerste stap naar het verbeteren van de efficiëntie van onze productie. Het lokale Canon-team heeft de processen binnen onze onderneming goed begrepen en kwam met oplossingen die ons helpen onze doelstellingen te halen. We kijken ernaar uit om te zien hoe de ProStream zal helpen onze visie op on-demand productie in de praktijk te brengen.”

Liber Digital kiest met de ProStream voor toekomstbestendige technologie
Liber Digital, een 60-jarige familiebedrijf en onderdeel van de Gómez Aparicio Group in Spanje, was op zoek naar een digitale inkjet-oplossing die de stijgende oplagen aankan en tegelijkertijd de printkwaliteit handhaaft. De in het bedrijf aanwezige ColorStream 3000 en digitale toner-printsystemen konden niet voldoen aan de nieuwe eisen voor hoogwaardige printresultaten die met hoge snelheid op standaard offset-media zijn vervaardigd.

Luis Hedo, managing director van Liber Digital: “We wilden een oplossing waarbij er geen merkbaar kwaliteitsverschil zou zijn tussen offset en digitaal. Een oplossing die kon worden geïntegreerd in onze bestaande workflows voor de nabewerking van boeken. Voor ons was de belangrijkste eis dat deze productieprinter kon werken met hetzelfde papier dat wij voor offset gebruiken.”

Hij vervolgt: “Uitgevers willen de allerbeste kwaliteit. Met de ProStream 1000 zien ze geen verschil tussen offset en digitaal – de kwaliteit is precies hetzelfde. De ProStream is een ongelooflijk betrouwbare oplossing en sinds de installatie in december 2018 hebben we geen enkele downtime meegemaakt. En productiestilstand vormt een cruciale factor binnen onze onderneming. Dankzij de ProStream dragen we bij aan het verbeteren van de activiteiten van klanten als educatieve uitgeverijen die op zoek zijn naar een kosteneffectief evenwicht tussen vraag en aanbod, waarbij we de levertijden verbeteren om de voorraden te verminderen om zo de gehele waardeketen efficiënter te maken.”

Liber Digital heeft er alle vertrouwen in dat de onderneming nu over een oplossing beschikt die zich kan aanpassen aan de veranderende trends in de uitgeefwereld. Luis Hedo: “We zijn altijd op zoek naar de volgende stap om onze onderneming voor te bereiden op de toekomst. Dankzij de steun van Canon hebben we met de ProStream en PRISMA workflow suite onze productie van boeken kunnen verbeteren. Dit stelt ons bovendien in staat nieuwe mogelijkheden te verkennen. We kunnen nu op efficiënte wijze oplagen van 500 tot 1.500 boeken produceren. In de toekomst zien we als belangrijkste gebieden voor groei de productie van kinderboeken met harde kaft, nichetijdschriften en special interest boeken. Met de digitale printtechnologie veranderen we de verdienmodellen van onze klanten omdat we uitgevers in staat stellen boeken sneller te leveren dan met offset.”

Peter Wolff, vice president PPP EMEA commercial printing van Canon: “Met de ProStream 1000 hebben we de nieuwe benchmark voor inkjet-kwaliteit aangegeven en hebben we een oplossing geïntroduceerd die echt kan concurreren met offset-kwaliteit. Deze productieprinter is goed ontvangen door klanten van ons die duidelijke kwaliteits- en oplage-eisen stellen en die anderen inspireren om opnieuw hun traditionele verdienmodellen te bestuderen om te zien waar zij extra waarde kunnen toevoegen – iets wat tot uitdrukking komt in onze brede productportfolio. We hebben intensief samengewerkt met een kleine groep early adopters om ervoor te zorgen dat de technologie haar potentieel in hun onderneming waarmaakt, zodat veel van onze klanten hun operationele efficiëntie kunnen optimaliseren en op die manier hun volledige waardepropositie kunnen uitbouwen.”